Benzineaccijns door de jaren, kale feiten

Met de oplopende olieprijs en de daarmee gepaard gaande lichte stijging van de benzineprijs, kwam gelijk de discussie over het verlagen van de accijns weer naar boven. Uiteraard met de daarbij gaande geluiden over het steeds meer uitpersen van de autorijders door de Staat.
Dus toen het CBS deze week met de laatste cijfers van de heffingen op energiedragers aan kwam, werden de mouwen opgestroopt en de getallen door de inflatiemolen gehaald. En wat blijkt? Dat we eigenlijk al jaren min of meer hetzelfde betalen, ongeacht de fluctuaties in de benzine/diesel/olieprijs. Dus nu ophouden met mekkeren graag.

grafiek accijns 1993-2007 op benzine en diesel

Bovenstaande cijfers zijn omgerekend naar 2008 euro’s per liter benzine/diesel op basis van de inflatiecijfers van het CBS.

Dat gezegd hebbende, is het wel aardig om wat verderop in de tabel van het CBS te kijken. En dan maar weer eens in harde cijfers te zien dat een kleinverbruiker (zeg maar alle individuele Nederlanders) ongeveer 20 keer zoveel heffing betalen op gas en ongeveer 10 keer zoveel heffing betalen op elektriciteit als de grootverbruikers. Over het stimuleren van zuinigheid gesproken.

Update (2008-02-21): Zie ook grafiek inflatiegecorrigeerde benzineprijs door de jaren heen.

Update (2008-07-15): Nu grafiek voor benzineaccijns vanaf voor “het kwartje van Kok”.

  1. 3

    Dit is natuurlijke een unfaire vergelijking, aangezien een groot deel van de inflatie van de afgelopen jaren juist is veroorzaakt door een stijgende olieprijs.

  2. 4

    @larie en @Sikbock: Je mag blijven mekkeren over de hoogte van de accijns. Maar je mag niet mekkeren over dat het steeds erger wordt, want dat is dus niet zo. Het is al 15 jaar hetzelfde.

    @Hayek: en dus zijn jouw inkomsten waarschijnlijk ook met de inflatie mee gestegen (voor de meeste mensen). En betaal je bij dezelfde reis nu nog steeds een even groot deel van je inkomen aan accijns als 15 jaar geleden.

  3. 5

    Ja, ja. De benzineprijs is in minder dan 5 jaar tijd verdubbeld en we betalen nog steeds evenveel accijns per liter. Geloof nooit een statistiek die je niet zelf vervalsd hebt.

  4. 6

    steeph mag ik je er nog een keer nadrukkelijk op wijzen dat onze regering de koppeling uitkeringen/inflatie al lang heeft losgelaten? Dank U namens pak m beet een miljoen nederlanders , bejaarden etc voor wie het fiat pandaatje té duur werd en nu met de bus mot.(Mits die rijdt in afgelegen gebieden).

    Telt u ook de gestegen kosten voor onderhoud, apk, roetfiltertjes eco/hippie taksjes bandenverwijderingsbijdrages ed ondanks het feit dat we kapitalen aan wegenbelasting betalen ten bate van de wat oh zo arrogante langharige fietser die denkt te menen kunnen zeggen dat ik moet stoppen met mekkeren en rijden.

    Nu ben ik dus genoodzaakt om alle accu’s e.d in het bos te flikkeren omdat de kosten niet meer op te brengen zijn voor de kleine zelfstandige, of wil je me in een liesbak vd toko, nee dus.

    Kom eens op voor de armen, de fietsers zijn rijk genoeg.( dat geldt ook voor die vvd nordic wandelaars ,hops taxen die handel )

  5. 9

    Beste Steeph, ik weet niet of je wel eens in beleidsstukken van EZ heb zitten neuzen?; het hele NL industriebeleid is zo’n beetje gebasseerd op goedkoop gas. Iedereen die een beetje ingevoerd is weet dat en om het nou als een verassing te presenteren…

  6. 10

    Per liter benzine “vangt” de staat dus 70% van de literprijs … dus nu bv 1.05 … van anderhalve euri per liter.

    Reden genoeg om te kankeren indien I feel like it. (meestal over dit onderwerp niet gelukkig … wel weer over besteding van deze centen) …

    Wat een gotspe is, is dat we over biodiesel evenveel accijns etc. betalen als over de rest.

  7. 11

    @Rik: Nee, het is absoluut geen verrassing. Heb de tekst dus ook maar even aangepast. Want het was nu juist de bedoeling om dat gegeven bevestigd te zien.

    @Karsa Orlong: Uh, waar haal je die 1.05 vandaan?

  8. 13

    @Kasa O: volgens mij staat er in de grafiek 70 cent per liter. Niet 70 procent.

    En ik ben het wel met Steeph eens. De benzineprijs verhoging wordt niet bepaald door de geheven accijns, blijkt maar weer. Dus mekkeren over de hoge prijzen doe je maar bij de producenten. Maar ja, die betalen tegenwoordig ook weer meer voor een vat olie, dus die zullen niet al te veel toegeven.

    En het verlagen van de accijns om de burger tegemoet te komen, hoeft trouwens niet per se een goed idee te zijn. Zie bijvoorbeeld dit Economist artikel.

  9. 15

    Anderhalve euro per ltr en daarvan 70 cent accijns betekend wel een verdubbeling van de prijs aan de pomp, door diezelfde accijns. Dus meer dan 100% accijns op 1 liter.

    Pff, dat is niet mis.

    Wat ik me afvraag, waarom is LPG (= de schoonste algemeen verkrijgbare brandstof die we op dit moment hebben) zo prijzig?

  10. 17

    “Wat ik me afvraag, waarom is LPG (= de schoonste algemeen verkrijgbare brandstof die we op dit moment hebben) zo prijzig?”

    Omdat iedereen tegenwoordig oldtimertje met gasinstallatie rijdt.

  11. 18

    Volgens mij was ik in de war door de 62% statistiek van ergens vorig jaar in geenstijl/bovag/elsevier … en ik meen nu te zien dat ik het niet eens ben met bovenstaande grafiek want de BTW zit er niet bij. Die hoort er niet bij qua accijns en heffingen maar wel qua wat de benzine prijs is … anders denken mensen de pomp is nu 1,50, en 70 cent daarvan gaat naar de staat. Maar dat is misleiding want er gaat meer naar de staat.

  12. 19

    @Karsa Orlong: Ja, die btw moet je er nog bijtellen. Maar dat maakt voor het verloop in de jaren niets uit natuurlijk. Punt van het artikel is dat er geen echte stijging is geweest van wat de overheid vangt.

  13. 20

    For the record. Ik ben voor accijns: kijk alleen maar naar het historische effect op de zuinigheid van europese auto’s versus auto’s in de VS.

  14. 21

    @Martijn: als de accijns al jaren ongeveer dezelfde absolute waarde hebben, dan is de recente verhoging van de benzineprijs dus niet aan die accijns te wijten, maar ligt het ergens anders aan. Volgens mij is dat een beetje de strekking van dit verhaal. Dan kan je wel stellen dat de overheid niet de accijns moet verhogen of dat ze het zelfs moeten verlagen, maar dat helpt dan niet zo veel aan die oplopende prijs.

  15. 22

    Goed dat die accijns zo hoog is.

    Iemand moet de aanleg van al die snelwegen, tunnels en viaducten betalen. Van mij mag die nog wel wat omhoog.
    Dat gemekker en gezeik. Als je dergelijk statistieken niet geloofd, jou probleem, stik maar lekker in je gemekker.ga je toch niet met de auto.
    Diegene die nu gaan roepen dat ze met de auto moeten, zijn echt vastgeroest en als HEMA-Worstje bejaarden er bij halen is zo mogelijk nog meer off-topic)

    En over de lasten voor het groot gebruik. In Nederland leeft nog steeds de domme gedachte dat dat goed voor de economie is.
    De gebruiker en vervuiler laten betalen, dat durven de amateur economen niet.

  16. 23

    @Meester … de totale heffingen op auto’s/motoren etc. bedragen per jaar 17 miljard euro (inclusis BTW, BPM, accijns etc). De overheid geeft per jaar uit aan wegen viaducten en zelfs spoor: iets van 6 miljard. Dus de accijnzen zijn MEER dan toereikend om “al die snelwegen, tunnels en viaducten betalen”. Dus wat dat betreft zou ie omlaag mogen.

    De vervuiler betaald. Best, maar hoe bepalen we de prijs van de fijnstof/co2 etc. die bij de verbranding van 1 liter benzine vrijkomt … ?

  17. 24

    @Meester: Ik heb een paar maanden een poging gedaan de inkomsten en uitgaven mbt het wegverkeer naast elkaar te leggen. Dat is lastig (zit in verschillende begrotingen, nationaal, provinciaal, etc..). Maar mijn voorzichtige conclusie was dat het toch inderdaad zo is dat de staat er niet op achteruit gaat. Misschien wel dat ze er wat aan overhouden. Maar dat ligt er aan wat je nog meer meerekent (bv kosten gezondheidszorg ivm fijnstof en zo).

    En dat laatste, hear hear. Volgens mij waren we nu spekkoper geweest als die heffingen voor grootverbruikers hoger geweest waren. Moet je opletten welke efficiencywinst bedrijven dan ineens weten te halen.

  18. 25

    Nee, ik MOET niet met de auto. Ik kann ook met de trein en de bus. Ik ben dan per dag 3 uur onderweg in plaats van anderhalf, ook lekker. (Als je wilt kan ik ook nog uitleggen waarom ik niet kan verhuizen en niet ergens anders kan werken, maar ik geloof dat dat verder niemand interesseert). Enige oplossing: carpool (doe ik dus).
    Met statistieken niet geloven bedoel ik kritisch lezen en juist interpreteren.

  19. 26

    @25: Dan blijft het toch erg makkelijk om al je problemen (ik tel er hier minstens 4) te concentreren op de benzineprijs en die als je schuldige aan te wijzen. Is het niet minstens zozeer een probleem dat:
    -Je OV dusdanig miserabel is dat het er twee keer zo lang over doet als je auto voor woon-werkverkeer?
    -Je vast zit op de baan die je nu hebt? (dat lijkt me trouwens hoe dan ook best een probleem, los van je vervoerssituatie)
    -Je vast zit aan de bewoning die je nu hebt?

    Volgens mij zijn er toch echt vier wegen naar een oplossing van je probleem.

  20. 27

    Tip voor de redactie: zet de ontwikkeling van de (totale) benzineprijs eens af tegen de ontwikkeling van de prijs van treinkaartjes door de jaren heen. Je zult zien dat de benzine (ook de totaalprijs) ongeveer gelijk zal zijn met de inflatie terwijl de prijs van treinkaartjes harder stijgt dan dat…

    En daarna moeten automobilisten definitief stoppen met zeuren :)

  21. 30

    @29: Kun je meteen een nieuw artikel van maken (mits het vermoeden uit #27 klopt): Overheid jaagt reiziger de auto in. Kopt best lekker dacht ik zo. Meteen ff mailen naar Marijnissen, overmorgen spoeddebat.

  22. 31

    Het eigenaardige is dat als we
    – 50-60% belasting op benzine heffen, dan zeggen we dat dat nodig is om de vraag te beperken, dat mensen in een zuinigere auto gaan rijden,

    – maar als we 52% marginale belasting op lonen heffen, zeker de lonen voor ‘kennisbanen’ (*), dan verwacht de regering dat we zo gemotiveerd worden dat we spontaan meer uren gaan draaien & hogere productiviteit najagen. Stapje extra!

    Voor mij is het simpel geworden: Ik werk niet meer over en wij hebben nu 1 heel klein auto’tje, ipv 2 family sedans

    (*) Iets met Lissabon, meen ik mij te herinneren

  23. 32

    Ik heb net een creditcard afschrift binnen waar op benzine staat van minder dan 60 eurocent per liter. Terwijl de pompbediende bijna excuses maakte voor de benzineprijs, toen ik hem vertelde wat hier betaald moest worden wilde hij het niet geloven, dat kon toch niet. Het is hier verschrikkelijk en het wordt steeds erger ;-p

  24. 34

    Je bedoelt verbruik? Auto’s op zich zijn aanzienlijk goedkoper en je kan er ook een prius kopen. Alleen heb je rond grote steden veel tol bv. via the golden gate bridge San Francisco in rijden kost binnenkort 6 dollar, het wordt steeds erger!

  25. 36

    Benzineaccijns is uit de mode. Bos heetft een nieuw paradepaardje van stal gehaald. Ecotax op vliegtickets. Dit ter compensatie voor de vervuiling van het vliegverkeer op het milieu. Dikke vinger. Gewoon weer een nieuwe uier ontdekt aan de maatschappelijke melkkoe. Mag ik samen met m’n gezinnetje van 5 personen even EURO 250,- toevoegen aan de inmidddels geboekte zomervakantie.

  26. 37

    Inderdaad ‘Naam bentzat’, wie heeft ooit gezegd dat u voor een drol en een scheet in Mexico op vakantie mag?
    Alsof dat potdomme een grondrecht is: minstens één keer per jaar een vliegvakantie?!
    Op de camping in Renesse is nog plaats zat.

    (en op Wouter Bos kankeren doet u maar bij GeenStijl)

  27. 38

    Door de enorme koopkracht vermindering door invoering van de euro en een sluipende heffingsgekte van de (lagere&hogere) overheid hebben mensen zowieso al veel minder te besteden. Ook wordt de verwoestende invloed van de BTW buiten beschouwing gelaten, die wordt namelijk over het geheel geheven. Dubbele diefstal dus, wat voor toegevoegde waarde geeft de accijns aan brandstof?? Nederland staat qua koopkracht op nummer 15 in de EU, voor invoering van de Euro zaten we in de top 5. Met de gestegen voedselprijzen aan de ene kant en hoge brandstof prijzen aan de andere kant heeft tot en met modaal nederland weinig geld meer resterend voor prettige dingen in het leven, vakantie, elec. gadgets, uitjes en horeca bezoek. De kwaliteit van het leven staat zwaar onderdruk. Wat kwaadbloed zet is de mega inspanning in miljarden wegsluizen naar vage zaken waar dit kabinet een meester in is. Antillen, Afghanistan, EU, vreemdelingen industrie Pardon, integratie dit, integratie dat, allochtonen wijken, onrendabele windmolenparken kosten meer dan de Betuwelijn. Ontwikkelingsonzin en kinderopvang onder het mom van moedertje levert u uw kindertjes hier maar in dan kunt u lekker in het economische juk meetrekken en mee betalen, betalen.

  28. 39

    Het zou mooi zijn als er in verband met de weer opgelaaide consternatie rond het kwartje van van Amelsvoort ook cijfers van nog een jaar of vijf tot tien verder terug in de tijd bekend waren.

  29. 40

    @Bismarck: Doe ik graag. Maar ik kon geen getallen vinden. Is “pre-web” tijdperk. Zit vast ergens in papier vast. Maar daarvoor moet ik naar de bieb of zo. Dat lukt ff niet.
    Dus als iemand het wel weet te vinden of tijd/zin heeft de archieven van de overheid in te duiken, stuur maar op. Ik maak wel een nieuwe grafiek.