
CROWDSOURCING - Help de PVV een handje een vreselijk misstand uit de wereld te helpen. Geef je loodgieter aan!
(meer...)

LEZING - Is de staatsterreur van Assad in Syrië goed te praten vanuit de machiavellistische ethiek? Als het zo is dat de slachting van tientallen, zo niet honderden burgers tegelijk door de machthebbers te verantwoorden is met Machiavelli
(meer...)

TROL - De BBC spoorde een notoire internet trol op. Zo zien ze er dus uit.
(meer...)

OPROEP - Waar vallen de klappen van de crisis? Welke gemeenten en welke maatschappelijke groepen worden het hardste getroffen? Help Sargasso mee om daar inzicht in te krijgen in een vernieuwend project.
(meer...)

OPINIE - De Griekse staat is nooit onafhankelijk geweest, dat was en blijft een onoverkomenlijk probleem.
(meer...)

Het echte probleem van Griekenland is niet economisch. Het is de onmogelijkheid om te hervormen. Het stroprige en opgeblazen staatsbestel maakt iedere poging tot verandering een Herculische taak en maakt iedere politieke belofte bij voorbaat een loze, stelt
(meer...)

MOOI - Ja, saaie kop, maar het filmpje mag er zijn. Ieder jaar verhuizen 300.000 Noren. Hoe zien die verhuisbewegingen eruit als je ze door de datamolen haalt? Wat je krijgt is een soort Noorwegen van Boven.
(meer...)

OPROEP - Waar vallen de klappen van de crisis? Welke gemeenten en welke maatschappelijke groepen worden het hardste getroffen? Help Sargasso mee om daar inzicht in te krijgen in een vernieuwend project.
(meer...)

LEZING - Is de staatsterreur van Assad in Syrië goed te praten vanuit de machiavellistische ethiek? Als het zo is dat de slachting van tientallen, zo niet honderden burgers tegelijk door de machthebbers te verantwoorden is met Machiavelli
(meer...)

ONDERZOEK - Hoe is meercellig leven ontstaan? Recent onderzoek met bakkersgist, verbluffend eenvoudig in opzet, schijnt een nieuw licht op deze belangrijke overgang van ééncellig naar meercellig leven.
(meer...)

RECENSIE - En nu zijn Nora en de meisjes weg. Ham is dood. Ik heb geen werk meer. En dat ik geen leven heb gehad met Awatif, ook dat is mijn schuld. Alles dreigt in vlammen op te
(meer...)
Drinken, feesten, luieren. Typische studenten spelen de hoofdrol in ‘Niemand in de stad’, de tweede roman van Philip Huff. Maar onder het studentikoze laagje schuilt meer. Vaders en verliefdheid leggen de echte basis van de vriendschap tussen de
(meer...)
De PVV domineert wederom de discussie over de Arondeuslezing. Provinciale politici weten niet wat ze ermee aan moeten, maar er is een uitweg.
(meer...)
ANALYSE - Amsterdam-Oost zegt problemen te hebben met de activiteiten van twee moskeeen, maar waarom, dat blijft onduidelijk.
(meer...)

COLUMN - Zelden waren Wetenschap en Kunst zo met elkaar verweven als in de periode van renaissance tot en met verlichting. Sindsdien zijn ze uit elkaar gedreven: wetenschappers specialiseerden zich ad absurdumen kunstenaars staarden meer en meer naar
(meer...)

COLUMN - Aan het begin van de Kleine IJstijd waren er veel heksenvervolgingen. Dit leidde tot een nieuw genre in de schilderkunst: heksenschilderijen
(meer...)

ANALYSE - De online sociale beweging Anonymous maakte het leven van tieners kapot met treiterij, maar schoot Tunesiërs te hulp toen Ben Ali’s regime de Jasmijnrevolutie probeerde neer te slaan. Hoe werkt deze ongrijpbare beweging, zonder formele leiders,
(meer...)
De belofte van vrije wereldwijde communicatie via het internet wordt steeds moeilijker haalbaar. Nationale wetgeving en bedrijfsbelangen domineren.
(meer...)
DOOD - Enige tijd geleden vroeg mijn vrouw me welke muziek er op mijn begrafenis gedraaid moet worden. Er was een aanleiding voor de vraag, maar die kan ik me niet meer herinneren. Ik geloof niet dat ik
(meer...)
COLUMN - Wat me aan de huidige politieke situatie opvalt, is het ontbreken van een equivalent van Links lachen. Dat komt niet doordat de mop als genre is gestorven en het komt ook niet door gebrek aan humor
(meer...)
ANALYSE - Amsterdam-Oost zegt problemen te hebben met de activiteiten van twee moskeeen, maar waarom, dat blijft onduidelijk.
(meer...)
OPINIE - Waarom moest voor Sahar en Mauro maandenlang een waar mediaoffensief op touw gezet worden, terwijl Abdul redelijk in de luwte snel zijn verblijfsvergunning herkreeg en hij hier mocht blijven met zijn kinderen?
(meer...)
BRIEF - Nu de terrorwinter des doods definitief lijkt ingetreden, moest ik opeens aan u denken. Ik kreeg een soort Home Alone (Lost in New York)-achtig beeld waarbij u á la Kevin McAllister doelloos door het besneeuwde park
(meer...)

VERHAAL - Evlen benimle is de Turkse versie van datingshows als Take me out. Maar hier gaat het niet om een gezellig avondje uit, maar om de real deal. Er zal getrouwd moeten worden.
(meer...)

OPINIE - De veroordeling van Alan Turing, in de vroege jaren vijftig, was en is een schande. Toch krijgt hij geen eerherstel, tenminste niet officieel. Revisionisme is ongewenst, maar kun je zo'n dwaling wel laten voortleven?
(meer...)

ANALYSE - De teksten van het wetsvoorstel voor het boerkaverbod zijn bekend. De tekst is juridisch wankel, de doelstelling dubieus en de Raad van State was ook tegen. Maar vormt u zelf maar een oordeel.
(meer...)
ANALYSE - De Arabische Lente lijkt voorbij te gaan aan de Palestijnen. Toch gebeurt er wel degelijk iets: Hamas en Fatah lijken naar elkaar toe te groeien.
(meer...)

ANALYSE - Minister Uri Rosenthal blokkeert weer een kritische internationale verklaring over Israel. Waar maakt hij zich eigenlijk zo druk om?
(meer...)
Update benzineprijs door de jaren – feb 2008
18:55 zaterdag 23 februari 2008
Omdat deze week het bericht verscheen dat de benzine het absolute record aan de pomp had gebroken, hier waar weer een update van de benzineprijs door de jaren heen, inflatiegecorrigeerd uiteraard.
De recordprijs deze week was 1,554. In september 2005 was het 1,549. Dus in absolute zin is dat correct. Echter, wanneer we het naar inflatie corrigeren zou de prijs nu al boven de 1,582 uit moeten komen. Met de huidige olieprijs laat dit waarschijnlijk ook niet lang meer op zich wachten.

En voor u over de accijns begint, kijk eerst hier even naar.
Update: Nieuwe versie beschikbaar voor eind oktober 2008
Aan de andere kant: tegenwoordig kom je een stuk verder met één liter benzine dan tien jaar geleden. Het nut van benzine is denk ik sneller gestegen dan de benzineprijs.
Alleen worden auto’s steeds groter (bekendste voorbeeld is de Golf: van instap- tot luxe model) en komen er ook steeds nieuwe veiligheidssnufjes bij die verplicht moeten worden ingebouwd.
@JSK: volgens mij zijn de auto’s de laatste tien jaar niet zuiniger geworden hoor. Alle verbeteringen op het vlak van zuinigheid zijn tenietgedaan door meer gewicht en meer gadgets in auto’s.
Naja, de gemiddelde auto wordt natuurlijk wel groter maar de kleine auto van nu kan volgens mij verder dan de kleine auto van toen met dezelfde hoeveelheid benzine. Als het gaat over de impact die de benzineprijs kan hebben op onze mobiliteit op zich, is die denk ik toch wel afgenomen ondanks de continue stijging van die benzineprijs. Als we willen kunnen we een grotere afstand afleggen voor dezelfde (reele) prijs dan tien jaar geleden.
Denk dat de komende crisis tussen het westen en rusland over kosovo de benzine prijs ook wel zal opstuwen.
@5: Ik hoop het, want anders sta ik mooi voor gek met mijn waarschuwingen voor energiechantage door Rusland.
@Bismarck (6), daar hoeft Rusland niet eens mee te dreigen, alleen geruchtenover problemen met een olie producerend land is al voldoende om de prijs te doen stijgen.
Dus rusland heeft een enorm machtig wapen in handen, met elke onrust stijgt de olieprijs en krijgt rusland dus meer centjes en de ‘vijanden’ van ruslanden moeten dus meer centjes betalen.
Geopolitiek, de 21ste eeuw variant van realpolitiek.
ik heb geen rijbewijs, nooit gehad, dus ook nooit kwijtgeraakt. Het moet niet gekker worden in dit land. Ik eis compenzazie voor schaamteloos meerijden met anderen.
@5,6,7: Rusland is vooral gas.
@ 1-4
Verplichte A.P.K. en motortechnische/ aërodynamische verbeteringen hebben zeker bijgedragen dat benzineverbruik auto’s is gedaald i.v.m. met 20 –30 jaar geleden. Het toegenomen gewicht echter doet e.e.a. weer teniet. Zo woog b.v. de Mini 850 uit 1980 590 kg terwijl de nieuwe Mini Cooper Pepper 1025 kg weegt. De 20 zuinigste auto anno nu (2006) haalt hooguit een verbruik van 1:19. Daar reden er (kale, sobere, zuinige) destijds legio van rond zoals b.v. de Fiat 500, 2cv (eend) en Opel kadett. Ikzelf ging naar school met een matzwart (hand)geschilderd Ford Escortje 1000cc (wanneer gaat die tank nu eens leeg?, 1:20).
Auto’s rijden ook progressief gem. meer km per jaar (a.g.v. gestegen woon/werkverkeer):
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=518
Maar als iemand grafiekje wil maken van brandstofverbruik vroeger/ nu…go you’re gang:
http://www.spritmonitor.de/en/
Zo woog b.v. de Mini 850 uit 1980 590 kg terwijl de nieuwe Mini Cooper Pepper 1025 kg weegt. De 20 zuinigste auto anno nu (2006) haalt hooguit een verbruik van 1:19.
*zonder aanhalingstekens in HTML*
Ha, lekker rekenen en dan conclusie in eigen voordeel: Mooiste voorbeeld (Dank aan GS): De afnemende relatieve belastingdruk diesel/benzine..
@JSK
Rusland is, na Saoedie-Arabie, de tweede olieproducent ter wereld. Zowel qua productie als export.
http://www.infoplease.com/ipa/A0922041.html
Gaan we weer de benzineprijs ‘gecorrigeerd met de inflatie’ laten zien.
Wist je dat ‘inflatiegecorrigeerd’ alle produkten gemiddeld proecies evenveel kosten als 10 jaar geleden? Dat is namelijk de definitie van inflatie.
Overigens, hoe heeft zich eigenlijk de koopkracht ontwikkeld in dezelfde tijd? (Te lui om het zelf op te zoeken).
Bob, is dat zo? Is inflatie het enige prijsopdrijvende effect in de economie? Hoe zit dat met de prijs van kaviaar, randstedelijke bouwgrond en originele Beatles LP’s?
@Bob: Uh, geloof dat je hier toch een stevige fout maakt. Het kan best zijn dat bepaalde producten stijgen en andere dalen. De inflatie geeft alleen een gemiddelde aan voor een mandje producten en diensten.
Voedsel is een bekend voorbeeld. Dat is jarenlang alleen maar goedkoper geworden (nu niet meer overigens, integendeel).
Maar het is inderdaad wel relevant om de prijs ten opzichte van de koopkracht te beschouwen. Heb ik ook geen plaatje van.
Deze grafiek is echter alleen maar bedoeld om te laten zien dat de “alsmaar stijgende benzineprijs” eigenlijk nauwelijks van toepassing is.
@14: Wist je dat ‘inflatiegecorrigeerd’ alle produkten gemiddeld proecies evenveel kosten als 10 jaar geleden? Dat is namelijk de definitie van inflatie.
Wat een klets. Inflatie is de gemiddelde prijsstijging, sommige dingen worden een beetje duurder, anderen flink duurder en weer anderen worden goedkoper (DVD-spelers bijvoorbeeld).
@MS: Touché.
@14: Inderdaad klets. Gauw even uitgerekend wat de waardestijging van het huis van mijn ouders was tijdens de afgelopen 30 jaar. Dat is gemiddeld 7% per jaar. Maar dit lijkt me meer een gevalletje van teveel vertrouwens in het CBS met hun op zijn zachtst gezegd rare winkelmandje. Ze weten bij het CBS op frappante wijze de aanbiedingen uit te kiezen en op basis daarvan ons wijs te maken dat we een enorm lage inflatie hebben.
@17/18: Let op het woordje “gemiddeld” in #14. Daardoor klopt het wel. Daarmee geeft de grafiek overigens meteen een zeker nut: Je kunt immers zien of de benzineprijs meedoet aan de inflatie, danwel harder/trager stijgt dan het gemiddelde product (en onze inkomens, want die worden, uitkeringen daargelaten, toch veelal inflatiegecorrigeerd).
NB. Er zijn zelfs boze tongen (en die zullen er ook hier op Sargasso wel zijn), die beweren dat stijgende inkomens de oorzaak van inflatie zijn.
Zou misschien een gemiddeld aandeel van het inkomen dat aan benzine besteedt wordt een objectiever beeld zijn voor iedereen?
@zmc, 18:
Het ‘winkelmandje’ van het CBS bestaat voor het grootste deel uit huur/hypotheek en andere vaste lasten. Net als bij jou.
@21: Ja, wellicht.
Dus: in 38 jaar tijd is de benzine zo’n 50% duurder geworden.
Dat is gemiddeld 1,2% prijsstijging (‘benzine-inflatie’) per jaar.
In werkelijkheid is de totale inflatie sinds 1970 gemiddeld 3,75% per jaar (bron: CBS – http://www.cbs.nl).
Als benzine net zo snel in prijs was gestegen als alle andere dingen in het leven (dus de inflatie zou hebben gevolgd), zou benzine nu E 3,97 per liter kosten.
Conclusie: voor inflatie gecorrigeerd is benzine sinds 1970 zo’n 60% goedkoper geworden.
In 1970, 38 jaar geleden, was de auto nog een echt luxeartikel. Je ging met bus, trein, fiets naar het dichtbijzijnde werk. Het grootschalige autorijden, forenzen en buiten wonen kwam vanaf 1975 op.
@Jan Westerhof: Kan je iets preciezer verwijzen naar waar CBS zegt dat de gemiddelde inflatie 3.75% was?
25 was in reactie op #21 en #24. Het vergelijken van pakketten lifestyle, of leen- en huishoudbudget, whatever, is een aardig ding om te doen. Maar het eruitpikken van alleen benzine is nonsens.
Je hebt mail Steeph :)
@MP: Ik zie het! Thx. Nu nog wat tijd :-}
@Steeph (26)
Dat percentage heb ik zelf berekend uit een historische reeks. Die vind je als volgt:
1. Naar http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70936ned&HD=080421-1126
2. Klik op ‘Pas gegevens aan’
3. Klik op tab ‘Period (14/588)
4. Klik op ‘Jaren’
5. Dan op ‘Alle jaren’
6. Vink in de verschijnende lijst met jaren alle jaren aan vanaf 1970.
7. Klik op button ‘Toon gegevens’
Dan verschijnt een lijst met alle percentages.
Ik heb de hele lijst in een spreadsheet ingevoerd. Die wil ik ook wel sturen of posten. Ik weet niet of je dat kan posten, en hoe dan.
@Jan Westerhof: Thx. Je hebt helemaal gelijk. Dat is ook de reeks die ik gebruik. Maar mijn gevoel zat in de weg. Kon me niet voorstellen dat het zo hoog lag. Maar ik heb buiten de jaren zeventig gerekend. Als je vanaf 1980 telt krijg je 2.6%
@Jan Westerhof:
Als ik je eerste regel zo zie, met die 50% stijging, lijkt het erop dat je bovenstaande grafiek als bron hebt gebruikt. (van 1 naar 1,50 is 50%). Deze grafiek is al in ’2008 euro’s', dus als ik het goed begrijp al naar inflatie gecorrigeerd. Volgens mij reken je de inflatie dus twee keer mee. Kan iemand dit bevestigen / ontkennen?
@Hertog
Ik denk eigenlijk dat je gelijk hebt.
We moeten ook weer niet overdrijven :-)
Mmm, eens kijken of er ook zo een grafiekje voor Diesel te vinden is…
Duuh.. lies, damned lies and statistics. Zelfs in dat opzettelijk zo mooi verticaal verdicht grafiekje zien we dat de virtuele europrijs voor benzine in 1970 1 euro was – en inmiddels is dat ongeveer 1,70 euro. Nou weet ik niet hoe het bij jou tussen de oren zit, mien jong, maar dat is bij mij 70 cent meer en 70 / 100 is volgens mijn rekenmethode een prijsverhoging van 70 procent. De Staat krijgt dus ook 70 procent meer dan in 1970.
En dan klopt er nog iets niet. De prijs voor benzine wordt gesteld op 1 euro in 1970. Nu weet ik dat ik toen ik net mijn rijbewijs had (in 1987) kon tanken voor net iets minder dan fl 1,70. Dat is omgerekend in euro’s ongeveer 77 cent. Of mijn geheugen klopt niet of mensen in 1970 betaalden geen fl 2,20 voor 1 liter benzine.
@paul: Het is gecorrigeerd naar inflatie. De prijs voor benzine in 1970 was 60 cent.
Zie oorspronkelijke post en spreadsheet:
http://sargasso.nl/archief/2005/09/07/benzineprijs-door-de-magische-grens/
Er moet een melding op de grafiek zelf over inflatie correctie zijn.
Kan je ook een grafiek opstellen met originele historische prijzen?
@Johny: Goede voorstellen. Ik zal binnenkort weer eens een nieuwe maken met dat er in verwerkt.
€ 1.21 p/l
Olieprijs is al door de dollar 55 grens gezakt, maar de benzineprijs blijft torenhoog,
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=2808