Zuid-Amerika: WK-stadions, rondje inheems, Nicaragua-kanaal

ELDERS - Deze week uit Latijns-Amerika: WK-stadions en kritiek groeien, indianen en landconflicten, en Nicaragua geeft opdracht tot het graven van hun eigen transoceanische kanaal.

Over exact een jaar gaat het WK voetbal in Brazilië van start. The Guardian geeft een fijn voorproefje van wat ons te wachten staat aan media-aandacht. Nog een jaar kunnen we rekenen op verhalen over stadions die al of niet af zijn (aardige interactieve overzichts-infographic), wat die wel niet kosten en wie er door het evenement geraakt worden of juist ervan zullen profiteren. Een prachtig voorbeeld van routineuze en bijna clichématige verslaggeving die elke vier jaar weer opduikt – zou daar al eens onderzoek of bloggerij over zijn geschreven?

Wat nog ontbreekt in de WK-berichtgeving deze week is het perspectief van de Maracanã-indianen bij het stadion. Andere inheemse bevolkingen in Brazilië waren wel in het nieuws: zo bericht AP dat steeds meer Braziliaanse indianen worden vermoord als gevolg van toenemende spanningen over landrechten. Juist op dit cruciale moment, nu in deelstaat Matto Grosso do Sul troepen ingezet worden om onlusten tussen boeren en indianen te bedwingen, kapt de chef van Braziliës inheemse volken-agentschap ermee, officieel vanwege gezondheidsredenen. Ook bij IPS inheems nieuws: Amazone-indianen in Ecuador hebben het moeilijk en een vraaggesprek met de VN-rapporteur voor rechten van inheemse volken over hoe het eigenlijk gaat met die rechten.

Tot slot een opmerkelijk bericht uit Nicaragua: de regering daar heeft een Chinees bedrijf opdracht gegeven een kanaal dwars door het land te graven, om zo een tweede transoceanische scheepvaartroute te creëren naast het Panamakanaal. Zowel the Guardian als AP zien het project als symptomatisch voor de groeiende invloed van China in de globale geopolitiek.

  1. 1

    Dat kanaal-idee in Nicaragua is zo gek nog niet. Het grootste deel van het kanaal ligt er eigenlijk al in natuurlijke vorm (het Nicaragua meer en zijn verbinding met de Caraïbische zee, de San Juan rivier, die in ieder geval al voor haaien bevaarbaar genoeg is om het meer te bereiken). Alleen voor het kleine stukje van het Nicaragua meer tot aan de Stille Ocean moet nog wat gevonden worden.

  2. 3

    @1: de nicaragua haai wordt zo’n twee meter en moet al springend door de stroomversnellingen heen in de San Juan. Lijkt me dat er voor dat gedeelte dus toch ook nog wat graafwerkzaamheden moeten gebeuren…

  3. 5

    De schaal van het bovenste kaartje is 1:300.000 en de schaal van het kaartje daaronder is 1:1.500.000.

    “Het kleine stukje van het Nicaragua meer tot aan de Stille Ocean” is dan ook niet veel korter dan het gehele Panama-kanaal.

  4. 7

    @6: 10 km extra is dus wel even anderhalf keer zo lang. En dan geldt ook nog eens dat het Panamakanaal in werkelijkheid bijna twee keer zo lang is (inclusief het stuwmeer Gatún) als aangegeven op het screenshotje (ga maar eens zelf kijken bij Google maps). Dat kleine stukje is dus in werkelijkheid ongeveer 1/3e van het Panamakanaal. Ik vind dat wel veel korter.

  5. 8

    @6: O, gaat dat zo gemakkelijk: effe een recht lijntje trekken?

    Het Panamakanaal is 81 km lang, dus dat “kleine stukkie” is 71km volgens jouw berekeningen. En die “overkomelijke details” aan de andere kant zijn 150km lang en (eveneens) 22 meter diep, en dat in rotsachtige bodem.

    Je hoort mij niet zeggen dat het niet kan hoor: alles kan (afgezien van een hogesnelheistrein in Nederland misschien). Je moet me alleen nog even voorrekenen dat het ook rendabel is.

    Als we nou toch futuristisch gaan denken: ik zou een monorail bouwen waar je containers onderaan kan hangen.

  6. 9

    @8: I know, maar blijkbaar kon het in het verleden wel, want er wordt nogal gepocht dat Granada al in koloniale tijden een havenstad was (en sommige eilandjes in het Nicaragua meer een broeinest van piraten), omdat blijkbaar schepen het meer konden bereiken vanuit de Caraïbische zee.