“The country has been embraced by the world. Many fans have told me ‘we are coming back’. People are looking at South Africa through new eyes. There has been a rebranding of South Africa.”
(Danny Jordaan, CEO van 2010 FIFA World Cup South Africa)
Positief. Uiteindelijk heeft het organiseren van het WK Voetbal positief uitgepakt voor Zuid-Afrika. Danny Jordaan, de grote man achter de organisatie, wordt nu op straat aangesproken door landgenoten of hij niet nog zo’n World Cup naar Zuid-Afrika kan brengen. Nog maar 20 jaar geleden konden blank en zwart niet naar dezelfde sportwedstrijd, dezelfde school of hetzelfde strand. En nog tijdens dit WK kwamen allerlei blanke Zuid-Afrikanen erachter dat ze in hun eigen land gewoon het openbaar vervoer konden nemen en aankomen op de beoogde plek – wisten ze niet.
De misdaad schijnt daadwerkelijk omlaag gebracht te zijn door een pakket van maatregelen. Een daarvan was dat de politie deze keer ook echt uit de auto is gekomen en zich op straat heeft laten zien, en dat bleek te helpen – wisten ze niet. Daarnaast is een plaats als Kaapstad echt opgevallen. Op de wereldmarkt van conferenties is bijvoorbeeld Barcelona al voor jaren volgeboekt. Als Kaapstad nou eens op die markt kon inbreken, en het hele land in elk geval een deel van de positieve spirit van het WK zou kunnen vasthouden.
Reacties (2)
Als danny jordaan t zegt, dan zal het wel ja.
Wij van wc eend….
tja, zomerquotes: do I smell?
I smell home cooking, oh it’s only the river… IT’S ONLY THE RIVER.