‘Abroad?’ she said, surprised and slightly frightened, because in those days going abroad was no ordinary matter. ‘Where? What for!’ she asked.
‘I was thinking about Czechoslovakia.’ I answered. I wouldn’t have dared to say something like Paris or London, and frankly they didn’t really interest me, I couldn’t even imagine them. This was only about crossing the border – somewhere. It made no difference which one, because what was important was not the destination, the goal, the end, but the almost mystical and transcendent act. Crossing the border.
A year passed following that conversation. The telephone rang in our newsroom. The editor in chief was summoning me to her office. “You know,” she said, as I stood before her desk, “we are sending you. You’ll go to India.”
‘Travels with Herodotus’, Penguin Books 2008, pagina 10. Het begin van de stormachtige opmars van de Poolse historicus / journalist Ryszard Kapuściński.
Reacties (2)
Lijkt me een zeer boeiend boek.
Maar toch: de […] historicus / journalist wijst op iets dat de laatste tijd opgang doet, zie ook G. Mak bijv. Iemand die geschiedenis leest en gebruikt in zijn boeken wordt gezien als – of krijgt het stempel van – historicus. Niets is minder waar en het is een groot misverstand. Een journalist kan bijna per definitie geen historicus zijn (al zal er ongetwijfeld ergens een uitzondering zijn).
Een historicus onderzoekt.
Een journalist beschrijft.
En dat beschrijven kun je doen met kennis aangereikt door historici. Maar het fundamentele verschil is onoverbrugbaar.
Zat me net af te vragen RK en Werner Herzog … maar achterhaalde dat “Cobra Verde” gebaseerd is op Bruce Chatwin, niet op RK.
& Olaf, ik herinner me vooral de recentige controverses over RK … zijn die nu voorbij en opgehelderd en zo ? Aan de UK wiki te zien wel ? Dat alles ongeacht zijn verdiensten natuurlijk. Just curious, want ik verschoot er destijds wel van, en zo zie je maar dat juist dat blijft hangen.