Worden elektrische auto’s de oorzaak van de volgende oliecrisis?

Bloomberg New Energy Finance (BNEF) beschrijft hoe elektrische auto’s de volgende oliecrisis kunnen veroorzaken. De huidige oliecrisis begon volgens BNEF in 2014 met overproductie van 2 miljoen vaten olie per dag. Op basis daarvan en op basis van het huidige groeitempo van de verkoop van elektrische auto’s ontstaat vanaf 2023 een vraaguitval van 2 miljoen vaten olie per dag. Waarmee net als nu een overschot op de markt ontstaat, niet door te veel aanbod, maar door gebrek aan vraag.

Een realistischer scenario van BNEF, dat rekening houdt met de kostenontwikkeling van verschillende onderdelen van elektrische auto’s komt uit op 2028.

BNEF houdt in haar scenario’s rekening met de komst van nieuwe automodellen, die rond de $30.000 gaan kosten en een range krijgen van 200 tot 300 kilometer. Gebrek aan grondstoffen voor accu’s is volgens BNEF geen probleem. Wat wel van belang is is dat de prijsdaling van accu’s doorzet.

Open waanlink

  1. 1

    [quote]Wat wel van belang is is dat de prijsdaling van accu’s doorzet.[quote]

    Dat niet alleen, ook moeten er nieuwe types worden ontwikkeld die langer meegaan en meer energie kunnen opslaan.

  2. 3

    Ik vind zelf een bijzonder verontrustende gedachte in mijn hersenpan dat wij
    niet slechts sterfelijk zijn maar veel erger nog; ergens aan kunnen overlijden.
    Ga je niet dood aan teveel lood, dan sterf je wel dankzij Tesla.
    Oow mijn god……………… where art thou.

  3. 4

    Het uitfaseren van een product dat alleen maar ellende brengt op het gebied van klimaatverandering en oorlogen noem ik geen crisis, maar een feestje!

  4. 6

    @4: Precies, in het verleden zeiden we juist bij hoge olieprijzen en olieschaarste dat het oliecrisis was.

    @2: Fossiele brandstof is niet synoniem aan olie. In hoeverre “fossiel” een probleem is, hangt er nogal vanaf welke problemen je ervan verwacht. Momenteel is energieonafhankelijkheid nogal hot en dan is het onderling kunnen vervangen van fossiele brandstoffen al een belangrijk deel van de oplossing; Auto’s op kolen(stroom) hebben geen olie nodig. In Europa lopen er genoeg mensen rond die klimaatverandering eigenlijk niet echt problematisch vinden (“het mag zelfs best wel een paar graden warmer worden in Nederland, hebben we ook minder last van gladheid en lagere stookkosten in de winter”).

  5. 7

    De dalende vraag naar aardolie komt vooral doordat de benzine en dieselauto’s het laatste decennium veel zuiniger zijn geworden. Voeg daarbij nog de afgenomen autoverkoop en de recessie in de bouwsector en er blijft nog een paar procent over, die op het conto van elektrificatie van het wagenpark kan worden afgeboekt.
    Maar in het komende decennium gaan elektrische auto’s ervoor zorgen dat de tankstations langs de snelweg het moeilijk krijgen.

  6. 8

    @7: “tankstations langs de snelweg het moeilijk krijgen.”

    Ligt eraan, als het lukt om iets van een standaard aan accu’s te organiseren en een eenvoudig kwaliteitscontrolesysteem, zouden tankstations ook accuwisselstations kunnen worden, waar je dan stroom gaat tanken ipv benzine. Genoeg leaserijders die liever in een paar minuten hun accu wisselen in plaats van het ding uren aan de kabel te moeten hangen.

  7. 10

    @7:
    Dat zuiniger worden van diesel is maar zeer beperkt waar.
    Minder uitstoot, ja!
    Ik had in het grijze verleden een
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Austin_Montego_Countryman.jpg/1024px-Austin_Montego_Countryman.jpg
    met een perkins-diesel diesel.
    Heb ik 1x onder de 1 op 17 kunnen krijgen en wel of de Franse autoroute bij ruim 150 per uur + combikamp vouwwagentje met 2 fietsen er bovenop.
    Voor de rest reed dat ding minimaal een op 20.
    Kom daar nu maar eens om.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren