1. 1

    Punt? Nonsens. Uit statistische verbanden algemeen geldende waarheden destilleren…. zo vermoeiend.

    Van meer frisdrank drinken dan bij je bewegingspatroon past, daar word je dik van. Of van minder bewegen dan bij je suikerconsumptie past. Hetzelfde geldt overigens voor vruchtensap zoals een “gezond” glaasje jus bij het ontbijt.

    Overigens is het mij een raadsel waarom je je kinderen veelvuldig cola ofzo zou serveren. Evengoed is het mij een raadsel waarom je je kinderen zou moeten doen geloven dat je van frisdank drinken dik wordt, “punt”. Kinderen zijn erbij gebaat om te leren omgaan met gematigde consumptie van suiker. En onterecht zonder enige nuance stellen dat “je daar dik van wordt” helpt daarbij niet.

    Af en toe snoepen vermindert het risico op obesitas bij kinderen dan ook juist.
    Bron: http://blog.afslanken.com/afslanken/snoep-voorkomt-obesitas-bij-kinderen/207

  2. 4

    @Steeph: Volgens mij gaat het om 50 minuten voor een hele fles cola. Zegmaar 10 minuten voor een vol glas. De gemiddelde tweejarige (want daar gaat het onderzoek hier over) gebruikt typisch wat kleinere glazen (doorgaans limonade wat wel iets meer suiker bevat dan cola) en heeft 1 consumptie met een kwartiertje goed buitenspelen alweer verbrand.

    En kinderen die geen bijpassend bewegingspatroon hebben moeten daar maar wat aan doen. En anders geen cola. Maar dat er massas kinderen de hele dag stilzitten wil nog niet zeggen dat je ze niet moet leren omgaan met suikerconsumptie door ze zo nu en dan wat suikter te consumeren te geven. En regelmatig goed uit te laten, natuurlijk.

    Het item over suiker kende ik al, ja (zie ook mijn reactie als “zmooc” onder het item:-))

    Wat betreft de nrc-link uit #3 – die stelt dat Nederlandse kinderen die hun dagelijkse suikerhoudende frisdrankje niet meer krijgen, zijn na anderhalf jaar één kilo lichter dan leeftijdgenoten die het wel blijven drinken.. Ik mag toch hopen dat daar het woordje “gemiddeld” is weggevallen en anders hoop ik dat ze snel weer meer suikerhoudende frisdrank gaan drinken, anders moet de AOW-leeftijd straks nog verder omhoog…:P

  3. 5

    Ik snap het niet. Wij dronken bij ons thuis ook thee met suiker, appelsap, cola, en aten marsen en chips. Toch werden we niet buitensporig dik. En ik was geen sportief type.

    Wordt er dan nu gewoon meer geconsumeerd dan vroeger? Of stoppen ze meer suikers in de frisdranken?

  4. 6

    Natuurlijk is dik worden een combi van inname, verbruik en aanleg. Beïnvloedbare variabelen zijn inname en verbruik. Zoals in het onderzoek ook al gesteld wordt: bij jonge kinderen is het het makkelijkst om aan te leren dat limonade drinken niet de dagelijkse norm hoeft te zijn. Veel ouders geven hun kinderen gemaksvoedsel mee naar school (pakjes, suikerbroodjes). Terwijl het makkelijk te regelen is om gezonder te eten (fruit, wortels, brood, water drinken), vaak nog goedkoper ook. Maar goed, ook wij bezondigen ons er wel eens aan, toch maar weer eens scherper op de inkopen letten.

  5. 7

    @prediker: Dronk je dat iedere dag? Kreeg je pakjes frisdrank mee naar school?
    Dat is tegenwoordig de norm. Dat komt soms neer op drie of vier pakjes frisdrank per kind per dag. En in frisdrank zit veel meer suiker dan de meeste mensen normaal in een kop thee doen.

  6. 8

    @4 Tekst is niet duidelijk. Kop geeft aan 1 blikje = uur hardlopen. En dat is ook het getal dat ik elders eens gelezen heb.

    En uiteraard is het een combi. Niet bewegen maakt het veel slechter allemaal. Maar alleen bewegen is vaak toch niet genoeg om de grote hoeveelheden suiker die sommige kinderen dagelijks naar binnen krijgen weg te werken. Daarbij komt dat suiker niet alleen in de frisdrank zit, maar in zo’n beetje alles wat verpakt verkocht wordt (koek, snoep, yoghurtdrank, fruitsap, “gezonde” repen, vla, etc…)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren