1. 2

    @1 Wat is er dan inhoudelijk onredelijk aan de eisen?

    Los daarvan lijkt mij het verstandig dat het OV een paar hoofddiensten in stand houdt, gestrande reizigers is 1 ding, maar er moeten ook mensen naar b.v. het ziekenhuis. De politie kan ook actie voeren zonder het land gelijk in chaos achter te laten.

  2. 4

    Maurice de Hond heeft nog wat onderzoek gedaan.
    O.a. over het EU standpunt. 16% van de kiezers (m.n. PVV en FvD) wil dat Nederland eruit stapt, 35% (m.n. 50Plus, SP en FvD) wil dat Nederland er wel in blijft maar zoveel mogelijk op de rem trapt. 17% (m.n. GL, CDA en PvdA) wil een zo groot mogelijke samenwerking en 30% (m.n. D’66, GL en PvdA) wil geleidelijk uitbouwen. CDA en VVD zitten heel erg op de twee middenstandpunten, meer dan 80%. Ook bij PvdD en 50Plus scoren die twee standpunten het hoogste.

    https://www.noties.nl/v/get.php?a=peil.nl&s=weekpoll&f=2019-05-26+epe.pdf

  3. 5

    @2: De gezonde levensverwachting stijgt, dus lijkt het me ook niet meer dan redelijk dat de pensioenleeftijd meestijgt. Doen we dat niet, dan wordt het gat tussen AOW-premies en AOW-uitkeringen nog groter. En dat moet ergens door gedekt worden, door ergens meer geld op te halen, of ergens geld vanaf te halen.

    Daarnaast doen de vakbonden voorkomen alsof heel Nederland in een zwaar fysiek beroep werkt vanaf zijn/haar 15e, en op zijn/haar 62e helemaal versleten is. Hele volksstammen werken in een comfortabel kantoor, en kunnen best tot hun 70e door. Tevens zou ik, als ik ZZP’er was, er niet op zitten te wachten verplicht geld te moeten storten in de bodemloze put die pensioenfonds heet.

    En de vakbonden willen het vroegpensioen weer terug. Jongere generaties mogen dat weer betalen.

    En dan nog vinden de vakbonden het vreemd dat hun ledenaantal terug loopt. Dat krijg je, als je enkel opkomt voor de belangen van één specifieke demografische groep, die bovendien al met één been in het graf staat.

    Maar goed, los daarvan, staken moet pijn doen en onprettig zijn. Als Schiphol, ziekenhuizen en scholen uitgezonderd zouden mogen worden van de gevolgen, hoef je het net zo goed niet te doen.

    @3: De gang naar de rechter is al vreemd; waarom zou Schiphol geen last mogen hebben van de gevolgen van een staking?

  4. 6

    @5:

    Dat krijg je, als je enkel opkomt voor de belangen van één specifieke
    demografische groep, die bovendien al met één been in het graf staat.

    Stonden ze maar met een been in het graf. Dan was het probleem zo opgelost. Maar nee, na hun pensionering blijven ze nog jaren doorleven…

  5. 7

    @5: Van mij mag Schiphol last hebben van een staking. Maar als één partij vindt dat ze ernstig gedupeerd wordt door iets waar ze zelf geen partij in zijn mogen ze dat toch laten toetsen bij een rechter? Dat is de rechtsstaat.

    Stakingsrecht wat niet in de Nederlandse wet staat maar in het Europees Sociaal Handvest is geen absoluut recht maar moet proportioneel zijn; in een ziekenhuis kan ook niet iedereen collectief staken. Het is aan de rechter in geval van twijfel/andere belangen/etc. daarover te oordelen.

  6. 8

    @5:

    De gezonde levensverwachting stijgt, dus lijkt het me ook niet meer dan redelijk dat de pensioenleeftijd meestijgt. Doen we dat niet, dan wordt het gat tussen AOW-premies en AOW-uitkeringen nog groter. En dat moet ergens door gedekt worden, door ergens meer geld op te halen, of ergens geld vanaf te halen.

    Gezien de toekomstige robotisering van de maatschappij zijn velen dan wat langer werkloos wordt er ww betaald i.p.v. pensioen.
    :-)

  7. 9

    @5 Dat van die leeftijd ben ik het mee eens al kan je voor werknemers in ploegendienst wel een uitzondering maken, bovendien staken ze ook voor o.a. een hoger pensioen. Naar school zal me worst zijn, in mijn tijd staakten ze zo’n beetje jaarlijks en de meesten kunnen best en flink stuk fietsen. Mensen op Schiphol laten stranden, veelal buitenlanders die geen idee hebben en part nog deel van het conflict zijn is dubieuzer. Vervoer naar o.a. het ziekenhuis is in vele gevallen niet een prettige maar een noodzakelijke dienstverlening.

    @4 Je telt CDA dubbel. Je ziet dat De SP achterban met 81% wel degelijk achter de boodschap het Brusselmans filmpje staat, en op dit punt dichter bij PVV, FvD en PvdD dan bij GrLnks en PvdA zit. Opmerkelijk is dat niemand behalve D66 met een meerderheid voor een EU superstaat is. FvD krijgt in de TK prognose een tik na van het debat met Rutte.

    Op zich een beetje vreemd dat je moet kiezen tussen op de rem trappen en uitbouwen. Ik ben voor het verbeteren naar naar een efficiëntere en minder bemoeizuchtig EU, daarvoor moet je niet op de rem trappen maar gas geven. Al zal je dan misschien 1 poot boven de rem moeten houden gezien dit soort organisaties de neiging hebben steeds meer macht op te zuigen.

  8. 10

    @8: Dat is prima te ondervangen door het werk beter te te verdelen, maar de werkgevers hebben liever één persoon die zich het schompes zwoegt en vier die aan de kant staan dan dat ze allemaal een dagje wat doen. In de jaren ’80 werd ons voorgehouden dat de automatisering ons veel werk uit handen zou nemen. Die werden vervolgens weer gevuld met bullshitbanen, waarvoor men ook nog eens allemaal tegelijk in de file moet staan.

    @9: ”Mensen op Schiphol laten stranden, veelal buitenlanders die geen idee hebben en part nog deel van het conflict zijn, is dubieuzer. “
    Niet als het fransozen zijn.

  9. 12

    @11: Is dat vliegveld almachtig of heilig of zo? Nu eindigen die reizigers op een treinstation en daar kunnen ze nog niet verder. Kun je ze beter op Schiphol laten winkelen.
    De rechter komt op die foto ook erg onpartijdig over met dat schiphollogo achter zijn hoofd. Kan Schiphol geen leger überchauffeurs inhuren?

    Ik zou juist blij zijn met een dag geen vliegherrie.
    Die minuut stilte van Memorial Day werd hier ook al door vijf laagvliegende straaljagers opgeluisterd.

  10. 15

    @11:

    zo kan iedereen die wat hinder van een staking ondervindt, een staking laten verbieden.

    Helaas is dat niet het geval. Dat is nou juist het probleem. Schiphol is heilig. ‘Onze’ luchthaven is op alle gebieden een buitencategorie met bijzondere bescherming.

  11. 16

    @12,@15: Erg bijzonder inderdaad, dat Schiphol zo in de hoek der onaantastbaren zit. Dit is niks wat je met voldoende taxi(-busjes) en eigen vervoer niet kunt oplossen, zeker voor vertrekkende reizigers of uitzwaaiers die ruim van te voren op de hoogte waren.

    Zo kan geen enkele groep werknemers rond Schiphol ooit nog staken.

  12. 17

    @5: “Hele volksstammen werken in een comfortabel kantoor, en kunnen best tot hun 70e door.”
    Dat is niet mijn ervaring. Je merkt bij de meerderheid van de 60-plussers dat ze in die omgeving eigenlijk niet meer mee kunnen. Vaak zie je ze dan ook al eerder afbouwen (minder uren werken en meer in verborgen werkloosheidsbaantjes), met vervroegd pensioen gaan (als er een regeling is, of kans op gunstige afvloeiing ontstaat), of de laatste jaren voor de helft van de tijd ziek zijn.

  13. 20

    @19:

    Dus de komende 60 jaar zullen er nog hele volksstammen mensen al jaren voor hun pensioen lopen kwakkelen met hun gezondheid.

    en dat ondanks al die vaccinaties en antibiotica :-)

  14. 21

    @20: Het is echt wel een gegeven dat de gezonde levensverwachting toeneemt, “ondanks” al die vaccinaties en antibiotica. Probleem is alleen dat de reële pensioenleeftijd harder stijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren