SG-café vrijdag 28-08-2020

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is het Sargasso-café van vrijdag 28-08-2020. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

Reacties (20)

#1 basszje

Nieuwe topvrouw van de NS heeft het licht gezien, qua internationaal reizen – https://nieuws.ns.nl/ns-in-2024-nieuwe-treinen-en-flink-sneller-naar-berlijn-en-brussel/

De cynicus pleegt te zeggen dat het zo lastig is per trein naar Praag, Boedepest, Kopenhagen of Barcelona omdat haar voorgangers alle internationale en nachttreinen om zeep hebben geholpen, maar ach.

Hier interessant verhaal waarom het zo moeilijk is die Berlijntrein sneller te maken: https://jonworth.eu/why-is-the-berlin-amsterdam-train-so-slow-and-why-is-it-so-hard-to-do-anything-about-it/

#2 Le Redoutable

@1 En dan is het nog steeds 5x langzamer dan het vliegtuig, leuk voor de weekendtoeristen als het dan ook een stuk goedkoper zou zijn, maar voor de zakenman die op 1 dag heen en weer moet een dan ook nog redelijk fris zaken moet kunnen doen voorlopig geen realistisch alternatief.

#3 basszje

@2: Laat men dan maar ook zakenprijzen betalen, zeker op de korte afstand. Geen reden dat de samenleving 20 euro vluchten moet subsidieren binnen de EU.

Zakenreizen zijn maar een minuscuul onderdeel van het gevlieg. En dan nog kan een goede nachttrein ook uitkomst bieden. Avond in je treinhotelkamer, volgende ochtend voor werkdag op plek bestemming ( zie bv Brussel – Wenen traject ).

In elk geval kan men morgen al vluchten verbieden naar West-Duitsland, Brussel, London, Eindhoven (vanaf AMS ) en dat soort onzin.

#4 tigger

@2:
5x langzamer… Toe maar. Tel je dan ook de in- en uitcheck, de 2 uur die je voor het vliegen op Schiphol moet zijn en de reistijd vanaf de vliegvelden naar het centrum mee??

#5 beugwant

@4: En de pijn in de oren.

#6 Maggi

@2 @4: volgens de Consumentenbond MAXIMAAL 2x langzamer, op sommige trajecten veel minder nog:

https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2019/nummer-1—januari/201901p12-vliegtuig-versus-trein-p.pdf
(PDF alert)

#7 Frank789

@3: [ Zakenreizen zijn maar een minuscuul onderdeel van het gevlieg. ]

“… passagiers naar vakantiebestemmingen, hun aandeel steeg naar 67 procent.”

33% noem jij “miniscuul”? En het was recentelijk nog 40%.
Zakelijk vliegen is een stuk voordeliger als 2/3 van het vliegtuig met toeristen gevuld is.

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10378430/te-grote-focus-op-zakelijke-bestemmingen-schiphol-slecht-voor-nederland
https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/vakantievluchten-van-levensbelang-voor-schiphol

@2: [ de zakenman die op 1 dag heen en weer moet ]

Dat “moet” vrijwel nooit. Met zo’n vlucht heb je vrijwel zeker maar een paar uur om op de bestemming met anderen te spreken. Dat kan negen van de tien keer ook met videoconferencing/zoom/whatever.

#8 beugwant

@7: Nooit gedacht dat al die Corendon en Ryanairbestemmingen van die zakelijke hotspots waren…

Er zijn genoeg redenen om niet meteen dezelfde dag terug te hoeven. Kun je als zakenman eigenlijk nog steeds een reissecretaresse inhuren, of is die dienstverlening intussen geheel over genomen door escortbureaus?

#9 majava

Voor de fans en voor de tegenstanders van kernenergie: Olkiluoto 3, die EPR-derde generatie 1600 MW kernreactor in aanbouw in Finland, heeft een nieuw geplande in gebruiksname datum gekregen. Het gaat februari 2022 worden. Yay.
Bouw gestart in 2005. Had in bedrijf moeten zijn in 2010.
Begroot op 3 miljard euro, nu kost het al 11 miljard.

#10 beugwant

@9: Allemaal opgehoest door private investeerders, zeker?

#11 tigger

@9:
In Frankrijk hebben ze ook zoiets, Flamanville:
https://www.popularmechanics.com/science/energy/a33499619/france-nuclear-reactor-epr-expensive-mess/
Begroot op 3,9 miljard, nu 14,6 miljard…

#12 Hans Custers

@9

Ja, maar volgens de kernenergie-lobby is dat allemaal de schuld van de milieubeweging. Want die heeft de mensen bang gemaakt voor straling. En nou moeten die centrales zomaar aan allerlei veiligheidsnormen voldoen.

#13 basszje

@7: De artikelen geven een prima beeld waarom je die vliegsector verder niet hoeft te subidieren. Nogmaals, waarom moet de samenleving opdraaien voor de winsten het vlieggebeuren?

Laten we het principe van de vervuiler betaalt maar eens toepassen. Dan pas kijken wat @8 zegt of voor 20 euro naar Spanje nog rendabel is en nuttig is.

Nu het toch Vrijdag Vervoersdag is, Schiphol wil liever helemaal niet betalen voor tests en schuift alles lekker af – https://www.nu.nl/economie/6073748/topman-schiphol-wil-liever-testen-op-corona-in-land-van-herkomst.html

#14 gbh

Government offers protection to hotels housing asylum seekers amid far-right raids

Exclusive: Barriers and fences put in after migrants filmed and harassed by groups including Britain First

https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/migrant-hotel-raids-asylum-seekers-protection-britain-first-far-right-a9694351.html

#15 Frank789

@13: De artikelen geven een prima beeld dat jouw bewering van “Zakenreizen zijn maar een minuscuul onderdeel” voor geen meter klopt, maar je zwijgt als het graf.

[ Nogmaals, waarom moet de samenleving opdraaien voor de winsten het vlieggebeuren? ]
Helemaal niks “nogmaals”, dat verzin je nu pas.

#16 basszje

@15 Het is meer dan ik dacht, zo beter? Vraag mij alsnog af hoeveel (1) noodzakelijk is (2) meer gezellig bier drinken elders is en (3) mijn hele punt was dat je voor korte afstanden gewoon met de trein kan. De zakenman die zo ‘belangrijk’ is dat het allemaal op dezelfde dag moet zijn niet talrijk.

Daar laat ik het verder bij.

#17 Frank789

@16: [ De zakenman die zo ‘belangrijk’ is dat het allemaal op dezelfde dag moet zijn niet talrijk. ]

Ook daar vergis je je mijns inziens grandioos. Ik heb er talloze gezien en ben er deels zelf een dagvlieger geweest. Zakelijke reiziger dan, want het zijn lang niet allemaal zakenmannen/vrouwen. Het merendeel is gewoon werknemer, manager, arts, hoogleraar, ambtenaar die naar zijn projectgroep, collega of een van de ontelbare congressen gaat, naast de bilateraaltjes uiteraard.

#18 lmgikke

@17 als de corona crisis iets laat zien is het wel dat het gros van die zakelijke vluchten overbodig zijn.

Maar ja, staat wel stoer, is natuurlijk ook leuk om te doen. Gratis uitje op kosten van de baas. Dus ja, alle deelnemers aan zo’n projectgroep zullen stellen dat voor hen de zakenreizen wel echt nodig zijn

Helaas laat corona zelfs het tegenovergestelde zien. Minder reizen is minder kosten. En met videocalls gaat het prima, vaak zelfs efficiënter door het ontbreken van de waan van de dag.

Overigens beschamend dat er nog geen Europees hoge snelheid trein netwerk is dat alle hoofdsteden met elkaar verbindt… Amsterdam – Sofia is 2000km, zou in 8 uur te doen moeten zijn…..

#19 Bismarck

@18: “Amsterdam – Sofia”
Noem je wel twee perifere secundaire eindpunten in zo’n netwerk. Daar zouden minstens twee overstappen in moeten zitten.

#20 Frank789

@18: [ dat het gros van die zakelijke vluchten overbodig zijn. ]

Dat is te makkelijk. Dat iets nu uit- of afgesteld wordt zegt niets over de noodzaak of welk deel overbodig is, dan moet je veel meer weten waarom men vliegt.

[ Gratis uitje op kosten van de baas. ]
Om 06:00u opstaan, naar Schiphol, Londen, Schiphol, 21:00u weer thuis. Wat een heerlijk uitje.

[ En met videocalls gaat het prima ]
Tja, zo’n driedaags congres over bodemverdichting in het Engels?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*