1. 1

    Een analyse over mondiale vliegtaks in Het Parool.
    Maar de redenering bij het laatste punt over de brandstofaccijns is larie. ‘Alleen het land waar getankt zou worden strijkt dan wat op en de landen waar overheen gevlogen wordt hebben het nakijken’.
    Ach gut, krijgen ze dan nu wel wat toegestopt? Van een vrachtwagen die in Polen tankt en in een ruk naar Rotterdam doorrijdt, vangt Duitsland ook geen brandstofaccijns. Wel maut, dus we kunnen het (overmatig) gebruik van de drukke luchtwegen ook belasten.
    Wereldwijd heeft het milieu er dan misschien niets aan als iedereen in de Golfstaten overstapt in plaats van op Schiphol, maar het scheelt in elk geval flink in de herrie in een van de dichtstbevolkte landen. Nimby of niet, voor mij telt dat.

    Verder zwijgt het artikel over het invoeren van BTW op vliegtickets. Misschien iets voor een volgende keer. Want brood en tampons worden wel belast.

  2. 3

    @1

    Er staat wel “Analyse” boven dat verhaal, maar in werkelijkheid is het eerder een feitenvrij opiniestuk. De suggestie dat het gros van de overstappers net zo makkelijk via de Golfstaten als via Europa reist – ongeacht van waar ze vertrekken en waar ze heen gaan – is natuurlijk ook totaal van de pot gerukt.

  3. 5

    @1 Heel het milieubeleid is grotendeels Nimby, als we de vuile industrie ons land uitjagen schiet het wereldwijde milieu er ook niets mee op, maar is wel de onderbuik van Urgenda en co gerustgesteld. Van een vliegtuig wat met een extra volle tank in de golfstaten tankt om hier een tankbeurt over te slaan wordt het milieu alleen maar slechte net als van met passagiers die honderden kilometers omvliegen om goedkoop over te stappen. Nimby geld ook voor de steeds vlieggrage Nederlander die wel graag zo kort mogelijk vliegt en zo dichtbij mogelijk opstapt, zo lang hij maar niet aan het eind van de landingsbaan woont.

    De belangrijkste conclusie is dat het milieu er niet beter van wordt en dat was altijd het stokpaardje achter deze maatregel. Voor het lawaai kan je betere de trein aan pakken die veroorzaakt in meer huizen overlast meer meer decibel. En de hogesnelheidstrein is daarvan het grootste lawaaimonster, een vliegtuig zit namelijk snel boven gehoorshoogte treinwielen blijven gieren op maaihoogte het liefst dwars door de stad heen omdat daar nu eenmaal het station ligt:

    https://www.volkskrant.nl/kijkverder/nieuwstecijfers/#/waar-komt-de-meeste-herrie-in-nederland-vandaan

  4. 6

    @5: Je vat “heel” het miliebeleid fout samen. En treinen in steden rijden niet op hoge snelheid en dus is de geluidsoverlast daar ook minder. Bovendien is die ene lijn zover ik weet naast bewoning – net als bij autosnelwegen – voorzien van geluidswerende muren.

  5. 8

    @6
    Dat je het vol weet te houden, met uitleggen aan dat extreemrechts zuigertje en spammertje @5

    Hoeveel social-media accounts schat je eigenlijk in, dat het zoveelste toetsenbordtrutje, online actief houdt?

    Een digitale sokpop, mwah: 25x?

    Stel je eens voor, dag in en dag uit dezelfde bullshit papegaaien.

    Hoi @5 ken je https://partijgedrag.nl nog? Ik wel. Kut voor je dat die site nog steeds bestaat. Echt, zwaar..LOL.

  6. 11

    @10: Ik heb al verteld; Youtube censureert al bijdrages sinds vlak na de oprichting ervan. Dat is gewoon een feit, doen ze ook niet geheimzinnig over, kun je gewoon teruglezen in de regels.

  7. 12

    @11: Een website van een bedrijf of particulier mag vrijwel alles weigeren. Dat is geen censuur, want je wordt niet tegengehouden elders je bericht of video te plaatsen.

  8. 13

    @5: Even voor de wél kritische lezer:
    – Bron: Rijkswaterstaat / ProRail / Schiphol
    – 20.000 huizen hebben last van Schiphol? Dus in de cirkel Alkmaar-Almere-Utrecht-Den Haag staan maar 20.000 woningen?
    – De hoogte van de decibel’s is geen maatstaf. 1x per dag 100 is heerlijk vergeleken met de hele dag 60.
    – “een vliegtuig zit namelijk snel boven gehoorshoogte”. Zelden zoiets onzinnigs gelezen, die zelf verzonnen “gehoorshoogte” bestaat helemaal niet. Een vliegtuig op 10km kun je ook horen als de rest zijn klep even houdt.
    En dalende vliegtuigen dalen helemaal niet snel, maar beginnen al bij de landsgrenzen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren