1. 1

    Heb ik het nu goed begrepen dat boeren nu meer dan 1000 km file veroorzaken en dan nog wat op het Malieveld willen doen, alleen maar omdat ze butthurt zijn om wat andere mensen zeggen?

    En we moeten boeren liev vinden omdat ze ons voedsel produceren… oh ja, en ook het voedsel voor mensen in 140 andere landen, gewoon omdat het kan in ons kolossale koninkrijk.

    Nee. De sympathie die ik heb voor boeren is dun. Dat beetje dat ik wel heb komt door de wet- en regelgeving die ze min of meer dwingt om hun bedrijf zo te runnen als we nu zien. Min of meer, omdat die keuze altijd een boekhoudkundige is. Je kunt het ze niet echt kwalijk nemen dat ze de weg van de minste weerstand en de hoogste winst kiezen. Het zijn net ondernemers. Het zijn alleen maar ondernemers eigenlijk. Kom bij mij dan ook niet aan met boeren als nobele mensen die ons komen voeden en dieren aaien in de stal.

  2. 2

    @1: Exact dat gevoel bekroop mij ook; het zijn ondernemers die klagen dat de overheid regels maakt en om de zoveel jaar verandert.“Melkquotum, afvalstoffenheffing, fosfaat, veeteeltwet en nu dan de stikstofkwestie: het houdt nooit op.”. Tja, dat heb je nu eenmaal als je onderneemt in een klein land als Nederland, we moeten allemaal een beetje inschikken.

    Medelijden omdat ze ons voedsel maken? Tja moet ik dan ook medelijden met Unilever hebben?

  3. 3

    @1 Dit is duidelijk weer een nieuwe clash tussen de provincie en de progressieve elite in de stad.

    Nu zal er bij de boeren vast wel ergens een misstand plaatsvinden, maar over het algemeen hebben boeren tien maal meer oog voor milieu en dierenwelzijn dan stadsmensen. Boer zijn is hard werken voor weinig centen en als je na een dag op het land ook nog steeds meer uren nodig hebt om onzinnige formuliertjes in te vullen om een paar ambtenaren in Brussel tevreden te stellen wordt je daar al niet vrolijk van. En als je daarbovenop dan ook nog consequent door de D66 en GroenLinks politici als milieucrimineel afgeschilderd wordt, kan ik mij prima voorstellen dat de emmer een keer overloopt.

    Zo lang de wereldbevolking groeit is er meer voedsel nodig, als Nederlandse boeren het niet doen moeten buitenlandse boeren die productie overnemen en die doen het over het algemeen minder efficient, minder milieuvriendelijk en op veel meer land. Zo maar de productie halveren omdat een deel van het voedsel toch maar voor buitenlanders is is dus een kortzichtige “eigen volk eerst” gedachte die meer past bij de populisten. Mij maakt het niet uit als mijn biefstuk uit Argentinië komt en mijn boontjes uit Nigeria, maar het milieu wordt er echt niet beter van.

    Deze boeren komen van verre naar Den Haag in hun eigen tijd en worden bedreigd in hun levensonderhoud, ik heb vele malen meer respect voor hun dan voor de klimaatspijbelaars, die gewoon een leuk dagje uit hebben zonder consequenties. Ik denk dat de meeste automobilisten er graag de file voor over hebben, die zitten immers in hetzelfde verdomhoekje. Wel ben ik blij met de bezorgdheid over file’s bij linkse partijen, dat zouden ze dat de andere 364 dagen in het jaar ook eens moeten doen.

  4. 4

    @majava: “…. alleen maar omdat ze butthurt zijn om wat andere mensen zeggen?”
    We gaan 50% afschaffen, zoiets zei die D66-er. Over de hoofden van de boeren heen. Er is al ruim 30 jaar sprake van terugtrekkende trend, waar de natuurgebieden en woon- werkgebieden oprukken ten koste van boerenland.

    Er is enorme regeldruk en het lijkt alleen maar erger te worden. Die D66-opmerking van een druppel.

  5. 5

    @4: Nee we gaan helemaal niks doen. Er is nog helemaal niks afgesproken, dit is allemaal voorbarig.

    Er is al ruim 30 jaar sprake van terugtrekkende trend, waar de natuurgebieden en woon- werkgebieden oprukken ten koste van boerenland.

    De cijfers: Tussen 1996 en 2012 is 1 214 vierkante kilometer grond aan de landbouw onttrokken. Van de verdwenen landbouwgrond zijn vooral bouwterreinen (240 km2), terreinen voor woningbouw (190 vierkante kilometer) en bedrijventerreinen (130 km2) gemaakt.
    Er kwam verder 140 km2 bos,… bij

    “Waar natuurgebieden oprukken…” Fantast.

    Overigens daalt het aantal boerenbedrijven nog veel harder dan het areaal landbouwgrond. De bedrijven worden groter, met inderdaad… meer grond dan die pakweg 30 jaar terug.

  6. 6

    Intussen ook in Den Haag: invallen in de kantoren en woonhuizen van de wethouders van Groep De Mos (De Mos zelf en oud-D66er Guenaoui) wegens een onderzoek naar corruptie, omkoping en schending van het ambsgeheim. Burgemeester Krikke heeft het druk vandaag!

  7. 7

    @4: Mooi verhaaltje. Krijg er tranen van in m’n ogen. Helemaal toen ik als progressieve elitist die als ‘ie 10 stappen doet in welke richting dan ook, meteen op een akker staat.

    Zoals je de mist in gaat met je aanhef, blijf je vervolgens feitenvrij doorhuilen. Omdat je Le Redouable bent, zal ik er weinig woorden aan vuil maken. Dat heb je zelf zo voor elkaar gekregen. Deze wil ik echter wel even doen:

    Ik denk dat de meeste automobilisten er graag de file voor over hebben, die zitten immers in hetzelfde verdomhoekje.

    Nou, die boeren willen maar wat graag dat maatregelen (die nog niet genomen zijn) op een ander z’n bordje komen. IK denk dat de autorijders toch echt de lul gaan worden als de regering slappe knietjes krijgt bij het zien van zoveel landbouwmaterieel dat per stuk vele malen duurder is dan de duurste auto die je in je straat kunt vinden. Maar ja een John Deere of een Case, dat protesteert zoveel sympathieker dan die Audi’s en Mercedessen die ze hebben. En Le R er maar intrappen.

  8. 8

    Als die klimaatactivisten vorige vrijdag het halve land hadden geblokkeerd had de ME massaal de wapenstok uit het vet getrokken. Met veel plezier.

    Kennelijk heeft het trekkertuig een beentje voor of durven ze niets te doen. Nu begrijp ik hoe al die telegraaflezers zich elke dag moeten voelen :+

  9. 9

    Ik denk dat de boeren vooral last hebben van de schaalvergrotingen: Er zijn meer investeringen (dus schulden) nodig om een bedrijf te laten draaien.

    Ik denk dat sommigen rijk zouden zijn als ze hun bedrijf verkopen zouden, maar het blijft raar dat een kleinschaliger bedrijf niet rendabel meer is.

  10. 11

    @10: De acties van de boeren appeleren aan een romantisch idee van hardwerkende mensen die elke dag met hun laarzen in de modder staan om de burgers van voedsel te voorzien. In werkelijkheid gaat het natuurlijk over de belangen van het agro-industriëel complex.

  11. 12

    @2: Unilever maakt geen voedsel. Unilever knoeit met voedsel. Dat is het enige bestaansrecht van die industrie; de door tijdgebrek opgejaagde mens, die vaak niet meer kàn* koken, van een snelle smakeloze (of bremzoute) instanthap vol vulmiddelen voorzien. En zowel de klant als de leverancier zit bij die voedingsindustrie in de tang.

    Dat gesteld hebbende: de boeren worden net zo goed opgejaagd en deels ook gedwongen tot een bepaalde bedrijfsvoering die voor zowel mens, dier, alsook milieu ongezond is. De mentaliteit daarachter is helaas ook nog eens oververtegenwoordigd in politiek en waterschappen.

    @9: De wrange praktijk is dat ze op papier een miljoenenbedrijf runnen, maar privé soms zelfs onder het bestaansminimum moeten rondkomen. (en als dat niet zo is, hebben ze mij al die tijd heel erg goed voor de gek gehouden!)

    *Los van de vaardigheid is het bizarre dat de mensen die zich wel een fatsoenlijke keukenruimte kunnen veroorloven er doorgaans hooguit flessen in ontkurken, maar dat is een andere discussie.

  12. 13

    @3: Hé LR! Wat een lange felle reactie, volgens mij ben jij boer of zit je vuistdiep in die community.

    [ over het algemeen hebben boeren tien maal meer oog voor milieu en dierenwelzijn ]
    Mag ik ff hard lache?
    Uiteraard zijn er goed en slechte, maar ik lijk alleen slechte boeren te kennen. Die geen elektrische auto rijden, die geen pv-panelen op hun dak of dat van hun stallen hebben, die hun dieseltractor pas uitzetten als de trekker al een half uur stationair draait, die doodzieke koeien laat creperen tot ze dood zijn in plaats van 100 euro voor een spuitje van de veearts te moeten betalen.
    En die boeren met megastallen waar vrachtwagens met voer worden afgewisseld door vrachtwagens met mest, dat zijn gewoon fabrieksdirecteuren die bezuinigen op luchtfilters en sprinklerinstallaties.

    Op zich zitten boeren wel in de hoek waar de overheid veel dwang uitoefent. Na WO2 moesten ze zo nodig giga opschalen totdat we een boterberg en melkplas hadden, en toen die weg was kwamen er mestquota en nu weer stikstofquota. Ik kan me voorstellen dat je daar gek van wordt, maar ja, boeren beheren ons landschap en daarmee een groot deel van ons millieu, en dus moeten wij ze ook aan banden leggen. En gezien de nog steeds afnemende vogelstand gaat dat nog niet goed.

    Wel grappig dat B&B elkaar de zwarte piet toespelen. De boeren roepen dat de auto’s maar moeten minderen en de Bovag roept dat de boeren de hoofdschuldigen zijn.

    @5: [ Er kwam verder 140 km2 bos,… bij ]
    En ik vermoed dat dat grotendeels van die postzegels zijn tussen de snelwegen, waar de boer toch niet meer rendabel kan opereren.

  13. 14

    @12:

    Dat gesteld hebbende: de boeren worden net zo goed opgejaagd en deels ook gedwongen tot een bepaalde bedrijfsvoering die voor zowel mens, dier, alsook milieu ongezond is. De mentaliteit daarachter is helaas ook nog eens oververtegenwoordigd in politiek en waterschappen.

    100% mee eens.

    De wrange praktijk is dat ze op papier een miljoenenbedrijf runnen, maar privé soms zelfs onder het bestaansminimum moeten rondkomen. (en als dat niet zo is, hebben ze mij al die tijd heel erg goed voor de gek gehouden!)

    Ik weet dat heel veel boeren “op papier” of eigenlijk op de fin. balans dik in de schulden zitten. Een vriend die net een bedrijf heeft overgenomen zit ook meteen vast aan een hele dikke lening en heeft nog niet eens na kunnen denken over investeringen. Maar… ten eerste geven banken heel soepel krediet, dus ze krijgen echt voor alles akkoord, maar verder heeft dit weinig effect op hoe ze rondkomen. En dat is niet op het bestaansminimum, maar meer aan de hoge kant van het midden. En dan ken ik ook nog een aantal boeren die echt flink welvarend zijn. Ik let echt wel op wie er hier in armoede zou kunnen leven, omdat ik zou kunnen helpen. Ik weet wel om te gaan met een tractor nl.

    En dus rijden ze hier in die Audi’s en Volvo’s waar ik het over had. Hebben ze niet alleen die schulden, maar ook genoeg activa, die zelfs na verkoop van bedrijf en middelen, ze een mooi bestaan geven.

  14. 15

    @4

    We gaan 50% afschaffen, zoiets zei die D66-er.

    Dus één Kamerlid van éen (kleine) regeringspartij die een proefballonnetje oplaat dat je niet aanstaat is voldoende reden om zo kwaad te zijn dat je maar eens een dagje het verkeer platlegt? Dan hebben ze wel erg lange tenen.

    Ik ben opgegroeid op een boerderij en ik snap heus wel dat boeren het lang niet allemaal makkelijk hebben. Maar ik weet ook dat ik de retoriek over hoe belangrijk ze natuur en dierenwelzijn vinden niet al te serieus moet nemen. En het lijkt me ook wel duidelijk dat ze hun pr bepaald niet goed voor elkaar hebben. Met dit soort acties (verkeer blokkeren, door de berm scheuren, dranghekken omver rijden, de confederate flag meevoeren) win je niet veel sympathie.

  15. 17

    Boeren hebben wel een beetje gelijk, maar niet helemaal; Er zal gesaneerd moeten worden. Ze hebben wel een punt dat ze disproportioneel getroffen worden door regeldruk. Die regeldruk (en de financiele nadelen daarvan) is niet gelijk verdeeld over de hele productieketen. Het deel van de keten met de grootste marges (industrie en transport) wordt ontzien.

  16. 18

    @17: Sterker, die industrie profiteert middels allerlei (Europese) landbouwsubsidies van de inkoop van grondstoffen ver onder de marktprijs. De subsidie op suikerbieten afschaffen zou een natuurlijke manier zijn om die schadelijke overdaad aan suiker in allerlei voedingsmiddelen terug te dringen.

    De bandensector zal wel blij zijn met deze actie. Trekkerbanden zijn gemaakt voor zachte bodems. Op asfalt slijten ze gruwelijk snel. Dus wie eerdaags een verhoogd bloemenperk in de tuin wil aanleggen, weet waar die langs kan gaan… ?

  17. 19

    @17 Omdat ze, net zoals de vissers overigens, elke keer een ‘tragedy of the commons’ ontketenen waardoor productie omhoogvliegt, prijzen dalen en ze verzuipen in de schulden. Waarop een sloot belastinggeld volgt om productie terug te brengen en prijzen op pijl te brengen.

    De regels zijn er om een of andere manier quota te stellen, en elke keer als men dit doel ondergraaft komt er een nieuwe regel die hetzelfde tracht te doen.

  18. 20

    “Dit is duidelijk weer een nieuwe clash tussen de provincie en de progressieve elite in de stad.”
    Zei eliteus manneke tegen iemand die platter in het land woont dan in Nederland zelfs maar kan.

  19. 24

    @21: bedankt voor je input, Co, ik vind dat ook goed nieuws.
    Zou het een idee zijn als elektrische auto’s (die geen stikstofvervuiling veroorzaken) wel harder dan 100 km/u mogen rijden?

  20. 26

    @1:

    En we moeten boeren liev vinden omdat ze ons voedsel produceren… oh ja, en ook het voedsel voor mensen in 140 andere landen, gewoon omdat het kan in ons kolossale koninkrijk.

    Misschien moeten die boeren maar eens een maandje of 2 geen voedsel leveren, eens kijken of je dan nog steeds dezelfde mening hebt.

  21. 27

    @26: hou nou toch op met framen alsof die boeren liefdadigheidsinstellingen zijn. Het zijn commerciële bedrijven niet meer en niet minder. En als ik wat maandenterugdenk kan ik mij nog wat mestschandalen herinneren, en nee dat waren geen incidenten van enkele rotte appels maar een heel circuit van systematisch en doelbewust de regels omzeilen.

  22. 28

    @27:

    hou nou toch op met framen alsof die boeren liefdadigheidsinstellingen zijn. Het zijn commerciële bedrijven niet meer en niet minder.

    Correct, dat zijn het en ze zijn onder geen enkel beding verplicht om jou van voedsel te voorzien.

    P.S. Het grootste deel van de stikstof uitstoot van de boeren komt trouwens helemaal niet van de veehouderij maar van de landbouw van de 40% stikstof komt maar 17% van de veehouderij, 23% komt van de landbouw.

    Net zoals dat gezeik om de snelheid terug te brengen naar 100km/uur, dat levert maar een totale reductie van 0,7% op.

    Niemand durft de olifant in de kamer te benoemen, we moeten zo nodig bouwen omdat we domweg teveel mensen hebben in dit kleine land, misschien eens wat aan geboorte beperking en aan de immigratie gaan doen (en emigratie gaan bevorderen).

  23. 29

    @3:
    P.S. [ ik heb vele malen meer respect voor hun dan voor de klimaatspijbelaars ]
    Ah! Dus als de klimaatactivisten volgende week dinsdag op de fiets op de snelweg met 1000km file achter zich naar het Malieveld gaan, dwars door de hekken heen, dan heb jij respect voor ze.

    Die boeren hadden vandaag gewoon een lekker dagje uit; landbouwboeren veronderstel ik, en veeboeren met een melkrobot.

    En dan nog serieus dreigen en dat uren later op NPO1 niet terugnemen: “Bij het protest op het Malieveld heeft Van den Oever laten weten dat zij willen dat er binnen vier weken een aantal dingen veranderen. “Er moet geen vee worden ingeleverd, de boeren wensen fatsoenlijke gewasbeschermingsmiddelen en goede stikstofmetingen”, vertelt hij. Als dat niet gebeurt, volgen er volgens de Farmers Defense Force ‘harde acties’. “Dan leggen we de voedselvoorziening en Schiphol plat, en gaat de Formule 1 niet door. Zolang het nodig is gaan we door.”

    Met pr-functionaris Yvonne Jaspers voorop?

  24. 30

    @29: De politie mocht ook het land platleggen met hun acties, dus waarom de boeren niet dan?

    “Dan leggen we de voedselvoorziening en Schiphol plat, en gaat de Formule 1 niet door. Zolang het nodig is gaan we door.”

    Ook jij piept wel anders als de winkels leeg raken, net zoals de regering.

    Nogmaals, ook Remkes durft de olifant in de kamer niet bespreekbaar te maken, te veel mensen in dit land en vooral maar meer mensen blijven binnen halen, ook hier geld, niet alles kan maar de politiek kijkt lekker de andere kant op want stemvolk moet worden geïmporteerd worden.

    Als er geen nieuwe mensen bijkomen en de bevolking door natuurlijk verloop kleiner wordt dan hoef je ook niet te bouwen, geen extra snelwegen aan te leggen en kan je af met minder boeren want minder voedsel nodig.

  25. 31

    @30: [ De politie mocht ook het land platleggen met hun acties, dus waarom de boeren niet dan?]
    Dus als jij ergens inbreekt, dan mag ik het ook?
    De Politie mocht ten minste nog met hun voertuig de snelweg op, de trekkers mogen dat niet.

    [ Ook jij piept wel anders als de winkels leeg raken, net zoals de regering. ]
    Dat geeft dus al aan dat de boeren over lijken gaan om hun zin te krijgen. Laten ze het maar doen, dan krijgen ze plots het hele volk tegen zich, met Wilders en Baudet voorop, en dan moeten we hun landbouwsubsidies maar gebruiken als schadevergoeding

    [ en kan je af met minder boeren want minder voedsel nodig. ]
    Ha! We kunnen morgen de helft o.i.d. van het platteland teruggeven aan de natuur en toch lekker dooreten, want het merendeel van het voedsel gaan naar het buitenland. We zijn 2e voedselexporteur na de VS!

    Over het AANTAL boeren kunnen we het snel eens worden, die nemen sowieso in rap tempo af ten gunste van megaboerderijen. Straks zijn ze te weinig om nog een keer naar het Malieveld te trekkeren.

  26. 34

    @31: De kentekening van landbouwvoertuigen had er al lang door moeten zijn. Niet dat ze daarmee wel de snelweg op mogen, maar Den Haag blijft op dit punt gruwelijk achter op haar (Europese) verplichtingen. Bovendien had de verkeerspolitie met kentekens vandaag veel makkelijker kunnen handhaven.

    Wat het aantal boeren betreft: electoraal worden ze steeds minder interessant, maar waarom blíjft het CDA zich maar profileren als een boerenpartij?

  27. 35

    Waarom raakt iedereen eigenlijk zo over de rooie van dat voorstel de veestapel te halveren? 12 jaar geleden was de melkveestapel van Nederland namelijk ook de helft van nu. Dan kan ook meteen een flink deel van het landbouwareaal eraf, want er wordt nogal wat verbouwd als veevoer (om te beginnen zo’n beetje alle mais die je in Nederland ziet).

  28. 36

    @35: De veestapel is meer dan alleen melkvee, ook varkens, kippen e.d. Waren die ook de helft 12 jaar geleden?

    Overigens zie ik ook graslanden die af en toe mais dragen, die koeien staan toch binnen dus dat kan dan makkelijker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren