1. 2

    …..of krijgen te maken met apparatuur die niet werkt.
    Correct, deze cijfers maskeren ook fouten in het systeem door ze op het conto van “die domme passagier” te schuiven.

  2. 3

    Veel te beperkte scoop !
    Bussen van Arriva filmen standaard om voor het busstation wordt bereikt, daardoor stappen alle passagiers volgens het systeem een halte verder uit en stappen ze NIET over (+basistarief €0,86).

  3. 6

    @3 Ik dacht dat er sprake was van overstappen als je binnen een bepaalde tijd na uitchecken weer incheckt op een andere lijn. Op welke halte je dat doet maakt toch niet uit? Er zijn volgens mij geen speciaal aangewezen ‘overstaphaltes’.

    Ook heeft de tekst op het busdisplay (filmkast) geen invloed op de in/uitcheckmeter. Dat de tekst wordt aangepast lijkt me nogal logisch, er moet immers opstaan waar de bus naar toe gaat, niet waar zij net aankomt. De reizigers weten zelf ook wel op welke halte ze staan, zij willen juist kunnen lezen of ze de juiste bus te pakken hebben.

  4. 7

    @5 correct, sorry voor de vakterm.
    @6 helaas niet; je reis moet van halte a naar b en van b naar c gaan, als je van a naar f en van b naar c gaat is dit geen overstappen.
    Verder zijn alle boordsystemen aan elkaar geknoopt voor het bediengemak en de in/uit checkdoos neemt die informatie over.
    Als je aldus buslijn 32 instapt en buslijn 45 uitstapt ben je volgens het systeem vergeten in/uit te checken voor je een nieuwe lijn nam.
    Foutsituaties worden zeer slecht ondervangen en worden ook later in het hoofdsysteem van TLS niet gecorrigeerd (waar informatie van alle vervoerders worden samengevoegd).

  5. 8

    Stapt u over binnen 35 minuten nadat u bent uitgecheckt, dan betaalt u niet opnieuw het basistarief. U betaalt dan alleen voor de kilometers die u nog verder reist. Ook als u overstapt naar een bus van een andere vervoerder. aldus

  6. 9

    Wat ik als abonnementhouder wel eens zou willen weten (vele klantenservices gebeld en gemaild, maar geen resultaat): Na hoeveel keer ‘vergeten’ uit te checken (inderdaad schandelijk @2 hoe alle communicatie is gericht op vergeten uit te checken terwijl het 9 van de 10 keer aan de apparatuur van de vervoerder zelf ligt als je niet kunt uitchecken) wordt mijn kaart geblokkeerd?

    Op websites staat dát je kaart na een x-aantal keer wordt geblokkeerd, maar hoe vaak dat dan is wordt nergens vermeld. Het is ook niet mogelijk gebleken om de teller te laten terugzetten als je buiten je schuld niet hebt kunnen uitchecken. Alle vervoerders hullen zich in stilzwijgen over het aantal keren voor blokkade. Ik vind echter dat ik als klant recht heb om het te weten. Zou de blokkade misschien helemaal niet bestaan??!?!?

  7. 10

    @7, als je uitgecheckt bent kun je na 35 minuten weer inchecken, ook op een andere halte. Zelf gedaan, was geen probleem.

    Maar dat je niet uit kunt checken als het lijnnummer verandert, dat geloof ik wel. En als je niet uit bent gecheckt telt ook de volgende incheck niet als overstap. Ook meegemaakt: en ik was zelfs nog binnen 35 minuten van mijn eerste incheck. De borg heb ik toen wel teruggekregen, dubbele overstaptarief niet. (Hier was ik het wel zelf vergeten, wat je minder sterk doet staan in verder protest.)

  8. 11

    Volgens een schatting van de website van deOVchip staking ( https://sites.google.com/site/ovchipstaking/incomplete-chiptransacties ) gaat het om een bedrag van zo’n 30 miljoen euro per jaar.
    Dit komt niet alleen door vergeten in- of uitcheck, maar ook door fouten in het systeem zelf (dubbel inchecken mogelijk bijvoorbeeld). Hoewel het natuurlijk terug te vragen is (soms tegen kosten en altijd met opgeven van persoonlijke gegevens, dus nooit anoniem) is het overgrote deel van de reizigers het niet bewust, of neemt de moeite van het terugvragen niet.
    De bedrijven weten dit ongetwijfeld maar doen er alles aan om de situatie zo te houden.

  9. 12

    @8 Ik weet dat dit in de voorwaarden staat, maar mij zijn vele voorbeelden bekend waarbij dit niet wordt aangehouden.
    Voorbeeld 1: niet in/uitstappen zelfde locatie.
    Voorbeeld 2: niet in/uitstappen zelfde vervoerder.
    nadere uitleg; R’dam CS van de trein 150 meter lopen naar bushalte is NIET overstappen.
    Verder zijn er tijdgrenzen: in de spits met de trein en na 9 uur naar met de bus is geen overstap.
    https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/gebruikovchipkaart/overstappen/

  10. 13

    @12: van trein naar bus en bus naar trein geldt inderdaad niet. Dat staat ook netjes aangegeven en heeft ook niets met tijdgrenzen of locatie te maken.

    Een andere vervoerder kan inderdaad problemen geven (althans, dat weet ik niet maar zou me niets verbazen) maar heeft nog steeds niks met de locatie van de halte te maken vziw.

    PS wat een lutsers, de tabel is niet eens volledig zichtbaar in het scherm.

  11. 14

    Ik zou laatst zo’n ding aanschaffen
    (Had nog een paar “rijbewijsfoto’s” over):

    Bleek dat dit alleen nog via het internet kan met aanlevering van digitale foto’s.
    Weer zo’n sterk punt van service aan het publiek ;-)

  12. 16

    Soms hoor je het piepje niet als je uitcheckt. Wil je dat dan controleren, dan krijg je de cryptische melding “U bent al in- of uitgecheckt”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren