Duizenden klanten twitteren dat ze geld kwijt zijn, niet kunnen pinnen of rood staan. ING heeft nog geen bevredigend antwoord op wat er aan de hand is.
Duizenden klanten twitteren dat ze geld kwijt zijn, niet kunnen pinnen of rood staan. ING heeft nog geen bevredigend antwoord op wat er aan de hand is.
Reacties (21)
Wat een onzinnige samenvatting. De saldo’s kloppen niet, bij de een te laag bij een ander te hoog. Als je alleen in de kop zet dat het te laag is geef je opzettelijk een vertekend beeld.
@1: Dat is wat ING beweert. Klanten beweren dat de afschrijvingen van de afgelopen dagen dubbel zijn afgeboekt. Dan vermoed ik dat er dus significant meer saldi te laag zijn dan te hoog.
Als je even op twitter kijkt, dan zie je dat mensen massaal aangeven dat hun saldo te laag is. ING geeft nu zelf ook toe dat ze afschrijvingen dubbel hebben afgeboekt.
Heb op Twitter wel een paar pipo’s gezien die roepen dat ze ineens 300.000 euri op hun rekening hebben staan, maar dat lijken me grappenmakers.
Voor de rest klaagt iedereen over geld dat verdwenen is, dat ‘ie ten onrechte ineens rood staat, etc.
@2 Want wat de ING ‘beweert’ is per definitie onjuist? Grappig dan dat @3 beweert dat de ING zelf weer iets ’toegeeft’. Je citeert maar wat je toevallig goed uitkomt. En dat mensen eerder vallen over een te laag dan een te hoog saldo lijkt me nogal logisch.
Bij de ING correspondeerde het saldo toch al zelden met het totaal van af- en bijschrijvingen. Ze hanteren een systeem van voorlopige af- en bijschrijvingen maar dat is eigenlijk een lapmiddel.
@4: Ik moet in ieder geval lachen om jouw goedgelovigheid ten aanzien van ING (je vraag aan mij is omgekeerd net zo goed te stellen aan jou). Ik ga er trouwens van uit dat je erop mag rekenen dat grote banken liegen, tenzij. En inderdaad, onder druk van iets teveel ooggetuigenverslagen heeft de ING intussen toegegeven dat er dubbel is afgeboekt (eerder beweerden ze wat jij geloofde). Maar ja, jij citeert maar wat je goed uitkomt.
Ook storing bij Rabobank, vast geheel andere orde van storing maar toch…gaan we vast vake rmee maken in de toekomst. Leuk ook dat je geen papieren afschriften meer krijgt…hoe ga je nu ooit bewijzen hoeveel centen je had voor een storing? Moet ik zeker zelf gaan uitprinten wekelijks. Maar goed.
PS heeft Kalief al weken geen sex meer gehad? laatste tijd alleen maar zeik en spijker op laag water reacties….
Ik wil natuurlijk geen paniek zaaien, maar de werkelijke reden, heb ik uit zeeeer betrouwbare bron vernomen, is dat de ING en Rabo failliet zijn.
Jammer jongens maar jullie zijn jullie geld kwijt.
@#1 Als je saldo lager is dan het zou moeten zijn, dan mis je toch geld? Daar valt geen speld tussen te krijgen. En voor die constatering lijkt het me volstrekt irrelevant dat er ook mensen ineens de loterij hebben gewonnen. Als dat al zo is, want het lijkt erop dat hier een “enkel” batch afschrijvingen dubbel is uitgevoerd.
@#4 Op basis van de aantoonbaar onjuiste berichtgeving van ING in het begin van deze affaire kun je er inmiddels inderdaad maar het beste vanuit gaan dat “wat de ING ‘beweert’ per definitie onjuist is”. Vergeleken met ING zou Muhammed Saeed al-Sahaf het toonbeeld van geloofwaardigheid zijn geweest.
Bovendien is de mate van incompetentie die op een hele verzameling niveaus binnen die bank aan een dergelijk probleem vooraf moet zijn gegaan om de voorwaarden te scheppen waarin zoiets uberhaupt zou kunnen gebeuren volkomen off the scale. Ik zou niets meer geloven van wat zo’n organisatie ooit nog beweerd en stante pede al mijn geld en andere zaken daar weghalen. ING heeft nog geluk dat de hele handel overbelast is en telebankieren en pinnen niet meer lukt. Als dat al toeval is.
Ik moet ineens terugdenken aan wat Joris Luyendijk ooit schreef. Hij had met een IT’er uit de bankwereld gesproken, die elke week zijn bankafschriften printte.
Dat vond ik toen nogal overdreven, maar ik denk daar inmiddels anders over.
@9: ik ga dit ook doen bedankt..heel even kon ik inloggen..schrok me een hoedje.
Stond ik daar naast het hockeyveld ;) vol zenuwachtige ouders starend naar hun mobiel/pad..had wel wat
Wat een onvoorstelbare domme paniekzaaierij. Dat een webapplicatie saldi verkeerd weergeeft betekent niet dat er iets in de boekhouding fout zou zijn. Natuurlijk mis je geen geld alleen maar omdat een bedrag er anders uitziet. En ja het is hinderlijk omdat bijvoorbeeld mobiel of met iDeal betalen uitgaat van die foute weergave. Denk je nou werkelijk dat als die weergave niet klopt een print ervan wel klopt? Een geprint afschrift kan net zo goed fouten bevatten als een schermweergave. Als je de boekhouding van je bank wil controleren moet je de transactie downloaden en importeren in je eigen boekhouding. Dan heb je ook de correcte saldi. Maar nooit helemaal up to date.
Maar kalief, als het ‘een simpele webapplicatie is die het correcte saldo verkeerd weergeeft’, waarom werden pintransacties dan geweigerd wegens onvoldoende saldo?
/hahaha, kalief werkt bij ing!
@12: geld is virtueel @Kalief en wordt virtueel weergegeven. Schuiven met goudstaafjes is oldskool. Dan is het niet opmerkelijk dat de virtuele geldbezitters even hun irl wenkbrouwen fronsen.
Reakties in deze contekst dom noemen is wat kort door de bocht. Zelf was ik even toch “alles” kwijt en dat gevoel is bijzonder onprettig.
We kunnen allemaal wel lachen maar als dit in Spanje, Giekenland of een ander PIIGS land was gebeurt dan hadden we nu wel een bankrun gehad en hadden we morgen weer de knip mogen trekken om een land overeind te houden.
@13 Waarom zou er sprake zijn van slechts éen simpele webapplicatie? Wat ik er mee bedoel is dat er een verschil zit in de vastlegging van de transacties in de boekhouding en de presentatie ervan naar andere applicaties zoals je mijn.ing.nl, iDeal, pinautomaten, ..
@14 Je was helemaal niets kwijt. Als je computer uitstaat ben je toch ook niet alles kwijt alleen maar omdat je je saldo niet kunt zien. Als je ’s nachts gaat slapen verdwijnt de wereld niet.
onvoorspelbaar en dom etiketten zijn met elkaar verbonden in een brein. Niet de mijne, probeer me immer in te leven in iemands anders wereld/gedachten..lastig soms maar ik vind niemand dom maar wel veel dingen onvoorspelbaar.
@16: ‘Als je ‘s nachts gaat slapen verdwijnt de wereld niet’
Hoe weet je dat nou? wat dacht je van die gast laatst die verdween in een sinkhole onder z’n slaapkamer….
@16: ten eerste: maar als je geen geld meer kunt pinnen en daardoor geen boodschappen meer kunt doen is er een probleem. En probleem dat groter is dan slechts een verkeerd getalletje in de webapp.
Ten tweede: de ING hield vrij langdurig vol dat de saldo’s wel klopten. Als je daarvan uitgaat, is de enige mogelijke conclusie dat je geld dus weg is. Dat dat uiteindelijk flink knoeiwerk van de voorlichting was kun je de mensen niet kwalijk nemen, dat ligt nog altijd bij ING.
@19: Precies, sta je dan een beetje gênant bij de kassa met onvoldoende saldo. En je kids honger lijden. En natuurlijk het belangrijkste: Grossierend Nederland loopt miljoenen omzet mis (en dat in crisistijd). Want tegelijkertijd lopen de banken iedereen te pushen om niet meer cash te betalen, maar alles elektronisch te laten lopen.
Ten slotte ben ik ook nog benieuwd of de door deze fout ontstane roodstand op betaalrekeningen wel “per ongeluk” met rente beboet gaat worden.
@20
Het is niet meer van deze tijd, maar lang leve de voorraadkast!