@1, het noemen van specifieke groepen is nergens voor nodig. De oorzaak zit namelijk niet in de groepen, maar in het beleid van [ongeveer alle helpdesken] om niet voldoende te investeren in stabiliteit en kwaliteit.
#5
Co Stuifbergen
@2: Bismarck,
Misschien is niet het systeem te ingewikkeld, maar de klantenservice te slecht.
Als ook de inspecteurs in de war raken, kun je zeggen dat het systeem te ingewikkeld voor de overheid is.
Overigens kunnen we het systeem ook te ingewikkeld vinden, als te veel burgers vragen over de belasting hebben.
#6
Jimmy
Ik heb voor mijn vriendin weleens het UWV gebeld voor specifieke vragen om ipv uitkering te trekken, als zelfstandige verder te gaan. Ze gaven elke keer een ander antwoord. Dat laatste zou niet zo kwalijk zijn, als het niet betekende dat je later echt serieus geld moet terugbetalen mits verkeerd advies.
De overheid heeft zoveel regels en uitzonderingen dat ze het gewoon zelf vaak ook niet weten bij specifieke situaties. Het is daarnaast algemeen bekend dat dit soort overheidsorganisaties bevolkt worden door allerlei jongeren die wat willen bijverdienen, semi-werklozen en bijbeunende huisvrouwen.
Logisch dat als je zeer specifiek advies koppelt aan saaie slecht betaalde banen die bevolkt worden door de minst gemotiveerde/capabele werknemers dat je op beroerde resultaten uitkomt.
Dit is systemisch, zal altijd zo blijven en wordt alleen maar erger in de toekomst. Erover mijmeren heeft geen enkele zin.
#7
qwerty
@2: anderhalve generatie geleden had de balastingdienst de slogan: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. Dat zijn ze blijkbaar ook al weer kwijt.
#8
Basaal
Gewoon een advies van de belastingdienst rechtsgeldig verklaren en boven kleine (of voornamelijk vele) de lettertjes te stellen. Wel opnemen natuurlijk!
#9
Bismarck
@5: In het artikel geven ze aan dat er ook 15 gespecialiseerde medewerkers zijn ingeschakeld en dat die zelfs in driekwart van de gevallen een foutief of onvolledig antwoord gaven. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat ook belastinginspecteurs de fout in gaan. Maar je hebt een punt, eigenlijk zegt het al genoeg dat er zoiets als een belastingtelefoon nodig is.
#10
parallax
Ik vind het vrij ernstig dat ik met het opgooien van een muntje een beter antwoord kan krijgen dan van de Belastingdienst.
#11
Bismarck
@10; Dat is toch wel een heel erg grove oversimplificatie. Er wordt niet gevraagd naar kop of munt. En omgekeerd, als je met een muntje opgooien je belastingformulier gaat invullen, zal de kans op fouten aanmerkelijk groter dan 67% zijn.
#12
Noortje
@9 fiscaal rechts is een van de meest complexe rechtsgebieden, en tevens het snelst veranderende. Daarbij heb je nog zoiets als een ‘pleitbaar standpunt’, waarbij een toepassing van de wet feitelijk geinterpreteerd wordt naar een werkelijke situatie (voorbeeld: mag je games op de zaak zetten? Nee natuurlijk niet, tenzij je een gamebedrijf bent en op de hoogte moet zijn van de ontwikkelingen in de markt). Het verbaast me niets dat ook de fiscaal specialisten bij de fiscus de mist in gaan. Het is natuurlijk diep triest dat de wetgever de wetten zo ingewikkeld heeft gemaakt dat je niet op informatie van de overheid kan bouwen.
@12: Het is buitengewoon prettig als iedereen in overtreding is, dat geeft je als bestuurder de mogelijkheid om een deal te sluiten:
als jij niet moeilijk doet (inzake onze corruptie) dan zien we jouw overtredingen wel door de vingers. Zo niet, dan gaan we op alle slakken zout leggen en krijg jij (als ondernemer) niets meer gedaan.
Corrupte samenlevingen kenmerken zich vaak door een overmaat aan wetten die niet nageleefd worden.
Reacties (13)
Een oorzaak is iig teveel doorloop van studenten en part-time werkende huisvrouwen.
Gelukkig zijn er steeds meer berichten in de media dat het aflopende zaak is, heel de telemarketing en zogenaamde telefonische dienstverlening.
Het zegt natuurlijk ook wel wat over de aard van het belastingstelsel. Als zelfs de overheid er niet uitkomt, is het blijkbaar te ingewikkeld.
Consumentenbond: Belastingdienst; pot, ketel?
@1, het noemen van specifieke groepen is nergens voor nodig. De oorzaak zit namelijk niet in de groepen, maar in het beleid van [ongeveer alle helpdesken] om niet voldoende te investeren in stabiliteit en kwaliteit.
@2: Bismarck,
Misschien is niet het systeem te ingewikkeld, maar de klantenservice te slecht.
Als ook de inspecteurs in de war raken, kun je zeggen dat het systeem te ingewikkeld voor de overheid is.
Overigens kunnen we het systeem ook te ingewikkeld vinden, als te veel burgers vragen over de belasting hebben.
Ik heb voor mijn vriendin weleens het UWV gebeld voor specifieke vragen om ipv uitkering te trekken, als zelfstandige verder te gaan. Ze gaven elke keer een ander antwoord. Dat laatste zou niet zo kwalijk zijn, als het niet betekende dat je later echt serieus geld moet terugbetalen mits verkeerd advies.
De overheid heeft zoveel regels en uitzonderingen dat ze het gewoon zelf vaak ook niet weten bij specifieke situaties. Het is daarnaast algemeen bekend dat dit soort overheidsorganisaties bevolkt worden door allerlei jongeren die wat willen bijverdienen, semi-werklozen en bijbeunende huisvrouwen.
Logisch dat als je zeer specifiek advies koppelt aan saaie slecht betaalde banen die bevolkt worden door de minst gemotiveerde/capabele werknemers dat je op beroerde resultaten uitkomt.
Dit is systemisch, zal altijd zo blijven en wordt alleen maar erger in de toekomst. Erover mijmeren heeft geen enkele zin.
@2: anderhalve generatie geleden had de balastingdienst de slogan: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. Dat zijn ze blijkbaar ook al weer kwijt.
Gewoon een advies van de belastingdienst rechtsgeldig verklaren en boven kleine (of voornamelijk vele) de lettertjes te stellen. Wel opnemen natuurlijk!
@5: In het artikel geven ze aan dat er ook 15 gespecialiseerde medewerkers zijn ingeschakeld en dat die zelfs in driekwart van de gevallen een foutief of onvolledig antwoord gaven. Daarnaast wordt er gesuggereerd dat ook belastinginspecteurs de fout in gaan. Maar je hebt een punt, eigenlijk zegt het al genoeg dat er zoiets als een belastingtelefoon nodig is.
Ik vind het vrij ernstig dat ik met het opgooien van een muntje een beter antwoord kan krijgen dan van de Belastingdienst.
@10; Dat is toch wel een heel erg grove oversimplificatie. Er wordt niet gevraagd naar kop of munt. En omgekeerd, als je met een muntje opgooien je belastingformulier gaat invullen, zal de kans op fouten aanmerkelijk groter dan 67% zijn.
@9 fiscaal rechts is een van de meest complexe rechtsgebieden, en tevens het snelst veranderende. Daarbij heb je nog zoiets als een ‘pleitbaar standpunt’, waarbij een toepassing van de wet feitelijk geinterpreteerd wordt naar een werkelijke situatie (voorbeeld: mag je games op de zaak zetten? Nee natuurlijk niet, tenzij je een gamebedrijf bent en op de hoogte moet zijn van de ontwikkelingen in de markt). Het verbaast me niets dat ook de fiscaal specialisten bij de fiscus de mist in gaan. Het is natuurlijk diep triest dat de wetgever de wetten zo ingewikkeld heeft gemaakt dat je niet op informatie van de overheid kan bouwen.
@12: Het is buitengewoon prettig als iedereen in overtreding is, dat geeft je als bestuurder de mogelijkheid om een deal te sluiten:
als jij niet moeilijk doet (inzake onze corruptie) dan zien we jouw overtredingen wel door de vingers. Zo niet, dan gaan we op alle slakken zout leggen en krijg jij (als ondernemer) niets meer gedaan.
Corrupte samenlevingen kenmerken zich vaak door een overmaat aan wetten die niet nageleefd worden.