Een oproep waarin de woorden ‘respect’ en ‘strengere regels’ bijna in één zin voorkomen, is nauwelijks serieus te nemen.
De maakster heeft wel een punt als ze zich afvraagt waarom veel vrouwen zich na een eeuw vrouwenemancipatie en -bevrijding, zo makkelijk onderwerpen aan een zelfopgelegd mode- en schoonheidsideaal.
#3
lapis
“Waarom staat er een halfnaakte, sensueel kijkende vrouw op een reclamebord voor horloges?”
Ja hoor. Waarom staat George Clooney op reclameborden voor Nespresso en niet een katerig ogende bouwvakker met een bierbuik? Daar word ik als man wel heel onzeker van, hoooor. Wat een betutteling weer.
edit: off-topic, en het is al weer anderhalf decennium geleden dat ik de basisschool heb afgerond, maar waarom staat er #003 bij mijn reactie?
#4
Sikbock
Laten we alleen nog maar vrouwen met een hoofddoek of een boerka op reclameborden zetten, is dat seksistische gedrag van die noord afrikanen ook weer opgelost
“Al te dikwijls bleef het debat na de documentaire hangen bij de link tussen allochtone mannen en vrouwonvriendelijk gedrag, vindt Sofie Peeters”.
“Over negatieve stereotypen gesproken; het debat blijft al te vaak hangen bij de vraag “Is de cultuur van deze allochtone mannen de oorzaak van dit vrouwonvriendelijk gedrag?” Ik zal dit even voor u beantwoorden: Neen. Er is veel meer aan de hand, en een volledige cultuur laten opdraaien voor het wangedrag van een kleine minderheid is schandalig”.
Waarom zou iemand nog op je reageren, als de schrijfster zelf je voorspelbare reactie al heeft beantwoord?
Zijn alle noord afrikanen seksistisch? Of is het een kleine minderheid?
Het lijkt, dat degene, die roept, dat de noord afrikanen seksistisch zijn, om dat te bewijzen. Anders blijft het debat “bij de link tussen allochtone mannen en vrouwonvriendelijk gedrag” hangen. Het argument lijkt mij duidelijk. Ze wil dat het debat over vrouwonvriendelijk gedrag gaat en onbewezen links naar volledige groeperingen frustreren dat debat alleen maar. Dan gaat het minder om vrouwonvriendelijk, en meer over allochtonen, en minder over gedrag, en meer over huidskleur.
Als ze dat debat over seksuele intimidatie in het algemeen had willen hebben, dan had ze het breder moeten trekken, en ook seksisme op de werkvloer in beeld moeten brengen.
Ze heeft zelf de focus gelegd op de seksuele intimidatie van Brusselaars van Noord-Afrikaanse komaf door daar de focus op te leggen in haar reportage.
En dat roept de voor de hand liggende vraag op: waarom zie je dit gedrag niet bij de autochtone arbeidersklasse? En als het springende punt in seksuele frustratie zit, waarom zie je dit gedrag dan niet bij reformatorische pubers en adolescenten? Die mogen van huis uit immers ook niks.
Wat in mijn ogen wel een sterk argument is, van schrijfster Celia Ledoux, die niets verbloemt, en wel degelijk oog heeft voor cultuurverschillen tussen bijv. de binnenstad van Amsterdam en Brussel, is dat Noord-Afrikanen die de onderklasse ontstijgen, ook geen vrouwen lastig vallen. Dus zo cultureel ‘ingebakken’ zit het blijkbaar ook weer niet.
“Er is geen onoverbrugbaar cultureel water. Wie er Maghrebijns of Afrikaans uitziet in mijn Brusselse buitenwijkje heeft geen andere afkomst of generatie, wel geld, gezonde woonplaats, diploma’s, merkkleren: dat wist elk vooroordeel uit. Hun kinderen hebben speelpleinen, de politie controleert hen geen tienmaal daags. Als bij toverslag vallen zij niemand lastig.”
Kijk, dat is een argument waarvan ik denk: okee, zit heel veel in.
Misschien is die Noord-afrikaanse onderklasse minder geïntegreerd? Ze zijn niet voor niets onderklasse tenslotte. Feit van algemene bekendheid lijkt mij trouwens dat mensen die minder of niet geïntegreerd zijn, nogal hangen aan hun eigen cultuur.
Ik bedoel, als je ze een zak geld geeft, zouden ze dan opeens een respectvolle houding aannemen naar vrouwen?
ik begrijp je reflex inmiddels: Als die Noord Afrikaanse onderklasse in Noord Afrika de Urker wil uithangen, komen ze er daar waarschijnlijk wel mee weg. Lots of Urkers there. Hier manoeuvreren ze zich in een dubbele achterstandspositie.
@prediker 009: “is dat Noord-Afrikanen die de onderklasse ontstijgen, ook geen vrouwen lastig vallen. Dus zo cultureel ‘ingebakken’ zit het blijkbaar ook weer niet”
Nog een argument om sikbock verder te negeren.
“is dat seksistische gedrag van die noord afrikanen ook weer opgelost”zegt 004. Maar je hebt gelijk: “hij zegt daar niet dat alle Noord-Afrikanen daders zijn”. Hij suggereert het alleen maar.
Wel een beetje tragikomisch, hoor, om na zo een ongenuanceerde suggestie aangevallen te worden, omdat mijn reactie daar op niet genuanceerd genoeg was…
En als we dan toch aan het mierenneuken zijn: ik heb ook nergens gezegd, dat hij zegt, dat alle Noord Afrikanen het doen. Ik schreef namelijk “Maar wie stelt, dat de noord Afrikanen dat allemaal doen”. Ik heb er ook niet bij geschreven, wat die Noord Afrikanen allemaal doen. Zie je wel, dat je dat ook nog anders op kan vatten? Om nog maar niet te spreken over het feit, dat we intussen een off-topic discussie zitten te voeren over de vraag, of ik het noemen van allochtonen off-topic mag noemen bij een discussie over vrouwonvriendelijk gedrag…
@029 Prima, laat #004 ongenuanceerd zijn. Maar mijn kritiek op jouw opmerking in #020 is niet dat ‘ie ongenuanceerd is, maar dat het gewoon een drogreden betreft. De stelling “alle Noord-Afrikanen zijn seksistisch” is te belachelijk om in te nemen, en zou onwaar zijn al waren inderdaad alle Noord-Afrikanen seksistisch op één eenzame Marokkaan met het syndroom van Asperger en gender-issues na. Niemand doet deze bewering dan ook. Je bedient je dus gewoon van een stropop.
Een duidelijk beginpunt van elke discussie in dat je in ieder geval niet het standpunt van je tegenstander gaat lopen verdraaien, om het vervolgens op die verdraaiing af te schieten. Anders ben je geen haar beter dan Republikeinen die Obama aanvallen op het “feit” dat hij zou hebben gezegd dat ondernemers hun bedrijven niet zelf hebben opgebouwd. Waarom zou je zoiets hier willen?
@lapis: dat heb ik ook niet gezegd. Zoals ik al zei: als we dan toch gaan mierenneuken, moet je mijn woorden ook niet gaan verdraaien. Bovendien verdraai je de woorden van sikbock ook. Je stelt dat hij zei, dat “de Noord-Afrikaanse daders ophouden daders te zijn”, maar hij heeft het niet over daders gehad in 004. Hij riep gewoon: “is dat seksistische gedrag van die noord afrikanen ook weer opgelost”.
Als ik het over de gierigheid van die Nederlanders heb, voelen ook veel meer mensen zich aangesproken dan alleen de allergierigsten onder ons, en dan is de bedoeling van zo een uitspraak duidelijk om het als een karaktereigenschap van de Nederlanders te benoemen, alle goedpraterij dat het niet letterlijk op alle Nederlanders van toepassing hoeft te zijn ten spijt.
@10 – Sikbock; of misschien is het wel andersom, en zijn ze minder geintegreerd (bedoel je niet eigenlijk geassimileerd?) omdat ze tot de sociaal-economische onderklasse behoren.
Tsja, moet ik ze nou tot Untermensch bestempelen omdat ze niet kunnen of willen integreren? Nature/ nurture debat ? Vooralsnog wou ik de nurture ter discussie stellen.
#6
TisMeWat
Men schiet altijd weer collectief in een kramp om het beestje maar niet bij zijn naam te hoeven noemen.
Het ligt natuurlijk nooit aan cultuur/religie, maar altijd aan de anderen. En altijd komt er een “maar zij ook, juf” opmerking, een “hand in eigen boezem”, een “mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa”.
Want de werkelijkheid doet zo zeer aan de ogen, dat we dan liever oogkleppen opzetten om ons weer beter te kunnen voelen.
Zo komt splinter-in-het-oog-van-de-ander weer door de winter.
Het beestje bij de naam noemen mag gerust hoor. Er mag gerust gezegd worden dat een heel belangrijk deel van die seksistische opmerkingen door jonge mannen met mediterrane grootouders gemaakt wordt. Maar wie stelt, dat de noord Afrikanen dat allemaal doen, is niet bezig naar het probleem te kijken, maar bezig met het probleem in de schoenen van een hele bevolkingsgroep te schuiven, waarvan de overgrote meerderheid niets van dat gedrag wil weten.
Ik ben niet verantwoordelijk voor de incest en zwarte kousen op de Veluwe, en wil daar ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden, maar als het om Noord Afrikanen of islamieten gaat, zijn er altijd weer mensen, die dat soort idioterie goed praten.
Nee, hij zegt daar niet dat alle Noord-Afrikanen daders zijn, hij doet zelfs niet de zwakkere bewering dat alle daders Noord-Afrikanen zijn. Hij zegt (cynisch) dat als we de reclameborden kuisen, de Noord-Afrikaanse daders ophouden daders te zijn. Daar heeft hij geen van de twee vorige beweringen voor nodig, noch volgen die daaruit.
Je valt een stropop aan, en dat zou je niet nodig moeten hebben.
Ik heb geen idee wat er in Brussel gebeurt.
Waar ik wel idee van heb is wat er gebeurt in het proviciestadje waar ik woon, aan rand van de Randstad.
Graag loop ik door de middeleeuwse binnenstad, een druk koop- en toeristencentrum.
Gedrag als beschreven voor Brussel maakte ik nog nooit mee.
#9
lapis
O, en om dit even gezegd te hebben: ja, ik constateer dat in West-Europese steden (Noord-)Afrikanen behoorlijk oververtegenwoordigd zijn in statistieken omtrent het lastigvallen van vrouwen, ja, ik denk dat dat een probleem is waar beleid op mag worden toegesneden, en ja, ik denk dat die oververtegenwoordiging grotendeels door cultuur valt te verklaren, maar wat amateurdemagoge Nanninga hier tracht te doen, daar kots ik op. Gatverdamme. En het ergst zijn nog de reacties eronder, met #4 gelijk als dieptepunt.
Het is karaktermoord (vooral dat quasi-cynische ‘hoer’ op het eind) op iemand die daadwerkelijk moeite doet om een probleem aan te kaarten waar zij zich over op veinzen te winden, slechts omdat de motivatie die ze geeft voor het aankaarten van dat probleem niet compleet overeenkomt met hun zienswijze en politiek gemotiveerde riedeltje. Dat heeft niets met “politiek correcte lijntjes” te maken, dat maakt je gewoon laaghartig. Sorry hoor.
De definitie van politiek correct is hetzelfde gebleven. Het is alleen geen exclusief woord, dat alleen rechts mag gebruiken als ze het over links hebben.
#10
Anton B
Ga als of met een blanke vrouw door een willekeurige Noord Afrikaanse plaats lopen en er gebeurt precies hetzelfde, geld heel Noord Afrika dan als probleembuurt of is er meer aan de hand? Van de week zag in nog een Noord Afrikaanse jongeman uit het raampje van zijn Audi Q8 hangend (een enorme en peperdure SUV) precies hetzelfde doen naar 2 dames op de fiets. Hoe hij aan dat geld kwan voor die auto is weer een ander vraag, maar een economische achterstand had hij duidelijk niet.
Ik ben nog nooit nagefloten door een Noord Afrikaanse dame en kom ook beschaafde Noord Afrikaanse mannen te vinden dus ze doen het inderdaad niet allemaal. Maar het is wel degelijk een algemeen cultureel verschijnsel, wat de Brusselse achterbuurten ontstijgt. De reactie van Sofie Peeters is typisch van iemand die zich dood is geschrokken van het feit dat haar idealistische wereldbeeld significant afwijkt van de waarheid maar dat niet wil erkennen. Een probleem waar linkse mensen wel vaker last van hebben.
Doe niet zo achterlijk man. Ga als of met je vrouw in arme christelijke Afrikaans landen lopen en hetzelfde overkomt je. Wil je soms zeggen dat arme landen in zuidelijk Afrika ook een Noord Afrikaanse cultuur hebben? Er is inderdaad meer aan de hand. Veel meer dan wat een aantal rechtse mensen willen erkennen, want die willen alleen maar verbanden met noord Afrikanen en islamieten leggen en hebben geen oog voor de rest van de wereld, wanneer dat significant van hun bekrompen wereldbeeld afwijkt.
Reacties (34)
De docu zelf en check ook Zeguendi: http://www.cobra.be/cm/cobra/film/120727-sa-femmedelarue-doc Ook het lezen waard: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1477663/2012/07/30/OPINIE-Al-sinds-mijn-puberteit-word-ik-in-Brussel-lastiggevallen.dhtml + http://www.brusselnieuws.be/artikel/benyaich-sekistische-opmerkingen-door-frustratie + http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120727_00237457 + http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1480127/2012/08/03/Niemand-heeft-het-recht-om-zijn-eigen-seksuele-frustraties-op-anderen-te-botvieren.dhtml + http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120729_00239456
Een oproep waarin de woorden ‘respect’ en ‘strengere regels’ bijna in één zin voorkomen, is nauwelijks serieus te nemen.
De maakster heeft wel een punt als ze zich afvraagt waarom veel vrouwen zich na een eeuw vrouwenemancipatie en -bevrijding, zo makkelijk onderwerpen aan een zelfopgelegd mode- en schoonheidsideaal.
“Waarom staat er een halfnaakte, sensueel kijkende vrouw op een reclamebord voor horloges?”
Ja hoor. Waarom staat George Clooney op reclameborden voor Nespresso en niet een katerig ogende bouwvakker met een bierbuik? Daar word ik als man wel heel onzeker van, hoooor. Wat een betutteling weer.
edit: off-topic, en het is al weer anderhalf decennium geleden dat ik de basisschool heb afgerond, maar waarom staat er #003 bij mijn reactie?
Laten we alleen nog maar vrouwen met een hoofddoek of een boerka op reclameborden zetten, is dat seksistische gedrag van die noord afrikanen ook weer opgelost
“Al te dikwijls bleef het debat na de documentaire hangen bij de link tussen allochtone mannen en vrouwonvriendelijk gedrag, vindt Sofie Peeters”.
“Over negatieve stereotypen gesproken; het debat blijft al te vaak hangen bij de vraag “Is de cultuur van deze allochtone mannen de oorzaak van dit vrouwonvriendelijk gedrag?” Ik zal dit even voor u beantwoorden: Neen. Er is veel meer aan de hand, en een volledige cultuur laten opdraaien voor het wangedrag van een kleine minderheid is schandalig”.
Waarom zou iemand nog op je reageren, als de schrijfster zelf je voorspelbare reactie al heeft beantwoord?
Ze heeft niets beantwoord. Ze werpt stellingen op. Dat mag, maar die zal ze dan moeten beargumenteren, net als ieder ander.
Zijn alle noord afrikanen seksistisch? Of is het een kleine minderheid?
Het lijkt, dat degene, die roept, dat de noord afrikanen seksistisch zijn, om dat te bewijzen. Anders blijft het debat “bij de link tussen allochtone mannen en vrouwonvriendelijk gedrag” hangen. Het argument lijkt mij duidelijk. Ze wil dat het debat over vrouwonvriendelijk gedrag gaat en onbewezen links naar volledige groeperingen frustreren dat debat alleen maar. Dan gaat het minder om vrouwonvriendelijk, en meer over allochtonen, en minder over gedrag, en meer over huidskleur.
dwaas
Als ze dat debat over seksuele intimidatie in het algemeen had willen hebben, dan had ze het breder moeten trekken, en ook seksisme op de werkvloer in beeld moeten brengen.
Ze heeft zelf de focus gelegd op de seksuele intimidatie van Brusselaars van Noord-Afrikaanse komaf door daar de focus op te leggen in haar reportage.
En dat roept de voor de hand liggende vraag op: waarom zie je dit gedrag niet bij de autochtone arbeidersklasse? En als het springende punt in seksuele frustratie zit, waarom zie je dit gedrag dan niet bij reformatorische pubers en adolescenten? Die mogen van huis uit immers ook niks.
Wat in mijn ogen wel een sterk argument is, van schrijfster Celia Ledoux, die niets verbloemt, en wel degelijk oog heeft voor cultuurverschillen tussen bijv. de binnenstad van Amsterdam en Brussel, is dat Noord-Afrikanen die de onderklasse ontstijgen, ook geen vrouwen lastig vallen. Dus zo cultureel ‘ingebakken’ zit het blijkbaar ook weer niet.
“Er is geen onoverbrugbaar cultureel water. Wie er Maghrebijns of Afrikaans uitziet in mijn Brusselse buitenwijkje heeft geen andere afkomst of generatie, wel geld, gezonde woonplaats, diploma’s, merkkleren: dat wist elk vooroordeel uit. Hun kinderen hebben speelpleinen, de politie controleert hen geen tienmaal daags. Als bij toverslag vallen zij niemand lastig.”
Kijk, dat is een argument waarvan ik denk: okee, zit heel veel in.
Misschien is die Noord-afrikaanse onderklasse minder geïntegreerd? Ze zijn niet voor niets onderklasse tenslotte. Feit van algemene bekendheid lijkt mij trouwens dat mensen die minder of niet geïntegreerd zijn, nogal hangen aan hun eigen cultuur.
Ik bedoel, als je ze een zak geld geeft, zouden ze dan opeens een respectvolle houding aannemen naar vrouwen?
Sikbock, je doelt op de Urkers en zo?
(edit scuses had je naam fout)
ik begrijp je reactie niet Frank, wat hebben Urkers er mee te maken?
ik begrijp je reflex inmiddels: Als die Noord Afrikaanse onderklasse in Noord Afrika de Urker wil uithangen, komen ze er daar waarschijnlijk wel mee weg. Lots of Urkers there. Hier manoeuvreren ze zich in een dubbele achterstandspositie.
@prediker 009: “is dat Noord-Afrikanen die de onderklasse ontstijgen, ook geen vrouwen lastig vallen. Dus zo cultureel ‘ingebakken’ zit het blijkbaar ook weer niet”
Nog een argument om sikbock verder te negeren.
“is dat seksistische gedrag van die noord afrikanen ook weer opgelost”zegt 004. Maar je hebt gelijk: “hij zegt daar niet dat alle Noord-Afrikanen daders zijn”. Hij suggereert het alleen maar.
Wel een beetje tragikomisch, hoor, om na zo een ongenuanceerde suggestie aangevallen te worden, omdat mijn reactie daar op niet genuanceerd genoeg was…
En als we dan toch aan het mierenneuken zijn: ik heb ook nergens gezegd, dat hij zegt, dat alle Noord Afrikanen het doen. Ik schreef namelijk “Maar wie stelt, dat de noord Afrikanen dat allemaal doen”. Ik heb er ook niet bij geschreven, wat die Noord Afrikanen allemaal doen. Zie je wel, dat je dat ook nog anders op kan vatten? Om nog maar niet te spreken over het feit, dat we intussen een off-topic discussie zitten te voeren over de vraag, of ik het noemen van allochtonen off-topic mag noemen bij een discussie over vrouwonvriendelijk gedrag…
@029 Prima, laat #004 ongenuanceerd zijn. Maar mijn kritiek op jouw opmerking in #020 is niet dat ‘ie ongenuanceerd is, maar dat het gewoon een drogreden betreft. De stelling “alle Noord-Afrikanen zijn seksistisch” is te belachelijk om in te nemen, en zou onwaar zijn al waren inderdaad alle Noord-Afrikanen seksistisch op één eenzame Marokkaan met het syndroom van Asperger en gender-issues na. Niemand doet deze bewering dan ook. Je bedient je dus gewoon van een stropop.
Een duidelijk beginpunt van elke discussie in dat je in ieder geval niet het standpunt van je tegenstander gaat lopen verdraaien, om het vervolgens op die verdraaiing af te schieten. Anders ben je geen haar beter dan Republikeinen die Obama aanvallen op het “feit” dat hij zou hebben gezegd dat ondernemers hun bedrijven niet zelf hebben opgebouwd. Waarom zou je zoiets hier willen?
@lapis: dat heb ik ook niet gezegd. Zoals ik al zei: als we dan toch gaan mierenneuken, moet je mijn woorden ook niet gaan verdraaien. Bovendien verdraai je de woorden van sikbock ook. Je stelt dat hij zei, dat “de Noord-Afrikaanse daders ophouden daders te zijn”, maar hij heeft het niet over daders gehad in 004. Hij riep gewoon: “is dat seksistische gedrag van die noord afrikanen ook weer opgelost”.
Als ik het over de gierigheid van die Nederlanders heb, voelen ook veel meer mensen zich aangesproken dan alleen de allergierigsten onder ons, en dan is de bedoeling van zo een uitspraak duidelijk om het als een karaktereigenschap van de Nederlanders te benoemen, alle goedpraterij dat het niet letterlijk op alle Nederlanders van toepassing hoeft te zijn ten spijt.
@10 – Sikbock; of misschien is het wel andersom, en zijn ze minder geintegreerd (bedoel je niet eigenlijk geassimileerd?) omdat ze tot de sociaal-economische onderklasse behoren.
Of misschien grijpt dat wederzijds op elkaar in.
Tsja, moet ik ze nou tot Untermensch bestempelen omdat ze niet kunnen of willen integreren? Nature/ nurture debat ? Vooralsnog wou ik de nurture ter discussie stellen.
Men schiet altijd weer collectief in een kramp om het beestje maar niet bij zijn naam te hoeven noemen.
Het ligt natuurlijk nooit aan cultuur/religie, maar altijd aan de anderen. En altijd komt er een “maar zij ook, juf” opmerking, een “hand in eigen boezem”, een “mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa”.
Want de werkelijkheid doet zo zeer aan de ogen, dat we dan liever oogkleppen opzetten om ons weer beter te kunnen voelen.
Zo komt splinter-in-het-oog-van-de-ander weer door de winter.
Het beestje bij de naam noemen mag gerust hoor. Er mag gerust gezegd worden dat een heel belangrijk deel van die seksistische opmerkingen door jonge mannen met mediterrane grootouders gemaakt wordt. Maar wie stelt, dat de noord Afrikanen dat allemaal doen, is niet bezig naar het probleem te kijken, maar bezig met het probleem in de schoenen van een hele bevolkingsgroep te schuiven, waarvan de overgrote meerderheid niets van dat gedrag wil weten.
Ik ben niet verantwoordelijk voor de incest en zwarte kousen op de Veluwe, en wil daar ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden, maar als het om Noord Afrikanen of islamieten gaat, zijn er altijd weer mensen, die dat soort idioterie goed praten.
“Maar wie stelt, dat de noord Afrikanen dat allemaal doen”
Wie stelt dat? Heb je voorbeelden?
#004 stelt dat.
Nee, hij zegt daar niet dat alle Noord-Afrikanen daders zijn, hij doet zelfs niet de zwakkere bewering dat alle daders Noord-Afrikanen zijn. Hij zegt (cynisch) dat als we de reclameborden kuisen, de Noord-Afrikaanse daders ophouden daders te zijn. Daar heeft hij geen van de twee vorige beweringen voor nodig, noch volgen die daaruit.
Je valt een stropop aan, en dat zou je niet nodig moeten hebben.
http://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/pakistani-film-follows-survivors-of-acid-attacks/2012/02/24/gIQAJ6UvZR_story.html
Ik heb geen idee wat er in Brussel gebeurt.
Waar ik wel idee van heb is wat er gebeurt in het proviciestadje waar ik woon, aan rand van de Randstad.
Graag loop ik door de middeleeuwse binnenstad, een druk koop- en toeristencentrum.
Gedrag als beschreven voor Brussel maakte ik nog nooit mee.
O, en om dit even gezegd te hebben: ja, ik constateer dat in West-Europese steden (Noord-)Afrikanen behoorlijk oververtegenwoordigd zijn in statistieken omtrent het lastigvallen van vrouwen, ja, ik denk dat dat een probleem is waar beleid op mag worden toegesneden, en ja, ik denk dat die oververtegenwoordiging grotendeels door cultuur valt te verklaren, maar wat amateurdemagoge Nanninga hier tracht te doen, daar kots ik op. Gatverdamme. En het ergst zijn nog de reacties eronder, met #4 gelijk als dieptepunt.
@lapis: niets nieuws onder de zon. Wat Geenstijl schrijft past vaak niet binnen de politiek correcte lijntjes. Dat is het idee ook een beetje.
Het is karaktermoord (vooral dat quasi-cynische ‘hoer’ op het eind) op iemand die daadwerkelijk moeite doet om een probleem aan te kaarten waar zij zich over op veinzen te winden, slechts omdat de motivatie die ze geeft voor het aankaarten van dat probleem niet compleet overeenkomt met hun zienswijze en politiek gemotiveerde riedeltje. Dat heeft niets met “politiek correcte lijntjes” te maken, dat maakt je gewoon laaghartig. Sorry hoor.
Er is geen blog zo politiek correct als Geenstijl. Politiek correct anno 2012.
@pedro: Als Geenstijl politiek correct is geworden wat moeten ze in Godsnaam dan schrijven om politiek incorrect te zijn?
Of heeft links nu ineens het monopolie op politiek incorrectheid?
Jouw gegoochel met de definitie niet meer te volgen.
De definitie van politiek correct is hetzelfde gebleven. Het is alleen geen exclusief woord, dat alleen rechts mag gebruiken als ze het over links hebben.
Ga als of met een blanke vrouw door een willekeurige Noord Afrikaanse plaats lopen en er gebeurt precies hetzelfde, geld heel Noord Afrika dan als probleembuurt of is er meer aan de hand? Van de week zag in nog een Noord Afrikaanse jongeman uit het raampje van zijn Audi Q8 hangend (een enorme en peperdure SUV) precies hetzelfde doen naar 2 dames op de fiets. Hoe hij aan dat geld kwan voor die auto is weer een ander vraag, maar een economische achterstand had hij duidelijk niet.
Ik ben nog nooit nagefloten door een Noord Afrikaanse dame en kom ook beschaafde Noord Afrikaanse mannen te vinden dus ze doen het inderdaad niet allemaal. Maar het is wel degelijk een algemeen cultureel verschijnsel, wat de Brusselse achterbuurten ontstijgt. De reactie van Sofie Peeters is typisch van iemand die zich dood is geschrokken van het feit dat haar idealistische wereldbeeld significant afwijkt van de waarheid maar dat niet wil erkennen. Een probleem waar linkse mensen wel vaker last van hebben.
Doe niet zo achterlijk man. Ga als of met je vrouw in arme christelijke Afrikaans landen lopen en hetzelfde overkomt je. Wil je soms zeggen dat arme landen in zuidelijk Afrika ook een Noord Afrikaanse cultuur hebben? Er is inderdaad meer aan de hand. Veel meer dan wat een aantal rechtse mensen willen erkennen, want die willen alleen maar verbanden met noord Afrikanen en islamieten leggen en hebben geen oog voor de rest van de wereld, wanneer dat significant van hun bekrompen wereldbeeld afwijkt.