Hmm, eerste pagina was inderdaad erg goed. Deze ga ik eens uitlezen.
#3
aynranddebiel
Ik heb trouwens net Predictably Irrational van Dan Ariely gelezen. Dit zou daar zo een hoofdstuk van kunnen zijn. Ook een aanrader dus.
#4
parallax
En als je een beetje feeling hebt voor reclame/marketing/propaganda/PR dat wist je dit al. Waarvan akte Apple, Geert Wilders & McDonalds.
‘Uniek’ zijn = gekozen worden, want geen vervangingsproduct.
Specs/specs/specs/Apple
Wollig/wollig/wollig/Wilders
Nr.76 met nasi/Nr.84 met rijst/Nr.14 met bami/McDonalds
#5
Taco Zip
Eh, geen idee. Ik slaap er nog een nachtje over.
Hoe is het trouwens met uw angst voor meerkeuze vragen?
a) helemaal over
b) niet over
c) erger geworden
#6
Bismarck
@4: Ik heb nou niet het idee dat het succes van Apple gevolg is van de specs. Van alle goedlopende verkoopproducten van Apple zijn er concurrenten die apparaten met dezelfde of betere specs op de markt hebben (en meestal goedkoper). Wat dat betreft denk ik dat Apple eerder in dezelfde categorie als Nike valt (je wilt het hebben omdat het duur en dus prestigieus is).
#7
aynranddebiel
Dat is precies zijn punt. Apple is juist voor mensen die zich niet willen verdiepen in ‘specs’. De keus is al gemaakt door miljoenen voorgangers dus het zal wel goed zijn. Scheelt een hoop stress, en er is veel voor te zeggen.
#8
parallax
Deels wat @7 zegt, maar het is vooral: Apple is geen ‘PC’ (ook al is het er wel 1). Apple is vooral iets NIET, namelijk hetzelfde als de concurrentie die een veelvoud aan producten op de markt moet brengen omdat ze geen duidelijke strategie hebben.
Bij de rest gaat het om specs, bij Apple om gebruiksgemak. Witte laptops uitbrengen maakt van Dell, Asus of MSI niet opeens een concurrent. Zoals het gros van de fabrikanten snap je niet wat de ‘waarom’ is en dat default je naar het zinnetje: ‘het is een trendy product.’
Duurt best lang al, die trend. Sinds OSX. Verwar een trend niet met een goede merkstrategie.
Coolbest staat ook om die reden in de koeling: tussen de rest van de sapjes valt het niet op, tussen de zuivel wel.
#9
parallax
De grootste marketcap ter wereld krijg je niet op basis van ’trendy’. Dat is de uitweg van mensen die alleen kunnen volgen, niet kunnen leiden.
#10
Bismarck
@8: Nike gaat ook best al lang mee als trendy. Ook daar kun je niet spreken van buitengewone “specs” (de schoenen en kleren worden door dezelfde Indiase kinderen gemaakt als die van de concurrentie). En ook daar geldt: er is eigenlijk geen reden het te kopen in plaats van een ander merk.
#11
parallax
Dat zeg ik juist: dat het NIET om specs gaat.
#12
Bismarck
@11: Dat zei ik ook al, het gaat om prestige. Je hebt Nikes aan je voeten en een Iphone in je hand omdat je daarmee beter bent.
#13
parallax
En dat zeg ik ook: het gaat niet om prestige. Het gaat om ervaring. Omdat je er misschien niet 1 hebt en een ander wel betekent niet dat het om prestige gaat, vooral bij een functioneel product als een computer.
En om mezelf maar te herhalen: je begrijpt het niet, dus gooi je het op trendy of prestige.
Reacties (13)
Aanrader.
Hmm, eerste pagina was inderdaad erg goed. Deze ga ik eens uitlezen.
Ik heb trouwens net Predictably Irrational van Dan Ariely gelezen. Dit zou daar zo een hoofdstuk van kunnen zijn. Ook een aanrader dus.
En als je een beetje feeling hebt voor reclame/marketing/propaganda/PR dat wist je dit al. Waarvan akte Apple, Geert Wilders & McDonalds.
‘Uniek’ zijn = gekozen worden, want geen vervangingsproduct.
Specs/specs/specs/Apple
Wollig/wollig/wollig/Wilders
Nr.76 met nasi/Nr.84 met rijst/Nr.14 met bami/McDonalds
Eh, geen idee. Ik slaap er nog een nachtje over.
Hoe is het trouwens met uw angst voor meerkeuze vragen?
a) helemaal over
b) niet over
c) erger geworden
@4: Ik heb nou niet het idee dat het succes van Apple gevolg is van de specs. Van alle goedlopende verkoopproducten van Apple zijn er concurrenten die apparaten met dezelfde of betere specs op de markt hebben (en meestal goedkoper). Wat dat betreft denk ik dat Apple eerder in dezelfde categorie als Nike valt (je wilt het hebben omdat het duur en dus prestigieus is).
Dat is precies zijn punt. Apple is juist voor mensen die zich niet willen verdiepen in ‘specs’. De keus is al gemaakt door miljoenen voorgangers dus het zal wel goed zijn. Scheelt een hoop stress, en er is veel voor te zeggen.
Deels wat @7 zegt, maar het is vooral: Apple is geen ‘PC’ (ook al is het er wel 1). Apple is vooral iets NIET, namelijk hetzelfde als de concurrentie die een veelvoud aan producten op de markt moet brengen omdat ze geen duidelijke strategie hebben.
Bij de rest gaat het om specs, bij Apple om gebruiksgemak. Witte laptops uitbrengen maakt van Dell, Asus of MSI niet opeens een concurrent. Zoals het gros van de fabrikanten snap je niet wat de ‘waarom’ is en dat default je naar het zinnetje: ‘het is een trendy product.’
Duurt best lang al, die trend. Sinds OSX. Verwar een trend niet met een goede merkstrategie.
Coolbest staat ook om die reden in de koeling: tussen de rest van de sapjes valt het niet op, tussen de zuivel wel.
De grootste marketcap ter wereld krijg je niet op basis van ’trendy’. Dat is de uitweg van mensen die alleen kunnen volgen, niet kunnen leiden.
@8: Nike gaat ook best al lang mee als trendy. Ook daar kun je niet spreken van buitengewone “specs” (de schoenen en kleren worden door dezelfde Indiase kinderen gemaakt als die van de concurrentie). En ook daar geldt: er is eigenlijk geen reden het te kopen in plaats van een ander merk.
Dat zeg ik juist: dat het NIET om specs gaat.
@11: Dat zei ik ook al, het gaat om prestige. Je hebt Nikes aan je voeten en een Iphone in je hand omdat je daarmee beter bent.
En dat zeg ik ook: het gaat niet om prestige. Het gaat om ervaring. Omdat je er misschien niet 1 hebt en een ander wel betekent niet dat het om prestige gaat, vooral bij een functioneel product als een computer.
En om mezelf maar te herhalen: je begrijpt het niet, dus gooi je het op trendy of prestige.
Of is Coolbest ook prestige?