Interne markt geldt niet voor consumenten

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Zelfde product, maar over de grens goedkoper door inkoopbeperkingen van leveranciers.

‘Volgens de belangenorganisaties leggen producenten beperkingen op aan distributeurs en retailers. Hierdoor zijn winkels gedwongen om hun inkopen te doen in een bepaald gebied of bij een specifieke partner, en kunnen ze niet altijd inkopen waar de prijzen het gunstigst zijn.

Deze leveringsbeperkingen kunnen leiden tot prijsverschillen tussen verschillende EU-lidstaten, wat zowel consumenten als retailers zou benadelen. De belangenorganisaties pleiten daarom voor regels die dit moeten verbieden.

Een liter cola kost in Nederland op dit moment bijvoorbeeld zo’n 1,50 euro, terwijl dezelfde cola bij supermarktketen Edeka in Duitsland 1,07 euro kost. Ook producten als chocopasta, ketchup en shampoo zijn in Duitsland goedkoper.

Uit onderzoek van de Europese Commissie uit 2020 blijkt dat consumenten in totaal tot wel 14,1 miljard euro zouden kunnen besparen als de inkoopbeperkingen worden opgeheven.’ (NOS Nieuws 7 augustus 2023)

De interne markt is een ruimte zonder binnengrenzen waarin het vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal is gewaarborgd volgens de bepalingen van het EU-Werkingsverdrag (artikel 26, lid 2, EU-Werkingsverdrag).’ (MinBuZa)

Waarom worden die leveringsbeperkingen dan nog steeds gedoogd?

+4

Reacties (1)

#1 lmgikke

Dit geldt ook online. Dezelfde app kost in Bulgarije een fractie wat het in Nederland kost. En omdat mijn account uit NL komt zeggen Apple & Google dat ik die app niet in Bulgarije mag kopen.

Hypocrisie ten top. Want Apple en Google besteden de productie van hun producten wel uit naar lage lonen landen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*