Hasbarazombies op RTL5

ANALYSE - (re: dit) Vandaag wordt Al-Nakba herdacht, dus vanavond om 20:30 zendt RTL5 World War Z uit.

Geen geweldige film, maar interessant vanwege een merkwaardig blokje van ongeveer zes minuten dat door de The Times of Israel wordt geloofd als:

[T]he greatest piece of cinematic propaganda for Israel since ‘Exodus.’

En ze hebben geen ongelijk.

We weten dat mensen het meest vatbaar zijn voor politieke beïnvloeding wanneer ze niet doorhebben dat ze eraan worden blootgesteld, en tijdens dit blokje van ongeveer zes minuten – dat wordt verkocht en geconsumeerd als vermaak – wordt een aantal denkbeelden versterkt die met de beste wil van de wereld (zoals The Times of Israel bewijst) niet als iets anders dan propaganda gezien kunnen worden.

Er wordt bijvoorbeeld een beknopte geschiedenis van Israël gegeven die op zijn gunstigst revisionisme mag heten: Israël is het eeuwige en eenzijdige slachtoffer van een estafette van antisemitisch geweld, waarin Palestijnen/Arabieren/terroristen/zombies (allemaal nagenoeg één pot nat in de film) het stokje regelrecht van de nazi’s hebben overgenomen. Ook wordt het toch al vrij dominante propagandabeeld van Israël als oase van beschaving en vlijt – omringd door onproductieve barbaren en virulente agressievelingen die weliswaar op mensen lijken, maar in feite geen enkele menselijkheid bezitten – met indrukwekkende beelden versterkt tijdens een kort helikoptervluchtje over de Westoeverbarrière puur fictieve Zombieafscheidingsmuur die alleen sprekend lijkt op de Westoeverbarrière.

Er worden tijdens die zes minuten nog wel meer zaadjes geplant bij de nietsvermoedende kijker, maar ik wil geen spoilers geven en bovendien is het voor de ietsvermoedende kijker misschien ook wel leuk om ze zelf te ontdekken. Als een soort Waar is Wally? met ontmenselijking van Palestijnen.

Voor wie daar geen zin in heeft staat achter de waanlink een uitgebreide bespreking.

When WWZ (…) strides into Israel, the slippage between zombie and racial-Other comes clearly into view.

Open waanlink

  1. 3

    @1: Zombies vertegenwoordigen volgens mij niet de angst voor communisme per se, maar inderdaad wel (niet altijd, maar wel vaak) de angst voor chaos en opstand in algemenere zin.

    De mythe is in West-Afrika en Haïti gevormd in een reactie op de Trans-Atlantische slavenhandel, niet uit angst voor een opstand der ‘zombies’, maar juist uit de angst zelf een zombie (slaaf) te worden.

    —–
    (merk op dat je historisch gezien een slaaf wordt op dezelfde manier dat je ook doodgaat: voornamelijk na het verliezen van een oorlog, de overwinnaars kunnen je afslachten of je kunt in plaats van dood een slaaf worden; of bij een terdoodveroordeling na het begaan van een misdaad of schulden die je niet meer kunt aflossen, en dat de aanklager/schuldeiser je dan toch spaart in ruil voor slavernij … een slaaf is historisch gezien dus bijna letterlijk ‘ondood’: iemand die mag blijven leven terwijl hij eigenlijk al dood was … )
    —–

    Tegenwoordig worden de verhalen inderdaad meer ‘vanaf boven’ verteld: wij, de keurige boven- en middenklassen, worden bedreigd door een opstand van de slechts half-menselijke onderklasse.

    Maar zombies kunnen ook in die zin nog van alles vertegenwoordigen, van proletariër tot Palestijn.

  2. 4

    @3 Het was meer om een historisch context aan te geven van zombiefilm als propagandadrager. In zekere zin zijn de moslims van nu de communisten van toen: een ontmenselijkt vijand om je tegen te verenigen.

  3. 5

    Ik heb – mede door dit waanlinkje – een poging gewaagd om deze film te bekijken.

    Brad Pitt zat er nota bene in. Maar goed, ik houd niet van zombiefilms, want ze lijken allemaal op elkaar (rennende, levend vlees etende automata veroorzaken massale paniek en wereldwijde chaos) en ‘gore’ is ook al niet mijn ding.

    Wat een butfilm. Het ene hedendaagse zombiecliché volgt het andere op. Eigenlijk is het gewoon een slechte remake van 28 days later. Er is een zombievirus, dat maakt dat mensen in hersenloze, vleesetende moordmachines veranderen en dan moet iemand op zoek naar een antivirus om zijn gezinnetje te redden, blablabla.

    Die scènes in Israël zijn inderdaad ergerniswekkend tot en met. Aanvankelijk dacht ik nog even dat er een antisemitische samenzweringstheorie werd verkocht, want hoe had Israël die muur precies op tijd af?

    Nee, maar inderdaad, Israël wordt voorgesteld als een eiland van beschaving in een zee van barbarij. Ze laten zelfs de Arabieren binnen, want … elk gered mens is een zombie minder (yeah, right, erg geloofwaardig).

    Maar vervolgens gaat een Palestijns meisje uit dankbaarheid voor haar redding zingen, en joden en Palestijnen vallen elkaar om de hals om samen cumbaya te zingen, en dan klimmen alle ondoden over de muur, aangezien ze worden aangetrokken tot geluid (erg geloofwaardig dat dit nou net gebeurt als de protagonist in Jeruzalem is, en dat niemand die muur in de gaten houdt of doorheeft dat je het stilletjes aan moet doen).

    Een muur die inderdaad als twee druppels water lijkt op de veiligheidsmuur om onredelijke beestmensen die je kop eraf bijten als ze de kans krijgen buiten te houden. Man, man, man.

    Overigens heeft de schrijver van het boek waar de film losjes op is gebaseerd, Max Brooks (zoon van Mel Brooks), zich gedistantieerd van de film.

  4. 6

    We weten dat mensen het meest vatbaar zijn voor politieke beïnvloeding wanneer ze niet doorhebben dat ze eraan worden blootgesteld

    En daarom wil ik geen woord meer horen als de PVV een of ander programma op de PO als linkse propaganda bestempeld.

    @1
    Het projecteren van patronen is een teken van schizofrenie.

  5. 7

    @5:

    Maar vervolgens gaat een Palestijns meisje uit dankbaarheid voor haar redding zingen, en joden en Palestijnen vallen elkaar om de hals om samen cumbaya te zingen, en dan klimmen alle ondoden over de muur, aangezien ze worden aangetrokken tot geluid (erg geloofwaardig dat dit nou net gebeurt als de protagonist in Jeruzalem is, en dat niemand die muur in de gaten houdt of doorheeft dat je het stilletjes aan moet doen).

    Dat is inderdaad een heel merkwaardige scène, want merk ook op dat ze even daarvoor nog met een lawaaiige helikopter over de muur waren gevlogen en dat er overal lawaaiige trucks rondrijden e.d. … Maar nee, dat kon allemaal geen kwaad: multiculturalisme werd de doodsteek voor Israël …

    Zomaar wat sentimenten die geplant worden:
    -Israël is een oase van beschaving omringd door barbarij;
    -en is voortdurend het eenzijdige slachtoffer van geweld;
    -door antisemitische Arabieren die regelrecht de nazi’s opvolgen;
    -en welbeschouwd slechts mensachtige monsters zijn;
    -het IDF is vooral een soort humanitaire hulporganisatie;
    -Israël staat volledig open voor ‘buitenlanders’, de Palestijnen;
    -maar helaas betekent multiculturalisme wel het einde van Israël;
    -goddank staat die muur daar …

    Ik ga dit weekend eens kijken wat Nederlandse recensenten destijds eigenlijk over deze film hebben geschreven, want het is ook bepaald niet allemaal even subtiel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren