Het gaslek in de gasopslag in Californië leek aanvankelijk te zijn veroorzaakt door een lekkend ondergrond veiligheidsventiel (sub-surface safety valve om precies te zijn) dat al 40 jaar niet geïnspecteerd is, zo bericht de LA Weekly. Bij nader inzien blijkt het onderdeel niet stuk maar 40 jaar geleden al verwijderd:
Gas leaks are not uncommon, and it took a couple weeks for this one to become news. When Anderle heard about it, in early November, she pulled up the well record on a state website. The file dates back to when the well was drilled in 1953. As she looked it over, she zeroed in on a piece of equipment 8,451 feet underground called a sub-surface safety valve.
If it were working properly, the gas company would be able to shut down the well. The fact that SoCalGas hadn’t meant, to her, that it must be broken. The records indicated that it had not been inspected since 1976.
“That’s almost 40 years,” she says. “It’s a long time to leave it in the well.”
As weeks went by and further efforts to stop the leak failed, it became clear that the company was dealing with an unprecedented catastrophe.
On Dec. 15, the Weekly interviewed Rodger Schwecke, a SoCalGas executive who is helping to coordinate the response to the leak. Asked about the safety valve, he said it wasn’t damaged. It actually wasn’t there.
“We removed that valve in 1979,” he said.
Reacties (6)
[ Het gaslek in de gasopslag in Californië lijkt te zijn veroorzaakt door een lekkend ondergrond veiligheidsventiel dat al 40 jaar niet geïnspecteerd is ]
Dat is toch helemaal fout neergeschreven als je het stukje eronder leest of het gelinkte artikel?
Want het lek zit bovengronds.
Maar een veiligheidsventiel dat op 600 meter diepte zit, waarmee je de bron zou kunnen afsluiten in zo een (nood)geval, blijkt in 1979 gewoon te zijn weggehaald nadat hij defect bleek. De gasopslag lag immers niet in een erg kwetsbare omgeving, dus dan maar zonder veiligheidsventiel.
Eenieder die in de US is geweest en een beetje heeft opgelet ziet dat kwaliteit niet hoog staat aangeschreven. De wegen zijn veelal slecht, veel bruggen krijgen geen onderhoud en storten zelfs in. Meubels, televisies, het is allemaal belabberd gemaakt. De auto’s werden pas betrouwbaarder nadat de Japanse autoindustrie de Amerikaanse bijna had weggevaagd.
‘Katrina’ kon plaatsvinden omdat een risico van een overstroming eens in de 100 jaar wel goed genoeg was, waar ze in NL eens in de 1.250, 4.000 of zelfs 10.000 jaar hanteren. En zelfs die normen hebben wij nu vervangen door kans op verlies van levens en verlies van (economische)waarde binnen het overstromingsgebied.
http://www.tbm.tudelft.nl/fileadmin/Faculteit/TBM/Actueel/Nieuws/Nieuws_2014/doc/Pieter_van_Gelder_in_Trouw_-_Hoe_sterk_moeten_de_dijken_zijn.pdf
@1 je hebt gelijk. Had het zelf ook zo gelezen, maar kop en tekst er niet goed op aangepast. Is gecorrigeerd.
Er zit m.i. overigens wel een groot verschil in de kwaliteit van onderhoud van publieke en private goederen. Publieke goederen, zoals wegen, zijn inderdaad vaak slecht onderhouden in de VS. Private goederen en installaties van olie- en gasindustrie hoeven dat niet per se te zijn. Private rijkdom en publieke armoede noemde John Kenneth Galbraith dat decennia geleden al.
@2: De Amerikaanse overheid wordt gedwongen door rechts om belastingen te verlagen en dat zal ongetwijfeld het onderhoud schaden. Maar ze kennen ook bijna geen lange termijn contracten waarbij een wegenbouwer voor de komende 10 jaar voor een weg verantwoordelijk is, zoals in Europa.
Als je de Exxon Valdez en Deepwater Horizon oil spill verhalen leest toont dat een rampzalig gebrek aan kwaliteitsdenken bij private firma’s.
Ik hoorde van iemand op Aruba die zijn meubelen uit Europa liet komen want uit het dichtbije Florida was de kwaliteit pet.
Hun vaak houten huizen zijn na 50 jaar versleten.
Het is natuurlijk nooit allemaal zwart-wit, maar mijn indruk is niet best.
@3:
Wat off topic maar toch:
In Nederland kunnen we binnenkort een hele serie met gaslekken en ongelukken verwachten.
Sinds de privatisering worden de leidingen na de meter nergens meer gecontroleerd.
Ik was laatst bij een kennis die een huis kocht.
Lag in de kruipruimte een zo goed als doorgeroeste gietijzeren gasleiding; bij de buren bleek later het zelfde.
@4 dat zijn relatief kleine. Ik vraag me vooral af hoe het zit met de veiligheid van onze oudere gasputten, die zijn ongeveer even oud als degene die nu lekt in Californië. Of vergis ik me dan?
@3 helemaal waar. De winning en het transport van fossiele brandstoffen gaat niet echt met de hoogste veiligheidsgraad gepaard in de VS, afgaande op de berichtgeving dan.
@4: Klopt, de vis- en vleesschandalen van de laatste jaren komen ook duidelijk door de bezuinigingen op de keuringsdiensten.
Allemaal rechts beleid dat de markt zichzelf wel zal regelen.