1. 2

    Ik fiets nu een paar maanden dagelijks na een jaar of 5 geen fiets gehad te hebben, en het klopt. Objectief regent het echt bijna nooit. Subjectief is elke bui er echter een teveel, en regent het dus altijd te vaak.

  2. 3

    Ja is best wel waar. Het regent in ieder geval dusdanig weinig dat ik het nog niet de moeite vind om een goede regenjas te kopen voor mijn dagelijkse woon-werk-verkeer dat voor 100% met de fiets gaat, zolang de fiets niet kapot is.

  3. 4

    Fietsen naar je werk? Ik ben me daar ammehoela niet gek. Nadat je eerst 20 auto’s die vinden dat ze voorrang hebben als ze van links komen hebt ontweken en waar mogelijk van een deuk hebt voorzien, mag je honderden meters omfietsen omdat rechtdoorgaande wegen alleen voor auto’s zijn bedoeld. Dan al die gore uitlaatgassen inademen terwijl je onderweg 100x moet stoppen voor stoplichten die alleen rekening houden met stinkende kutautos van die vieze forensen. En die stomme kutstoplichten staan dan ook nog eens precies onderaan zo’n beetje iedere heuvel op mijn route. Ondertussen mag je op het fietspad 100x een politieMOTOR ontwijken die meent boven de wet te staan.

    Vorig jaar heb ik exact 6 maanden lang iedere dag gefietst. Dat waren gemiddeld 2 a 3 confrontaties met automobilisten per week, dat is een per ongeveer 5 kilometer. Ik rij die 1200 meter dus lekker met de auto. Ik hoef niet dood.

    En dat is dus in Nijmegen, genomineerd als fietsstad 2008…

  4. 5

    zmc, bent u misschien zo’n fietser die door rood rijdt? Anders begrijp ik niet hoe u aan 2 a 3 confrontaties met automobilisten per week komt?

    Ik fiets en rij auto en moet concluderen dat fietsers zich meestal niet houden aan de verkeersregels. Als automobilist ben ik dan ook uiterst omzichtig met fietsers, ik behandel ze eigenlijk als compleet onbetrouwbare debielen: en dat werkt! Geen confrontaties.

    Als fietser houd ik me aan de regels als dat nodig is. En bovendien beeld ik me in hoe het is als chauffeur van een vrachtwagen in de stad en ga me niet in z’n dode hoek wurmen. Resultaat: geen confrontaties.

    Oja die regen, soms zit het mee, soms zit het tegen.

  5. 7

    @Carlos, #5: Nee, ik ben zo’n fietser die gemiddeld zo’n 30 a 40 kilometer per uur rijdt (tis hier lekker heuvelachtig en bebrugd) en voorrang neemt als ie van rechts komt of rechtdoor gaat. Bijkomend probleem is dat mijn woon-werk-route door een buurt gaat waar het gemiddelde IQ krap iets meer dan de helft van het mijne bedraagt… en daar krijg je dan gratis een overdaad aan motoragenten bij die zich niet ook al niet kunnen gedragen. Vrachtauto’s kom ik op mijn routes gelukkig zelden tegen.

    Ik houdt me zowel in de auto als op de fiets structureel aan de regels en moet zeggen dat ik zowel in de auto als op de fiets (@Gezellig, #6) steeds weer tot de conclusie kom dat fietsers zich een stuk minder gevaarlijk jegens hun medemens gedragen dan automobilisten. Voetgangers daarentegen, die zijn pas roekeloos.

  6. 8

    ik ben zo’n fietser die gemiddeld zo’n 30 a 40 kilometer per uur rijdt

    kijkt u alstublieft uit, er gebeuren zulke nare ongelukken met zulke snelfietsers.

  7. 9

    @Carlos: Ja daarom dus, na een duidelijk afgebakend experiment van 6 maanden, voortaan met de auto omdat bij de rest van de weggebruikers teveel incompetente eikels rondrijden. Het heeft IMHO bovendien weinig nut om uberhaupt nog met de fiets te gaan als je je dan een slakkentempo moet aanmeten… dan ben je nog net zo traag als met de auto. Waarom zou je dan nog gaan fietsen?

  8. 10

    Binnen een woonwijk mag je vaak niet eens 40km/u, dat geldt niet alleen voor auto’s.

    A’dam sores: Toeristen die het concept fietspad niet kennen. Gewoon keihard tegenaan rijden is het devies. Direct afstraffen, is voor hen ook een leuk leermomentje en dan hebben ze thuis nog wat te vertellen.

    Je aan de regels houden (ik kom van rechts dus ik heb voorrang is er zoeen) garandeert dat je auto’s raakt. Gewoon gezond verstand gebruiken, opletten, en niet op verkeerslichten en -borden letten werkt een stuk beter.

    Dus, mocht je in A’dam van je sokken gereden worden terwijl je op een fietspad loopt door een knappe jongeman, zwaai even naar me!

  9. 11

    Deze discussie doet me erg denken aan de discussie over het naar school laten fietsen van kinderen. ouders die dan zeggen dat ze het te gevaarlijk vinden om de kinderen te laten fietsen en ze daarom met de auto brengen, en daarmee voor nog meer auto’s bij scholen zorgen met alle gevolgen van dien ;)
    Ik ben van mening dat er meer rekening moet worden gehouden met (snel) fietsers bij de wegindeling en de afstelling van stoplichten.
    En die regen, ach, onder de oksels blijft t wel droog.

  10. 12

    @Siquo: Met de fiets mag je overal zo hard als je wil. Ook in een 30-kilometerzone. Neemt niet weg dat je nooit “roekeloos” mag rijden, dat is altijd strafbaar, maar snelheidslimieten gelden in principe enkel voor gemotoriseerd verkeer.

    Verder heb je natuurlijk gelijk, je moet altijd je kop erbij houden, maar dat betekent bij mij niet dat ik stop voor auto’s die me geen voorrang geven, ik zorg enkel dat ik niet gewond raak, anders mag ik bij iedere gelijkwaardige kruising stoppen, en dat is in een auto misschien niet zo irritant, maar op de fiets wordt je daar aardig moe van.

    @wibri, #11: Het is natuurlijk van de zotte dat er uberhaupt auto’s rijden op om het even welke woon-school route.

  11. 13

    Mmm click to edit zegt dat ik dat niet mag terwijl de tijd nog niet verstreken is… anyhow; over bovenstaand comment #12, ik bedoelde dat ik niet pro-actief stop voor alle auto’s die me voorrang zouden moeten geven, ik stop pas als me duidelijk is dat ze dat niet doen.

  12. 14

    @9: “dan ben je nog net zo traag als met de auto. Waarom zou je dan nog gaan fietsen?”

    Hoewel mijn ervaring heel anders is (ik haal in de stad zeker geen 30km/h gemiddeld, als ik me aan de regels hou en toch leg ik bijna elke rit, ook van meer dan maar een dikke kilometer, binnen de stad sneller af dan de gemiddelde automibilist), denk ik dat er nog wel wat extra voordelen te bedenken zijn aan het fietsen. De belangrijkste zijn kosten: Geen benzine, geen motorrijtuigenbelasting, geen uitdeukkosten, geen parkeerkosten (en relatief weinig moeite een parkeerplek te vinden, ondanks het facisitsiche en illegale fietsverwijderbeleid van mijn gemeente).

    Zeker valt er nog wel wat te verbeteren (de wegdekkwaliteit van de fietspaden is op veel plaatsen ongezond, het fietsverwijderbeleid slecht doordacht en stoplichtstrips gaan uit van mensen die 5km/h fietsen, terwijl de stoplichtcomputer suboptimaal groen geeft), maar iemand die in mijn gemeente de auto gebruikt in de plaats van de fiets is veelal niet alleen een dief van zijn portemonnee, maar ook van zijn horloge.

  13. 15

    @Bismarck, #14: Op die 1200 meter naar mijn werk tikt benzine niet zo aan, uitdeuken doe ik niet aan (da’s lucratief joh, mensen deuken in je auto laten rijden, ervoor laten dokken en dan de deuk gewoon laten zitten:)) en de auto heb ik toch echt nodig om met name de schoonfamilie te kunnen bereiken, dus de belasting betaal ik toch al. En parkeren op mijn werk is gratis. Komt nog bij dat mijn route langs een van de 10 meest vervuilde wegen van Nederland loopt, waardoor fietsen eerder slecht dan goed is voor mijn gezondheid.

    Dus nee, ik zie echt geen voordeel, de fiets is inderdaad ietsje sneller, maar die 2 keer 2 minuten wegens voor mij toch echt niet op tegen de nadelen, met name voor mijn gezondheid.

    We hebben hier in de stad wel allerlei “fietssnelwegen”, maar daar is totaal niet over nagedacht, je moet enorm omfietsen om er te komen waardoor ze eigenlijk alleen nuttig zijn voor doorgaand verkeer dat de hele stad door moet.

  14. 17

    Ik ga ongeveer de helft van de tijd op de fiets, en mijn conclusie is dat de fiets alleen sneller is als je inderdaad door rood rijd, anders is wat ZMC zei over stoplichten etc onverkort van toepassing.
    En dit geld alleen in de spits, op andere tijden is de auto 5-10 min sneller op de ongeveer 12km die ik op de fiets in ongeveer 30min afleg.
    Meest frustrerende is wel dat als je linksaf wil op een kruising, je op de fiets meestal 2x op een stoplicht moet wachten. Ik loop al een tijdje met het idee een discriminatieklacht hierover in te dienen, maar ik heb me nog niet lang genoeg achtereen verveelt om dat uit te voeren.
    En als het regent ga ik dus ECHT niet op rood wachten.

    Ook het stukje over fietser/voetgangers en automobilisten komt overeen met mijn ervaringen.

    Trouwens, ik dacht al eens gelezen te hebben over een fietser die een snelheidbekeuring kreeg. Lijkt me ook belachelijk als fietsers zich niet aan max. snelheid hoeven te houden. En ik zou er niet mee accoord gaan dat het oordeel van een of ander debiel met een pet over of het al dan niet roekeloos is bepaalt hoe hard ik ergens mag fietsen.

  15. 18

    @zmc: Als je als fietser 2 a 3 keer in de week gezeik heb met automobilisten dan zou ik je niet graag achter het stuur van een auto willen zien. Ik heb zelf tien jaar in nijmegen rondgefietst, en da’s prima te doen. Het enige wat je daar niet moet doen is je vinger opsteken naar pubertjes in een VW-golfje. Da’s een garantie om klemgereden te worden.

    Overigens kom ik niet verder dan 1 of 2 confrontaties per jaar, en negen van de tien keer is dat omdat ik zelf een kutbui heb en dan een een andere verkeersdeelnemer tegenkom die d’r wel al te makkelijk van uit gaat dat ze ‘recht’ hebben op voorrang, en denken dat-ze dat ook wel krijgen omdat-ze een grotere auto hebben. Of omdat ze ter plekke verkeersregeltjes kunnen verzinnen.

  16. 19

    Gronk jij moet wel een staat van verlichting hebben bereikt die die van Buddha naar de kroon steekt. Kan je er geen boek over schrijven, zodat ik dat ook kan leren? Zowel op de fiets als in de auto heb ik wekelijks wel een akkefietje waarbij welgemeende vloeken en middelvingers worden uitgewisseld. Bijna altijd met automobilisten, vaak jong en in bezit van iets GTI achtigs…

    Overigens schep ik er een groot genoegen in lease aso’s te irriteren door bij werkzaamheden waar je 90 mag, 90 te gaan rijden op de linkerbaan, naast een vrachtauto ofzo. Je ziet ze gewoon ontploffen in je spiegeltje, geweldig.
    Opvallend vaak Volvo’s tegenwoordig. Jammer, want het was altijd zo’n net merk…

    Trouwens Bismarck, klinkt heel erg als de sleutelstad, ik ben zo blij dat ik daar weg ben :-)

  17. 20

    @19: Ik weet niet eens wat de sleutelstad is, maar een knusse binnenstad met veel wegen waar danwel auto’s niet, danwel slechts in één richting in mogen (terwijl fietsen beide richtingen mogen) in combi met een gezellige rivier waar je maar over 3 bruggen met de auto mag (en 5 met de fiets) garandeert eigenlijk wel een snellere doorkruising op de fiets dan op de auto, al helemaal rond spitsuren.

    @18: Laatste automobilist waar ik minder nette woorden mee heb gewisseld heb was er eentje die ging remmen zonder reden terwijl ik aan het stayeren was. Is al weer jaren terug.

  18. 21

    Ik moet zeggen dat ik in nijmegen vaak gedoe had met de GTI-bestuurders. Vaak is ’t ook een kwestie van dat je ze al aan ziet komen, en dat ’t meer zaak is om die kinders gewoon te laten gaan. Heb een GTI-rijder in de familie, en uiteindelijk vouwen dat soort lui zichzelf wel om een boom. Die hoge verzekeringspremies hebben ze niet voor niets >:)

    Overigens, nu ik alweer een tijdje in den haag woon, heb ik bizar genoeg helemaal geen last meeer van GTI-rijders; in den haag zijn het vooral de assertieve 40+dames en heren waar ik gedoe mee heb, plus bejaarden. Zo uit m’n hoofd:
    -een troela van 45 die vond dat ik maar ‘achter haar moest blijven fietsen’ door me geen ruimte te geven om in te halen terwijl ze met 20 door een woonwijk akkerde.
    -een tuthola die ik zelf klemreed en uitschold (ja, kutbuidag) nadat ze me gesneden had, en een stoplichtje ontweek door via een naast het stoplicht liggende tankstation af te snijden, en ontzettend verbouwereerd opkeek toen ik d’r afbekte met ‘joh, ik heb er geen moeite mee om een deuk in je portier te schoppen; zie jij maar dat je je geld terugkrijgt van de verzekering.’

    -meest bizarre geval: een vent van een jaar of 70 die vond dat ik maar moest afstappen en hem voor moest laten gaan, op de laatste tien meter voor m’n huis, waar de weg was opgebroken en ik noodgedwongen over het trottoir moest fietsen. Eindigde met een bejaarde die me dood wilde meppen met een fles jenever.

    -en dan nog de nodige voetgangers die doen alsof ze je niet zien, toch oversteken, en dat dan op zo’n manier doen dat je meters moet uitwijken. Als ze dat wat al te opzichtig doen, wil ik nog wel eens op ramkoers gaan liggen en ze dan net niet schampen. Altijd goed voor gevloek, getier of gesis.

  19. 22

    Heh.. de sleutelstad is Leiden, daar is het beleid dat auto’s uit de binnenstad weg gepest moeten worden. Helaas doet men dit vooral door wegen te versmallen, voetpaden te verbreden en de fietser het maar uit te laten zoeken…

    Ik woon nu ook in Den Haag en hier kan je zowel met de auto als op de fiets aardig doorkarren.
    Alleen is op veel plaatsen het wegdek in zeer slechte staat, met op veel plaatsen enorme plassen op de autobaan, waar je fietsers heerlijk mee kan doorweken ;-)
    Helaas gedragen veel automobilisten zich tegenwoordig wel als fietser, dus nog ff snel dat rooie lichtje meepakken, enzo. En bijna iedereen heeft defecte knipperlichten, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren