Einde van “planned obsolescence”?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

In Frankrijk moeten bedrijven nu aangeven hoe lang ze verwachten dat hun product meegaat. Het nieuws is al wat ouder, maar we kregen het pas nu via de linktip binnen.

h/t micowoco

Open artikel

Reacties (5)

#1 Grolschje

“And if this wasn’t enough, from next year faulty products – whether it’s mobile phones to washing machines – will have to be repaired or replaced for free within two years of being purchased.”

WAUW, dat hebben we pas 40? jaar in Nederland. Kan zelfs oplopen tot 3/4 jaar voor sommige apparaten.

Dat apparaten opzettelijk snel stuk gaan is overigens net zo goed onderbouwd als vaccinaties die autisme veroorzaken.

“– or the fact that I am peering at my iPad through a web of cracks.”
Misschien moet je hem dan niet laten vallen…

#2 lurker

@1:

Misschien moet je hem dan niet laten vallen…

Dat is natuurlijk goed advies, maar als een iPad makkelijk opengeschroefd kon worden zouden mensen die hem toch laten vallen voor een paar tientjes een nieuwe glasplaat kunnen (laten) installeren. Het feit dat Apple al hun apparaten hermetisch afsluit is ook een vorm van planned obsolesence.

Daar gaat die Franse wet niet tegen helpen, maar goed, het is een begin.

#3 Joost

@grolschje:

Dat apparaten opzettelijk snel stuk gaan

Er is wel meer dan “opzettelijk stuk gaan”. Opzettelijk geen updates meer geven voor een tablet dat nog makkelijk jaren mee zou kunnen gaan, bijvoorbeeld. Niet alles hoeft stuk om onbruikbaar te worden.

#4 Bismarck

@1: “Dat apparaten opzettelijk snel stuk gaan is overigens net zo goed onderbouwd als vaccinaties die autisme veroorzaken.”

Deze stelling is net zo goed onderbouwd als vaccinaties die autisme veroorzaken. Dat overigens in tegenstelling tot het opzettelijk snel stuk gaan van apparaten, waar inmiddels wel voldoende bewijs voor is.

#5 Inca

Als je ziet hoeveel discussie er steeds is met leveranciers en winkeliers die hun verantwoordelijkheid ontkennen, lijkt het me een prima idee.

Nu nog een boete voor iedere keer dat men probeert de klant met een kluitje in het riet te sturen. Nu is dat een veilige tactiek, je kunt het altijd proberen want het kost niets. En dus probeert men het. Als die tactiek riskant wordt, houden ze er vast wel mee op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*