En toch zal het sein uit Washington moeten komen, eer Nederland ze niet gaat aanschaffen. We kunnen dus alleen maar hopen dat het Pentagon uitrekent dat het vliegtuig zijn geld niet waard is en de sunk costs voor lief neemt (misschien gedwongen door een fiscal cliff, de enge manier om de defensiebegroting naar beneden bij te stellen).
#2
Bismarck
enge = enige
#3
zmcccc
Wat moet je uberhaupt met een vliegtuig waar een piloot in moet? Het is geen 1992 meer…
#4
Henrik
Hoeveel drones zou je voor de prijs van één JSF kunnen kopen?
Een Drone kost $12 millioen en een F22 $120 millioen, factor 10?
Opleiding van Drone operators is vele male goedkoper. Je hoeft nooit meer gevangen genomen piloten te ruilen. Drones zullen waarschijnlijk goedkoper en autonomer worden en in allerlei smaakjes. Speciaal voor stedelijke gebieden, lange afstand bombardementen, spionage, etc…
Het is minder stoer, en je kunt er geen Topgun films mee maken, maar als ik de inkoop moest doen…
#5
NietJeZus
Jammer dat we de ballen niet hebben om de bestelling van dat geflopte vliegtuig af te zeggen. Prestigeproject.
Je kan er wel boeken over schrijven: Ender’s Game.
#7
Bolke
@3: Wat moet je uberhaupt met een vliegtuig waar een piloot in moet? Het is geen 1992 meer…
Omdat de huidige generatie drones nog steeds niet :
1. een luchtoverwicht kunnen afdwingen
2. snel genoeg zijn voor een gevecht met een vijandelijk vliegtuig
3. niet groot genoeg zijn om de bijv. bunkerbusters e.d. mee te kunnen nemen
De enige ‘drone’ die in aanmerking komt als vervanging van een vliegtuig met een mens er in heet kruisraket en die dingen wil nederland ook niet.
#8
Bismarck
@7: Je noemt daar wel even drie typische situaties waar Nederlandse vliegtuigen niet in terecht komen. Gezien wat Nederland doet aan internationale missies heb je eigenlijk alleen nodig:
-Verkenningsvliegtuigen (verreweg het belangrijkst).
-Vliegtuigen die directe luchtsteun kunnen geven als grondtroepen in een hinderlaag lopen.
En die twee taken kunnen drones inmiddels wel degelijk uitvoeren, terwijl Nederland voor de tweede taak overigens ook al Apaches heeft aangeschaft.
#9
Bolke
@8: De gemiddelde politie agent heeft ook niet dagelijks een automatisch wapen nodig, maar ALS het nodig is dan kan de ME komen en die heeft ze wel.
En op zo’n basis schaf je dergelijk materiaal aan, verkenningsvliegtuigen kunnen alleen vliegen als gevechtsvliegtuigen het luchtruim beveiligen, of wil je graag dat Nederland niks kan zonder de militaire steun van de VS?
P.S. een Apache zal alleen vliegen als er een luchtoverwicht is anders wordt het een dure grap en zijn de apaches vrij snel tot een hoop rokend schroot gereduceerd.
Ik was vroeger helemaal maf van gevechtsvliegtuigen. Prachtige dingen. En het leek wel alsof het simpel was om ze te maken, zoveel modellen vlogen er rond in de jaren ’70 en ’80. Ik denk nog altijd aan heerlijke toestellen als de English Electric Lightning en de Saab Draken. Later dan, en geen echte jager, bekoorde de A-10 Thunderbolt me ook wel. En al helemaal geen jager, maar echt allermooiste was natuurlijk de SR-71 Blackbird.
Toen de JSF verscheen was ik best wel enthousiast. Nu vind ik het een pleurisding. Niet alleen vanwege de motivatie van de keuze en het gezanik eromheen, maar ook technisch. Nederland wil blijkbaar nu ook een luchtversie van de Fyra en dan mag niemand er over zeiken.
@9: Waar het luchtruim niet veilig is (dwz er vliegen enigszins moderne vijandige vliegtuigen rond) wil Nederland helemaal niet zijn (de politieke wil was er zelfs bij het meest rechtse kabinet sinds WO I niet in Libië). Bovendien hou je jezelf voor de gek als je denkt dat Nederland met het aantal aan te schaffen JSF’s op vreemd terrein onafhankelijk van één van de vijf grootmachten wel het luchtoverwicht zou kunnen veroveren.
Met andere woorden, ik beschreef niet het gemiddelde takenpakket, maar het volledige takenpakket waar Nederland mee te maken kan krijgen.
@Bolke, #7 En voor die situaties – waar Nederlandse vliegtuigen toch nooit in komen – kun je een godsgruwelijke lading raketten en bijpassende accessoires aanschaffen in plaats van zo’n JSF. En voor het transport van wat bunkerbusters heb je volgens mij geen megageavanceerde straaljager nodig. Waarom zouden we trouwens geen kruisraketten willen? Lijkt me een stuk handiger. En goedkoper.
#15
Olav
@10: Ben het eens met de Rafale. Of de Gripen, ook goed. In eigen land een toestel laten bouwen is ook nog altijd mogelijk, het is heus geen groot geheim hoe dat moet. Dat zou ook de beste oplossing zijn voor de economie. Het zou ook wel een beetje sneu zijn als we niet tot zoiets in staat waren.
Het uiteindelijke toestel hoeft helemaal niet àlles te kunnen, het moet in de eerste plaats alleen maar goed bruikbaar zijn voor het bewaken van het luchtruim boven Nederland en de Antillen, en voor verdedigende taken in NAVO-verband (en t.z.t. misschien in EU-militair verband). Als het ding ook nog bruikbaar blijkt voor incidentele VN-missies dan is dat mooi meegenomen, maar een selectiecriterium moet dat niet zijn.
Misschien hebben we wel meer dan één type oorlogsvliegtuig nodig. Bijvoorbeeld om te beginnen een zuiver jachtvliegtuig en later misschien nog een wat zwaarder en duurder type voor als de stront ooit echt aan de knikker raakt en de J20’s ongevraagd door ons luchtruim komen banjeren. In de huidige mondiale situatie kunnen we nog wel even wachten om ons daar vreselijke zorgen over te maken.
Drones zijn voorlopig vooral erg handig om er onderontwikkelde boeren met roestige Kalasjnikovs mee af te knallen. Niet het soort oorlog waarin wij betrokken zouden moeten willen worden. Voor gebruik tegen een vijand met een eigen luchtmacht en/of luchtafweer heb je er in elk geval niet veel aan.
@10: Of de Saab Gripen NG. Met al het gereedschap en toebehoren en opleidingen die al aangeboden zijn voor minder dat wat de JSF ons moet kosten.
Maar die machine schijnt de NAVO-brandstof weer niet te lusten..
Ondertussen zijn we weer af bij de situatie van voor de WOII: Alles kapot bezuinigd. Alleen hebben we geen Fokker’s meer.
#18
parallax
Een volledig autonome luchtmacht is een kwestie van tijd. Ik durf de bewering aan dat als je een dozijn goede UT-studenten een poging laat wagen met off the shelf materiaal dat je voor een fractie van de prijs van een JSF een 1000-voud aan capabele drones kunt bouwen.
De huidige manier van militaire drones bouwen is ‘een vliegtuig zonder piloot’. Het mooie van drones is dat dat nu juist niet het voordeel is van een drone. Als je drones gaat zien als een soort disposable munition gaat je strategie er meteen anders uitzien.
Zie een miljoen kleine goedkope drones als een zwevend mijnenveld en je hebt totaal andere doctrine.
@18: Zo’n vliegend mijnenveld kan te weinig onderscheid maken tussen burgers en militairen. Er is geen politicus die graag voor de camera’s komt uitleggen waarom de ’troepen” zo veel burger slachtoffers hebben gemaakt.
#20
Bolke
@18: Als je drones gaat zien als een soort disposable munition
Dat bestaat al jaren, dat noemen we een kruisraket.
En die kosten ongeveer 1 miljoen euro per stuk.
Reacties (20)
En toch zal het sein uit Washington moeten komen, eer Nederland ze niet gaat aanschaffen. We kunnen dus alleen maar hopen dat het Pentagon uitrekent dat het vliegtuig zijn geld niet waard is en de sunk costs voor lief neemt (misschien gedwongen door een fiscal cliff, de enge manier om de defensiebegroting naar beneden bij te stellen).
enge = enige
Wat moet je uberhaupt met een vliegtuig waar een piloot in moet? Het is geen 1992 meer…
Hoeveel drones zou je voor de prijs van één JSF kunnen kopen?
Een Drone kost $12 millioen en een F22 $120 millioen, factor 10?
Opleiding van Drone operators is vele male goedkoper. Je hoeft nooit meer gevangen genomen piloten te ruilen. Drones zullen waarschijnlijk goedkoper en autonomer worden en in allerlei smaakjes. Speciaal voor stedelijke gebieden, lange afstand bombardementen, spionage, etc…
Het is minder stoer, en je kunt er geen Topgun films mee maken, maar als ik de inkoop moest doen…
Jammer dat we de ballen niet hebben om de bestelling van dat geflopte vliegtuig af te zeggen. Prestigeproject.
Je kan er wel boeken over schrijven: Ender’s Game.
@3: Wat moet je uberhaupt met een vliegtuig waar een piloot in moet? Het is geen 1992 meer…
Omdat de huidige generatie drones nog steeds niet :
1. een luchtoverwicht kunnen afdwingen
2. snel genoeg zijn voor een gevecht met een vijandelijk vliegtuig
3. niet groot genoeg zijn om de bijv. bunkerbusters e.d. mee te kunnen nemen
De enige ‘drone’ die in aanmerking komt als vervanging van een vliegtuig met een mens er in heet kruisraket en die dingen wil nederland ook niet.
@7: Je noemt daar wel even drie typische situaties waar Nederlandse vliegtuigen niet in terecht komen. Gezien wat Nederland doet aan internationale missies heb je eigenlijk alleen nodig:
-Verkenningsvliegtuigen (verreweg het belangrijkst).
-Vliegtuigen die directe luchtsteun kunnen geven als grondtroepen in een hinderlaag lopen.
En die twee taken kunnen drones inmiddels wel degelijk uitvoeren, terwijl Nederland voor de tweede taak overigens ook al Apaches heeft aangeschaft.
@8: De gemiddelde politie agent heeft ook niet dagelijks een automatisch wapen nodig, maar ALS het nodig is dan kan de ME komen en die heeft ze wel.
En op zo’n basis schaf je dergelijk materiaal aan, verkenningsvliegtuigen kunnen alleen vliegen als gevechtsvliegtuigen het luchtruim beveiligen, of wil je graag dat Nederland niks kan zonder de militaire steun van de VS?
P.S. een Apache zal alleen vliegen als er een luchtoverwicht is anders wordt het een dure grap en zijn de apaches vrij snel tot een hoop rokend schroot gereduceerd.
Ik was vroeger helemaal maf van gevechtsvliegtuigen. Prachtige dingen. En het leek wel alsof het simpel was om ze te maken, zoveel modellen vlogen er rond in de jaren ’70 en ’80. Ik denk nog altijd aan heerlijke toestellen als de English Electric Lightning en de Saab Draken. Later dan, en geen echte jager, bekoorde de A-10 Thunderbolt me ook wel. En al helemaal geen jager, maar echt allermooiste was natuurlijk de SR-71 Blackbird.
Toen de JSF verscheen was ik best wel enthousiast. Nu vind ik het een pleurisding. Niet alleen vanwege de motivatie van de keuze en het gezanik eromheen, maar ook technisch. Nederland wil blijkbaar nu ook een luchtversie van de Fyra en dan mag niemand er over zeiken.
My 2 cents: Dassault Rafale. Die doet het gewoon.
@10 JSFyra lol
@9: Waar het luchtruim niet veilig is (dwz er vliegen enigszins moderne vijandige vliegtuigen rond) wil Nederland helemaal niet zijn (de politieke wil was er zelfs bij het meest rechtse kabinet sinds WO I niet in Libië). Bovendien hou je jezelf voor de gek als je denkt dat Nederland met het aantal aan te schaffen JSF’s op vreemd terrein onafhankelijk van één van de vijf grootmachten wel het luchtoverwicht zou kunnen veroveren.
Met andere woorden, ik beschreef niet het gemiddelde takenpakket, maar het volledige takenpakket waar Nederland mee te maken kan krijgen.
G (van de Vader) heeft op de buren van Rcool een paar dagen terug al een alles verwoestend lijstje specs van de JSF opgevoerd. Leest en huivert…..
http://goldmember.retecool.com/post/jsf-de-juvenile-sickness-fighter-
@Bolke, #7 En voor die situaties – waar Nederlandse vliegtuigen toch nooit in komen – kun je een godsgruwelijke lading raketten en bijpassende accessoires aanschaffen in plaats van zo’n JSF. En voor het transport van wat bunkerbusters heb je volgens mij geen megageavanceerde straaljager nodig. Waarom zouden we trouwens geen kruisraketten willen? Lijkt me een stuk handiger. En goedkoper.
@10: Ben het eens met de Rafale. Of de Gripen, ook goed. In eigen land een toestel laten bouwen is ook nog altijd mogelijk, het is heus geen groot geheim hoe dat moet. Dat zou ook de beste oplossing zijn voor de economie. Het zou ook wel een beetje sneu zijn als we niet tot zoiets in staat waren.
Het uiteindelijke toestel hoeft helemaal niet àlles te kunnen, het moet in de eerste plaats alleen maar goed bruikbaar zijn voor het bewaken van het luchtruim boven Nederland en de Antillen, en voor verdedigende taken in NAVO-verband (en t.z.t. misschien in EU-militair verband). Als het ding ook nog bruikbaar blijkt voor incidentele VN-missies dan is dat mooi meegenomen, maar een selectiecriterium moet dat niet zijn.
Misschien hebben we wel meer dan één type oorlogsvliegtuig nodig. Bijvoorbeeld om te beginnen een zuiver jachtvliegtuig en later misschien nog een wat zwaarder en duurder type voor als de stront ooit echt aan de knikker raakt en de J20’s ongevraagd door ons luchtruim komen banjeren. In de huidige mondiale situatie kunnen we nog wel even wachten om ons daar vreselijke zorgen over te maken.
Drones zijn voorlopig vooral erg handig om er onderontwikkelde boeren met roestige Kalasjnikovs mee af te knallen. Niet het soort oorlog waarin wij betrokken zouden moeten willen worden. Voor gebruik tegen een vijand met een eigen luchtmacht en/of luchtafweer heb je er in elk geval niet veel aan.
@8: Voorlopig kunnen drones dit nog niet effectief doen.
http://www.valka.cz/html_images/10_2006/image1161952347.jpg
Het is een foto van een door een Nederlands toestel neergeschoten Mig 29 in 1999. Het Kosovo conflict.
@10: Of de Saab Gripen NG. Met al het gereedschap en toebehoren en opleidingen die al aangeboden zijn voor minder dat wat de JSF ons moet kosten.
Maar die machine schijnt de NAVO-brandstof weer niet te lusten..
Ondertussen zijn we weer af bij de situatie van voor de WOII: Alles kapot bezuinigd. Alleen hebben we geen Fokker’s meer.
Een volledig autonome luchtmacht is een kwestie van tijd. Ik durf de bewering aan dat als je een dozijn goede UT-studenten een poging laat wagen met off the shelf materiaal dat je voor een fractie van de prijs van een JSF een 1000-voud aan capabele drones kunt bouwen.
De huidige manier van militaire drones bouwen is ‘een vliegtuig zonder piloot’. Het mooie van drones is dat dat nu juist niet het voordeel is van een drone. Als je drones gaat zien als een soort disposable munition gaat je strategie er meteen anders uitzien.
Zie een miljoen kleine goedkope drones als een zwevend mijnenveld en je hebt totaal andere doctrine.
@18: Zo’n vliegend mijnenveld kan te weinig onderscheid maken tussen burgers en militairen. Er is geen politicus die graag voor de camera’s komt uitleggen waarom de ’troepen” zo veel burger slachtoffers hebben gemaakt.
@18: Als je drones gaat zien als een soort disposable munition
Dat bestaat al jaren, dat noemen we een kruisraket.
En die kosten ongeveer 1 miljoen euro per stuk.