Vorige week raakte ik verzeild in een discussie over de nieuwe dienstauto’s voor de Rotterdamse wethouders. Om een beetje te prikkelen tweette ik:
@georgevangent @groenlinksrdam @arnobonte als ’t maar een elektrische is, want dat bespaart de gemeente geld: http://t.co/AtRZ1Je67s
— krispijnbeek (@krispijnbeek) 9 januari 2014
Dat deed ik op basis van de ervaringen van Houston met elektrische auto’s. Nu is Nederland Amerika niet. Zo zijn de brandstofprijzen hier wat hoger. Om te onderbouwen dat het in Nederland ook kan mailde ik een excelletje dat ik ooit heb gemaakt waarin ik een Toyota Prius met een Nissan Leaf vergeleek bij 30.000 km per jaar. Dat excelletje kwam terecht bij de mensen achter Bogue.nl, een Rotterdams weblog, waarna ik dit weekend diverse mailwisselingen had om mijn rekenmodel toe te lichten.
Vandaag kan je het resultaat terugvinden op Bogue en het resultaat is dat de BMW 520d die de Rotterdamse wethouders willen niet alleen 1,5 keer zo duur is per jaar als de elektrische Nissan Leaf, maar ook 6.828 % meer CO2 per jaar uitstoot (over luchtkwaliteit heeft Bogue het nog niet eens). En dan hebben we het over slechts één auto. Als we uitgaan van 30.000 km per jaar en vijf dienstauto’s kan er € 20.000 per jaar bespaard worden. Daar kan de Rotterdamse voedselbank twee jaar van gehuisvest worden.
De Nissan Leaf heeft natuurlijk z’n beperkingen in rijafstanden, maar ik kan me niet voorstellen dat de Rotterdamse wethouders met regelmaat op meer dan honderd kilometer van de stad moeten zijn.
Reacties (15)
Het is me niet gelukt het artikel uit te lezen, en dat kwam niet omdat het zo lang was.
Voor de wat meer autistisch aangelegden onder ons, wat was wel de reden?
Ik ben blij dat de Rotterdamse tewerkgestelden een duidelijk doel hebben waar ze voor werken!
@0: “bijna 7-duizend-procent meer CO2 uit per jaar!”.
Komt die stroom niet van kolen/gascentrales?
Geen betere argumenten tegen deze wethouder uit de top 100?
@1 inderdaad benieuwd, denk dat het met de toonzetting te maken heeft? Was ook de reden dat ik ‘m niet overgenomen heb op Sargasso. Gisteravond te weinig tijd om het stuk om te schrijven voor Sargasso.
@4 met grijze stroom blijft er ‘slechts’ 251% meer CO2 over dan bij een diesel (455 gram CO2/ kWh ipv 15 volgens handboek CO2 prestatieladder). Groene stroom van Neerlands bodem kost minder dan een tientje per jaar, dus ben zo vrij geweest aan te nemen dat Rotterdam de duurzaamheids ambitie van haar eigen energiebedrijf (Eneco) wel zou willen steunen door voor Hollandse wind te kiezen.
Luchtkwaliteit, kostenbesparing en vooral ook voorbeeldgedrag vind ik zelf betere argumenten om niet voor een diesel te kiezen.
@5: Voorbeeldgedrag = gebruik minder (de) dienstauto(‘s)
Luchtkwaliteit = met euro 6 is dat niet echt een probleem
BMW 520d = 140 g CO2 / km
“251% meer CO2” welke auto’s komt op 60 g CO2 / km?
Waarom wordt alleen de vergelijking tussen een BMW 5 en Nissan Leaf gemaakt? Een Nissan Leaf is ook weer heel duur vergeleken met kleinere conventionele auto’s en het verschil in CO2 uitstoot wordt dan ook weer kleiner. Eigenlijk kun je de discussie blijven voeren totdat de wethouders allemaal in een Fiat Panda rijden, er zijn redenen dat dat niet gebeurd en daar ben ik benieuwd naar: “we” gunnen de wethouders blijkbaar een dikkere auto dan minimaal nodig om van A naar B te komen en de redenen waarom we dat doen moet je meenemen als je antwoord wilt op de vraag “waarom een BMW 5 ipv. een Nissan Leaf, of andersom?”
@6: is de testcyclus dan al aangepast? Want de praktijk van schone motoren viel bij Euro 5 nogal tegen …
http://www.ce.nl/publicatie/luchtvervuilende_en_klimaat-emissies_van_personenauto%E2%80%99s_/1419
Alle volledig elektrische auto’s komen rond de 60 gram CO2 / km als je ze op grijze stroom laat rijden. Op groene stroom nog veel lager. Daarbij reken ik met CO2 conversiefactor van handboek co2 prestatieladder (well-to-wheel methodiek).
@7 je hoort mij niet zeggen dat ze in een fiat panda moeten. Gaat me niet om dat jalouzi argument. Dat je als wethouder in een comfortabele auto wilt rijden, met voldoende ruimte op de achterbank vind ik volstrekt begrijpelijk. Nissan Leaf: omdat ik daar gegevens van voorhanden had. Ik kan het modelletje zo beschikbaar maken hoor. Kun je zelf met andere auto’s rekenen.
@2 / @5: Toonzetting en taalgebruik.
Waarom zou je uberhaupt een dienstauto hebben….??
https://sargasso.nl/de_onzin_van_een_dienstauto/
@8: “volledig elektrische auto’s komen rond de 60 gram CO2/km” – Milieucentraal komt op zo’n 95 g CO2/km
http://www.milieucentraal.nl/nieuwsbrief/consumenten/mei-2013/elektrische-auto-komt-verder-dan-u-denkt/
– Ander onderzoek stelt: “de totale broeikasgasuitstoot van een elektrische auto is over de gehele levensduur nauwelijks kleiner dan van een auto met verbrandingsmotor”
http://www.duurzaamgeproduceerd.nl/nieuws/20131007-zijn-elektrische-autos-wel-zo-duurzaam
– Euro 5 is inderdaad slecht, euro 6 is beter.
https://www.tno.nl/downloads/investigations_emission_factors_euro_6_ld_vehicles_tno_2013_r11891.pdf
– Daarnaast subsidieren steeds meer overheden “groen gas”
– Straks ook nog waterstof naast de e-laadpalen subsidie?
@11: Het idee achter elektrische auto’s is de elektrificatie van ons energiegebruik. Die elektrificatie zie je op allerlei gebieden. Een van de redenen is dat van alle manieren om duurzame energie op te wekken de omzetting naar elektrische energie het meest voor de hand liggend is.
Als je het hebt over CO2-uitstoot, dan is de hoeveelheid CO2 zeer sterk afhankelijk van de manier waarom de elektriciteit wordt opgewekt. Dat geldt dan voor productie, alsmede voor gebruik van producten. Dat er op dit moment nog veel gas/kolen centrales zijn (en dat dus elektrische auto’s op dit moment nog nauwelijks minder CO2 uitstoten over de gehele linie) is geen argument om ons te weerhouden van de verdere elektrificatie van al ons energiegebruik.
Je zou er anders tegenaan kunnen kijken: het is een argument om de elektriciteitsopwekking verder te verduurzamen.
@11: ik kan niet precies zien hoe MilieuCentraal tot dat getal komt, maar ik zie wel dat er ook plug in hybrides (dus elektrisch met brandstoftank) voorkomen in hun verhaal.
Even rekenen aan de Nissan Leaf op basis van de ANWB site ( http://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/top10-elektrische-autos ):
7,3 km per kWh
Dat is 0,14 kWh / km.
Een kWh met windenergie levert 15 gram CO2 op volgens handboek CO2 prestatieladder (well-to-wheel), maakt 2 gram CO2/km.
Een kWh met grijze stroom levert 455 gram CO2 op volgens handboek CO2 prestatieladder (well-to-wheel), maakt 62 gram CO2/km.
Over de hele levensduur: goed resultaat dat elektrische auto’s die nog maar relatief kort op de markt zijn nu al iets onder de CO2 uitstoot zitten van auto’s met verbrandingsmoteren. Terwijl die laatste al zeker 30 jaar geoptimaliseerd worden op milieu-impact.
Euro 6: beter is nog niet goed. Effect op lokale luchtkwaliteit van elektrische auto is nog beter, zelfs bij voeding uit kolencentrale (hoge uitstoot, vs uitstoot op leefniveau door dieselauto).
@12: Zolang de bijdrage van zon-en windstroom minimaal is – nu < 5% – en maar traag groeit is er geen argument voor e-auto's die " nauwelijks minder CO2 uitstoten". Temeer daar volgens de EU regels e-auto's de verbetering van fossiele auto's remmen.
"elektrificatie van ons energiegebruik" zonder minder energieverbruik betekent een verschuiving naar meer kolen (vooral benut voor stroomopwekking) met de bijbehorende vervuiling.
Vreemd dat zo gemakkelijk gasloze nieuwbouwwijken worden aangelegd, dus met stroom voor warm water en koken. Over deze grotere milieulast hoor je zelden.
Elektrificatie is pas echt zinnig met voldoende duurzame stroom, zover zijn we nog lang niet, mogelijk in 2030?
@13: "verbrandingsmotoren die al zeker 30 jaar geoptimaliseerd worden op milieu-impact"
Vooral voor luchtvervuiling, minder CO2 speelt pas zo'n 10 jaar. Minder luchtvervuiling betekent helaas vaak meer CO2 uitstoot!!
Kolencentrales vervuilen met veel fijn stof, waarvoor de achtergrondconcentratie veel belangrijker dan de lokale vervuiling zoals door verkeer. Zo zorgen e-auto's ook voor deze luchtvervuiling, mogelijk minder voor NOx, waar de lokale vervuiling belangrijker is.
@13: “Nissan Leaf op de ANWB site: 0,14 kWh / km”
“In het labo berekenden we het verbruik op 20,39 kWh per 100 km (17,05, 17,38 en 24,81 kWh/100 km respectievelijk in de stad, buiten de stad en op de snelweg)… komt in België overeen met een CO2-uitstoot van 65 gram per km.
http://www.test-aankoop.be/auto-fiets/auto-s/dossier/autos-eerste-indrukken/14 België gebruik atoomstroom!
Met 20.4 i.p.v 14 kWh / 100 km kom ik bij MilieuCentraal uit.
Heel boeiend die verschillen!