De problemen met de motor van de JSF (F-35) zijn nog niet opgelost. En als het niet snel gebeurt, is de vertraging zo weer een jaar en zijn de kosten weer verder opgelopen.
De problemen met de motor van de JSF (F-35) zijn nog niet opgelost. En als het niet snel gebeurt, is de vertraging zo weer een jaar en zijn de kosten weer verder opgelopen.
Reacties (8)
Maar het levert wel duizenden banen op. Zelden is de verstrengeling tussen politiek en bedrijven zo duidelijk en schaamteloos *kuch* corruptie! *kuch* in beeld gebracht.
En de problemen met de software, zijn die inmiddels wel opgelost?
Ondertussen heeft Lockheed samen met de USAF een manier om gevonden om het leven van F-16’s te verlengen. klik
Mijn voorspelling dat de eerste nederlandse JSF dit jaar nog zal neerstorten lijkt niet uit te gaan komen, domweg omdat het ding hier dit jaar niet zal vliegen. Onterecht optimisme, zo lijkt.
“An exceptionally dumb piece of airforce PR spin” volgens iemand die het weten kan:
https://www.youtube.com/watch?v=mxDSiwqM2nw
Voor een menswaardig zorgstelsel is geen geld meer, maar voor deze giga-clusterfuck wel.
@4: Probleem is alleen waar vind je anders een éénmotorig toestel dat wel betrouwbaar is. Nederland en de EU (in samenwerking met Israël en Noorwegen) hadden zelf achter een vervanger moeten staan. Geinspireerd door de F-16 maar volledig nieuw.
Maar ja dat kost ook centen, misschien kan Nederland eens lobbyen voor een F-35 LIGHT! :P.
Betrouwbare motor er in ten koste van wat “features” en andere fixxes die het toestel simpeler maken. Iets wat Israël ook gedaan heeft met de F-15. Gewoon features gaan schrappen om een goedkoper degelijker toestel neer te zetten.
Dat is ook niet makkelijk, maar het is een betere optie dan dit ding.
Gebrek aan goede alternatieven was beslist niét het probleem. Je hoeft geen wapenhandelaar of luchtmachtofficier te zijn om over de technische en operationele (wan-)prestaties van de F35 te kunnen oordelen.
Met weinig moeite toch goede onderbouwing en toelichting hier op een rij.
F-35 JOINT STRIKE FIGHTER IS A LEMON:
http://www.youtube.com/watch?v=ojPnp2hwqaE
1950s Mig-21 een F-35 de baas; Top US Aircraft designer: http://www.youtube.com/watch?v=CqjjHDGWm4Q
Rand Corporation: it can’t climb, can’t roll, can’t turn, can’t fight:
http://www.youtube.com/watch?v=27qdB1D0s9M
Een 1.000 miljard dollar mispeer:
http://www.youtube.com/watch?v=39AO-axUd-k
Bewijst wel het niveau van vakkennis cq. integriteit op het departement, bij de luchtmacht en in de opeenvolgende regeringen.
En dan hebben we het nog niet eens gehad dat NAVO-lidstaten überhaupt geen (externe) vijanden meer hebben, reëel militair gezien dan.
En dat nu reeds meer en meer ‘successen’ worden getroffen met
1. drones,
2. chemische en biologische wapens (‘booming afdelingen van de strijdkrachten).
3. het zgn. ‘energie wapen’ (vanaf de body van verkeers- of vrachtvliegtuigen)
4. Economische chantage en zwendel (‘Wall Street’)
5. silent coups (Morgan coup in de ’30; verdrag van Maastricht, Lissabon, ESM, TTIP)
De subversie speelt zich van binnenuit af.
6. Radar detectie en interceptie systemen.
Oorlogvoeren dient meer en meer (louter) het doel van puur om verwoestingen aan te richten.
Paar goede alternatieven, wel met bewezen kwaliteiten: Eurofighter Typhoon, Rafaele, Mirage, Mig, Suhoi.
“Probleem is alleen waar vind je anders een éénmotorig toestel dat wel betrouwbaar is.”
In Zweden. Is nog veel betaalbaarder ook.
@6: EUroFighter 2 motorig,
Dassault Rafele is nogal oud.
Dassault Mirage III nog ouder.
Mig en Sukhoj? ECHT!? NOg meer RUssische crap? Ik weet dat sommige mensen hier Pro Putin zijn, maar dat is echt geen keuze. Helemaal gezien het bereik/motor efficientie niet.
@7
Daar was ook ik fan van, maar dat mocht niet.
Ik zeg toch ook dat we eigenlijk zelf een eenmotorig toestel hadden moeten ontwerpen. Maar nu dat poortje gepaseerd is zullen we wat creatiever moeten zijn. Samen met andere JSF landen die geen baat hebben bij zo’n manusje van alles… dat ding uitkleden en simpler maken. Als hij grotere vleugels moet hebben en een kleinere midden front dan moeten we kijken hoe we dat kunnen faciliteren.
Gewoon uitkleden dus, en als de Amerikanen dat niet willen dan als partners, van Italië tot Noorwegen, gewoon de contracten opzetten en met Saab gaan onderhandelen.
Hoewel ik soms hoop houdt dat Nederland gewoon aan het stallen is en straks maar een stuk of 20 koopt :P. Waarna Flygsystem 2020 van Saab in de picture komt ;). Maar ja dat zijn meer fantasietjes ;).