Brein: Stelen moet, stelen doet je goed

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Brein: Stelen moet, stelen doet je goed

Brein: hersendood, maar ze beseffen het zelf nog niet.

0

Reacties (16)

#1 Jan Jaap

Zucht. Dit is zeker een poging de taal van de jeugd te spreken ofzo?

#2 Abhorsen

Brein steelt toch heel goed jaarlijks enorme hoeveelheden geld van artiesten en de burger onder het motto van “salaris” en “omkosten” voor deze totaal overbodige anti-privacy stichting? En dat doen ze heel “goed”

#3 Chinaman

@de Abhorsen
Och, als de platenmaatschappijen en andere n graag geld steken in zo’n zielig clubje… Dan hebben ze blijkbaar al teveel…

#4 Abhorsen

@3, platenmaatschappijen wel ja… doordat die het meeste geld in “eigen zak” steken ipv het uit te keren aan de artiest (op de hele grote na natuurlijk die er wel stinkend rijk van woorden). Als je minder van zulke clubs zouden subsidiëren dan konden ze de artiesten meer geld betalen.

#5 Basszje

“Dat is communistische propaganda van die kapitalisten.’

Ja schande! Straks gaan communisten nog kapitalistische propaganda maken.

#6 Willie

Platenmaatschappijen zijn de schillenboeren van de 21e eeuw. Nog een paar jaar en ze zijn alleen nog te zien op koninginnedag, op braderiën met oude ambachten, tussen de klompenmakers.

Brein weet altijd een mooi rookgordijn op te werpen, en de termen auteursrecht en copyright op één hoop te vegen. Vrijwel geen enkele artiest ontvangt auteursrecht (alleen de top 1%). Dus laat je niet bang maken met flauwekul argumenten over hoe “illegaal downloaden” leidt tot zielige artiesten! Dit hele achterhoede gevecht gaat alleen om copyright, letterlijk het recht om te kopiëren. Platenmaatschappijen vinden nu eenmaal dat zij dat monopolie hebben, en dat alleen zij daar geld aan mogen verdienen.
Een kansloze business mission als je het mij vraagt, en zoals gezegd gedoemd te verdwijnen naar de braderiën van de toekomst.

#7 pedro

En ik dacht hier nog wel, dat ze eens een kritische studie over de platenmaatschappijen presenteerden, en waarin werd aangetoond, hoe het goede voorbeeld van de platenmaatschappijen, die hun klanten al vele tientallen jaren bestelen door met winstmarges van honderden procenten te werken, er toe heeft geleid, dat mensen geen problemen hebben met het delen van bestanden. Een goed voorbeeld doet goed volgen studie dus…

#8 Bismarck

Brein heeft een redacteur van Geenstijl ingehuurd?

#9 Fem

Ach jongens zeur niet zo. Ik vind het eigenlijk wel een mooi stukje; als iemand de uitdrukking “communistische propaganda van kapitalisten” kan je er toch wel van uit gaan dat dat juist ironisch bedoelt wordt. Juist om aan te tonen hoe makkelijk dat soort woorden altijd gebruikt wordt omdat ‘communistisch’ voor veel mensen als iets slechts klinkt maar meestal in een verkeerde context gebruikt wordt.

Bovendien kan je klagen wat je wilt, maar als je gratis dingen van internet haalt waar andere mensen -artiesten en platenmaatschappijen- geld in hebben moeten stoppen om te produceren, kan je op je vingers na tellen dat dat toch echt niet netjes is! We doen het allemaal omdat het zo verdomde makkelijk is, maar het blijft stelen!

#10 Abhorsen

@9, Het is geen stelen (er wordt niets ontnomen, behalve at most een potentie tot omzet). Daarnaast wie zegt dat ik dingen download (wat overigens volledig LEGAAL is in Nederland)? Ik ben een verzamelaar en koop alles in de Winkel. Neemt niet weg dat ik vind dat Brein op moet rotten.

#11 pedro

Ach Fem, dat stelen is dan toch ook ironisch bedoeld. Wanneer is het volgende optreden van cabaretgroep Brein?

En je vergist je, dat we het ´allemaal´ doen, omdat het zo verdomd gemakkelijk is. Allereerst doen we het niet allemaal, want dan zou er geen enkele omzet meer zijn voor cd´s en dvd´s. En ten tweede is het helemaal niet ´verdomde makkelijk´. Er zijn zat mensen, die dat helemaal niet voor elkaar krijgen: de p2p programma´s en instellingen zijn voor hen te moeilijk, zeker wanneer ze dat in combinatie met een goede firewall en virusscanner moeten regelen (en toen ze het zonder die 2 probeerden, ging hun computer binnen de kortste keren naar de kl*ten). En de mensen, die dat wel goed kunnen regelen, vinden het nog steeds niet ´verdomde makkelijk´.

Het kost je namelijk gigantisch veel tijd, om goede opnames binnen te halen, die te controleren en daar een cdtje van te maken, dat dan altijd nog van mindere kwaliteit is dan wat je in de winkel kunt kopen (al is het maar het gebrek aan een mooi hoesje, wat je ook weer via internet kunt regelen, maar waar je dus nog weer meer moeite voor moet doen). Natuurlijk zijn er de leeghoofden, die alleen maar muziek uit de hitparade kochten (niet omdat ze die leuk vinden, maar omdat ze er wekenlang mee geïndoctrineerd zijn op de radio) en die nu die commerciële rommel, ook wel liedjes genoemd, via p2p downloaden. Zij downloaden nu zelfs veel meer dan ze vroeger ooit kochten (vandaar ook al die belachelijke berekeningen van de platenboeven).

Maar de meeste mensen, die echt van muziek of films houden, en waar de entertainment industrie het meest aan verdient, omdat dat hun beste klanten zijn, downloaden alleen maar ´extra´. Zij geven minstens net zo veel als vroeger uit aan origineel werk op cd´s en dvd´s. En zij zouden er nog veel meer kopen, wanneer die cd´s en dvd´s tegen een redelijke prijs verkocht zouden worden. Die mensen nemen voor de cd´s, die ze echt willen hebben, geen genoegen met een iets mindere kwaliteit. Ze vinden wel, dat cd´s, die gezien de productiekosten gemakkelijk voor 5 euro in de winkel kunnen liggen, voor veel te veel geld verkocht worden en dat de platenmaatschappijen hen al tientallen jaren aan het bestelen zijn, omdat die maatschappijen dat zo verdomde makkelijk vinden: “Die sukkels betalen toch wel”.

Je weet dat zelf ook wel: “waar andere mensen -artiesten en platenmaatschappijen- geld in hebben moeten stoppen om te produceren”. Precies. Ga maar eens na hoe veel het kost om een cdtje te produceren. Kijk ook naar alle transportkosten, de BTW en de marge die een winkel rekent. En kijk dan eens naar de prijs van dat cdtje in de winkel. dan zie je dat die kostprijs in geen enkele verhouding tot de verkoopprijs staat en dat die verkoopprijs dus niet op die productiekosten is gebaseerd. Was dat maar zo, want dan kostte een gemiddeld cdtje in de winkel 5 euri en een dvdtje zou maximaal een eurootje of 10 kosten. En voor die prijzen loont het echt niet om je alle sores rond het downloaden op de hals te halen.

#12 Fem

@11 het zal best dat platenmaatschappijen ook heel veel winst maken op cd-tjes en dat zal ook vast oneerlijk en kapitalistisch zijn. Maar daarom mag er best iets gedaan worden of worden gepoogt te doen aan het illegaal downloaden van muziek.

Ik snap niet waarom er onder de meeste reacties zo’n haat klinkt tegen deze anti-piracy groep.

verder, persoonlijk zal ik wel een leeghoofd zijn die is doodgegooid met commerciele rommel en zal het daarom voor mij wel makkelijk lijken om liedjes -o nee sorry rommel die doorgaat voor muziek- binnen een minuut van internet te plukken, maar ik gok dat ik niet de enige ben. En ik vindt het helemaal niet zo gek dat de muziekindustrie daar iets aan probeert te doen, want ik geloof er niets van dat daardoor niet minder muziek verkocht wordt.

Ik wil het er best mee eens zijn dat echte ‘muziekfans’ gewoon blijven kopen en dat dat ook de mensen zijn die het meeste kopen. maar de groep leeghoofden zoals ik, alhoewel wij niet dagelijks de plato in rennen, zijn een veel grotere groep en is daarom nog steeds een belangrijke doelgroep waar nu inkomsten van ‘gestolen’ worden door het downloaden.

#13 Abhorsen

@12, “illegaal downloaden van muziek”. Niet liegen… Downloaden is in Nederland Legaal.

#14 Willie

“Verschillende popmuzikanten overwegen juridische stappen tegen hun platenlabels als die niet met geld over de brug komen dat ze hebben geïncasseerd in schikkingen met enkele grote websites”

jaja, Stelen moet, stelen doet je goed!

#15 pedro

@12: Oh, maar je vergist je, als je denkt, dat wij die amateurs van Brein haten, hoor, Fem. Welnee. Die gasten spannen toch geen rechtszaken aan, dus er is geen enkele reden om ze te haten, maar we mogen natuurlijk wel hun marketingpraatjes bestrijden met argumenten en daar mogen we ook best af en toe wat pikante termen bij gebruiken. Zij zijn er met hun marketingpraatjes bijvoorbeeld al in geslaagd een goedgelovig iemand als jou er van te overtuigen, dat downloaden illegaal is in Nederland, terwijl dit door de rechter al lang ontkracht is.

En dat je liedjes binnen een minuut van internet kunt plukken, zal ik ook niet ontkennen. Maar als jij dat wel vaker hebt gedaan, weet je ook best, dat wat je binnenhaalt lang niet altijd is wat je denkt, en dat je heel vaak maar af moet wachten wat voor kwaliteit je binnen haalt en nog een hele rits van problemen, waar je mee te maken kunt krijgen.

Maar die ken je natuurlijk allemaal, want je downloadt zo veel, dat de platenindustrie daar last van heeft, volgens jou dan, want in de cijfers van de industrie is die teruggang van inkomsten niet terug te vinden. Maar daar draait het ook helemaal niet om, natuurlijk. Niet om jou persoonlijk en niet om de hoeveelheid muziek, die je nu downloadt, maar wel om hoe veel je vroeger aan muziek uitgaf en of dat significant minder is dan wat je daar vroeger aan uitgaf, en, nog belangrijker, waar je dat ´overgebleven´ nu aan uitgeeft. En dan wordt het vast een heel ander plaatje dan hetgeen je hier probeert te suggereren (dat je alles wat je nu download zou gaan kopen, wanneer je het niet zou kunnen downloaden), want dan ben je echt een leeghoofd. Dan besef je niet, dat je je favoriete artiesten ondersteunt door hun muziek gewoon te kopen door net zo veel aan muziek uit te geven als vroeger. Het lot van de artiest kan je dan dus helemaal geen mallemoer schelen.

En als dat zo is, dan is je pleidooi hier niet meer dan een pleidooi om de zakken van de directeuren van de platenindustrie te vullen. Van een aantal figuren, die dus niets met het maken van muziek zelf te maken hebben, maar er wel de winst van in hun zak willen steken. Als muziekliefhebber moet ik je eerlijk zeggen, dat ik dat argument weliswaar leuk en waar vind, maar dat ik me daar toch niet door aangesproken voel. Ik koop veel muziek en ga naar veel concerten (ik ben in de loop der jaren alleen maar meer uit gaan geven, m.n. na mogelijkheid om muziek thuis gratis eerst uitgebreid te beluisteren, waardoor miskopen, die vroeger regelmatig voorkwamen, nu vrijwel uitgesloten zijn. Maar er komt een moment aan, dat, als de muziekindustrie zo bezig blijft haar beste klanten te schofferen, ik (en alle andere muziekliefhebbers die ik ken) tabak heb van alle valse beschuldigingen van hun kant uit.

En dan kan ik je verzekeren, dat die cijfers wel zichtbaar worden in hun jaarcijfers. Ik heb ergens al eens een verwijzing naar een onderzoekje gezien (waar weet ik niet meer en dat interesseert me ook niet), waarin werd vastgesteld, dat in de VS inderdaad een significante daling in inkomsten van de muziekindustrie genoteerd kon worden. Niet zo zeer na het populair worden van Napster of Kazaa, maar nadat ze daar begonnen individuele p2p gebruikers aan te klagen. Maar voor die industrie is het dan blijkbaar moeilijk toe te geven, dat wat ze al jaren riepen, niet blijkt te kloppen. Dat zou op verregaande incompetentie van de captains of industry in die sector wijzen. Je kunt hooguit uit het dalend aantal rechtszaken bij een steeds toenemend p2p verkeer afleiden, dat ze toch wat ingebonden hebben. En Brein? Ach die jongens hebben nu net de laatste jaren zo´n lekker stijgend budget gehad. Dat raken ze weer kwijt, als blijkt dat hun werk alleen maar geld kost en niets oplevert. Van hen uit hoef je dus al helemaal niks te verwachten.

#16 pedro

Aiai “hoe veel je vroeger aan muziek uitgaf en of dat significant minder is dan wat je daar vroeger aan uitgaf”… ik hoop dat de bedoeling duidelijker is dan wat er staat. Moet natuurlijk een vergelijking tussen vroeger en nu zijn…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*