Eh ja… maar wanneer is iets een generatie verder? Zo veel ouder dan de huidige studenten ben ik ook weer niet (sprak hij hoopvol maar vervuld van een vermoeden van zijn eigen ouderdom in zijn stem)?
Ik vermoed dat veel studenten zich wel herkennen in zijn beeld. Hij vermoed een diepgang die er niet is en ook niet in mijn generatie studenten aanwezig was.
Oftewel, Benali wordt een ouwe lul die klaagt dat vroeger alles beter was.
Ik voel me meer een vijf-en-een-half, maar verder een uitstekende verwoording van mijn kijk op de wereld. En als ik me de universiteit goed herinner was die cultuur tijdens mijn studie al lang aanwezig.
ALhowel Benali wel ergens een punt heeft, is er wel iets meer aan de hand. Studiesysteem, financiering, Ba/Ma, waardering van kwaliteit zijn ergens tussen de generaties veranderd. Nederland knijpt al 20 jaar langzaamaan onderwijs af op alle niveau’s, dat begint effect te hebben.
Er staat nog een leuke link bij, die perspectief geeft. Vergelijking per jaar is beter dan per week.
PS
Ik studeerde efficient: doorgaans een 6je en als het interessant was voor 8 of 9 gaan, om de potentie te laten zien
Ja die link onder z;n blog had ik ook gezien, interessant genoeg om een stukkie over te schrijven van t weekend.
#8
Bismarck
Benali heeft wat weinig voeling met de realiteit.
). Jullie zijn in staat om een c.v. te verzinnen van de rest van je leven nog voordat er ook maar een uur betaald werk is verricht
Los van het feit dat een netwerk onmetelijk veel belangrijker is dan meer dan een 6 halen, heeft de gemiddelde student al betaald werk verricht, nog voor hij/zij aan de studie begint.
De link onderdaan gaat uit van de omgekeerde wereld: De Universitaire docenten moeten de studenten niet tot onderzoeker opleiden, maar hun normen aanpassen op mensen die veel lagere ambities hebben. Lijkt me dat het probleem meer is dat er veel te veel studenten op een universiteit terecht komen die daar niet thuishoren. Als je het beroepsveld in wil, moet je naar het HBO.
Uiteraard worden de Universiteiten nogal in een split gedwongen, want ze krijgen betaald naar rato van het aantal mensen dat zich inschrijft (voor de bachelor) en het aantal mensen dat een diploma haalt. Enerzijds moeten ze dus veel mensen werven/toelaten (ook als ze eigenlijk niets te zoeken hebben op een universiteit), anderzijds moeten ze zoveel mogelijk studenten van een diploma voorzien. Dat impliceert aneindige herkansingen, matswerk en alle mogelijke trucjes om mensen van een zeste voorzien. Het gevolg is dat er studenten afstuderen die niet op universitair niveau zijn. Dat lijkt me geen beleid om te bevorderen.
Reacties (8)
Eh, TT, volgens mij heeft hij het over de generatie ná ons. ;-)
Eh ja… maar wanneer is iets een generatie verder? Zo veel ouder dan de huidige studenten ben ik ook weer niet (sprak hij hoopvol maar vervuld van een vermoeden van zijn eigen ouderdom in zijn stem)?
Hij is overigens echt keihard. Terecht?
@ 2: van mij mag je dromen hoor. ;-)
Ik vermoed dat veel studenten zich wel herkennen in zijn beeld. Hij vermoed een diepgang die er niet is en ook niet in mijn generatie studenten aanwezig was.
Oftewel, Benali wordt een ouwe lul die klaagt dat vroeger alles beter was.
Hij stelt dat ook uit internationale onderzoeken blijkt dat de NL studenten relatief lui zijn. Wel iets om je zorgen over te maken.
Ik voel me meer een vijf-en-een-half, maar verder een uitstekende verwoording van mijn kijk op de wereld. En als ik me de universiteit goed herinner was die cultuur tijdens mijn studie al lang aanwezig.
Ik wil nog steeds dit t-shirt hebben.
ALhowel Benali wel ergens een punt heeft, is er wel iets meer aan de hand. Studiesysteem, financiering, Ba/Ma, waardering van kwaliteit zijn ergens tussen de generaties veranderd. Nederland knijpt al 20 jaar langzaamaan onderwijs af op alle niveau’s, dat begint effect te hebben.
Er staat nog een leuke link bij, die perspectief geeft. Vergelijking per jaar is beter dan per week.
PS
Ik studeerde efficient: doorgaans een 6je en als het interessant was voor 8 of 9 gaan, om de potentie te laten zien
Ja die link onder z;n blog had ik ook gezien, interessant genoeg om een stukkie over te schrijven van t weekend.
Benali heeft wat weinig voeling met de realiteit.
Los van het feit dat een netwerk onmetelijk veel belangrijker is dan meer dan een 6 halen, heeft de gemiddelde student al betaald werk verricht, nog voor hij/zij aan de studie begint.
De link onderdaan gaat uit van de omgekeerde wereld: De Universitaire docenten moeten de studenten niet tot onderzoeker opleiden, maar hun normen aanpassen op mensen die veel lagere ambities hebben. Lijkt me dat het probleem meer is dat er veel te veel studenten op een universiteit terecht komen die daar niet thuishoren. Als je het beroepsveld in wil, moet je naar het HBO.
Uiteraard worden de Universiteiten nogal in een split gedwongen, want ze krijgen betaald naar rato van het aantal mensen dat zich inschrijft (voor de bachelor) en het aantal mensen dat een diploma haalt. Enerzijds moeten ze dus veel mensen werven/toelaten (ook als ze eigenlijk niets te zoeken hebben op een universiteit), anderzijds moeten ze zoveel mogelijk studenten van een diploma voorzien. Dat impliceert aneindige herkansingen, matswerk en alle mogelijke trucjes om mensen van een zeste voorzien. Het gevolg is dat er studenten afstuderen die niet op universitair niveau zijn. Dat lijkt me geen beleid om te bevorderen.