1. 4

    @2: Je begrijpt dat verkeerd, het is allemaal service. Apple onderzoekt je doen en laten, zodat het je een betere experience kan geven. Het is helemaal voor je eigen bestwil! Joost en miljoenen andere applefanboystevreden klanten bewijzen dat.

  2. 7

    Het ontgaat me echt totaal waarom ik gemind ben. Dit lijkt me bij uitstek iets waar wetgeving voor kan worden ontworpen waarbij bedrijven als Apple keihard worden gepakt als ze dit soort privacy-shit over ons uitstorten.

  3. 10

    @jaap: Aha. Zo kunnen de mensen die zo’n systeem snappen en weten dat ze getracked worden het uit zetten. Maar zoiets zou natuurlijk standaard uit moeten staan, of pas na expliciete toestemming aangezet mogen worden.

  4. 12

    Joost, in plaats van (of: naast alleen) wetgeving rond dit soort privacykwesties, kun je er ook voor kiezen om bedrijven die dit soort shit gebruiken, niet te steunen door hun producten te kopen. Ik weet het, dat is veel moeilijker, want dan staan je principes opeens in de weg voor zo’n kekke nieuwe gadget, maar power to the consument enzo.

  5. 13

    Ik geloof niet in de macht van de consument, die utopie is al lang lekgeprikt. Daarbij, mensen zijn notoir slecht in het herkennen van gevaar dat hen niet direct fysiek raakt. Ik kan mezelf voldoende beschermen, maar anderen minder. Net als bij de cookiewet zou wat regelgeving over wat er wel en niet mag qua tracking geen overbodige luxe zijn.

  6. 15

    Tsja, Joost, ik vind het een beetje hypocriet om enerzijds te ageren tegen dergelijke trackingtroep (waar Sargasso trouwens ook een prima duit in het zakje doet!) maar aan de andere kant de bedrijven die het toepassen wel te blijven steunen door hun gadgets te blijven gebruiken. Zo neem ik mensen die hoog van de toren blazen over privacy maar tegelijkertijd een Facebookpagina hebben ook niet geheel serieus. Zoals ik al zei: principes kunnen soms aardig in de weg zitten, maar gelukkig zijn gadgets belangrijker.

  7. 16

    Tsja, Kok, en ik vind dat dus een hele makkelijke argumentatie om maar geen argumenten te hoeven geven. Iemand die ageert tegen het broeikaseffect diskwalificeer je omdat hij van plek naar plek vliegt om zijn verhaal te vertellen, iemand die protesteert tegen woekerprijzen van een telecombedrijf diskwalificeer je omdat hij wel zo’n telefoon wil hebben, en iemand die privacy actief volgt diskwalificeer je omdat er op zijn site ook tracking cookies staan.

    Zo hoef je het lekker niet over het echte probleem te hebben, maar kan je rookgordijnen blijven optrekken.

  8. 17

    Anders kun je nog altijd een handgemaakte telefoon kopen gemaakt door concurrerende filantropische instellingen zonder winstoogmerk die nooit mee zullen doen met dit soort taferelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren