1. 1

    Nee dus, als we even naar beneden scrollen. Prachtige fotografie, speels raken aan gevoelig thema, prima voorbeeld dat reclame ook kunstzinnig kan zijn.

  2. 2

    Ik kan niet besluiten. Alleen al het 1e beeld van white bullying black is historisch/op hoger plan “waar”, maar juist onwaar – en dus als speels te zien – als je denkt aan een mogelijke scène op straat. En Sony speelt hiermee om het gewin. De reacties in de discussie vliegen dan ook alle kanten uit.

  3. 4

    Dat vind ik ook. Maar ik sluit toch niet uit dat een deel van de overtrokken reacties van mensen komen die wanhopig nog het goede willen. En zich vastklampen aan symboolwetgeving, symboolvoorschriften. Moeilijk hoor.

  4. 5

    Weinig mensen weten dat toen Émile Combes pleitte voor de scheiding van kerk en staat, hij eigenlijk bedoelde de scheiding tussen kerk, staat en commercie. Maar dat hij dat laatste toen achterwege moest laten vanwege een lucratief commercariaat bij een producent van reinigend mondwater, die de verkopen al zag kelderen.

    Gemiste kans dat wel. Goed om alsnog in te voeren en dan meteen ook de scheiding tussen kerk en sport mee te nemen. De eindeloze reeks kruisjes, geheven handen, oogopslagen, tot en met t-shits met de tekst ‘thank you Jezus’ (als ik het goed las) irriteren mij ieg mateloos.

  5. 6

    Ik zeg als fotoredacteur: niet racistisch. De tegenstelling ‘wit-zwart’ is gecompliceerder en gelaagder dan slechts de raciale tegenstelling. Deze verwijst naar allerlei connotaties die in de loop der tijd aan veranderingen onderhavig zijn geweest. De kleur wit is bijvoorbeeld in de loop der tijd geassociceerd geweest met maagdelijkheid, erotiek, homofilie en de klassieke oudheid. (Lees bijvoorbeeld hierover eens Mirzoeff: An Introduction to Visual Culture, 1998).

    Verder vormt deze foto tegelijkertijd een mooi contrast met de gebruikelijke ´male gaze´. Het geeft sommige mannelijke kijkers een onprettig gevoel een vrouw de baas te zien te zijn, terwijl de man er NIET van geniet.

    Op buiknivo zeg ik: PC gelul. Ik word dagelijks door klanten geconfronteerd met de maatschappelijk opgelegde wens ALLE gevoeligheden te omzeilen. In de praktijk komt dit neer op de opmerking: ´leuke foto, maar heb je ook zoiets met een Marokkaan?´

    Daarom, zelfs al zou Sony wel de connotatie bewust willen opwekken, ik ben er blij mee. Het publieke visuele discours (neologisme-alert) is gebaat bij het aan de kaak stellen van visuele clichés. Ontregelen moet.

    Welterusten

  6. 7

    Stom gezever over niks inderdaad. Mooie foto’s. Mensen moeten er even aan wennen dat je ook een zwart en een wit persoon in een foto kunt afbeelden zonder dat ras daar echt iets toe doet. Het is hier gewoon een stijlfiguur.

    En al die gasten die zo gruwelijk correct zijn zouden zich eens moeten richten op de echt grote misstanden in de wereld. Daar valt nog genoeg te winnen.