When one invokes tradition, it’s usually bad news

In this case, traditions = racism and slavery, period, case closed.

I have already shows this short film, but it just got an award, so, it’s a good opportunity to plug Ben Guest’s work on everyday racism, the pervasive and often invisible and uncontested one:

The South Will Rise Again from Ben Guest on Vimeo.

I had forgotten how clueless that young blond student was.

  1. 2

    Ja, OF je zegt: zwarte piet is ‘racistisch’, maar dat geeft niet. Het betekent namelijk niet dat je negers minderwaardig vindt ofzo. En als een mens moet kiezen tussen een leuk feestje en symboolpolitiek, dat je dan gaat voor het eerste. Omdat het nou eenmaal belangrijker is om lol te hebben, dan om sacherijnig te doen over wat jij denkt dat andere mensen moeten vinden.

  2. 4

    @JSK; Als dat zo is, dan is ‘racistisch’ geen negatieve qualifier meer. Of is het er eentje die uiteen valt in twee; een positieve en een negatieve betekenis.

  3. 6

    @JSK; Ik wou zeggen: Omdat het een leuk feestje is, leuker gemaakt door zwarte piet, maar jij herinnert je vast je kindertijd niet meer.

    Nee, Ok dan. ‘een positieve of neutrale, en een negatieve betekenis’. Of als we dan toch bezig zijn: ‘racisme is dan een term geworden, die qua connotaties kan worden opgevat als alles wat zich tussen positief en negatief bevindt. En daarmee betekenisloos is geworden.’

    Op het moment dat zwarte piet racistisch is, is het roepen van ‘racist’ tegen, pak ‘m beet, Aad Kosto (full irony intended) hol geworden. Tijd voor een nieuwe qualifier, eentje die niet gebaseerd is op pseudo-wetenschap van honderdvijftig jaar terug.

  4. 7

    Dude. Dit snap ik dus niet: waarom kunnen leuke dingen geen schaduwzijden hebben? Is alles OF leuk en gezellig OF stom en vervelend? Waarom zo verschrikkelijk zwart-wit?

  5. 8

    Eens met JSK. Het verbaast mij altijd dat in een tijd dat een golliwog in de angelsaksiche wereld een ongemakkelijke curiosa is, dat nederlanders zonder wroegingen zich ieder jaar vergrijpen aan een racistische stereotiep.

  6. 9

    @JSK; Omdat schatplichtigheid aan voorgaande generaties een schromelijk overschat ding is. Omdat intenties tellen. Omdat mensen zich misschien haasten om te benadrukken dat het niet ‘racistisch’ is, dat ge-zwart-verf, en allerlei excuzen verzinnen (schoorsteen, kolen op de boot, vrijgemaakte slaaf), maar dat mensen die zich *wel* van de correcte geschiedenis ervan zouden willen vergewissen, er ook een complete studie van zouden moeten maken, en daar hebben eigenlijk alleen kwaadwillenden zin in.

    Snap je ? Misschien is zwarte piet wel een overblijfsel van een onaangenaam fenomeen, maar niemand herinnert het zich meer. Alleen de zuurpruimen die het willen verpesten.

  7. 10

    Nee, ik snap er geen snars van. Zwarte Piet is niet racistisch omdat vele mensen er elk jaar plezier aan beleven?

    Misschien is zwarte piet wel een overblijfsel van een onaangenaam fenomeen, maar niemand herinnert het zich meer. Alleen de zuurpruimen die het willen verpesten.

    En vrijwel elke niet-blanke in Nederland. (plus wat Amerikanen)

  8. 11

    @JSK;

    En vrijwel elke niet-blanke in Nederland. (plus wat Amerikanen)

    Ja, want die zie je nooit bij de intocht. En hun kinderen zijn ook niet verkleed als sint of piet. Woon jij echt wel in de stad ?

  9. 13

    Mensen die tijd besteden aan zich druk maken over Zwarte Pieten zijn op Guilly Koster en wat Amerikaanse dwaalgasten na bijna allemaal wit.

    Bij de Sinterklaasintocht in mijn Staadsjie zijn de “gekleurde medelanders” inclusief verkleed kroost gelukkig ruim vertegenwoordigd, en betrap ik mezelf er soms zelfs op “trots op Nederland” te zijn.

  10. 15

    @14, heb jij issues met zwarte piet? Ik niet echt nl, een dag per jaar is wel genoeg, maar wel de negers ook schminken ;) … die oude witte man, die is pas eng – voor kinderen dan
    begrijp me niet verkeerd, ik ben het overwegend met je eens de laatste tijd, maar dit begrijp ik niet zo (goed)