Wereldwijde daling autoverkoop

ANALYSE - De wereldwijde auto-industrie heeft te maken met een terugval van de vraag naar auto’s. LMC automotive heeft zijn rapport met wereldwijde verkoopcijfers vorige week gepubliceerd, hieruit blijkt een daling van het totaal aantal verkochte auto’s van 94,4 miljoen in 2018 naar 90,3 miljoen in 2019. Dat is een daling van 4%. LMC heeft de data niet uitgesplitst naar brandstofvoertuigen en elektrische auto’s. Cleantechnica houdt deze gegevens wel bij en op basis van gegevens van de 3 grootste markten (China, Europa en de VS) en schattingen voor de overige markten komen ze uit op een stijging van de verkoop van elektrische auto’s met 9,5% (volledig elektrische en hybrides). Het aantal verkochte brandstofauto’s is volgens deze zelfde schatting wereldwijd gedaald met 4,7%.

Ontwikkelingen per markt

De Chinese markt blijft de lastigste markt voor verkopers van brandstofauto’s (benzine, diesel en lpg). De verkoop van brandstofauto’s daalde in China met bijna 8,4% ten opzichte van 2018. De verkoop van elektrische auto’s liep met 4% terug, doordat de Chinese overheid haar stimuleringsbeleid bijstelde. Ondanks de daling van de verkoop van elektrische auto’s steeg hun marktaandeel van 4,5% naar 4,7%.

In de VS daalde de verkoop van brandstofauto’s met 1,1%, de verkoop van elektrische auto’s daalde nog harder met 8,9%. Volgens Cleantechnica ontbreekt het in de VS aan een aantrekkelijk en betaalbaar aanbod van elektrische auto’s. Zo waren de Hyundai Kona EV, de Kia e-Nero en de MG ZS EV in 2019 nog niet verkrijgbaar in de VS. Het beeld wordt verder vertekend doordat Tesla eind 2018 zoveel mogelijk Model 3’s afleverde in de VS om eigenaren van de belastingvoordelen te laten profiteren.

In Europa steeg de verkoop van brandstofauto’s met minder dan 0,1%, voornamelijk door een piek in de verkopen in het vierde kwartaal. Deze piek kan te maken hebben met de strengere CO2 eisen aan autofabrikanten die vanaf dit jaar gelden. De verkoop van elektrische auto’s lag veel hoger met een stijging van 43%. Het marktaandeel van elektrische auto’s komt daarmee uit op 3,8%. Waarmee het marktaandeel van elektrische auto’s in de EU het marktaandeel in China begint te naderen.

Ondanks het terugschroeven van de voordelen voor elektrisch rijden in bv. Nederland is de verwachting dat de verkoop in de EU in 2020 zal stijgen. Autofabrikanten moeten er vanaf dit jaar voor zorgen dat alle auto’s van hun bedrijf die in 2020 in de EU nieuw worden verkocht samen niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Bij een hogere uitstoot volgen boetes. Fiat Chrysler heeft bij Tesla al CO2 rechten gekocht om de boetes te ontlopen. De toenemende populariteit van SUV’s, die meer CO2 uitstoten per kilometer, en de invoer van de nieuwe testcyclus na het dieselgate schandaal maken het voor autofabrikanten niet gemakkelijker.

De grootste autofabrikanten van Europa gaan hun doelstellingen waarschijnlijk niet halen en kunnen boetes tegemoetzien met een totale waarde van 14,5 miljard euro of meer. PA Consulting, de internationale innovatie- en transformatieconsultant, concludeert dit in zijn jaarlijkse vooruitblik op de prestaties van autofabrikanten ten opzichte van de verplichte Europese CO2 emissiedoelstellingen. Volkswagen kan, mede dankzij de hoge verkoopcijfers in Europa, een boete van zo’n 4,5 miljard euro verwachten. Geld dat niet gestoken kan worden in voorkomen dat het bedrijf de nieuwe Nokia wordt. Maar ook andere merken die voorheen goed op koers lagen, zoals Renault-Nissan-Mitsubishi, Volvo en Jaguar Land Rover, liggen niet langer op schema. Zelfs Toyota, de marktleider in hybride voertuigen, zal volgens de voorspellingen de doelstellingen niet gaan halen. Verschillende autofabrikanten hebben inmiddels hun vergoedingen aan dealers aangepast om hun dealers te stimuleren meer CO2 arme modellen te verkopen. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes en Smart, heeft vorig jaar al een grote bezuinigingsoperatie aangekondigd.

De hoogte van de boetes kunnen er voor zorgen dat het voor autofabrikanten interessant wordt om elektrische auto’s met forse kortingen te verkopen, om op die manier boetes te verlagen. De mogelijkheden om ze volledig te ontlopen zijn echter beperkt, omdat dat een forse stijging van de productie van elektrische auto’s vergt. Gelet op de problemen die bv. Volkswagen en Mercedes lijken te ondervinden bij het opschalen van de productie van hun elektrische auto’s lijkt het onwaarschijnlijk dat dit voldoende zode aan de dijk gaat zetten.

  1. 2

    ”De hoogte van de boetes kunnen er voor zorgen dat het voor autofabrikanten interessant wordt om elektrische auto’s met forse kortingen te verkopen, om op die manier boetes te verlagen.”

    Er is natuurlijk een reden waarom elektrische auto’s nu te duur zijn. Zou dat misschien te maken kunnen hebben met de hogere productiekosten, en zou het misschien ook kunnen dat die kosten samenhangen met het grotere beslag op moeilijk verkrijgbare grondstoffen?

    Ik vraag me trouwens af waar die geïncaseerde boetes precies aan worden besteed.

  2. 3

    Helaas alleen anekdotisch bewijs, geen harde cijfers:

    Rideshare services and car-sharing options are replacing personal vehicles in densely populated areas, the IMF said. Car saturation also poses an issue, as populations in developed markets are past their most popular car-buying years, according to WSJ.

    Many consumers are also adopting a “wait-and-see attitude” regarding car purchases due to technology advancements and electric vehicle production ramping up around the world, according to the IMF survey.

    As wealthier regions’ car sales tumble, developing markets haven’t picked up the slack as quickly as automakers hoped.

    China’s car market is slowing as cities grow saturated and tax incentives reach their expiration, the IMF said. Car sales in the country are down 12% over the past year.

    Persoonlijk denk ik dat een aantal mensen hun huidige brandstofauto nog even niet inruilen en afwachten hoe de EV’s zich ontwikkelen. Ze denken wel dat de volgende een EV zal zijn. Sommigen zitten zich mogelijk blind te staren op die belachelijke 400km bereik.

  3. 4

    @1 deels door de trek onder jongeren richting de stad en het feit dat steden zich slecht lenen voor auto’s. Andere redenen zou ik niet weten. Niet uitgezocht.

    @2 de prijs van elektrische auto’s is vooral hoger door gebrek aan schaalvoordelen. Kleine series maken dure auto’s. Dat is een tijdelijk probleem, de verwachting is dat elektrische auto’s de komende jaren in prijs zakken. Met name doordat de prijs van accu’s (duurste onderdeel) al jaren daalt. Wat betreft schaarse materialen: bij de productie van diesel en benzine zijn deels dezelfde schaarse materialen, zoals kobalt, nodig.
    https://www.wattisduurzaam.nl/19333/featured/de-kracht-van-selectieve-verontwaardiging-kobalt-en-kinderarbeid/

    @3 anekdotisch bewijs? Als je kijkt naar de cijfers zie je dat de wereldwijde verkoop van nieuwe auto’s ook in 2018 lager lag dan in 2017. Of dat een langjarige trend wordt lijkt me te vroeg om te zeggen. Afdoen als anekdotisch bewijs vind ik onterecht. In de VS stijgt de leeftijd waarop mensen hun rijbewijs halen al jaren en ook stijgt het percentage mensen dat geen rijbewijs heeft. Dat zijn mensen die dus geen auto gaan kopen en ook niet in een leaseauto gaan rijden.
    https://www.greencarcongress.com/2019/02/20190202-sivak.html
    Stellen dat de oorzaken vooral anekdotische onderbouwt zijn, en dat dus onduidelijk is of er sprake is van een trendbreuk of een tijdelijke inzinking, lijkt me meer op zijn plaats.

  4. 5

    @4: [ anekdotisch bewijs? Als je kijkt naar de cijfers .. en dat dus onduidelijk is of er sprake is van een trendbreuk ]

    Ik zeg helemaal niet dat de DALING van verkoop anekdotisch bewezen wordt, noch dat er onduidelijkheid zou zijn over de trendbreuk. Nu leg je wel erg veel conclusies in mijn mond.

    Ik bedoel dat de VERKLARINGEN die ik op internet vond anekdotisch onderbouwd waren, geen cijfers van bv. hoeveel jongeren nu géén auto meer kopen.

    Dus dank voor je artikel mét cijfers over die jongeren, maar…
    – het gaat over de US met enorme steden én enorme plattelanden
    – in de US kan je op je 16e al een rijbewijs halen
    – de daling van rijbewijzen zit vooral in die 16-17-18 groep.
    – de daling vond echter al ergens tussen 1983 en 2011 plaats, 10 jaar geleden of veel langer geleden dus.
    – de laatste 10 jaar is dat percentage jeugdigen met rijbewijs dus zeg maar stabiel en kan dus geen verklaring vormen voor de wereldwijde daling in autoverkopen, noch die van de US zelf.

    Ik ben trouwens benieuwd hoe het in NL gaat als over pakweg 5 jaar de 3 miljoen babyboomers massaal beginnen hun rijbewijzen in te leveren…

  5. 7

    Wie heeft er bij het samenstellen van die regelgeving zitten slapen en elektrische auto’s laten meetellen bij de berekening van de totale CO₂ per fabrikant?
    Want dat Fiat bij Tesla emissierechten kan kopen zou dus niet moeten mogen, dat is het paard achter de wagen spannen.

  6. 8

    @7: Waarom krijgt Tesla CO2 rechten????

    “Hallo, Tesla hier, ik ga schone EV’s produceren die op de weg geen CO2 uitstoten. Graag per omgaande even de gratis rechten voor CO2 overmaken alsof het brandstofauto’s zijn. Dan kan ik die gratis rechten vervolgens duur verkopen om smerige brandstofauto’s de weg op te helpen”.

    ???

  7. 9

    @1: Kwaliteit van productie? Auto’s gaan gewoon ieder jaar ietsjes langer mee. Innovaties in de materiaalkunde, motor-efficientie gaan nog immer door.

  8. 10

    @9: [ Auto’s gaan gewoon ieder jaar ietsjes langer mee ]
    Dat zou een gestage jaarlijkse kleine verandering teweegbrengen. Geen schoksgewijze daling van een paar procent.

  9. 11

    @1: Dat volgt toch uit de cijfers? De daling komt vooral door het wegvallen van de vraag in China.

    Ik denk dat de Europese autobouwers het moeilijk gaan krijgen omdat veel consumenten hun aankoop in afwachting van betaalbare elektrische voertuigen gaan uitstellen. De tweedehands prijzen van brandstofauto’s zullen ook gaan dalen waardoor fossiel rijden voor eigenaren van nieuwe auto’s duurder wordt.

  10. 12

    @11: Ja, in China kelderde de verkoop, in de VS liep het een beetje terug en in Europa steeg de verkoop van alle voertuigen. Wereldwijd is dan de verkoop nogal dalende en omdat fabrikanten niet slechts éen markt bedienen, voelen Europese fabrikanten dat, ondanks de prima cijfers in dit gebied.

    China is goed te verklaren. De VS blijft voor mij vaag.

  11. 13

    Gouden tijd van de auto is definitief voorbij en zal niet meer terugkomen, door snelle verarming van de middenklasse in Westerse landen afgelopen 10 jaar. Ik denk dan vooral aan oudere werklozen, middenstanders en boeren.
    Vervangmomenten van auto’s kunnen ook steeds meer worden uitgesteld door kwaliteitsverbetering. Ikzelf rij al 20 jaar in een Laguna met 180k op de teller. Gebruikt nog geen druppel olie, nooit geen grote reparaties, nergens een roestplekje te bekennen. Alleen nieuwe banden, accu en ruitenwissers. Rij 2500 km per jaar. Ik heb helemaal niks met auto’s, dus waarom vervangen ?

  12. 14

    @13: 20 jaar en 180K op de teller? 9000 km/jaar? Ja, dan ben je ook niet echt een hobby-rijder, dus. Toch wel schimmel op de rubbers zeker?