Neem wat Front 242, Kraftwerk, TC Matic, Modern Talking en een vleugje Air, gooi dat in een blender en dan krijg je de elekroclash van Ringel-S, een drietal uit het Belgische Sint-Niklaas. Afgelopen zaterdag stonden de heren in het Sittardse Fenix waar ze hun show ten beste gaven voor een kleine vijftig man. Hans Liberti (vocals, synths) Ewald Frohlich (vocals, bass) en Bootsmann (simmons drums) kon deze lage opkomst niet zo veel schelen, Ringel-S moet niet al te serieus worden genomen en is vooral opgericht om lol aan te beleven.
In 2005 besloten Liberti (Jan D’Hooghe, Implant, ex-Vive la Fête) en Frohlich (Geert Bogaerts, Missmoses) hun gitaren aan de wilgen te hangen om met de elektro aan de haal te gaan. Beide heren kenden elkaar al uit het Belgische rockcircuit waar ze in de jaren negentig in verschillende bands hadden gespeeld, maar daar waren ze op een gegeven moment wel klaar mee. Het roer ging om, er werd een Moog aangeschaft, Frohlich richtte zich op de basgitaar en in drums werden ze ondersteund door beatbox Saubermensch. En in die hoedanigheid deden ze mee aan de Humo’s Rockrally 2006 (zonder resultaat) en de voorronde voor het Belgische songfestival met het nummer Stephanie (evenmin). En dat terwijl het merendeel van hun nummers Duitstalig is.
Ringel-S staat live als een huis. Ze spelen hun afwisselende gothic-achtige en dan weer cheesy nummers strak aan de hand van de inmiddels live toegevoegde simmons dummer Bootsmann. De teksten zijn ronduit melig; zo speelden ze een nummer waarin alleen het woord Blaupunkt werd genoemd, meende ik in het nummer Edelduft een soort reclame te horen voor de ouderwetse Eau de Cologne 4711 en had men het over sex mit dir. Het enige Nederlandstalige nummer Spaceship dat ooit nog als single is uitgebracht, maar nauwelijks is opgepikt, kreeg meteen iets kolderieks over zich heen. Elektro en Nederlandstalig blijken elkaar maar moeilijk te kunnen verdragen.
In april is de langverwachte debuut-cd van Ringel-S uitgekomen, Edelduft. Wellicht dat ze dat wat meer faam buiten de eigen landsgrens kan geven. Alleen begreep ik die militaire uitdossing tijdens het concert niet zo goed. Maar misschien is daarvoor gekozen om de gimmick te vervolmaken.
Ringel-S speelt op de Cruise Control Party in Utrecht en op Koppelpop in Susteren.
Reacties (5)
Hmm Oostvlaams Duits. De ultieme Oberheim revival was natuurlijk Limo (VLF spinoff) met “Das ist der Rhythmus mit dem du mit mus'” ha ha ha.
Leuke tip, Jorn. Ik hoor vooral een revival van de sound vanaf ’84 op Pias, met dingen als Borghesia. Waar aanvankelijk vroegere groepen als DAF en 242 werden nagevolgd, lijkt men X jaar in de revival ook opgeschoven naar iets later in de eighties – maf.
Opvallend hoe de cold minimal wave tout court aan een revival bezig is, beyond de electro & glitz revival. Zie bv. ook de gloednieuwe Belgische film “Gerda 85” (klikmelink voor de muziek) of ook de expo “Des jeunes gens modernes” of releases zoals “Berlin Super 80” …
(Doen me wel meer denken aan vroege Kitbuilders [dot de / klikmelink voor MySpace] dan aan Air…)
Nederlands (Belgisch) en electro kan wel degelijk. Luister maar eens naar Stijn (http://www.mijnlabel.com of http://www.youtube.com/watch?v=I-LMDLPcI2E (in het Engels)). Inderdaad erg grappig maar wel steengoed.
Die Stijn…
Altijd verrassend :))
Jààà … “Steentjes gooien” … Mààr de tweede van Stijn verraadt toch ook dat hij “the funk” in z’n vingers (en ziel en genitaliën en rest v/h vege lijf) heeft. Wat je niet van elke bleke electroneus kan zeggen, cf. Stijn z’n “Sick” ;-)