Weekendquote – Marijnissen en de Managers

“Ik spreek voor de meest rare geszelschappen, maar voor managers heb ik nog nooit gesproken”, geeft Marijnissen toe. “Waarom? Omdat ik dat een bevolkingsgroep vind, een diersoort, waar ik toch wat sceptisch tegenover sta. En dan druk ik me nog zachtjes uit.”

Jan Marijnissen was key-note speaker op het Grote Rijnland Congres. Quote uit NRC.
Valt dit ook onder discriminatie?

  1. 1

    Goh… da’s eigenlijk vreemd, of zou het zijn dat managers met de realiteit rekening houden, iets wat vriend Marijnissen totaal vreemd lijkt te zijn…

  2. 5

    Haha… ik denk trouwens dat het vooral hier door Marijnissen als een leuke introductie gebruikt wordt. Ik maak me niet echt zorgen om mijn lidmaatschap op dat punt :D

    Overigens is het wel grappig dat toen ik een paar maal naar zo’n bijeenkomst van de SP ben geweest (iets wat ik niet echt meer doe, tijdgebrek en ik ben echt alleen maar steunlid, niet actief. Dus zoveel van de innerlijke werking weet ik ook weer niet) voor nieuwe leden er verteld werd dat men tegenwoordig het steeds meer ziet; hoog opgeleide succesvolle mensen die lid worden.

    En ook eerlijk toegaven dat dit nieuw voor ze was. De SP was gewent om de arbeiders als lid te hebben. Dat ineens veel “links intellectuelen” lid werden was voor hun ook nieuw. Ik denk dat die voorheen eerder naar Groen links gingen.

  3. 9

    Hallo diensteneconomie ? Hallo cheapo populismo ?

    1. Tegenwoordig heet ongeveer iedereen “manager”.

    2. Een beetje een socialist is een humanist. En die gaat niet in van die platte demagogie mee, die probeert het debat te verleggen naar de essentie.

    3. Zelfs al heb je een langetermijndoelstelling om de homo economicus iets diets te maken, dan nog … vind ik dat je Grotere Verhalen mag vertellen dan Jan M. doet. En niet alleen over Europa.

  4. 11

    @S’z (10)

    Ja een manager die lid is van de SP dat kan natuurlijk niet, ha een sociale manager, da’s het zelfde als een pacifistische huurling.

  5. 13

    @7, ik ben de eerste die het toegeeft hoor. Ik heb nog steeds een natuurlijk wantrouwen zelfs tegen managers :p Misschien zijn dat de jaren voordat ik omhoog viel op de cariere ladder en mij ergerde aan het feit dat de slimste en hoogst opgeleide mensen het minst in het bedrijf te zeggen hadden en de “minder met intelligentie bedeelde medemens” allemaal je baas leken te zijn als managers. :D

  6. 14

    @Sikbock: Ja, hoezo? Jij ook? Zal ik hem hier ff neerzetten:

    Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

    Mis je punt.
    Bovendien krijg ik het ongemakkelijke gevoel dat uitgerekend jij nu ineens Marijnissen gaat zitten verdedigen.

  7. 15

    Ziedaar de regenten de SP al infiltreren. Tegen de tijd dat de SP meeregeert zijn ze wel voldoende bewerkt om achterkamertjespolitiek heel normaal te vinden. De SP wint de (zetels)slagen maar verliest de (sociale) oorlog, zo proef ik uit de reaguurders…

  8. 16

    @ Steeph, laat ik het zo vragen: als Jan Marijnissen vindt dat Jan-met-de- pet minder belasting behoeft te betalen dan Rijkman Groenink, is dat dan ook een discriminerende uitspraak?

  9. 17

    @ Steeph: wat betreft je laatste opmerking: de (voormalige) regenten proberen krampachtig hun regentendom te restaureren… iedereen die dat weerstreeft kan op mijn steun rekenen.. meelopers zijn er al genoeg toch?

  10. 18

    rare geszelschappen

    De unintended puns, ofte punintended uns gieren de swingpan uit, maar bovenstaand smaakt de pony heleschans.

    geselschappen (m/v): bijeenkomst van Sp-stemmende managers-vrouwagers.

  11. 19

    overigens, na mijn flauwe pun, dient opgemerkt wat dan precies het verschil is tussen een politicus en een manager?
    Volgens mij geen enkele. Beiden dien een cluppie, beiden gaan in concurrentie, beiden proberen het roer van een schip te bedienen.
    Ergo: ik vind het uiterst flauw van mister Marijnissen. Ie kan z’n scheepsbouwachtergrond afzetten tegen de ‘manager’, maar niet zijn huidig beroep.
    Stel je voor dat er enkel scheepsbouwers aan het roer van het land stonden.
    Come to speak of it: veel moed was er niet echt bij meneer Marijnissen om het land na de landslide te leiden.

  12. 20

    @16: Te makkelijk! Als Jean-avec-la-casquette ook een bonus krijgt van 26 miljoen, zal Marijnissen daar net zoveel belasting opwillen heffen als bij Rijkman-Groenink-de-roverhoofdman.

    In gelijke gevallen gelijk behandeld, dat is artikel 1. Groenink is in geen enkele manier een gelijk gevale met Jan met de pet.

  13. 21

    Nederlandse managers zijn inderdaad een soort van ambtenaren, maar dat komt door het systeem. Verander het systeem, en de manager houdt op een ambtenaar te zijn.

  14. 24

    @15, Ik denk het toch niet echt. Wat ik altijd van de SP begrepen heeft is dat men een actie partij is, maar het liefst hun punt via het systeem zal doen (als in via het politieke proces). Maar lukt dat niet, dan zal men gewoon weer actie voeren.

    Een mooi voorbeeld dat ze dat nog steeds in de praktijk brengen is op dit moment de SP fractie in de gemeente Leiden. Voor mensen die bekent zijn met de zogenaamde Rijngouwe lijn… Dit is een totaal ongewilde tram/mini trein die Pechtold nog eens als wethouder in Leiden de mensen daar door de strot wou duwen (mooi politiek spingplankje). Helaas nadat hij naar Den Haag was gepromoveerd bleef het idee bestaan. De SP Leiden heeft hier altijd hard tegen actie gevoerd.

    De laatste gemeenteraadsverkiezingen viel het heel erg op dat alle partijen die tegen de lijn waren enorm wonnen en die voor waren verloren. Alsnog echter via het usual achterkamertjes gebeuren wisten de verliezende partijen voornamelijk weer samen op te trekken om de stad te besturen…. maar ze hadden wel de SP ineens nodig. Er waren best wat mensen verbaast toen de SP ineens mee ging met ze!

    Hoewel de SP de lijn niet direct weg heeft kunnen stemmen heeft men afgedwongen dat er een referendum zou moeten komen. Daarin heeft zo’n 80% of meer zich tegen de lijn uitgesproken. De gemeente kon niet anders dan het besluit te respecteren. En de gemeente Leiden is nu ook tegen de tram.

    Helaas, provinciale staten wil de lijn toch perse en verwerpt het referendum en eist dat de gemeente gewoon meewerkt. De SP is uit protest, omdat ze niet meer normaal haar werk kan doen, inmiddels uit de gemeente raad gestapt. En zal buiten de gemeente raad om, die is namelijk lam gelegd door provinciale staten de lijn nu voor de rechter blijven aanvechten (de NS en Connextion hebben zich inmiddels ook aangesloten bij het tegengeluid).

    Ik weet dat de SP in Leiden erg blij was dat ze eindelijk mee konden doen en veel mooie plannen hadden. Ze wisten ook dat het verzet tegen de lijn een van de grote punten was waarop ze gekozen waren, een “verkiezingsbelofte die een breekpunt was”. Ze hebben elk middel geprobeerd binnen de gemeenteraad. Maar na volledig geen opties meer te hebben omdat ze ondemocratisch eigenlijk buitenspel worden gezet opgestapt om trouw aan de principes te blijven. Ze hadden ook als “puppets” kunnen blijven zitten zodat ze “aan de macht” waren. Hol natuurlijk want ze konden niets meer doen.

    Kortom niet draaien, trouw aan de verkiezingsbelofte. Wel proberen mee te werken met de overige partijen (als het referendum had gezet wel doen die lijn hadden ze het gerespecteerd), maar als ze eenmaal buitenspel worden gezet en geforceerd worden om het politieke machtspelletje te spelen zodat ze alleen maar aan de macht zijn om aan de macht te zijn terwijl ze al hun beloften moeten verlogenen… dan stappen ze op.

    Als de haagse fractie het nu net zo doet qua principes en wel zich constructief opstellen…

  15. 27

    Jammer dat deze opmerking zonder sfeerbeelden niet echt in een context te plaatsen is. Zou een sterke sneer kunnen zijn, of een goeie ijsbreker.

  16. 29

    @Abhorsen#24:
    Typisch gevalletje van Nimby. Of je daar nou zo trots op moet zijn… Omliggende gemeenten willen de lijn wel heel graag. Algemener: heeft de SP ook een visie op hoe het dan wel moet? Als je een minder op de auto gebaseerd vervoerssysteem wilt (dat wil de SP toch?), zul je slimme opplossingen als de Rijn-Gouwelijn moeten bedenken.
    Mijn grootste bezwaar tegen de SP in een notendop: onvermogen om problemen in een groter verband te bekijken, altijd slechts verantwoordelijk voelen voor een deelbelang.

  17. 32

    @29, Oplossing waarvoor? Dit is een van de grootste problemen met zulke politiek. Als iemand geen probleem ziet met de huidige situatie, maar de nieuwe situatie niet wil dan moet je meteen met oplossingen komen voor.. voor wat? Of nog erger, de toekomstige situatie is een verslechting van, maar als je zelf niet met een oplossing komt dan moet het alsnog door gaan.

    Dat de overige gemeentes het willen vind ik niet zo interstant, het is een hoger aantal verkeersdoden in Leiden en de totale onbereikbaarheid van de stad Leiden, verzakken van huizen langs de lijn, die deze lijn zal veroorzaken. Je offered Leiden en haar bewoners op voor een prestige project. Ik rij elke dag over de weg waar die lijn moet komen. Het is nu al een drama de stad in en uitkomen zonder dat ding. Die weg kan geen trambaan doorheen. En nee ik ga dan ook niet spontaan met de tram want het ding gaat absoluut niet heen waar ik heen moet.

    Je hoeft geen alternatief voor een prestige project te bedenken. Het project is simpelweg slecht en moet niet doorgaan. Het bied geen oplossingen, het is geld vergooien, en brengt de gemeente Leiden slechts in de problemen.

    Er is een alternatief dat al jaren goed werkt; bus en trein. Dit is gewoon een derde middel, waar niemand op zit te wachten eigenlijk er bij stoppen die nog de bus en de trein in de weg zal zitten ook. Er is een reden waarom ook de NS en Connextion niets moeten hebben van deze Tram. Het ding gaat ook in de weg van bestaande treinen en bussen rijden. Het bied niet meer openbaar vervoer, maar een levensgevaarlijke trambaan die bestaand openbaar vervoer vervangt, niet aanvult. Het ding is een vervanging van een verbinding die al lang goed te doen is met het huidige openbaar vervoer.

    Leiden is enorm goed met het openbaar vervoer te bereiken op dit moment. En zeer slecht met de auto. Dit wordt alleen maar erger. Het lost niets op. Het levert hooguit lawaai voor omwonenden, verzakte huizen en meer verkeersdoden op (dit is ook allemaal uit onderzoek gebleken, er zullen meer verkeersdoden gaan plaats vinden als de lijn er komt). En het lost NIETS op.

    Sowieso vind ik het een illusie dat als je de auto maar moeilijker maakt dat mensen dat met het openbaar vervoer gaan. Deze lijn voegt niets toe voor de grote groep mensen die met de auto de stad in en uit moeten. Nog erger, meer files vooral, nog slechter de stad in en uit kunnen. Nog langer stilstaan.

    Het probleem is makkelijk aan te passen door de verkeerssituatie op te lossen die op dit moment vanuit Leiden van en naar A’dam en R’dam bestaat. Dit is namelijk een situatie waar 6 banen 1 baan worden de stad in, en 6 banen 1 baan worden de stad uit. ipv. die situatie te verbeteren wil men tussen die baan nog eens een tram laten gaan rijden. Oh, en een bedrijven terrein aanleggen. Kortom alles loopt 100% vast.

    Het is simpelweg een verslechtering van de huidige situatie. Dat wil je toch niet laten doorgaan omdat je er “een alternatief” voor moet hebben? Als ik zeg dat mijn plan is jouw voor je kop te schieten tenzij je een alternatief bied anders mag je er niet op tegen zijn kijk je mij toch ook vreemd aan denk ik?