Wat kost nou zo’n SMS werkelijk

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (27)

#1 Maarten

beetje kort door de bocht voor de NYT. Netwerken moeten onderhouden worden, dat kost ook centjes. En als de sms’jes geld opleveren, hoeft het gewone bellen minder te kosten, ze moeten toch ergens aan verdienen me dunkt. En ik vermoed ook dat men ergens bang is dat sms’en gesprekken deels zouden vervangen als het te goedkoop zou zijn.
Meer op http://www.nrc.nl/media/article1856619.ece/Sms_wrd_in_15_jr_n_onvrw8_suc6

  • Volgende discussie
#2 Martijn

Mijn idee is altijd dat GSM-netwerken opereren op dezelfde manier als Gilette en HP: je krijgt vette subsidie op je mobieltje en zit er dan een tijdje aan vast, waardoor ze lekker veel kunnen vragen voor Sms’en en gesprekskosten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 zmc

Wat kost zo’n kilometer autorijden over de snelweg nou werkelijk? €0,00?

We zullen altijd blijven modderen over gebruikskosten van infrastructuur. Kilometerheffing, smsjes, waterschapsbelasting, datalimieten bij uw ISP, roamingtarieven, een kabelabonnement van vele euro’s per maand wat u in de jaren tachtig misschien 6 gulden per jaar kostte. Het blijft toch wel gezanik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Spuyt12

Zonder het artikel gelezen te hebben: Een sms wordt meegestuurd in de loze ruimte van een ping tussen je mobiel en het netwerk. Feitelijk gezien kost dit de providers niets.

Inderdaad, de software moest ontworpen worden (dank aan CMG) en de servers moeten er staan. Maar het kost nog steeds geen drol.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Spuyt12

Ik vind het verhaal nogal ongeloofwaardig dat het enorm vergroten van het aantal sms-jes de winst per sms heeft doen verminderen, zeker als je ziet dat de prijs in de tussentijd van 10 naar 20 cent is gegaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Branko Collin

Infastructuur schminfastructuur. Als iemand die op de bovenste verdieping van de hoogste flat aan de rand van de stad heeft gewoond, heb ik de gretigheid gezien waarmee de aanbieders die infrastructuur aanlegden gezien. Ze kwamen nog net niet met knokploegen om elkaar van mijn dak af te slaan (de radiopiraten deden dat wel).

Die gretigheid komt omdat er grof geld kan worden verdiend met bellen en SMS-en, en dat komt weer omdat mensen graag mobiel bellen en SMS-en. De prijs van een SMS-je is zo, omdat mensen het er voor over hebben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Klaplong

We hebben er meer zoals Branko nodig. Oprechte, opperste intelligentie!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 m44

Nou, weet k niet. We hebben er meer nodig zoals…. polletje!!!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 MP

Klaplong, waar is de concurrentie die lagere prijzen aanbiedt?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Klaplong

Waarom vraag je dat aan mij MP?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 MP

Je bent niet de slimste he Klappie

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Meneer R

Bizar hoeveel mensen dit weg rationaliseren.

Het punt is dat iemand die veel meer SMS’jes verstuurt drie keer zoveel betaald als iemand anders, terwijl het gebruik van de netwerken en de infrastructuur identiek is.

Er is overduidelijk sprake van een, op zijn minst, onderbewuste prijsafspraak. Niemand gooit de knuppel in het hoenderhok.

Daarnaast zijn er allerlei economische consequenties; een minuut bellen is net zo duur als een SMS’je sturen. Maar een minuut bellen kost veel en veel meer. Nu besluiten we veel eerder tot bellen, waardoor we onnodig een veel duurdere infrastructuur nodig hebben.

Verder wil ik opmerken dat de bedrijven in deze branche, die allemaal een ‘identiek’ goed leveren .. vreemd veel winst maken. In vergelijking tot de energie-markt, graan-markt, vis-markt, etc.

Maar zelfs het telefoonverkeer zelf is niet de grote kostenpost. Het grote probleem komt van het oorspronkelijke marktmodel in de normale telecom sector. Namelijk, dat klanten het product zijn, en dat andere telecom-leveranciers de eigenlijke klanten zijn. Mijn telefoon-provider verdient aan mij niks. Ze verdienen aan de mensen die mij bellen. En wat ik ze betaal, dat gebruiken ze weer om de telecomprovider van de mensen die ik opbel, te betalen.

En dat is wat er mis is. Ik hoor de klant te zijn van mijn telecom-provider. De enige manier dat ze dat kunnen doen, is door voor de SMS’jes te rekenen.

Wat telecom bedrijven moeten afspreken, onder druk van een regulator, is dat ze mobile internet providers worden. En dat internet bellen een aparte sector is.

Dat zou ook een ongeloofelijke besparing zijn van infrastructuur. Het gehele gedoe draait nu op custom software van Erricson/Nokia .. geschreven in Erlang. (nu val ik als nerd door de mand)

Het hele model is namelijk gewoon verkeerd. Alle kosten zijn constant gegeven een bandbreedte. Dus reken af per maand voor de bandbreedte.

Je merkt ook dat ze niet concurreren op prijsmodellen. Terwijl het prijs model totaal fictief is; het staat in geen relatie met het kostenmodel.

Ter vergelijking… wat als het versturen van een email over internet een euro zou kosten, het bezoeken van Sargasso 10 cent, en het gebruiken van Google 1 cent?

Het telecomnetwork is ook zakelijk gezien _infrastructuur_. En zij kunnen niet efficient en goedkoop handelen, want een prijs model wat de kosten van de infrastrutuur zou beperken is er niet.

Stel je voor dat we allemaal via parijs zouden omrijden, om dat dat goedkoper was? Maar dat _moet_ voor de gehele economie toch juist duurder zijn?

Als SMS’jes een fatsoenlijke prijs krijgen, zullen veel bedrijven misschien wel besluiten om alleen maar te SMS-en .. en dan zouden we ook zulke dure infrastruur niet nodig hebben .. omdat we met zijn allen bij elkaar minder bandbreedte gebruiken.

De prijs van SMS’jes van TOV spraak-verkeer is dus niet een verplaatsing van geld. Het is letterlijk het verbranden van geld. We worden financieel gedwongen inefficient met de resources om te gaan.

Nog even los van alle zinloze milieu vervuiling die het ‘overbodige’ spraak verkeer tot gevolg heeft.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 DrBanner

We hebben er meer zoals Meneer R nodig. Opperste, oprechte intelligentie!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Steeph

Kijk, daar is dat highlighten nu leuk voor.
Overigens Meneer R, gaat het model zeer binnenkort waarschijnlijk vanzelf op de helling. Als iedereen via zijn mobieltje gaat internetten namelijk. Vaste fee per maand (zoek de juiste provider) en alle diensten daarbinnen.

Levert overigens wel veel meer overhead op qua bandbreedte gebruik t.o.v. sms natuurlijk. Een tweet kost dan al snel 40Kb.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Klaplong

Er is geen enkel probleem.

Iedereen betaalt voor smsen wat hij ervoor wil betalen.
Voldoende mogelijkheden om gratis te smsen en voldoende mogelijkheden om heel duur te smsen.

Een sms is geen eerste levensbehoefte. We worden absoluut niet gedwongen om te smsen.

Dit is een non discussie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Klaplong

@ MP

Vraag een 10 jarige in de buurt via welke site hij zijn gratis smsjes verstuurt. Of een willekeurige kantoor nerd hoe hij gratis smst via zijn bedrijfsabonnement (ander soort sms is dat ofzo)

Voldoende concurrentie?

En MP, besef je wel even hoe je over komt als je als een oud wijf begint te sijbelen en katten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 MP

Haha klappie toch, waar is je gevoel voor humor toch gebleven; maar dat zijn toch nauwelijks serieuze mogelijkheden te noemen.

En sinds wanneer speelt eerste levensbehoefte een rol, het gaat erom dat er oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van een monopolie positie. En dat hoort niet zo in een gezond kapitalistisch systeem.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Spuyt12

@6,12,14: Ah, weer iets om te kunnen opvallen op Sargasso zonder daadwerkelijk iets te hoeven zeggen. :-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 sikbock

mwah MP: ik betaal 2 euro per maand voor 100 smssen. dat is 2 cent per sms.. die concurrentie is er dus wel degelijk

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 MP

Dus mensen betalen graag teveel voor hun smsen, ik geeft het op.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Klaplong

@ MP

Ik denk dat jij inderdaad niet zoveel kaas hebt gegeten van puur consumentisme.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 sikbock

nou, een pilsje in de kroeg, kost ook twee euro.. je ken dus kiezen he? Of een pilsje, Of jezelf een maand lang GEK smssen.. we hebben tenslotte maar 2 euro per maand te besteden, he? MP

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Klaplong

Of je kan je zelf gek maken over de prijs van een smsje.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 MP

En jij weet niet wat consumentisme betekent
http://www.encyclo.nl/begrip/consumentisme

Smsjes kan me allemaal niks schelen, het gaat om het principe van de vrije keuze in combinatie met voldoende keus die ontstaat uit concurrentie. De prijs kan toch duidelijk omlaag, en marktwerking zou dit ook moeten bewerkstelligen. Maar dat gebeurt niet. Dus blijkbaar treed er geen marktwerking op. Dus is maar weer eens aangetoond dat marktwerking niet altijd tot meer kwaliteit en lagere prijzen leidt. Iets wat altijd dogmatisch als argument naar voren wordt geschoven.

Het zouden juist de predikers van de vrije markt moeten zijn die deze pijlers van de marktwerking moeten steunen. Maar nee hoor.

(sikbock waarschijnlijk kloppen ze het geld op een andere manier uit je zak)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 gronk

En voor bier betaal je ook teveel!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Klaplong

ja je hebt gelijk, ik dacht dat consumentisme gewoon de domme conumptiedrang-beweging-stroming-tijdsgeest was

maar dat is het dus niet.

ook consumerism betekent iets heel anders.

hm.

Maarrrr marktwerking he… moet die altijd in prijs optreden?

Of kan het ook zijn dat het consumerend individu geen rationele keuzes maakt?

(de prijzen van t mobile zijn namelijk juist weer omhoog gegaan, het lijkt mij dus dat het verlagen van de prijs niet de gewenste stijging in het aantal abonnementen en het belgedrag teweeg heeft gebracht.)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 piet

bij voip-bellen via computer zijn vaste nummers 120 dagen gratis, daarna een drol, maar als je weer een nieuw account maakt heb je weer 120 dagen etc. smsjes zijn 5c, mobiel 25c/m, dat is weer minder (want meer) En is geen skype alleen maar naar andere skypes, nee alle vaste nummers nul komma nul!

  • Vorige discussie