Wat gaan we doen met Wilders?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

straat antwerpen2Zaagmans is alweer voorbij gekomen. We zijn halverwege de werkweek en er staat nog steeds geen Wilders-postje op Sargasso?! Voelt het goed, of mist u iets?

Afgelopen weekeinde was een tiental Sargasso bloggers met de redactiebus naar Antwerpen. Tijdens een kroegentocht onder leiding van twee geweldige locals kwam “het W-woord” uiteraard ter sprake. In Vlaanderen is het Vlaams Belang inmiddels weer op haar retour. Het cordon sanitaire heeft gewerkt was de analyse van sommigen. Wij Hollanders zouden dus wel eens wat kunnen leren van onze Zuiderburen? Minder aandacht voor iedere populistische provocatie werd geopperd. Al het nieuws over Wilders bundelen in een wekelijkse post: La Poubelle, bijvoorbeeld?

Maar aangezien wij zeer hechten aan uw mening, mag u met terugwerkende kracht meediscuzeuren. Minder Wilders of juist meer Wilders, Wilders Ad Hoc of juist in z’n Hok, Wilders Anders of Aardappel Anders?

Reacties (33)

#1 sjap

Heel simpel. Wilders uitlatingen beoordelen op inhoud. Geen inhoud (‘ handlangers van Mohammed B!’) dan geen post.
Zal je zien hoe weinig er van over blijft. En daarnaast is het interessant om te zien hoeveel Wilders-nieuws eigenlijk reactie-op-wilders nieuws is.

  • Volgende discussie
#2 bicat

Ik sluit mij geheel en al aan bij sjap en eigenlijk is deze reactie dus geen reactie waardig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 prometeus

Mijn Wilders nieuws is ook geen-nieuws-nieuws: de onverwacht milde reactie op de integratienota van van der Laan. Uit de NRC:

“De PVV was vanmorgen het snelst met een reactie. De partij is ontevreden. Kamerlid Sietse Fritsma: „Opnieuw verzandt het kabinet in politiek correcte teksten, en erkent het de islamisering van onze samenleving niet.””

Dat klinkt alsof hij half-geinteresseerd zijn stokpaardje ophoest. Terwijl dit toch een mooie gelegenheid voor een flame met nieuwe hyperbolen was. Misschien komt die nog.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Carlos

Ze zoeken dus “erkenning van de islamisering”?! Haha!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 KJ

Laten we de Wilders-moeheid alsjeblieft over de gemeenteraadsverkiezingen heen tillen, anders wordt het net als met de PvdA de vorige keer: te vroeg gepiekt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Karl Kraut

Ja, Lijst De Decker heeft er in Vlaanderen ingehakt; dat valt in NL niet zo op, geloof ik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Carlos

KJ, zeg je nu dat de PVV moet winnen? Of lees ik het verkeerd?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Taco Zip

Behandel Wilders hetzelfde als ieder ander kamerlid. Parlementariërs die aantoonbaar onzin uitkramen en daarmee hun functie niet serieus nemen hoef je geen aandacht te geven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Grobbo

Hey, mooie foto man! ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 KJ

O nee, ik bedoel het andersom: ik vind zo’n Wildersloze week fantastisch, en volgens mij moet zo iemand vooral vlak voor een grote verkiezing totaal van pure hysterie ademloos raken. Alleen nu is dat nog een beetje vroeg.

En hoezeer ik ook tegen de rechtzaak tegen de man ben (vanwege mijn persoonlijke vete tegen art 137 WvS), je zal zien dat die roet in het eten gaat gooien. Als in: vlak voor de TK verkiezingen opnieuw een martelaar van Wilders maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Antid Oto

Ostraciseren die peroxidefascist.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Hemaworstje

De “strijd” die hier gevoerd wordt tegen Wilders is nutteloos door gebrek aan onderzoek nieuws etc. knip plak krantenknipsel en standpunt.nl waardoor de joop gs of sargasso op elkander lijken maar met een andere opininie.

De meningen zijn bekend van de bezoekers, de gemiddelde post heeft geen toegevoegde waarde, net als deze trouwens.
Zat stuurlui maar waar is de machinist en de stoker.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 S’z

Mij interesseert vooral: wat zijn de positieve & niet-polariserende voorstellen ivm samen-leven in het westen? Dat we leven, en niet alleen, daar is namelijk geen weg om heen. Zie ook :
https://sargasso.nl/archief/2009/11/17/eu-voor-turkije-een-brug-te-ver/#comment-393108

Als we vrede willen, tenminste.

De onvrede van burgers ivm het samenleven is daarin “op te pikken” maar wat Wilders ermee aanvangt lijkt me gevaarlijk onverhoeds en dus niet constructief.

Ja de problemen zijn niet klein en er is een sense of urgency, maar de boel verder op het kookpunt brengen, brengt de oplossing niet dichterbij.

De onvrede van de mensen is op te lossen, maar men moet iemand die de dialoog bemoeilijkt de debatten niet dag in dag uit laten overheersen want de inhoud is te belangrijk.

Wilders & co hebben wat mij betreft nu al genoeg aandacht gekregen, het is tijd om wat rust te laten terugkeren. En hopelijk staat daar dan wat ander talent in de politiek klaar met een ander, stevig discours.

Dat dat laatste tegenvalt, dàt verdient aandacht.

Anderzijds is er ook wat Kader Abdollah zegt: “Ik mag die man. Tot zijn grote teleurstelling. Geen emigrant in dit land is bang voor hem. Hij komt grappig over. Wij genieten ervan dat hij zo serieus wordt genomen. Hij mag premier worden. Hij moet zijn puberteit achter zich laten. Dan wordt het land ook volwassen. Zolang we hem buiten de macht houden, houdt het volk zichzelf voor de gek. Ik ga stemmen op Geert Wilders en ik wens hem geluk met de ervaring van het premierschap.”

Dat klopt ook wel. Maar ik heb twijfels bij die puberteit. Historische. In dat verband raad ik ook aan even langs de bios te lopen voor de nieuwe Haneke (geen Heineken): “Das Weisse Band – eine deutsche Kindergeschichte” (klikmelink).

Tja, niet gemakkelijk, maar één ding is zeker: it’s now or never qua lessen trekken uit VB in VL …

Ceterum censeo:

https://sargasso.nl/archief/2009/11/10/draait-de-wereld-door/#comment-392054
https://sargasso.nl/archief/2009/11/10/draait-de-wereld-door/#comment-392080

https://sargasso.nl/archief/2009/02/12/quote-du-jour-straat-neemt-staat-over/#comment-342407

https://sargasso.nl/archief/2008/09/06/hoofdredactioneel-commentaar-nova-op-de-rechtse-hetze/#comment-314384
https://sargasso.nl/archief/2008/09/06/hoofdredactioneel-commentaar-nova-op-de-rechtse-hetze/#comment-314385
https://sargasso.nl/archief/2008/09/06/hoofdredactioneel-commentaar-nova-op-de-rechtse-hetze/#comment-314452

https://sargasso.nl/archief/2008/08/29/vlaams-belang-manipuleert-pers/

https://sargasso.nl/archief/2008/07/31/zomerquote-casanova/#comment-308051

https://sargasso.nl/archief/2008/04/06/de-veiligheid-van-meningsuiting/#comment-292171

https://sargasso.nl/archief/2006/11/04/weekendquote-afrikaner-mentaliteit/

https://sargasso.nl/archief/2009/11/06/quote-du-jour-sesamstraat-is-te-links/#comment-391112

etc.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 S’z

Spamfilterrr !

@#10 Dedecker van LDD zat er bij de recentste verkiezingen in de laatste rechte lijn inderdaad door wegens te vroeg te veel hooi op de vork.

Echter, Wilders heeft zelf nog niet veel moeten doen he. Dat doen de anderen (met name de media en de blogs) voor ‘m, en een stel reaguurders uit de kernfanclub.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 prometeus

LOL@4 inderdaad!

Trouwens, bij gebrek aan PVV-aandachtvragerij, is er nog wel ander groot nieuws: Henny Huisman geilt op Patricia Paay en Catherine Keyl heeft slapeloze nachten vanwege sextoerisme door vriendinnen.

Geert: doe iets!!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 KJ

@Carlos; overigens ben ik best bereid om Wilders een keer te laten proberen in een coalitie te gaan zitten (niet als premier, mind you, dat moet dan goddomme maar weer het CDA wezen). Ik ben er namelijk nog steeds van overtuigd dat het LPF effect fnuikender zal werken op zijn ‘beweging’ dan wat ook. Ik zal zeker niet op ‘m stemmen; dat doen anderen wel. Zeker als die rechtzaak tegen hem ergens eind 2010 dient.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Peter

Nou, even een tijdje doodse stilte in de media en op weblogs zou mooi zijn. Eens kijken wat heer W. dan gaat verzinnen om gehoord te worden. De eerste paar kreten niet meteen publiceren natuurlijk, gewoon wachten tot-ie zichzelf overtreft in een of ander ridicuul statement.

Hoewel ik wel geloof minder tot geen aandacht, zie ik graag toch nog andere bewijzen voor de heuilzame werking van een cordon sanitiar, dan de genoemde borrelpraat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 moedersmooiste

Natuurlijk werkt een cordon sanitaire op den duur. De bevolking is het zat om steeds een verloren stem uit te brengen. Dat lijkt me niet iets waar die “twee geweldige locals” trots op kunnen zijn. Ik kan me nog herinneren hoe de Belgen de Oostenrijkers in de hoek dreven na de verkiezingsoverwinning van Haider. Echt veel respect voor de eigen en andermans democratie hebben ze niet daar. Het meeregeren en de daaropvolgende implosie van de LPF, daar zouden de Vlamingen nog eens wat van kunnen leren. En ook Oostenrijk is geen fascistische staat geworden. Nederland is nog steeds een door en door democratisch land, zonder kiesdrempels zoals in Vlaanderen. Laat Wilders maar meeregeren, dan is het zo afgelopen met hem. Een dergelijk scenario is verre te prefereren boven de Vlaamse minachting van de kiezer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Carlos

Het zullen de V2 raketten op Antwerpen geweest zijn moedersmooiste, als je dat hebt meegemaakt ga je sommige ideologieën minachten, tsja…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 ollie

Doodknuffelen. Mensen die je niet mag en niet kan negeren druk je dicht, héél dicht tegen je aan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Crachàt

6: Lijst DeDecker er ingehakt?
Karl Kraut: vanaf nu mogen uw bijdragen met niet veel meer dan een meewarig hoofdschudden gelezen worden – nadat de tranen van de schaterlach zijn weggeveegd. Wàt een stompzinnig commentaar zeg, sorry hoor. Je bent gewonnnen, de DumboBeker prijkt op de kekke onderlegeger.
Dedecker bestaat niet meer, snul. Hij is de Rita van vlaanderen.

18: onee, ik vergis me: moedersmooiste wint de WackoAward. Jij slaagt er in om in ingeveer elke zin een tegenstelling in te bouwen, met één constante weliswaar: ze zijn allemaal onjuist.
een greep -niet dat ik veel reactie van je verwacht- het is mijn altruïstische inborst die doet reageren.

Natuurlijk werkt een cordon sanitaire op den duur. De bevolking is het zat om steeds een verloren stem uit te brengen.
Daar zeg je dus: het cordon sanitaire heeft gewerkt. Slim!

Ik kan me nog herinneren hoe de Belgen de Oostenrijkers in de hoek dreven na de verkiezingsoverwinning van Haider. Echt veel respect voor de eigen en andermans democratie hebben ze niet daar.” In de hoek gedreven? Weet je wel wat je uitkraamt? Tip: als je een reactie plaatst kan je ze ook lezen en deleten. Dan: respect? Onnozelaar. Dat is het punt niet. Dat België principes heeft, daar zou jij als Europeaan maar best trots op mogen zijn. Het is uiterst consequent om elke bende fascisten over dezelfde kam te scheren, of ze nu pervert gestoorde zelfontkennende homosexuelen zijn of niet – doet er niet veel toe.

“Het meeregeren en de daaropvolgende implosie van de LPF, daar zouden de Vlamingen nog eens wat van kunnen leren.”
Van wàt dan, zelfingenomen blaaskaak? Hoe kàn je van een populistische kwalpudding die ineenzakt iets léren?

“En ook Oostenrijk is geen fascistische staat geworden.” Nee, natuurlijk niet, snulleke. Omdat, zolang snullekes als jij met vuur die ideologie verdedigen, we gelukkig nog niet moeten vrezen voor een fascistenstaat. Doe vooral zo achterlijk verder – het blijft een opluchting voor elk nadenkend mens dat iets als jij kennelijk zo dom blijft zijn. Natuurlijk is Oostenrijk geen fascistische staat geworden! Ten eerste: dat wàs het al, een jaar of tien (moesten er duizend worden), en die andere saunashmuck heeft zich strontzat overhoop gereden – het asfalt kwam van onder.

Nederland is nog steeds een door en door democratisch land, zonder kiesdrempels zoals in Vlaanderen.” Door en door. Dus elk land wat kiesdrempels heeft, is niet door en door democratisch. Weet je wat? Kies een tussen stemPLICHT en tussen stemRECHT. Elke Belg gaat stemmen, domoor, de volle honderd procent. Doe eens volle 100% Nederlanders, en vertel me dan pas of je door en door democratisch bent, pedante kwast.

Laat Wilders maar meeregeren, dan is het zo afgelopen met hem. Een dergelijk scenario is verre te prefereren boven de Vlaamse minachting van de kiezer.” Komt het aapje uit de mouw? Draait het daarom? Frustratie? Zeg je eigenlijk: Ik Wil Willie Aan De Macht?
Als volleerde hypocriet ga je een halfslachtig toontje aanslaan dat de onschuld van Wilders boven dat van het Vlaams Belang stelt.
Welnu, beste ranzige moedersmooiste mestkever: misschien zijn er wel mensen die echt kunnen nadenken, dènken als in: weten wat B betekent als je A roept, en zolang als er idioten zijn als jij, is het maar goed ook dat ze kunnen roepen wat ze willen, maar dat hun elke macht meteen op elke manier ontnomen wordt.
Een welvoeglijkheid in denken die op volkomen verdwaasde momenten in de Nederlandse geschiedenis iets beter van pas was gekomen alvorens tienduizenden Joden die in beestenwagens werden gedeportreerd.
– oei! ‘gedeportreerd’ – dat mag ik helemaal niet zeggen van Rita Verdonk.

En hey, moedersmooiste – trek het je niet aan hoor, mijn felle kritiek. Je bent gewoon zo erg een voorbeeld van de vleesgeworden domheid die vandaag de dag gemeengoed schijnt te moeten worden, dat het me heel even van het hart moest. Kruip maar gezellig terug onder de steen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Perik

@21 Heerlijk hoor, Crachàt. Van mij mag het. Maar dit is ook de toon die constant wordt gebezigd tegen de mensen die _wel_ oprecht angstig zijn. En die _wel_ dagelijks het contrast tussen falend pluche en de realiteit op hun verloederde stoepje zien.

Gelijk hebben is niet zo heel moeilijk. En ik geef het je van harte. Dat Wilders een fascist is, dat zijn stemmers mestkevers zijn, dat het volk vleesgeworden domheid is. Prima, prima en de argumenten om die beweringen te staven kan ik zelf ook wel bedenken.

Maar verander je daar de wereld mee? (en ik ga er maar vanuit dat dat Carlos’ impliciete vraag was) Is Wilders negeren of Wilders een racist noemen _het_ antwoord waarmee je het hart en het stembiljet van bange Sjef en boze Truus raakt.

Ik denk het niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 S’z

Wel, da’s wat ik schreef ivm hoe men in met enig stedenbeleid in VL dan toch wel inhoudelijk gereageerd heeft op dat opkomend VB. Maar desondanks … pas facile, en ook wel sysiphusarbeid. (Zie ook hoe ’n blozende Marino Keulen uit de Limburgse verkavelingen nog nooit in een ‘zwarte wijk’ was geweest toen hij in 2004 Vlaams minister van inburgering, wonen en binnenlandse aangelegenheden werd. Had Gazet van Antwerpen hem niet uitgenodigd, het zou bij wat couscous in Genk gebleven zijn. Aan zijn beleid de voorbije vijf jaar te zien. En die man dingt nu naar het voorzitterschap van de zgn. progressief liberalen van VL … zucht. Incompetentie verdwijnt niet op een twee drie, alle zweeppartijen ten spijt. Dus wie vergooit eigenlijk wat aan wie.)

De traditionele democratische partijen halen nog niet veel stemmen terug aan de kassa genaamd verkiezingen. Dàt is m.i. het verhaal van Wilders. Dat is geen verhaal van de partijen, maar een verhaal van de kiezers.

Ik vond “De Lastige Burger” van Steven de Jong een heel matig boek, maar tegelijk ook heel revelerend. Men mag hopen dat als de politici geen sociologen zijn, dat hun studiediensten, of de faculteiten sociologie, alvast het hele fenomeen van populisme en onvrede met de politiek breder zullen kunnen duiden dan enkel “post-911 islamofobie” en ander getob over kutmar… in de woonblokwijk. NL heeft daar alvast academisch achterstand op VL, zou ik denken. Of ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 S’z

Spamfilterrr! En anderzijds, Perik, “qua toon bezigen”, wat met de omgekeerde richting. Namelijk de redelijkheid verliezen, alles op een hoop gooien. Op een bepaald ogenblik mag ook wel eens gezegd worden “u bent intellectueel oneerlijk”, “wat u zegt is niet redelijk (of zelfs verstandig)” of “wat u daar zegt zet mensen tegen elkaar op, hebt u daar al over nagedacht”. Niet dat ik als de SIRE wil klinken, maar niet alle politici of bestuurders, laat staan coburgers, zijn over een kam te scheren, en geduld is een mooie deugd.

Al bij al is wat er (klikmelink) staat the bigger picture, imho, en staan Wilders c.s. daar m.i. willens nillens vér vér van.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 S’z

Soit, ik denk alleszins dat er heden ten dage een groot, groot probleem is wat betreft talent en bekwaamheid (o.a. zin voor strategie) in de politiek, met name bij PvdA en andere traditionele partijen. Ergo / bij uitbreiding met het bestuurs- of maatschappelijk model, zie ook de bijdragen van Steeph hier.

Ook in VL is het met het vergrootglas zoeken naar bekwame bestuurders met LT-visie (zie de echte #23, nu nog in de spamfilterrrr).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Perik

@23 Nogmaals. Je hebt helemaal gelijk. Mijn punt – wederom nogmaals – zelfs de redelijkheid vergt een goede uitleg en vooral: overtuiging.

En wat doen we om de onredelijkheid te bestrijden? We plakken er een Nazi-stempel op.

Zo. Klaar. Intellectuele plas gedaan. Het gelijk in onze zak. En wie het niet begrijpt is een stom varken.

Dat (a) het ongelijk van de ene niet het gelijk van de ander bewijst en dat (b) een goed argument vooraleerst een begrepen argument is: waar is links dat kwijt geraakt?

Wat biedt het huidige regerende links? Controle, marktwerking, afbraak van sociale verworvenheden, zuinig onderwijs, neoreligiositeit, snelwegen, nog meer controle, buurtbarbeques, vingerafdrukkendatabases, boetequota, huiscontroles door locale politie-ambtenaren, personal vuilnis volgsystemen, het ‘met-milieu-kun-je-ook-mensen-bespioneren’-kilometerheffingssysteem, het geweld-tegen-ambtenaren-wordt-zwaarder-gestraft-want-dat-zijn-betere-menschen-plan, het we-blijven-israel-steunen, het we-schaffen-de-democratie-af-als-het-om-europa-gaat, het een-snelweg-A4-en-A27-is-ook-een-vorm-van-cultuurlandschap-plan.

Enfin. Dat zijn de verworvenheden van een jaar of twee regeren met Neerlands grootste linkse partij. Als het gaat om ‘Wouter of Wilders’, dan heeft Wouter het toch behoorlijk laten afweten. Qua ideologische veren, zeg maar.

Gemiste kans, jammer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 S’z

Kan ik perfect in volgen, Perik, en ben ik zelfs helegans mee eens. Jammer is zelfs slap uitgedrukt. Zie #25 (nu nog 24).

Edoch wie te reaguren vaart … zie #24 (nu nog 23).

En dusch als u den spamfilterrr wilt reegelen a.u.b. ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Crachàt

Uiteraard Perik.
Maar ik ben het soms o zàt dat er wel verlangd wordt van ‘redelijken’ en ‘linksen’ of alles wat niet-Wilder of VlaamsBelang is om ten allen tijde redelijk te zijn, begrip te tonen en mee te denken.

Wel: dat kan ik heus wel, en doe ik ook – lees een miljard reacties mijntwege daaromtrent.

Maar een werkelijk stompzinnige reacie van moedersmooiste is als die van een domme hond.
En dan gebruik ik graag òòk iets soms noodzakelijk: terugmeppen.
Want onder die pleistertjes groeit een zeer vuile vieze zweer. En dat mag je gerust op erg domme populistjes hun conto schrijven. Wie dat niet ziet – die weet niet zoveel van geschiedenis vrees ik. En dàt is pas erg.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 S’z, coiner of phrases

Eens met #28. (Na de Weimarrepubliek is er nu die van Kutmar?)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 Fred

Wat gaan we doen met Wilders? Misschien hem eens het vuur aan de schenen leggen op andere onderwerpen en beleidsterreinen. Doordat iedereen steeds alleen maar reageert op de islamstandpunten, komt de PVV ermee weg dat ze op allerlei andere gebieden (kredietcrisis, economie, zorg, onderwijs) geen enkele oplossing hebben, behalve dat het ‘allemaal beter’ moet. Dat laatste vindt iedereen.
Bezoek de PVV-site en je komt erachter dat de PVV geen enkele visie heeft, slechts opportunistische standpunten zonder enige aanwijzingen hoe dat dan zou moeten veranderen.
Richt de kritiek op de organisatievorm van de PVV. Is een democratie in goede handen bij een partij die geen leden heeft en alleen het leidersprincipe kent en ook geen openheid wenst te geven over financiers?
Kortom behandel de PVV op alle andere gebieden als alle andere partijen en toon zo aan – met veel geduld – dat de PVV geen enkele oplossing heeft. Het zal een deel van de huidige aanhang niet overtuigen, maar een grote groep misschien wel. Wat dat betreft heeft een van de grote werkgeversorganisaites inmiddels het goede voorbeeld gegeven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 S’z

Nee, Fred.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 Geenslijm

Het antwoord ligt ook hier bij de media! De media hebben Wilders groot gemaakt en moeten dit na mijn mening ook weer corrigeren. Maar hoe? Met een discussie/debat bij de TROS? Nee dan haakt de grootste aanhang meteen weer af. Hoe bereik je de (grootste) aanhang van de PVV en hoe maak je ze dat duidelijk. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen die zullen stemmen op de PVV nou niet al te politiek bewust zijn. Er moet in elk geval duidelijk gemaakt worden dat stemmen op Wilders geen enkele zin heeft!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 Anton Hering

32. Geenslijm

De media branden Wilders non-stop af dus niet zeuren dat ze Wilders groot maken. De lamlendigheid en incompetentie van andere partijen maakt Wilders groot.

Wat ga jij dan stemmen? Is er iets beters dan de PVV op dit moment?

  • Vorige discussie