1. 5

    Autogeluid natuurlijk! Net zoals digitale camera’s nog steeds analoog geluid maken en mobiele telefoons als bakeliet klinken.
    Overigens zijn elektrische auto’s niet de oplossing maar een nieuw probleem.

  2. 10

    “Wroeeeeeem, wroem, wroem, wroem, wroeeeeeem, wroem, wroem, wroem. Tuut-tuut”

    Gewoon standaard motor-geluiden opnemen en de rijder laten kiezen (wil ik vandaag Ferrari, of toch Dafje). Wel een beetje zachter dan normaal dan, het gaat er alleen om gehoord te worden, niet doof te worden geblazen door mennekes met penis-grootte problemen.

    Ben eigenlijk wel voor iets meer rust.

  3. 12

    Ik denk dat je onderscheid zou moeten maken tussen het geluid binnen de auto zoals dat door de bestuurders – inclusief de mennekes – wordt ervaren en het buitengeluid voor andere verkeersgebruikers en omwonenden. Voor dat laatste graag iets beschaafds.

    Er zullen wel wat lage tonen in moeten voor de groeiende groep slechthorenden. De hoge tonen vallen vaak het eerste weg.

  4. 14

    Gewoon een Ipodradiozender inbouwen in elke auto (ook die met benzinemotor), die alle Ipods in de buurt overstemt met autogeleuid. Of loopt er ook nog wel eens iemand rond op straat zonder oordopjes?

  5. 17

    Of methodische : dat men een analyse maakt van een aantal geluidsomgevingen zonder verbrandingsmotoren (bv. winkelwandelstraat waar wel nog een tram door rijdt) en ziet wat er daarbinnen nog mogelijk is. Of beter ook van een aantal omgevingen met zulke motoren, gegeven de onvermijdelijke overgangsperiode. Men zal ook wetenschappelijk benaderen wat de “leertijd” van mensen is voor “het nieuwe geluid” ? In elk geval op het geproduceerde geluid van een ratelende diesel, zit niemand te wachten, dan liever een set geluiden van een paard (briesen als motor, hiniken als claxon, ik zeg maar wat).

  6. 20

    Als fietser vind ik het altijd wel handig om te horen wat voor soort berijder eraan komt. Is het een opgefokt menneke in een golfje of een gleufhoed in een Astra?
    Ik stel dan ook voor om het geluid van de wagen afhankelijk te maken van het adreline/testosteron gehalte van de berijder.