Vliegtax: rekenen is moeilijk

Papieren vliegtuigje (Foto: Flickr/zoomar)

Agossie, stewardessen op het Binnenhof wegens de vliegtax. Met zulke taferelen denk ik meteen aan peuters die demonstreren tegen het westen of tegen de atoombom: ze weten niet waar ze het over hebben.

Ook Schiphol schreeuwt moord en brand, en verwacht 50.000 passagiers minder dit jaar. De luchthaven maakt zich blijkbaar druk over iets meer dan een duizendste van het jaarlijkse aantal passagiers, want vorig jaar zag Schiphol er zo’n 48 miljoen van langskomen.

En waar gaat het over? Over 11 euro 25 bovenop een vliegticket naar bestemmingen op minder dan 2500 kilometer afstand (inclusief Turkije), 45 euro erbovenop als de vlucht langer is. En deze bedragen zullen er dus voor zorgen dat mensen uitwijken naar buitenlandse luchthavens.

Ja? Voor 11,25 naar België of Duitsland? Er is maar een verklaring mogelijk: die 50.000 mensen kunnen niet rekenen.

  1. 1

    @joost:

    Dit is typisch Randstad-denken. Vanuit Limburg en Brabant is Brussel sowieso al dichterbij dan Schiphol. Voor Overijssel en delen van Gelderland en Drenthe geldt hetzelfde voor bijvoorbeeld Dusseldorf en in Groningen ben je ook makkelijker de grens over dan dat je in Amsterdam bent. Als je het zou uitrekenen, denk ik dat de helft van alle Nederlanders dichterbij een buitenlands vliegveld woont dan bij Schiphol.

    Tel daarbij op dat Schiphol al afgrijselijk duur was zonder vliegtaks en je begrijpt waarom Dusseldorf Airport – en ik heb dat twee weken geleden zelf kunnen aanschouwen – is veranderd in een Nederlands vliegveld, waar op de parkeerplaats evenveel NL als DE kentekens staan.

    En ook al woon ik ernaast: dan nog moet je zo lang wachten tussen check-in en vliegen op Schiphol dat het zelfs qua tijd kan lonen om naar het buitenland te gaan om vanaf daar te vliegen – en voor 45 euro kun je echt wel naar Brussel op en neer rijden. Met diesel is dat 40 euro, aldus routeplanner ANWB, en met benzine 52 euro. Dus met zn 2en vliegen naar Europa (vliegtaks 2*11,25=23 euro) kan het met diesel sowieso uit (40/2=20) en met benzine net niet (52/2=26). Dus als de parkeerkosten op Schiphol een paar euro hoger liger kan zelfs dát uit.

    Dus wie kan er nu niet rekenen?

  2. 2

    Naja, dat hangt wel af van waar je woont, natuurlijk. Nederland is groter dan de Randstad alleen. Voor iemand in t oosten van t land hoeft een Duits vliegveld niet zoveel verder te zijn. En voor 45 euro kun je toch nog een aardige plas benzine krijgen. Het gaat ook om ‘gevoel’… het gevoel van het goedkoopste ticket gaat soms boven het ongemak of het omreizen.

  3. 3

    Vanuit het oosten van het land is het sowieso al goedkoper vliegen via Dusseldorf, of Munster-Osnabruck. Dan heb ik het over de situatie van voor de vliegtax.

    Hebben andere landen eigenlijk ook een vorm van vliegtax die evenveel kost?

  4. 4

    @1,2,3: Randstaddenken prima, maar maakt die tax van 11 euro uit voor waar je heen gaat?

    Voor mensen die een intercontinentale vlucht boeken lijkt me 45 euro ook wel overkomelijk.

    Nogmaals, mensen die de locatie waar ze heengaan laten afhangen van een vliegtax van 11 euro, kunnen niet rekenen. En als je met de trein het buitenland ingaat ben je dat extra geld sowieso al kwijt.

    De luchtvaartmaatschappijen doen boehoe terwijl het aantal mensen dat niet naar Schiphol gaat daar niet heengaat om andere redenen, zoals je zelf al aangeeft.

    Daarbij, waarom maakt een luchthaven die jaarlijks met procenten groeit (ook dit jaar) zich druk om 1 duizendste minder passagiers extra?

  5. 5

    @1

    Je berekening klopt m.i. niet: je rekent de taks voor twee uit en de diesel pp. Tenzij je taks betaalt bij vertrek en aankomst.

    Ik denk overigens, even aansluitend bij 1, dat er wel meer mensen niet kunnen rekenen. Om te beginnen, iedereen die niet zn eigen benzine hoeft te betalen.

    Bij een tax van 11,25, betekent dit dat, uitgaande van 50 ct per kilometer (niet alleen benzine, maar dus ook afschrijving etc meegerekend) het punt dat het goedkoper is om naar Brussel ipv Schiphol te rijden, of naar Dusseldorf ipv Schiphol ongeveer 22 km in de richting van Amsterdam verschuift. Met 2 personen weg, zelfs 45 km.
    Bij 22 km verschuift het omslagpunt zo ongeveer van Breda naar Dordrecht en bij 45 km, komt zelfs Rotterdam prijstechnisch bij Brussel te horen. Dus 50.000 mensen die niet kunnen rekenen? Reken maar op het vijfvoudige!

  6. 6

    @joost:
    ‘maakt het uit waar je heen gaat’? Ja, natuurlijk! Weer duurder, en alleen in Nederland! En Schiphol is al zo duur! En parkeren daar is al zo duur! Afijn, voor een paar procent van de passagiers kan het de druppel zijn. Plus: wat zeggen reisorganisaties, wat adviseren zij – eventueel via internet?

    2. ‘overkomelijk’ Dat hangt dus van die mensen af, van hun financien en hun woonplaats, manier van vervoer…

    3. ‘kunnen niet rekenen’: ik zou zeggen, lees de laatste alinea van mijn vorige reactie

    4. ‘boehoe’ Tja, het is misschien relatief niet veel. Maar bedrijven zeuren altijd over derving van inkomsten door overheidsingrijpen. Is argument bij andere onderhandelingen en dergelijke. Altijd boehoe doen natuurlijk. Zou jij ook doen, denk ik. Anders ben je niet goed in zaken.

    Eigenlijk zou dat verlies van aantal passagiers mij meevallen: als de buitenlandse luchthavens slim zijn, gaan ze hierop adverteren (‘bijs ons vliegen zonder vliegtaks!’) en trekken ze veel meer passagiers weg dan die 50.000. Want zoals mijn collega-reageerder opmerkte: het gaat ook om gevoel, het gevoel goedkoper af te zijn.

  7. 7

    Conclusie: De service in Schiphol is ronduit kut, de reizen van daaraf zijn al te duur, maar de mensen blijven pas weg nadat we 11 euro vliegtaks op hun ticket doen.

    Dan zie ik toch meer in het laatste deel van reactie 4. Laat die promille minder passagier eindelijk eens een eind maken aan het aantal extra vluchten vanaf Schiphol. Vergeet niet dat het doel ook is dat er minder gevlogen wordt. Wie weet is een deel (of waarom niet allemaal?) van die 50.000 mensen wel helemaal niet gaan vliegen door de taks, in plaats van uit te wijken naar elders. Dan blijkt de maatregel zelfs te werken… Ik denk dat Schiphol daar pas echt bang voor is.

  8. 8

    “Want zoals mijn collega-reageerder opmerkte: het gaat ook om gevoel, het gevoel goedkoper af te zijn.”

    En dan kan je toch niet rekenen? Als je op dat gevoel afgaat?

    Dat “gevoel” wordt nu bewust door Schiphol opgewekt, en de overheid krijgt de schuld.

    @5: We hebben het nu alleen over autogebruik, nietwaar? Veel mensen gaan met de trein, en een ticket naar Bruxelles is ook niet heel goedkoop. In ieder geval duurder dan 11 euro.

  9. 9

    @8

    Ja, maar Joost, naar Schiphol gaan ze ook met de trein. M.a.w het treinsommetje verandert dus ook. Vanaf een grotere afstand wordt het voor mensen goedkoper om naar Brussel of Dusseldorf te gaan. Als mensen rationeel zijn, en je suggereert met je “ze kunnen niet rekenen” dat dat de manier is waarop je er naar zou moeten kijken, gaan ze dus uitwijken.

    Het grappige is dus dat het in de praktijk kennelijk wel meevalt (met de slag om de arm; je weet niet wat de autonome groei zonder de tax geweest zou zijn). Mijn stelling zou dan zijn: er kunnen veel meer mensen niet rekenen; namelijk al degenen die nu nog naar Schiphol gaan ;-)

    Overigens ga je zelf in je comments helemaal voorbij aan het rekenen, door je af te vragen of die tax uberhaupt uit zou moeten maken. Nou, als mensen niet rationeel zijn, dan niet nee. Maar als mensen hun gedrag niet laten beinvloeden door zo’n tax, ga je je afvragen waarom je em dan uberhaupt wil heffen… :-)

  10. 10

    een gezin van 4 personen of meer of een groep vrienden uit Adam kan idd goedkoop naar verre landen vliegen via DE of BE, dan via Schiphol. Dan wordt het een kwestie van euro’s en niet alleen maar gevoel.
    En dan heb ik het niet over de grensgebieden. Erik @1 heeft daar al het eea over gezegd.
    Bovendien boek je altijd goedkoop uit als je vanaf buitenland vliegt. NL’ers die via Zaventem vliegen zijn goedkoper uit dan de belgen en andersom enz.

  11. 11

    @8: Mensen kijken over het algemeen naar de goedkoopste vakantie in de gidsen. Is die winst eenmaal binnen, dan betalen ze zich zonder blikken of blozen blauw aan drankjes, taxi’s, uitjes, transfers en souveniers. Ze gaan immers op vakantie.
    Wel een raar verschijnsel.

  12. 12

    Ik hoop dat er snel accijns wordt ingevoerd op de kerosine die vliegtuigen verstoken.
    En een overstapbelasting, om het krankzinnige idee uit de wereld te helpen dat het ergens goed voor is als men goedkoper via Schiphol van niets naar nergens vliegt dan rechtstreeks. Van deze pseudoconcurrentie van onze megahub Schiphol met de megahub in Abu Dhabi worden alleen de SeeBuyFlywinkeltjes beter.

  13. 13

    Vliegtax, reserveringskosten, creditcardtoeslagen, wie begrijpt het nog?

    Mijn site vliegticketboekingskosten.nl doet een poging alle kosten inzichtelijk te maken!

  14. 16

    Ben je even weg mis je dit bijna.

    Natuurlijk is het logisch dat er minder mensen via schiphol vliegen. Zal het zelf ook niet meer doen. Kan ik rekenen…laatste cijfer was een 8,5 ergens in een grijs verleden…moet toch iets zijn blijven hangen.

    gezinnetje van 4 naar de dominicaanse republiek. Schiphol of brussel…lastig…not. Dat wordt dus brussel. Ik heb zo juist ?180 uitgespaard. Met mijn leaseauto die al aangeslagen wordt door de regering dus waar ik iets voor mijn geld van terug wil zien tuf ik rustig naar brussel en bespaar me ?180 euro. Gevoelsmatig tenminste want ik betaal gewoon een heffing niet die ik tot verkort ook niet betaalde en die nergens op slaat.

    En zonder leaseauto…voor ?180,= kan ik makkelijk heen en weer rijden. Dat kan ik overigens ook voor ?45 waarvoor ik zo’n 600 km kan rijden.