Vliegmaatschappij Smintair biedt rokersvluchten

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (13)

#1 Siquo

The best re-invention since Velcro.

  • Volgende discussie
#2 mark

Goeie naam ook, Smintair (Smokers International Airlines).

Je zou haast hoax gaan denken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Larie

Slimme vent die Schoppmann en opent wellicht gaten binnen de wet. Wat ik weet b.v. is dat er luchtruimvrijheid geschapen wordt voor de Arabische rijke top, paradijs ter vlucht maar dan in levende lijve.

@Mark, Is het luchtruim qua wet gezien vogelvrij?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Sikbock

ik zou gelijk boeken bij die maatschappij.. hoef alleen niet naar japan voorlopig

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 mark

@larie: ik weet het eigenlijk niet. Althans, ik weet dat het niet vogelvrij is, maar kweetniet welke wet wanneer van toepassing is. Zou wel mooi zijn als de Nederlandse Arbo-dienst van Henk Kamp bazooka’s geleverd krijgt om Smint-vliegtuigen neer te halen zodra ze zich boven Nederlands territorium begeven omdat daar de Arboregels inzake een rookvrije werkplek (voor stewardessen, homosuele stewards en piloten) worden overtreden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Larie

AUB, Uw pakkie an toch, welke wetten gelden in het luchtruim? Ik weet daar niets van en zou daar graag enig inzicht in hebben, een linkje wellicht?

Homosuele stewards, ? U maaakt een grapje..ze stenen hoor.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Larie

Ik geef op te zoeken. Welke wetten , if any, gelden in het luchtruim. Ik kom er niet achter maar heb honger naar hoe het zit…iemand ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 mark

Ik denk dat in beginsel de wetten gelden van het land waar het vliegtuig vandaan komt (als ik een slof Belinda menthol aan boord van NL-vliegtuig koop, is NL-recht van toepassing).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Bram VL

@mark

Volgens mij niet helemaal.
Anders zou je niet tax-free kopen op een vliegtuig maar de BTW van het land van herkomst van de vlieger moeten betalen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Bram VL

Even nagevraagd bij maat in luchtvaartwereld

Tijdens de vlucht is het vooral company-policy die geld voor dit soort wetten.
Zaken als moorden en dergelijke worden in princiepe afgehandeld door het land waar geland wordt.
Normaal gezien bij moord land waar vliegtuig dan boven vliegt.

Maar is redelijk ingewikkelde koek met als eindconclusie dat vooral de maatschappijen zelf heel veel te zeggen hebben in de lucht.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 mark

Wet van 11 april 2001, houdende regeling van het conflictenrecht met betrekking tot verbintenissen uit onrechtmatige daad (Wet conflictenrecht onrechtmatige daad)

Artikel 1
Voor de toepassing van deze wet wordt met het grondgebied van een Staat gelijkgesteld:
(..)
c) een zich in het luchtruim bevindend luchtvaartuig dat door of vanwege die Staat teboekgesteld is of in het nationaliteitsregister van die Staat is ingeschreven, dan wel bij gebreke van enige teboekstelling of inschrijving in het nationaliteitsregister, toebehoort aan een onderdaan van die Staat.

http://nl.wikisource.org/wiki/Wet_conflictenrecht_onrechtmatige_daad

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 London Calling

@Mark 12:37 dit gaat alleen over privaatrecht (en dan nog slechts de onrechtmatige daad). Het zegt dus niets over het arbeidsomstandighedenrecht of andere wetten

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 mark

@London Calling, amice,

Juist. Ik pretendeer ook allerminst uitputtendheid op dit vlak.

Maar arbeidsomstandigheden lijken me redelijkerwijs ook zaak van land van vliegmaatschappij. Of zou de Nederlandse Arbodienst overvliegende vliegtuigen van Oekraine-airways mogen enteren om te checken of de afzuiginstallatie wel helemaal naar behoren werkt?

  • Vorige discussie