Vijf dagen met Katrina

Amsterdam, LouisianaWe zien dagelijks de filmbeelden uit de verdronken stad, maar deze fotograaf heeft foto’s geschoten van New Orleans’ French Quarter voor, tijdens en kort na Katrina, en nadat de dijken braken. In 200 foto’s wordt duidelijk hoe de emotie in de stad verandert in achtereenvolgens verwachting, vernietiging, opluchting, verrassing en anarchie. Hier kan geen gefilmde reportage tegenop.

Via Metafilter

  1. 6

    Enige ethische teleurstelling die ik moet wegdrinken is dat de fotograaf weliswaar zijn morele verontwaardiging uit over de ‘looters’ maar dan aan het einde van het verhaal zelf aan het ‘looten’ slaat. Natuurlijk mag het zo niet heten want hij is een witte fotograaf, maar toch. Wel een coherent verslag verder natuurlijk.

  2. 9

    @caprio. Je verwijst waarschijnlijk naar de bekende fotocombinatie die op deze log door Carlos is geplaatst. Carlos kon niet uitleggen waarom 2 suggestief naast elkaar geplaatste foto’s van 2 totaal verschillend ingestoken artikelen, van 2 totaal verschillende fotograven, 2 verschillende persbureau’s uit 2 verschillende werelddelen, waarom die 2 foto’s naast elkaar geplaatst een goed beeld gaven van racisme. Jammer dat jij daar wel op voort borduurt. Ik als niet blanke vond de foto’s en tekst niet discriminerend, maar het naast elkaar plaatsen wel.

  3. 10

    @Kum; in deze reportage worden diverse malen “looters” vastgelegd, waar de fotograaf zich ook nog minachtend over uitlaat.

    Op het einde beseft de fotograaf dat ook hij NO moet verlaten. Vervolgens heeft hij geen zin om in de rij te staan en breekt ie ergens in en jat ie een auto.

    De reportage was krachtiger geweest als ie gewoon netjes op zijn beurt had gewacht. Zijn kritiek op de looters was dan ook iets geloofwaardiger geweest.