Toen we eerder dit jaar met z’n allen Charlie waren, stonden we pal voor het recht om belachelijk te maken wat voor anderen heilig is. Seculieren hebben het op dat vlak altijd makkelijker dan gelovigen, simpelweg omdat ze minder zaken heilig vinden. Maar seculiere heiligheden bestaan wel en het is dus niet gek dat lieden gezocht hebben naar mogelijkheden om terug te trappen.
Die mogelijkheid was er bij de dodenherdenking. In onder meer Zoetermeer werden de twee minuten stilte doorbroken door geschreeuw van jongeren die klaarblijkelijk als enig doel hadden het kwetsen van de gevoelens van de aanwezigen. Die jongeren hadden goed begrepen welke mogelijkheden de Nederlandse wet hen biedt. Doelbewust kwetsen mag, schieten niet.
In Hoofddorp is een online heksenjacht gaande jegens de lokale verstoorders. Hun actie maakt van hen geen dappere Charlies, maar verstoorders van iets heiligs, die straf verdienen.
Reacties (18)
En als ik om 3 uur ’s nachts keihard sta te zingen in m’n flatje kan ik me natuurlijk ook beroepen op mijn vrijheid van meningsuiting.
Om maar even net zo’n volstrekt bezopen vergelijking te maken.
Heksenjacht. Dat is wat (Hebdo)cartoonisten regelmatig moeten ondergaan. Dus dat hadden ‘lieden’ (?) zelf vooraf kunnen bedenken.
Euh… Charlie Hebdo stond niet luidkeels “Fuck Mohammed” te schreeuwen tijdens het vrijdagmiddaggebed in de moskee. Zij publiceerden hun cartoons in een tijdschrift waar je voor kan kiezen om dat al dan niet te lezen.
Ik zie toch echt wel een groot verschil.
Zijn de ‘goede Nederlanders’ weer bezig?..
Jullie missen het punt: beledigen mag toch? Als je moslims mag beledigen, dan mag dit toch ook? Waarom is dit opeens raar? Wel consequent blijven jongens en meisjes, als Je mag beledigen door iemands tradities te schofferen, dan mag dit ook.
@5: Het verstoren van een dienst in een kerk of moskee mag natuurlijk net zo min. Daar lijkt me het verstoren van een dodenherdenking wel mee te vergelijken.
En tegelijk mag je het zo belachelijk maken als je wil. Je mag er slechte sketches van maken, je mag er cartoons over tekenen die de hypocratie van die herdenking aan de kaak stellen of een parodie maken van de tenenkrommende “gedichten” die elk jaar weer voorgedragen moeten worden. Prima.
Het verstoren van een dienst, religieus of nog, is iets anders dan het bekritiseren of belachelijk maken ervan.
Herrie maken tijdens een evenement in een besloten ruimte (theater, kerk, moskee) zal over het algemeen leiden tot verwijdering uit die ruimte, niet tot boetes of vervolging of een heksenjacht. Herrie maken in de openbare ruimte heeft over het algemeen alleen gevolgen als je er zo lang mee doorgaat dat de buren de politie bellen, niet als je alleen een keer schreeuwend langsfietst. De twee minuten stilte zijn niet bij de wet verplicht.
Schreeuwen door de dodenherdenking hebben vervelende autochtonen (jongeren danwel gekken) in het verleden ook wel gedaan, en het is een respectloze kutactie. Maar niet strafbaar, en terecht.
@6 Daar heb je een punt, maar kerkdiensten vinden in beslotenheid plaats en de herdenking in de openbare ruimte.
@4 Als je bedoelt dat ik iets goed probeer te praten, zit je ernaast. Ik vind het verstoren van de herdenking behoorlijk ergerlijk (bij mij in de buurt was het een Italiaanse ijscocar die om acht uur de luidspreker aanzette).
@7
Dit lijkt me gewoon verstoring van de openbare orde en dat is gewoon strafbaar. Net als obscene gebaren maken naar een begrafenisstoet of voetballen op een drukke markt. Meestal volstaat een waarschuwing, maar in dit geval was daar waarschijnlijk geen tijd voor. Gewoon vervolgen en een werkstraf kado doen.
@8 Van mij mag de Italiaanse ijscokar ook wel een werkstraf. Sowieso:p
Overigens weet ik niet wat de heren hebben geroepen, maar ook belediging is in Nederland nog steeds strafbaar.
@8 Dus dan ben je het eens dat de raddraaiers de gevolgen hadden kunnen inschatten en daarom nu niet moeten zeuren dat de rest van NL een mening heeft over de door hen zelf veroorzaakte situatie.
@5
Nee beledigen mag helemaal niet.
De vraag is wanneer iets een belediging is; dat is niet enkel aan de beledigende. Een moslim kan iets als beledigend ervaren terwijl dat voor mij gewoon mijn mening is. Bovendien is een algemene uitspraak over moslims nog geen belediging van een individu; dat een individu zich aangesproken voelt is bijvoorbeeld weer zijn eigen interpretatie.
Nou weet ik niet precies wat hier gezegd is, maar het moge duidelijk zijn dat duidelijk er mensen waren die beledigd waren doordat iemand expliciet iets beledigends deed dat ook expliciet aan de beledigden gericht was. Afhankelijk van wat er gezegd is lijkt dit me een uitgelezen situatie om de beledigings-wetgeving er eens bij te pakken als ik het OM was.
Ter vergelijking: als ik voor de moskee ga staan en dan beledigende leuzen ga scanderen over moslims als ze naar buiten komen ofzo, dan is dat ook gewoon strafbaar als belediging (en waarschijnlijk ook als discriminatie). Hetzelfde geldt omgekeerd voor moslims die bij de Gay Pride homo’s gaan lopen beledigen (en die worden dan ook conform beleid van het OM opgepakt worden).
NB. moslims enkel als voorbeeld gebruik in lijn met @5
@10 Ja, ik vind dat ze duidelijk gemaakt mag worden dat er sprake is van huftergedrag. Maar dat vind ik van wel meer vormen van meningsuiting.
@11 duidelijk.
Het gaat bij Charlie Hebdo om atheïsten. Het verbod op atheïsme in vrijwel alle islamitische landen (met 13 landen de doodstraf) is een grotere belediging dan de cartoons (mede als commentaar hierop).
Dezelfde mensen die enorm te keer gaan tegen zionisten hebben problemen met beledigingen van de islam. Dat is inconsequent.
@14:
Eens. En ik vind ook dat we met landen waar dit aan de orde is absoluut geen handel zouden moeten drijven. Geen euro (en geen liter olie) van hier naar daar of andersom.
Nee, dat hoeft helemaal niet inconsequent te zijn.
Zelf vind ik wel dat beledigen moet mogen, is vrijheid van expressie, maar als je hele bevolkingsgroepen of groepen gelovigen of nationaliteiten op de korrel gaat nemen dan ben je natuurlijk wel gewoon een racist of antisemiet of anderszins een hater. Zionist hoort in datzelfde rijtje thuis. Wie zichzelf in 2015 nog zionist durft te noemen is geen haar beter dan een Hamas-fanaat.
Waarom publiceert sargasso dit? Alsof een blad dat er z’n werk van maakt om heilige huisjes op een gevatte manier ter sprake te stellen gelijk staat met een paar pubers die staan te brallen…
Ik zie het gedrag van die jongens vooral als provocatie. Je kunt je afvragen waar de behoefte om te provoceren vandaan komt. Is het puur hooligangedrag of is het een uiting van frustratie van mensen die zich buitengesloten voelen.
‘Is het puur hooligangedrag of is het een uiting van frustratie van mensen die zich buitengesloten voelen.’
Serieus, 2 jonge gozers op een scooter en dan een dergelijk diepgaande sociaal-filosofische gedachte er op los laten….
Gewoon twee pubers die weten dat je zo lekker kunt fokken,
niet teveel achter zoeken lijkt me.