Verschuivingen in cultureel televisieland

Cultureel correspondent Het maken van een degelijk cultureel kunstmagazine in het Nederlandse omroepbestel blijkt allerminst een sinecure te zijn. Afgelopen week werd definitief besloten om het zieltogende TV3 van de buis te halen om in het nieuwe format van NPS Arena verplaatst te worden naar zondagmiddag half twee. Geen hond die dan kijkt natuurlijk, maar op dat tijdstip kan men zich er nauwelijks een buil aan vallen. TV3 had een slechte start, werd al snel neergesabeld door de pers en verdween sneller dan verwacht van de televisie. Bij de terugkeer na de zomer begon het aardig, maar al snel zakte het weer hopeloos in. In de drang om meer kijkcijfers te halen werden gasten binnengehaald die het tij zouden moeten keren, maar ook bij de NPS zal men zich toch achter de oren hebben moeten krabben, toen men André van Duin in de uitzending haalde. Ik wil hier geen discussie starten over de inhoud van het begrip cultuur en ook geen onderscheid maken tussen hoge en lage cultuur, maar men zal het met mij eens zijn dat dat soort figuren eerder thuis horen bij de Tros of Rtl 4.

R.A.M. is dit seizoen eveneens in formule gewijzigd waarbij men afwisselend Arnon Grunberg, een magazine, een special en besprekingen aan bod laat komen. Ik moet eerlijk toegeven dat R.A.M. vorig jaar met de komst van Grunberg minder interessant werd en dat het de jaren daarvoor, ondanks het gestuntel van de presentatoren Pieter Bouman en George van Houts, gevarieerder was. Wat dat betreft is deze wijziging nog niet zo’n slechte evenals het verschuiven naar de late avond zodat in cultuur geïnteresseerden nu ook ongestoord voetbal kunnen kijken (en zelfs tot een uur of negen tegenwoordig!). Grunberg ging vorige week op zoek naar het kijkcijferkonijn, hetgeen hilarische televisie opleverde waarbij Grunberg in een soort martelapparaat steeds roder aanliep als gevolg van de dalende kijkcijfers. Grunberg’s zoektocht leverde een kijkcijfer van 67.000 op, waardoor zijn exercitie niet leek te zijn geslaagd, aangezien het gemiddelde 100.000 kijkers was. Terecht werd opgemerkt dat het niet het doel van programma’s als R.A.M. is, om het grote publiek te bereiken.

Wat mij nog het meest verbaast, is dat de Vpro niet meer in staat lijkt te zijn om sterke muziekprogramma’s zoals Onrust of Loladamusica te maken, waarin bijvoorbeeld onvergetelijke portretten van artiesten werden gemaakt zoals de bekroonde documentaire met een volledig aan lager wal geraakte Jon Frusciante tijdens zijn vrijwillig gekozen periode buiten de Red Hot Chili Peppers. Met het nieuwe R.A.M. magazine probeert men opnieuw dat soort documenten te maken en wel vanavond met een reportage over o.a. het Sleazefest, waarover ik zo’n twee weken geleden al berichtte. Het is te hopen dat men de draad weer op de oude manier weet op te pakken en men zich niet laat verleiden om de kijkcijfers te laten regeren boven de kwaliteit. En als je dan toch gaat kijken, neem dan even de tijd voor Nachtpodium daarna.

R.A.M.
Nachtpodium

  1. 1

    Ik vond het maar vreemd dat TV3 ineens verdween. Het boterde niet echt heel goed tussen Matthijs van Nieuwkerk en Hadassa de Boer, maar de inhoud van het programma sprak me wel aan. Het was echt anders dan die enorme overload aan politieke talkshows. Misschien hadden ze het beter kunnen terugschroeven naar 2 langere afleveringen per week.

    Gaat Matthijs van Nieuwkerk nog iets nieuws doen?

  2. 2

    Arnon Grunberg is vreselijk. Die man heeft een uitstraling waarbij de mooiste culturele uitingen verworden tot een treurige bedoening. Het mag vooral niet mooi zijn, maar het moet treurig, triest, zwaar en moeilijk zijn. Dat is dodelijk, en niet alleen voor de kijkcijfers.

    En TV3? Dat is vooral op tv als het culturele seizoen is afgelopen. De NPS dat niet in te zien..

  3. 3

    Smaken verschillen blijkbaar. Ik was nooit een groot fan van Grunberg, maar onder invloed van zijn R.A.M. presentatie ben ik zijn boeken maar eens gaan lezen. Fantastisch.

    Ik geniet juist van de Grumberg Stijl en R.A.M. staat nog steeds eenzaam aan de top. Maar ik betreur het verdwijnen van TV3. Vanmiddag toevallig in NPS Arena gezapt en ik ben best enthousiast.

    De kijkcijfers zullen het moeten bewijzen, maar ik denk dat er best wel een markt is voor kunst&cultuur op de zondagmiddag. Ook ik wil geen opmaat geven tot een discussie over hoog en/of laagcultuur, maar ik ben bang dat de enige kunst&cultuur waar op prime time ruimte voor is, tussen kunst&kitsch en de Bauers zal zijn.

  4. 4

    De door U omschreven dip van VPRO muziekprogramma’s stemde mij ook weemoedig..ik moest mijn stem als trouw lid en liefhebber laten horen. Een envelop met een stofdoek ( Hema) opgestuurd naar de redactie van de zo door mij geliefde omroep, nooit wat van gehoord.

  5. 5

    Ik keek altijd graag naar de programma’s van Klaas en Empee bij de VPRO. Ver daarvoor had je de gebroeders Ekkel met Jonge Helden. Is er op het moment iets vergelijkbaars op de buis?

  6. 6

    @Meneer Tim: Mathijs van Nieuwkerk is elke maandagavond te zien bij het onvolprezen Holland Sport.

    @Larie: Misschien kunt u nog eens een briefje sturen of er iets met uw stofdoek is gebeurd.

    @phonkee: dat is juist het probleem.

  7. 7

    Het lijkt ook wel alsof cultuur – in deze draad idem- maar in twee stukken valt op te delen. Plat gezegd de populaire bauercultuur versus de zwaarwichtige grunbergcultuur. En met geen van beiden heb ik echt iets.

    En ik denk dat die gapende leegte juist ook het probleem is. Zo had de BBC recentelijk een geweldige serie over zwarte muziek, van blues via soul naar pop, mooie muziek, fraaie biografieen van mensen wiens naam ik wel, maar geschiedenis niet kende. Geweldig, ik heb weer heel wat nieuwe muziek leren kennen.

    Ik hou van dat soort inkijkjes in werelden en culturen die ik nog niet kende, terwijl het in geen van de bovengenoemde categorieen past.

    Misschien moet je het als een cultureel soort Discovery zien, want pas dan kom je er achter dat er meer is, en wanneer je meer wilt lezen is er altijd de bibliotheek of internet.