COLUMN - Grote techbedrijven zoals Amazon, Facebook en Google proberen steeds nieuwe markten te verzwelgen. Waar Amazon begon met boeken en films, en daar later wasmachines en schoenen aan toevoegde en tussendoor allerlei techbedrijfjes opkocht (een weg die ook het Nederlandse Bol.com volgt), hebben ze de laatste jaren nogal ‘afwijkende’ bedrijven opgekocht. Denk aan de overname vorig jaar van Whole Foods Market, een Amerikaans-Britse supermarktketen voor biologische producten. De laatste aanwinst, nog geen anderhalve maand geleden: PillPack, een online apotheek die tevens beschikt over grote hoeveelheiden patiëntengegevens.
Google heeft een tijdlang geprobeerd haar eigen versie van patiëntendossiers op te zetten (Google Health), en tracht daarnaast al een tijdje zijn voet tussen de deur te krijgen op het vlak van de kleine betalingen, via Google Wallet. Tot nu toe hebben ze PayPal niet kunnen wegvagen, maar de markt van onderlinge betalingen – van privépersoon naar privépersoon – is een zeer verleidelijke. En het wordt er steeds drukker.
De nieuwste mededinger op dat vlak: Facebook. Vanwege veranderingen op zowel de Europese als de Noord-Amerikaanse regelgeving over data-uitwisseling en open data, mogen derde partijen banken tegenwoordig vragen hun allerlei gegevens over hun klanten ter beschikking te stellen. Zowel Facebook als Amazon zijn daarin zeer geïnteresseerd.
Natuurlijk is toestemming van de klant een vereiste, maar tegelijkertijd is dat een makkelijk te nemen horde. Amazon speelt nu al ongetwijfeld met het idee haar klanten een maand gratis toegang tot Amazon Prime te geven, in ruil voor toegang tot hun bankgegevens – denk aan zaken als saldi, transacties en uitgeefpatronen. Het akelige van die te verlenen toestemming, is voorts dat die eenzijdig is. Indien u Facebook toegang verleent tot uw transacties, krijgen ze automatisch toegang de gegevens van mijn transacties met u, zelfs wanneer ik Facebook die toestemming heb ontzegd.
Je zit in de apps die Facebook nu bedenkt nog steeds gewoon bij je ‘eigen’ bank, maar doet allerlei onderlinge betalingen – geld voor een gezamenlijke lunch, samen de rekening delen na een etentje, een verrekening voor een tweedehands aankoop – dan via Facebook Messenger; zo ongeveer wat je nu met Tikkie kunt doen.
Maar Tikkie legt alleen een handig en haast onmerkbaar laagje over ‘ouderwetse’ bankoverschrijvingen, net zoals PayPal al deed. En Tikkie kijkt niet verder dan je betalingen. PayPal wel, en dat heeft dan ook geregeld accounts afgesloten en saldi bevroren omdat iemand volgens obscure regels ‘verdacht’ of een account ‘niet opportuun’ zou zijn.
Facebook wil meer. The Wall Street Journal berichtte gisteren dat Facebook met een aantal grote Amerikaanse banken in gesprek is om te ‘bekijken’ welke diensten zij hun klanten kunnen leveren, in ruil voor de bankgegevens van die klanten.
Een privacyschendend ‘vriendennetwerk’ dat mijn data aan adverteerders verkoopt. Ik kan niet wachten om mijn onderlinge betalingsverkeer ook via hen te laten lopen. What could possibly go wrong?
Deze column van Karin Spaink verscheen eerder in Het Parool.
Reacties (18)
Karin valt hier toch een beetje door de mand. Bol.com is geen nederlandse amazon maar gewoon de webwinkel van Ahold.
@1: Dus er had moeten staan “een weg die ook Ahold volgt“?
Maar het klop toch wel dat de consument Bol punt com heeft leren kennen als eerst een boekenwinkeltje en dat, net als bij Amazon, de handel gestaag is uitgebreid?
Maar ja, een echte analist wil natuurlijk de puntjes op de i ;-)
@2: nee niet echt. de groei van amazon is gebaseerd op schaalvoordelen->zo groot worden dat je er niet om heen kan. de groei van bol.com is complimentair aan de fysieke winkels van Ahold. voorbeeld: Amazon begon in boeken maar is nu de grootste in clouddiensten (AWS).
https://www.cnbc.com/2018/04/27/microsoft-gains-cloud-market-share-in-q1-but-aws-still-dominates.html
Bol begon als webwinkel van Bertelsmann en is nu… nog steeds een webwinkel. De vergelijking tussen die twee is erg oppervlakkig.
@1
En bij Bol.com kan je nu ook achteraf betalen. Dat vind ik een verrassende ontwikkeling. Verder is het verstandig om alle nieuwlichterij op betalingsgebied rustig af te wachten. Bij Facebook hoeft niemand een account te nemen. (Sowieso verstandig) Amazon levert bij mijn weten niet eens in Nederland, Ali express wel.
Geen enkele reden tot paniek dus. Ik begrijp dan ook weinig van dit opgewonden gedoe.
@4: [ Amazon levert bij mijn weten niet eens in Nederland, ]
Altijd effe googelen:
https://www.amazon.nl/
“Geruchten zijn dat Amazon ook het marktaandeel in Nederland wil vergroten (het marktaandeel is overigens al flink in Nederland: Amazon staat op nummer zes qua webshop-omzet).”
https://www.marketingfacts.nl/berichten/komt-amazon-naar-nederland
@3: Bol.com dient ook als centrale marktplaats voor 20.000 partners met hun eigen producten.
Daarmee is het wel iets totaal anders dan het “webwinkeltje” van Ahold Delhaize. De geschiedenis van BOL is mijns inziens na de korte start bij Bertelsmann, vooral de zelfstandige groei en pas sinds kort als onderdeel zijnde van Ahold Delhaize.
@4: niet allé websites accepteren een Nederlandse bandpass, laat staan een overboeking. Gangbare optics zijn creditcards en PayPal.
Beiden hebben nadelen
@5
Ik zie dat ik achter loop, Amazon levert ook in Nederland.
@7
Klopt. Maar ik kies er bewust voor om sommige zaken te negeren. Een creditcard is bijvoorbeeld zoiets wat ik negeer. Bol.com die betaling na levering accepteert heeft bij mij een streepje voor. De ervaring leert mij om voorzichtig te zijn op betalingsgebied. Dat houdt me al weer tientallen jaren uit onzinnige schulden en andere Scheringa-ellende.
@6:
Dat is correct, en daar moet je geen “analist” voor zijn.
:-)
@6: “webwinkeltje van ahold” zeg jij (leg ieman anders woorden in de mond plz). Ik zeg dat het primair een webwinkel is: bol.com verkoopt andermans spullen online.
Amazon is een technologie bedrijf met een ecommerce tak. Groot verschil. Als je kijkt naar de omzet komt rond de 55% (2018) uit de ecommerce activiteiten. Bij Bol.com is dat 100%. De groei bij Amazon zit in de cloud diensten en de kunstmatige intelligentie, iets wat je kan weten als je een klein beetje verstand hebt van de markt.
@10:[ gewoon de webwinkel van Ahold. ]
Ik heb je drie letters in de mond gelegd: tje.
Om aan te geven dat de manier waarop jij het schrijft het lijkt of AH een webwinkel heeft waar het uitsluitend AH spul verkoopt.
BOL verkocht in eerste instantie een eigen assortiment, eerst boeken en cd’s, later een hele catalogus.
Nu zijn daar 20.000 partners bij gekomen met hun eigen assortiment dat zij rechtstreeks aan de klant leveren en waar BOL slechts commissie (en data!) opstrijkt. Dan ben je meer een platform of “winkelcentrum” dan webwinkel.
Zo heeft Beslist.nl helemaal geen eigen spullen en alleen maar “partners” die je via het “winner takes all” principe makkelijk kunt uitpersen.
Over Amazon heb ik het met jou helemaal niet gehad en ben ik het toch met je eens. Iets wat ik kan weten want ik heb wel een klein beetje verstand van de markt.
@11: Over Amazon heb ik het met jou helemaal niet gehad en ben ik het toch met je eens.
dat is het probleem. ik merkte op dat de vergelijking bol.com amazon onzinnig is. jij leest daar in dat ik bol.com niet zo hoog heb zitten. dat klopt overigens: bol.com is wel heel erg snel van de troon gestoten door een coolblue. ik denk dat je de scope voordelen van een platform of netwerk overschat. Myspace, Hyves, etc zijn bijvoorbeeld sneller verdwenen dan ze opkwamen. Data sec zegt ook niks als je geen goede mensen hebt om het te commercialiseren.
@12: [ jij leest daar in dat ik bol.com niet zo hoog heb zitten. ]
Nee, dat heb ik boven al uitgelegd: “dat de manier waarop jij het schrijft het lijkt of AH een webwinkel heeft waar het uitsluitend AH spul verkoopt.” Ik heb je niet aangesproken op de vergelijking met Amazon.
[ ik denk dat je de scope voordelen van een platform of netwerk overschat. ]
Waar zeg ik dat een platform of netwerk zoveel voordelen heeft? En vergeet niet dat elke bedrijf een eigen strategie kiest waar ze zich het lekkerst bij voelen en de meeste expertise in hebben en voor hun mogelijkheden de beste stabiele winst verwachten.
Persoonlijk had ik best een hoge pet op van BOL, hoe je als klant behandeld werd en de kwaliteit van de aangeboden artikelen. Toen ze partners en particulieren toelieten (met soms zelfs 2e hands verkoop) is dat in mijn ogen flink verwaterd want ik moet nu heel goed opletten wie de werkelijke aanbieder is.
[ Data sec zegt ook niks als je geen goede mensen hebt om het te commercialiseren.]
Wat een dooddoener. Rolls Royce sec zegt ook niks als je geen goede mensen hebt om het te commercialiseren.
@13: Wat een dooddoener. Rolls Royce sec zegt ook niks als je geen goede mensen hebt om het te commercialiseren.
nee hoor. sommige vormen van eigendom/kapitaal kunnen bedrijven met relatief weinig moeite te gelden maken. denk aan merken of patenten. data is een andere categorie hulpbron, het is bijna ruwe grond – zonder intensieve bewerking heeft het vrijwel geen waarde.
dat bol.com veel data verzamelt (doen ze dat echt trouwens? misschien staat het allemaal op een webserver = ontoegankelijk voor de business, who knows) zegt wat mij betreft weinig over het groeipotentieel.
En vergeet niet dat elke bedrijf een eigen strategie kiest waar ze zich het lekkerst bij voelen en de meeste expertise in hebben en voor hun mogelijkheden de beste stabiele winst verwachten.
richting aandeelhouders gaat Bol.com duidelijk voor exponentiele omzet groei. dat een nieuwe coolblue (om maar over alibaba of amazon te zwijgen) veel sneller groeit (zij het van een lager niveau) zegt wel iets over het (niet) slagen van de strategie.
full disclosure: ik ken bol.com een beetje van binnen en wat data betreft lopen ze zeker niet voor.
@14: [ sommige vormen van eigendom/kapitaal … zonder intensieve bewerking heeft het vrijwel geen waarde. ]
Dat is puur geklets om je misser te maskeren.
[ dat bol.com veel data verzamelt (doen ze dat echt trouwens? misschien staat het allemaal op een webserver = ontoegankelijk voor de business, who knows) zegt wat mij betreft weinig over het groeipotentieel. ]
Dat staakt haaks op: [ ik ken bol.com een beetje van binnen en wat data betreft lopen ze zeker niet voor. ] Je maakt jezelf totaal ongeloofwaardig hiermee.
Blijkbaar weet je niet dat platforms data krijgen door hun visitors op het platform en klantinfo opeisen van de partners. Die partners leveren zo een schat aan info aan de platformeigenaars over het succes van hun producten en de identiteit van hun klanten, waar ze nog commissie voor betalen ook. Terecht dat ze bang zijn dat de platformeigenaar met die kennis succesvolle producten van de partners ontdekt en aan het eigen assortiment toevoegt. Of traffic doorsluist naar die partner/product die het platform het meest oplevert.
@16:
[ dat bol.com veel data verzamelt (doen ze dat echt trouwens? misschien staat het allemaal op een webserver = ontoegankelijk voor de business, who knows) zegt wat mij betreft weinig over het groeipotentieel. ]
Dat staakt haaks op: [ ik ken bol.com een beetje van binnen en wat data betreft lopen ze zeker niet voor. ] Je maakt jezelf totaal ongeloofwaardig hiermee.
stel je niet aan man. ik zeg dat ik het een beetje ken van binnen, niet dat ik hun hele dag landschap inzichtelijk heb. jij weet nog minder: je gaat er vanuit dat een site in beheer hebben hetzelfde is als “alle data hebben”. over amateurisme gesproken.
Blijkbaar weet je niet dat platforms data krijgen door hun visitors op het platform en klantinfo opeisen van de partners.
pseudo-engels (“visitors” poeh poeh “bezoekers” klonk niet deskundig genoeg) maakt je niet deskundiger in deze. zolang jij niet weet met welke granulariteit en frequentie data eventueel wordt gedeeld, kan je geen uitspraken doen over de waarde ervan (en heeft je verhaal een hoog textbook/”ik heb een blogpost gelezen” gehalte). ik heb een beetje praktische kennis van het bedrijf zelf en wat ik ervan heb gezien – not impressed.
Of traffic doorsluist naar die partner/product die het platform het meest oplevert.
Traffic? Ja hoor pannekoek: hoe kan je de platformeigenaar verkeer van de ene naar de andere partner doorsluizen? Concreet zeg maar (dus geen vaag gelul over redirects enzo).
Overigens doen ze wat jij beschrijft daar totaal niet (met data).
@17: Ik heb heel mijn werkzame leven in de direct marketing gezeten:
paper mailings en e-mailings verstuurd,
dataspecialisten aangestuurd op prospectselecties,
telemarketeers aangestuurd, outbound
inbound telemarketing n.a.v. direct response televisie,
gehandeld met adresbrokers over NAW en gedragsprofielen,
zaken gedaan met affiliate marketeers over prospectgeneratie,
twee webshops vanaf nul opgezet,
diverse actiewebsites met landingpages voor tweetraps multichannel promoties aangestuurd, technisch en creatief,
google analitics beheerd,
de webshops met Beslist.nl verbonden, zakelijke en technisch,
bij BOL op gesprek geweest over het opzetten van een in-store concept op hun website zoals Chanel in de Bijenkorf zit.
En dan vergeet ik nog een heleboel…
En in die wereld is het gebruik van legio engelse termen dagelijkse noodzakelijke praktijk, dus als je valt over “traffic” of “visitors”, dan val je keihard door de mand. Je snapt blijkbaar niet eens dat een visitor op een platform als Beslist of Google Shopping binnenkomt en van daaruit pas wordt doorgesluisd naar de website van de partner. En bij BOL zelfs dat niet, je blijft op de website van BOL.
Amateur!