DATA - Bij al de commotie over de olieprijs is het wel goed om weer een update te geven van de grafiek van de voor inflatie gecorrigeerde benzineprijs in Nederland. Alle prijzen omgerekend naar 2007 euro’s dus.
Update 2008-02-23: Nieuwe versie van grafiek beschikbaar.
Update 2011-07-23: Nog nieuwere versie van grafiek beschikbaar.
Update 2012-02-14: Nieuw record, dus weer een nieuwe grafiek
Reacties (37)
duidelijk beinvloed door de zonnecyclus
Die prijs wordt goed vlak gehouden!
de gradient achtergrond veroorzaakt een optisch bedrog voor mij, maar de schaal is ok, moest het nameten.
de prijs is dus met 50% opgeslagen.
noem ik niet vlak houden ;p
wow, dat relativeert de hele discussie omtrent de brandstofprijzen toch weer een beetje
(heb je dezelfde stat ook voor diesel ;-) )
@3: Als je 1970 als ijkpunt neemt. Waarom zou je dat doen (begin lijkt me hier niet helemaal willekeurig gekozen). Als je uitgaat van 25 jaar geleden uitgaat (1982), hebben we het maar over 11% stijging. Dat is behoorlijk vlak houden. Het lijkt me dat we zelfs een kleiner deel van ons inkomen aan benzine spenderen dan 25 jaar geleden.
@3: Daarnaast als je het vergelijkt met de prijs van de belangrijkste grondstof (olie), is het zelfs extreem vlak houden. Zet daar dan ook nog eens de kwaliteitsverbeteringen tegenover die olie over de tijd meegemaakt.
Het punt 1970 is alleen maar gekozen omdat ik niet verder terug vergelijkbare gegevens kon vinden.
Het is inderdaad maar wat je als ijkpunt neemt. Maar er zit dus wel een stijgende lijn in.
Je zal dit echter ook weer moeten afzetten tegen het gemiddelde netto inkomen van mensen en zo bepalen welk percentage van hun inkomen ze nodig hebben om een beetje gemiddeld rond te kunnen rijden. Dat wordt nog een heel gereken.
Wat dit wel aangeeft is dat de fluctuaties in de benzineprijs minder groot zijn dan menigeen wil doen voorkomen.
@Bismarck:
Het is een welbekend fenomeen dat de ontwikkelde (geindustrialiseerde) landen per dollar binnenlands inkomen minder brandstof verbruiken dan ontwikkelingslanden. Steeph, uitgaande van een gemiddelde jaarlijkse reële groei van 2%, is het inkomen sinds 1975 meer gestegen dan de benzineprijs.
@Steeph:
Wie ook alweer?
Wat ook een interessante zou zijn, is de ontwikkeling van de bezineprijs vóór belasting doo de jaren heen. Dan zal de lijn heel wat vlakker gaan lopen.
Dat weet ik niet Sir, het percentage belasting dat op benzine geheven wordt is toch vrij stabiel gebleven de laaste decennia?
BTW gaat inderdaad als een percentage over de literprijs heen. De accijns is een vast bedrag dat zo nu en dan verhoogd wordt. In de verhogingen zitten ook inflatiecorrecties, maar ik vermoed dat het aandeel belasting in de prijs tov 1970 ook reeel gestegen is.
Semi ontopic: In de pampieren NRC gisteren een prachtige grafiek van de Nederlandse huizenprijzen vanaf 1650 tot heden. Helaas niet online te vinden, wel een stukje artikel. We zijn bijna weer terug op het recordniveau van 1736 terug.
@JSK #8 (laatste regel): Uh ja, toen stond ik even met een hand vol toetsen. Ik doelde daarmee op de mensen die altijd wijzen naar de oliemaatschappijen als zouden zij iedere verhoging van de olieprijs aangrijpen om de benzineprijs omhoog te laten schieten. Maar daar is dit niet de juiste grafiek voor.
Trek mijn keutel voor die opmerking weer in.
@12: Koopkracht- en prijspeilcorrecties die verder terug gaan dan 1900 zijn bijna altijd volstrekt onbetrouwbaar. Leuk artikel, maar slaat negens op.
Steeph, je kunt je ook afvragen waarom de benzineprijs niet gedaald is. Ik las ergens dat veel Amerikaanse producten in Nederland even duur blijven ondanks de waardevermindering van de dollar.
@Carlos,
In het artikel wordt gesuggereerd dat huizenprijzen samenhangen met economische groei. De gouden eeuw was echter al voorbij in 1736.
@MP: Zucht… (voor beide nummers 15 en 16)
Denk om je hart JSK, ik zie je graag nog wat langer hier.
@JSK, 14:
Die Herengracht-index is wel keurig peer reviewed gepubliceerd (“A Long Run House Price Index: The Herengracht Index, 1628-1973”, Real Estate Economics, Summer 1997). Zo te zien is Real Estate Economics niet bepaald in de Cell van de economie, maar toch…
Naja, wat is ‘het prijspeil’? Vaak wordt dat berekend als de prijs van de jaarlijkse consumptie van gemiddelde persoon. De verandering in dat prijspeil is (per definitie) de (consumentenprijs)inflatie.
Het grote probleem met historische reeksen van prijspeilen (dus: inflatie) is dat men vrij beperkte kennis heeft van de gemiddelde consumptie in 1736. En zelfs als je categorie ‘voedsel’ iets te zwaar (of te licht) weegt, zal het effect van samengestelde inflatie er voor zorgen dat je het prijspeil in 1736 tov nu veel te hoog of veel te laag inschat.
Historische prijspeilvergelijkingen? Niet aan beginnen als iets over de economische situatie van nu wilt zeggen. Wel aan beginnen als je het ‘gewoon interessant’ vindt.
@Carlos, hier istie. En de gevolgen van de Franse tijd zijn tussebeie ook niet mals geweest.
Interessanter is momenteel de dieselprijs.
Ook de prijs voor belasting is interessant omdat de belasting voor een belangrijk deel percentueel wordt berekend en de brandstofprijs-wisselingen dus versterkt.
Evenzo interessant staatjes:
Wat kost historisch gezien een gemiddelde benzine auto per km die bv. 1:10 rijdt en 1000 KG weegt. Idem voor een diesel auto. Of juist per maand op basis van bv. 2000 KM per maand.
Juist die inflatie correctie vind ik interessant. Een los staatje hoe de inflatie zich ontwikkeld heeft is ook wel interessant.
Is dit met of zonder accijnzen?
Bedankt mescaline, leerzaam artikel.
Het ziet er idd nogal meevallend uit, vooral dan omdat je door al de onheilsprofeten een scherpe trend naar boven all the way zou verwachten.
Maar zo te zien is er dus een trend dat na drie pieken een daling komt. Mooi, dus het wordt nog even duurder en dan een flink pak goedkoper. Bring it on.
Ik wil het kwartje van Kok terug.
Ik wil het kwartje van Kok ook terug.
Van mij mag de benzine twee keer zo duur en de wegenbelasting weg. Ofwel, rekeningrijden in zijn eenvoudigste vorm
@Cico: Hoewel niet in die uiterste variant, vind ik dat inderdaad ook een betere weg.
Hoewel je dan de drempel om überhaupt een auto te kopen wel lager maakt, en daarmee de kans vergroot dat hij toch gebruikt wordt.
Maar of dat nu nog geldt, met de huidige penetratie van auto’s….
Of versneld de waterstofmaatschappij…mag ook!
@11: Ik vermoed het tegenovergestelde. Lijkt me ook logisch. De aardolieprijs is veel harder gestegen dan de benzineprijs, dus de belasting moet wel achtergebleven (relatief kleiner geworden) zijn.
Voor kenners (d.i. ik en ik ben geen kenner) was het al bekend =)
Als je dan de grafiek ook nog corrigeert voor dat auto’s 2x zo zuinig zijn gaan rijden, dan haal je volgens mij de nul-lijn wel. Mooi dat dit nu misschien ook bij het groter publiek bekend wordt.
Je zou die grafiek ook eens moeten maken voor brood of bier, mogelijk ziet die er niet veel anders uit.
De prijs voor oliebollen is dit jaar niet gestegen, die maken ze gewoon een stukkie kleriner. :-)
@zazkia: De auto’s zijn de laatste 20 jaar nauwelijks zuiniger geworden. Iedere verbetering in de techniek van de motor werd gecompenseerd door de toename van het gewicht (extra kreukelzones, airbags, etc) en standaard uitrusting (airco (stroom!), navigatie, electrische spiegels, etc…).
@Xiwel: Bier lijkt me een goede :-)
Ik ga eens zoeken.
Iemand tipte me dat in een Intermediair van een paar maanden geleden een stuk stond over welk deel van het inkomen naar voedsel, vervoer, huisvesting gaat door de laatste eeuw heen. Iemand in bezit daarvan?
de auto is wel zuiniger geworden :
1 op twintig is te doen, maar dan nog ben je vergeleken met 20 jaar geleden per strekkende kilometer méér van je maandelijkse budget kwijt .
Dank aan onze belastende regering zijn we nederlanders verplicht in een klein k** autootje op onze aftands versleten snel?wegen met 60 doorsukkelen of met een belasting voordeel fiets kats door de regen te jakkeren.
je betaald potver een paar honderd euri per maand om dat kreng lopend te houden per maand en je maakt er een uur of twee gebruik van per dag, daar kun je potver een tweede of derde vrouw van onderhouden.
en nee openbaar vervoer is niet een alternatief als je in de regio woont.
@31: Of de winsten in de tussenliggende sectoren (raffinage, verkoop) zijn geslonken, dat kan ook nog.
In de VS is de fluctuatie beduidend groter. Dat zal wel komen doordat het belastingdeel kleiner (en dus minder stabiel is). Als ik de grafiek van NYT mag geloven:
http://www.nytimes.com/ref/us/20070524_REFINERY_GRAPHIC.html