4 juni 2021: Bijna 8 op de 10 automobilisten laten auto bewust weleens staan | 4 juni 2021: Nederland wil weer plankgas | |
In 2020 gaf 78 procent van de Nederlandse automobilisten van 18 jaar of ouder aan de auto weleens bewust te laten staan. Voor de meesten is meer beweging het belangrijkste motief. 16 procent doet dit vooral om een bijdrage te leveren aan een beter milieu of klimaat. |
Een meerderheid van de Nederlanders wil overdag harder kunnen rijden op de snelweg. Bijna 52 procent van de bevolking is de maatregel beu om al bij 100 kilometer per uur het gas in te houden. |
ANALYSE - Zelfde bron (CBS), andere selectie. En het stuk en de kop van de Telegraaf zijn in meerdere opzichten suggestief. De vraag was niet of de 100 km/h maatregel weg moest, maar wat men een goede maximumsnelheid voor overdag vond. Dat is niet dezelfde vraag. En al helemaal niet als je daarbij de overwegingen meegeeft (stikstof, klimaat).
En vervolgens suggereert de Telegraaf dat de meerderheid 130 wil rijden (plankgas). Maar dit is slechts 17.9%. Want 24,3% wil 120 en 9,4% wil 110. En, verrassing, de grootste enkelvoudige groep, 40,5% wil 100 houden.
Verder in de krant van vandaag geen enkel stuk over het belangrijkste deel van het onderzoek waar bovenstaande een aspect was: “Drie kwart Nederlanders maakt zich zorgen over gevolgen klimaatverandering”
Reacties (6)
Qua plankgas gaan; je kunt kijken hoe mensen nu al na 7 uur autorijden. En mijn gevoel zegt dat de meeste mensen dan harder rijden dan de 100 km/h die overdag de maximum is op plekken waar je dan harder mag rijden. Veel meer dan die 40% die zegt dat 100 wel voldoende is. Nu zijn mijn persoonlijke ervaringen natuurlijk n=1 (en dan op hele selecte stukjes snelweg, speciale tijden en nog geen handvol gevallen), maar ik zou wel eens willen weten wat de snelheidsverdeling nu ’s avonds is op de snelweg.
Dat de Telegraaf weer eens een hele interessante draai kan geven aan zo’n rapport is natuurlijk enerzijds knap, en anderzijds toont het aan dat je sociale media niet nodig hebt om in één land meerdere werkelijkheden te creëren.
Op zich best netjes dat ze aangeven dat hun kop gebaseerd is op “bijna 52%” van de Nederlanders die het met de stelling eens is [modulo herformulering, zie uitleg Steeph], maar om dat een “duidelijk signaal” te noemen vind ik toch wat ver gaan.
(Overigens is de “bijna 52%” overeenstemmend met de drie groepen die Steeph noemt: 17.9+24.3+9.4=51.6, maar in het rapport zijn er groepen voor >130 (1.4%) en geen max (1.2%), dus kom je dan op 54.2%.)
In de 17,9 zat al de >130 en geen max inbegrepen. Dus het is echt 51,6%.
Beetje onduidelijk in mijn tekst. Maar ook boven de 130 beschouw ik dus als plankgas.
In Duitsland kachelt het overgrote deel gewoon tussen de 100 en 130 op de snelweg.
De gemiddelde Duitser weet ook wel dat heel snel rijden zeer vermoeiend is en dat dat hinderlijk gorgelende geluid van achter uit de benzinetank pijn aan je portemonnee doet.
Heel snel rijden is alleen voor de elite plus wat jonge onbesuisde ongetrouwde pubers. Ook hier in Nederland.
Dat onderzoek is van vorig jaar, toen de 100 km/h maatregel net in ging.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2021/klimaatverandering-en-energietransitie-opvattingen-en-gedrag-van-nederlanders-in-2020/5-duurzame-mobiliteit
Hoe zou zo’n onderzoek nu uitvallen, nu men weer meer de weg op gaat en ook wel duidelijk is dat de maatregel niet zo heel veel helpt?
Kan me voorstellen dat er een groep mensen is die de maatregel destijds accepteerde in de verwachting dat die zoden aan de dijk zou zetten.
Zijn er dan ook significant veel automobilisten onder de 18?
Overigens zijn de koppen in het geheel niet in tegenspraak; Uit de eerste valt te lezen dat degenen die de auto laten staan dat in meerderheid niet uit milieuoogpunt doen (“Voor de meesten is meer beweging het belangrijkste motief”). Dus wat minder vaak autorijden en harder autorijden zijn op geen enkele wijze in tegenspraak (beiden zijn meer beweging ;-).
Maar goed, doelgroep voxpop is niet bepaald een goed beleidsuitgangspunt. Als je iedereen in de winkel gaat vragen hoeveel BTW ze willen betalen, op kantoor naar inkomstenbelasting, of bij mensen met een uitkering naar de hoogte daarvan, krijg je waarschijnlijk nog veel grotere meerderheden voor (bijzonder voorspelbare) uitkomsten.