Och, met zes universiteiten in de Top 100 doen we het beter dan, pak hem beet, Frankrijk en Duitsland.
#2
TRS
de losers lopen rond in Warsaw
#3
EVH
*gooit bul in de prullenbak*
#4
EVH
Ik ben trouwens zeer benieuwd hoe ze dat meten. Ik ken aardig wat Amerikanen met een bul op zak, en daar had ik geen hoge pet van op. Ze (en trouwens ook de Nederlanders) waren inferieur aan: de Belgen…
pfoe… de UvA finisht gelukkig net boven de Jawaharlal Nehru University (India) op de 183ste plaats.
#6
Spuyt12
Dat is de VU. De UvA eindigt hoger.
#7
Arathorn
@EVH: Het is geloof ik een combinatie van publicaties, hoe vaak die publicaties door derden worden geciteerd, en de ratio studenten : ondersteunend personeel.
Er zijn verschillende van dit soort lijsten, en de makers van die lijsten zijn het standaard met elkaar oneens. Ik neem ze dus ook met een korreltje zout. Bovendien doet Nederland het idd niet zo heel slecht.
#8
prometeus
Is de RUG nu de enige die niet in het rijtje voorkomt? ff tellen:
Eindhoven, UvA, VU, TUD, UT, Wageningen, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen.
Ook grappig om te zien dat kabinetsleverancier (en daarom alom geprezen) VU de laagst geplaatste Nederlandse universiteit is.
Weet niet zo goed wat ik met dit rijtje aan moet. Hangt ook heel erg van het onderzoeksveld af. Wageningen schijnt bv wereldtop te zijn als het om voedsel gaat, maar die staat halverwege.
#9
Nette Heer
@ prometeus: het oude beroepskeuze-adagium gaat hier op. Als je niet veel kan, word je makelaar, journalist of politicus.
40% peer review als criterium geeft een hogere kans aan algemene, westerse universiteiten. En: een krant met een commercieel belang publiceert dit.
Maar toch: interessant én vermakelijk.
#10
Theedoek
@EVH, maar van welke universiteiten kwamen die bullen dan?
Het begrip universiteit wordt in Amerika wat breder gebuikt dan hier het geval is (of misschien moet ik al zeggen was). Vandaar dat er in Amerika allerlei ranglijsten worden opgesteld om wat orde te scheppen. Amerika is geen egalitair land, ook niet op het punt van onderwijs. Amerikanen vragen elkaar ook altijd aan welke universiteit ze dan gestudeerd hebben.
En dan te bedenken dat je met een luizige 3000 e per jaar op die Hollandse een heel eind komt… Bij veel van de andere mag je daarvoor blij zijn als je een rondleiding over de campus krijgt en een half semester mag volgen.
#12
Bismarck
Typisch dat deze lijst het pertinent oneens is met het ministerie van OC&W over de nederlandse universiteiten.
#13
mescaline
KU Tilburg ontbreekt.
#14
EVH
@ Theedoek: De mijne van Nijmegen.
Het is, vrees ik, zoals NH zegt:
“Als je niet veel kan, word je makelaar, journalist of politicus.”
Maar ik neem aan dat je die Amerikanen bedoeld? Van alle uit de eerste 10. In een project met academici heb ik ontdekt dat er belangrijke maar toch vrij eenduidige verschillen zijn tussen de universiteitsculturen.
+ Amerikanen hebben veel kennis (lees: kunnen alles letterlijk citeren), maar begrijpen er weinig van
+ Nederlanders begrijpen best veel maar kunnen geen bal citeren (zonder Google dan)
+ Belgen kunnen alles citeren en begrijpen het ook nog
#15
prometeus
@Nette Heer: “Als je niet veel kan, word je makelaar, journalist of politicus.”
…of jurist ;-)
#16
Bismarck
@14: Onze ervaringen zijn toch ietsje anders bij de transnationale Universiteit Limburg. We hebben een opleiding (Moleculaire Levenswetenschappen / Biomedische Wetenschappen)zowel in Maastricht als Hasselt.
De ervaringen hier: Belgen zijn theorievreters. Ze kunnen inderdaad alles reproduceren. Alleen als je ze vervolgens zelfstandig iets wilt laten doen, ontstaan er problemen. Kennis toepassen wil niet lukken.
Nederlanders daarentegen hebben minder kennis paraat, maar kunnen wel (ook niet eigen kennis) toepassen. Die kunnen in een lab veel zelfstandiger aan de slag, waar de Belgen bijna letterlijke opdrachten nodig hebben.
PS. Dit is natuurlijk wat gegeneraliseerd, maar wel de algemene ervaring.
#17
Spuyt12
De Amerikanen weten veel, maar dat is onnodig omdat Google er is.
De Nederlanders begrijpen veel en weten niet zo veel want dat is onnodig (zie google)
De Belgen weten én begrijpen veel. Maar als ze zoveel zouden begrijpen, waarom zien ze dan niet in dat ze niet zoveel hoeven te weten? (zie google)
Ergo: De Nederlanders zijn de enigen die het echt snappen (zie google)
:-)
#18
Spuyt12
@Bismarck: Jij en EVH moeten even babbelen, denk ik.
#19
Martijn
Zijn nummer 76 (K.U. Louvain) en 96 (K.U. Leuven) echt 2 verschillende universiteiten?
#20
Kalief
Nr. 9 – Imperial College London? Wat doen ze daar?
#21
EVH
Bismarck, ben je in Amerika geboren? :-)
#22
TRS
Tilburg University ontbreekt idd. terwijl de Faculteit Economie jarenlang de beste van het land was….
@20 Bedoel je met “wat doen ze daar” wat ze in Londen doen of wat Imperial op plaats 9 doet? In mijn “line of business” staan ze iig hoog aangeschreven.
#25
Paul van Buuren
Hm, ook in dit overzicht een sterk stukje Vlaams-Waalse taalstrijd. Op plaats 76 staat ,Catholic University of Louvain’. En op nummer 96 staat ‘Catholic University of Leuven’. Bijzonder…
#26
dr Banner
dit vind ik best een goed verhaal over education in nederland vs. de wereld.
Eleven universities in the Netherlands are in the THES – QS World University Rankings Top 200 Universities, making education in Holland one of the highest performing in the world today. Dutch higher education programmes have rightly secured a reputation for high quality and well organised content. The Ministry of Education, Culture and Science has responsibility for ensuring that programs meet the required international standards
The higher education system in the Netherlands consists of two distinct types of institution – universities (universiteiten) and universities of professional education (hogescholen); the former focus on research and teaching from an academic point of view, while the latter aims to prepare students more directly for the workplace.
International study abroad in the Netherlands is a little different than in other countries. Most universities and other institutions do not offer a campus environment so student life is often mixed with the life of the surrounding town or city, rather than forming its own niche
#27
MP
Ik zie dat mijn huidige locatie Cambridge (UK) nog steeds op plaats 2 staat ;P Ik ga binnenkort naar de UvA, duikel je toch zo maar even naar plaats 69. Bijna zelfmoord wetenschappelijk gezien ;)
#28
caprio
In de VS verschilt het verschrikkelijk per departement trouwens, zo’n lijst helpt je ook alleen maar als je uit bent op prestige/carriere, niets als je gewoon iets wilt leren. In de VS bepaalt een professor in grote mate de structuur/strategie van ‘zijn’ departement als een heuse kennis-CEO. Maar vaak interesseert zo’n man zich alleen maar voor zijn volgende belangrijke politieke benoeming of zijn volgende carriere stap, en weinig voor het overdragen van kennis aan studenten.
Verder ken ik die ervaringen mbt Amerikanen niet zo: dat ze alleen maar theorie zouden kennen, maar er niets van snappen. Wordt ook niet gestaafd door het aantal ontdekkingen of nobel prijzen etc. Het gebrek aan nadruk op simpelweg dingen weten, heeft me wel altijd gestoord op Nederlandse scholen en dat begint al vroeg: les 1 geschiedenis op de middelbare school begint met het benadrukken dat je geen jaartallen of feiten hoeft te onthouden, en als je op je examen maar in de juiste eeuw zit: prima. Dat is absurd natuurlijk, feiten zijn veeel belangrijker dan meningen of interpretaties in de wetenschap.
#29
caprio
@BartB: “Och, met zes universiteiten in de Top 100 doen we het beter dan, pak hem beet, Frankrijk en Duitsland.”
Dat is zo Nederlands: och, voorlaatste is altijd nog beter dan laatste, en gelukkig zijn we beter dan onze buren. Fuck die mentaliteit! Kut-Hollandse cultuurrelativist! Het doet er wel degelijk toe of je 68 of 50 staat. Dat scheelt 18 plekken! Wat dat betreft mag ik zo’n Louis Van Gaal wel: als ik 6e wordt wil ik 5e worden, als ik 5e ben wil ik 4e worden. Het is niet vreemd dat die Van Gaal in Nederland wordt afgebrand, dat is omdat Nederland de Middelmaat Ziekte heeft.
#30
JSK
Tilburg University ontbreekt idd. terwijl de Faculteit Economie jarenlang de beste van het land was….
Van Europa zelfs. Maar goed, zonder te weten hoe precies de ranglijst is samengesteld is dit de zoveelste oefening in futiliteit.
#31
lmgikke
Die rankings van universiteiten in Nederland is toch kul. De TU/e, TUD en UT wisselen elkaar zowat om het jaar af in toppositie. Elk jaar nieuw onderzoekje, nieuwe uitkomst. Zelf dacht ik dat die onderzoekjes meer reclame waren om te zorgen dat de nieuwe studenten dat meenemen in hun keuze.
#32
Chiel
@19 &25 : Ooit was er 1 Universiteit in (oud) Leuven. Als gevolg van de taalstrijd is deze gesplitst en is een nieuwe universiteit in walonie gesticht, waaromheen een nieuwe ‘stad’ is gebouwd Louvain la neuve. De twee plaatsen liggen zo’n 25 KM uit elkaar.
#33
Bismarck
@32: Was de KULeuven vroeger niet puur frans (midden in Vlaams gebied)? Ik meen me ook zoiets te herinneren van de universiteit van Antwerpen? Is de taalstrijd niet ook mede opgelaaid door Leuvens studenten die nederlandstalig onderwijs eisten?
Ik weet dat de taalstrijd ook nu nog voor problemen zorgt, want de engelstalige master van de tUL mag in Vlaanderen niet engelstalig heten, met als gevolg absurde situaties, zoals tweetalige tentamens en Belgische studenten die colleges in het nederlands eisen. Vlaanderen doet zichzelf daarmee de (strop)das om als het gaat om de kwaliteit van hun masterstudenten en daarmee toekomstige onderzoekers.
#34
mb
@ alles over Leuven
de krankzinnigheid gaat verder dan dat: bij de splitsing van de Universiteit werd natuurlijk ook de bilbiotheek gesplitst. Wie mocht welke tijdschriften hebben? De franstaligen de even jaargangen, de NL-taligen de oneven (of andersom).
Overigens ben ik van doctoraal naar doctoraat twee plaatsen achteruitgegaan… Zo heb ik dat nooit ervaren.
#35
caprio
@mb: ervaring is pseudo-wetenschap, dus die achteruitgang is mogelijk volkomen gerechtvaardigd.
#36
mb
hoezo pseudo? Het is toch helemaal geen wetenschap?
Ik bedoelde trouwens vooral te zeggen dat zo’n lijstje voor een individu niet zoveel zegt. (even afgezien van de prettige ervaringen in zowel W als U)
Reacties (36)
Och, met zes universiteiten in de Top 100 doen we het beter dan, pak hem beet, Frankrijk en Duitsland.
de losers lopen rond in Warsaw
*gooit bul in de prullenbak*
Ik ben trouwens zeer benieuwd hoe ze dat meten. Ik ken aardig wat Amerikanen met een bul op zak, en daar had ik geen hoge pet van op. Ze (en trouwens ook de Nederlanders) waren inferieur aan: de Belgen…
pfoe… de UvA finisht gelukkig net boven de Jawaharlal Nehru University (India) op de 183ste plaats.
Dat is de VU. De UvA eindigt hoger.
@EVH: Het is geloof ik een combinatie van publicaties, hoe vaak die publicaties door derden worden geciteerd, en de ratio studenten : ondersteunend personeel.
Er zijn verschillende van dit soort lijsten, en de makers van die lijsten zijn het standaard met elkaar oneens. Ik neem ze dus ook met een korreltje zout. Bovendien doet Nederland het idd niet zo heel slecht.
Is de RUG nu de enige die niet in het rijtje voorkomt? ff tellen:
Eindhoven, UvA, VU, TUD, UT, Wageningen, Leiden, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen.
Ook grappig om te zien dat kabinetsleverancier (en daarom alom geprezen) VU de laagst geplaatste Nederlandse universiteit is.
Weet niet zo goed wat ik met dit rijtje aan moet. Hangt ook heel erg van het onderzoeksveld af. Wageningen schijnt bv wereldtop te zijn als het om voedsel gaat, maar die staat halverwege.
@ prometeus: het oude beroepskeuze-adagium gaat hier op. Als je niet veel kan, word je makelaar, journalist of politicus.
40% peer review als criterium geeft een hogere kans aan algemene, westerse universiteiten. En: een krant met een commercieel belang publiceert dit.
Maar toch: interessant én vermakelijk.
@EVH, maar van welke universiteiten kwamen die bullen dan?
Het begrip universiteit wordt in Amerika wat breder gebuikt dan hier het geval is (of misschien moet ik al zeggen was). Vandaar dat er in Amerika allerlei ranglijsten worden opgesteld om wat orde te scheppen. Amerika is geen egalitair land, ook niet op het punt van onderwijs. Amerikanen vragen elkaar ook altijd aan welke universiteit ze dan gestudeerd hebben.
En dan te bedenken dat je met een luizige 3000 e per jaar op die Hollandse een heel eind komt… Bij veel van de andere mag je daarvoor blij zijn als je een rondleiding over de campus krijgt en een half semester mag volgen.
Typisch dat deze lijst het pertinent oneens is met het ministerie van OC&W over de nederlandse universiteiten.
KU Tilburg ontbreekt.
@ Theedoek: De mijne van Nijmegen.
Het is, vrees ik, zoals NH zegt:
“Als je niet veel kan, word je makelaar, journalist of politicus.”
Maar ik neem aan dat je die Amerikanen bedoeld? Van alle uit de eerste 10. In een project met academici heb ik ontdekt dat er belangrijke maar toch vrij eenduidige verschillen zijn tussen de universiteitsculturen.
+ Amerikanen hebben veel kennis (lees: kunnen alles letterlijk citeren), maar begrijpen er weinig van
+ Nederlanders begrijpen best veel maar kunnen geen bal citeren (zonder Google dan)
+ Belgen kunnen alles citeren en begrijpen het ook nog
@Nette Heer: “Als je niet veel kan, word je makelaar, journalist of politicus.”
…of jurist ;-)
@14: Onze ervaringen zijn toch ietsje anders bij de transnationale Universiteit Limburg. We hebben een opleiding (Moleculaire Levenswetenschappen / Biomedische Wetenschappen)zowel in Maastricht als Hasselt.
De ervaringen hier: Belgen zijn theorievreters. Ze kunnen inderdaad alles reproduceren. Alleen als je ze vervolgens zelfstandig iets wilt laten doen, ontstaan er problemen. Kennis toepassen wil niet lukken.
Nederlanders daarentegen hebben minder kennis paraat, maar kunnen wel (ook niet eigen kennis) toepassen. Die kunnen in een lab veel zelfstandiger aan de slag, waar de Belgen bijna letterlijke opdrachten nodig hebben.
PS. Dit is natuurlijk wat gegeneraliseerd, maar wel de algemene ervaring.
De Amerikanen weten veel, maar dat is onnodig omdat Google er is.
De Nederlanders begrijpen veel en weten niet zo veel want dat is onnodig (zie google)
De Belgen weten én begrijpen veel. Maar als ze zoveel zouden begrijpen, waarom zien ze dan niet in dat ze niet zoveel hoeven te weten? (zie google)
Ergo: De Nederlanders zijn de enigen die het echt snappen (zie google)
:-)
@Bismarck: Jij en EVH moeten even babbelen, denk ik.
Zijn nummer 76 (K.U. Louvain) en 96 (K.U. Leuven) echt 2 verschillende universiteiten?
Nr. 9 – Imperial College London? Wat doen ze daar?
Bismarck, ben je in Amerika geboren? :-)
Tilburg University ontbreekt idd. terwijl de Faculteit Economie jarenlang de beste van het land was….
@kalief
hier de belgische vestiging:
http://www.imperial.be/
@20 Bedoel je met “wat doen ze daar” wat ze in Londen doen of wat Imperial op plaats 9 doet? In mijn “line of business” staan ze iig hoog aangeschreven.
Hm, ook in dit overzicht een sterk stukje Vlaams-Waalse taalstrijd. Op plaats 76 staat ,Catholic University of Louvain’. En op nummer 96 staat ‘Catholic University of Leuven’. Bijzonder…
dit vind ik best een goed verhaal over education in nederland vs. de wereld.
http://www.topuniversities.com/study_abroad/study_abroad_guides/netherlands/
Ik zie dat mijn huidige locatie Cambridge (UK) nog steeds op plaats 2 staat ;P Ik ga binnenkort naar de UvA, duikel je toch zo maar even naar plaats 69. Bijna zelfmoord wetenschappelijk gezien ;)
In de VS verschilt het verschrikkelijk per departement trouwens, zo’n lijst helpt je ook alleen maar als je uit bent op prestige/carriere, niets als je gewoon iets wilt leren. In de VS bepaalt een professor in grote mate de structuur/strategie van ‘zijn’ departement als een heuse kennis-CEO. Maar vaak interesseert zo’n man zich alleen maar voor zijn volgende belangrijke politieke benoeming of zijn volgende carriere stap, en weinig voor het overdragen van kennis aan studenten.
Verder ken ik die ervaringen mbt Amerikanen niet zo: dat ze alleen maar theorie zouden kennen, maar er niets van snappen. Wordt ook niet gestaafd door het aantal ontdekkingen of nobel prijzen etc. Het gebrek aan nadruk op simpelweg dingen weten, heeft me wel altijd gestoord op Nederlandse scholen en dat begint al vroeg: les 1 geschiedenis op de middelbare school begint met het benadrukken dat je geen jaartallen of feiten hoeft te onthouden, en als je op je examen maar in de juiste eeuw zit: prima. Dat is absurd natuurlijk, feiten zijn veeel belangrijker dan meningen of interpretaties in de wetenschap.
@BartB: “Och, met zes universiteiten in de Top 100 doen we het beter dan, pak hem beet, Frankrijk en Duitsland.”
Dat is zo Nederlands: och, voorlaatste is altijd nog beter dan laatste, en gelukkig zijn we beter dan onze buren. Fuck die mentaliteit! Kut-Hollandse cultuurrelativist! Het doet er wel degelijk toe of je 68 of 50 staat. Dat scheelt 18 plekken! Wat dat betreft mag ik zo’n Louis Van Gaal wel: als ik 6e wordt wil ik 5e worden, als ik 5e ben wil ik 4e worden. Het is niet vreemd dat die Van Gaal in Nederland wordt afgebrand, dat is omdat Nederland de Middelmaat Ziekte heeft.
Van Europa zelfs. Maar goed, zonder te weten hoe precies de ranglijst is samengesteld is dit de zoveelste oefening in futiliteit.
Die rankings van universiteiten in Nederland is toch kul. De TU/e, TUD en UT wisselen elkaar zowat om het jaar af in toppositie. Elk jaar nieuw onderzoekje, nieuwe uitkomst. Zelf dacht ik dat die onderzoekjes meer reclame waren om te zorgen dat de nieuwe studenten dat meenemen in hun keuze.
@19 &25 : Ooit was er 1 Universiteit in (oud) Leuven. Als gevolg van de taalstrijd is deze gesplitst en is een nieuwe universiteit in walonie gesticht, waaromheen een nieuwe ‘stad’ is gebouwd Louvain la neuve. De twee plaatsen liggen zo’n 25 KM uit elkaar.
@32: Was de KULeuven vroeger niet puur frans (midden in Vlaams gebied)? Ik meen me ook zoiets te herinneren van de universiteit van Antwerpen? Is de taalstrijd niet ook mede opgelaaid door Leuvens studenten die nederlandstalig onderwijs eisten?
Ik weet dat de taalstrijd ook nu nog voor problemen zorgt, want de engelstalige master van de tUL mag in Vlaanderen niet engelstalig heten, met als gevolg absurde situaties, zoals tweetalige tentamens en Belgische studenten die colleges in het nederlands eisen. Vlaanderen doet zichzelf daarmee de (strop)das om als het gaat om de kwaliteit van hun masterstudenten en daarmee toekomstige onderzoekers.
@ alles over Leuven
de krankzinnigheid gaat verder dan dat: bij de splitsing van de Universiteit werd natuurlijk ook de bilbiotheek gesplitst. Wie mocht welke tijdschriften hebben? De franstaligen de even jaargangen, de NL-taligen de oneven (of andersom).
Overigens ben ik van doctoraal naar doctoraat twee plaatsen achteruitgegaan… Zo heb ik dat nooit ervaren.
@mb: ervaring is pseudo-wetenschap, dus die achteruitgang is mogelijk volkomen gerechtvaardigd.
hoezo pseudo? Het is toch helemaal geen wetenschap?
Ik bedoelde trouwens vooral te zeggen dat zo’n lijstje voor een individu niet zoveel zegt. (even afgezien van de prettige ervaringen in zowel W als U)