Kunst produceren vanuit toeval lijkt een open deur. Maar toch gaat daar veel studie en conceptontwikkeling aan vooraf. Er zijn veel kunstvormen die de toevalsfactor als uitgangspunt hebben. Kinetische kunst is daar een mooi voorbeeld van. Tijd en beweging staan hierbij centraal. Er zijn talloze tot de verbeelding sprekende werken. Van Jean Tinguely tot eigentijdse kinetische kunstenaars. Het strandbeest van Theo Jansen is een prachtig voorbeeld daarvan.
De toevalsfactor zorgt niet altijd voor visueel interessante resultaten. Het proces is vaak vele malen boeiender. In sommige gevallen is het proces onderdeel van het tentoongestelde en wordt het kunstwerk ter plekke gemaakt.
Tim Knowles maakt Tree Drawings. Hij bevestigt pennen aan de takken van bomen, zet op juiste afstand een schildersezel en laat de wind haar kunstwerk maken. Céleste Boursier-Mougenot heeft een installatie gemaakt genaamd Les Oiseaux de Céleste. Dit is gemaakt door elektrische gitaren in een ruimte te plaatsen waar zebravinkjes rondvliegen De gitaren doen dienst als voederbak en rustplaats.
Karina Smigla-Bobinski plaatste een met helium gevuld enorme ballon in een kleine witte ruimte. Op de ballon plaatste ze honderden stukjes houtskool. De bezoekers worden uitgedaagd te spelen met de ballon waardoor de wanden en het plafond vol getekend worden.
Een kunstwerk dat momenteel veel aandacht krijgt, is The Obliteration Room van Yayoi Kusuma. Een interactief kunstwerk dat start met een volledig witte woonkamer. Het witte doek zogezegd. Kinderen die de expo bezoeken krijgen een vel ronde stickers in primaire kleuren en mogen deze naar hartenlust plakken. Naarmate de expo vordert wordt de ruimte een grote kleurexplosie.
Mijn docent grafisch ontwerpen, Henk Cornelissen, heeft mijn interesse voor de toeval in de kunst aangewakkerd. Hij maakt vrije werken waarbij toeval een grote rol speelt. Zijn voorliefde voor gokken en voor de dobbelsteen bracht hem ertoe met de dobbelsteen en het woord TOEVAL te rollen. De 1 stond voor de T, de 2 voor de O, de 3 voor de E enzovoorts. Elke worp registreerde hij minutieus door de geworpen letter te stempelen. Elke 6 worpen vormden een lettercombinatie. 18 woorden per regel, 48 woorden per vel, 9 vellen per jaar, elk jaar in een andere kleur. Hij startte het project in 1992 en rolde in 2003 voor het eerst het woord TOEVAL. Op vel nummer 100, na 516.228 worpen. Dit is slechts één voorbeeld van zijn vele werken gebaseerd op toeval. Helaas is zijn werk niet gemakkelijk te vinden op internet. Het is één keer tentoongesteld in zijn woonplaats Breda tijdens het Graphic Design Festival. Maar de klas van ’95 heeft ooit eerder zijn bijzondere werk mogen bewonderen.
Reacties (2)
Zonde van de Les Paul :(
The quality of mercy is not strqwerq23