Zonder te lezen : gelijk hebben ze. Dan ben je een verdediger van het katholieke geloof, en dan legt dat Vaticaan zo’n bedrijfsresultaten voor. Dan moet je als aandeelhouder gewoon zeggen “zulke terugvallen aan klanten, decennialang, dat pikken wij niet, ander management graag, en betaal me nu al maar uit”.
#2
Napoleon
What’s next. Byzantijnen klagen Venetië aan? Rome sleept de Visigothen voor het gerecht?
#3
Bismarck
Waarom noem je ze niet gewoon Tempeliers?
#4
Remco
De nieuwe Dan Brown, binnenkort te koop in een boekhandel bij u in de buurt..
#5
HansR
…the warrior knights, renowned for liberating the Holy Land…
1) laten we wel duidelijk zijn: de kruistochten waren gewoon bezettingsoorlogen en geen bevrijding van het gebied dat al sinds Adam en Eva wordt betwist. Godverdomme, dit soort onzinzinnen gaat even tussendoor en niemand reageert.
2) de claim op zichzelf lijkt mij trouwens onjuist. Het is niet eenduidig de kerk geweest en het zeker geen joint venture tussen kerk en de Franse koning geweest. Het conflict tussen Philips de Schone (Philips IV) en Bonifacius VIII is bijzonder complex over macht, geld, belasting en nog wat zaken.
Ik ben de beroerdste niet en citeer:
“Het is altijd een kwestie van trekken en duwen geweest. Een machtsspel tussen vorst en paus. Waar zit de ruimte die we elkaar geven? Dat is na de kruistochten voorbij. De vorsten stellen zich teweer.
De eerste die dat doet is Philips de Schone (Philips IV) van Frankrijk.
Hij doet dat, niet omdat hij de Kerk wil vernietigen of bestrijden, maar hij doet dat omdat zijn ruimte als soeverein heerser wordt bedreigd en beperkt. En omdat hij aanzienlijk minder geld heeft dan de Kerk, maar wel eindeloze verplichtingen in eindeloze oor-logen. Niet het minst de oorlogen voor de Kerk die nu net afgelopen zijn. De keizers zonder land dringen te ver op. Hij heeft de kruistochten zien mislukken en heeft de inspanning gezien. Zijn belang wordt geschaad als hij nog intiemer lieert aan de Kerk. Heilige Lodewijk (Saint-Louis) is te ver gegaan en heeft te veel gegeven. Frankrijk is Gods eigen land geworden. Frankrijk is zwak geworden. Het wordt tijd terug te claimen.
Het conflict met de paus is complex. De paus doet van alles om weer vrienden te worden met de Franse koning. Niets helpt. Philips zet zijn strijd voort. Het geeft aan, dat de werkelijke oorzaak van het conflict niet ging om waarover geargumenteerd werd. Het ging erom wie de sterkste was. En Philips won.
Het begint in 1295 met monetaire veranderingen die hij doorvoert en een belasting, la décime, die hij aan de kerkelijkheid oplegt. Een pauselijk bul verbiedt de betaling van die belasting zonder toestemming van de Heilige Stoel, maar een jaar later geeft Bonifacius VIII toch toe en staat toe dat de Kerk belast wordt ‘als het noodzakelijk is’. Om weer vriendjes te worden, wordt de grootvader van Philips heilig verklaard in 1297 en Lodewijk IX wordt Saint-Louis. Het helpt niet echt, want in 1301 verklaart de bisschop Bernard Saisset dat Philips een valsemunter is. De monetaire hervormingen werpen blijkbaar vruchten af en de Kerk voelt iets. De bisschop wordt drie maanden later gearresteerd en weer drie maanden later wordt zijn vrijheid geëist in een pauselijk bul. Tegen de achtergrond van de worsteling met de Vlaamse Leeuw, die een voetnoot in de geschiedenis is, roept Philips voor het eerst de Staten Generaal bij elkaar. De Staten Generaal bevestigt de onafhankelijkheid van de Franse koning tegenover de paus: Le roi n’a nul souverain sur terre, hors Dieu [!]. Dat was dus blijkbaar niet vanzelfsprekend. Philips wordt in 1302 geëxcommuniceerd. Dat had geen honderd jaar eerder moeten ge¬beuren. Nu trekt Philips zich er niets van aan. De strijd gaat diep. De hakken in het zand. De bul Unam Sanctam herinnert Philips aan de pauselijke superioriteit. De paus wordt beschuldigd van losbandigheid, ketterij en moord en Philips stuurt Guillaume de Nogarets om hem te arresteren in Anagni. Met hulp van de bevol¬king ontsnapt de paus, maar in oktober 1303 sterft Bonifacius VIII. De ruzie lijkt over. Dan gooit Philips op 22 juli 1306 de joden Frankrijk uit en verklaart hun goederen verbeurd. Pierre le Vénérable had iets dergelijks ook al aan Lodewijk VII verzocht. Honderdvijftig jaar eerder. Het is een truc die krap tweehonderd jaar later ook in Spanje iets subtieler door de inquisitie en de staat zal worden uitgehaald om geld te verdienen. 650 Jaar later doen de Duitsers het ook, maar dan weer anders.
Philips heeft toch meer geld nodig blijkbaar. In 1307 arresteert hij de Tempeliers in Frankrijk in een grote gecoördineerde actie. Nu is het serieus. De paus, nu Clemens V, probeert te redden wat er te redden valt en accepteert een proces tegen zijn voorganger. Het is niet genoeg en op 12 mei 1310 worden de eerste Tempeliers geëxe¬cuteerd. In 1311 is er het concilie van Wenen over de Tempeliers. Philips wil de orde veroordeeld hebben. Zover gaat de paus niet, maar in 1312 wordt de orde opgeheven. Het is niet genoeg. Op 18 maart 1314 wordt de laatste Tempelier, de grootmeester Jacques de Molay, op de brandstapel geëxecuteerd. De eigendommen van de Tempeliers vervallen aan de staat. Alles voor het geld. Philips heeft duidelijk gemaakt dat hij geen verantwoording aan de paus schuldig is. De paus heeft een forse tik gekregen. De Kerk moet op een andere manier haar invloed aanwenden. Het is de strijd om de macht en het geld.
De Franse koningen gaan vanaf nu hun eigen weg.
Het wordt nu tijd om Engeland aan te pakken.
Christelijke oorlogen mogen weer.
“
#6
Eurocraat
Blijkt Umberto Eco al die tijd gelijk te hebben gehad.
@5 Kruistochten waren een christelijke reactie op de imperialistische islamitische bezetting door de Seltsjoeken van de overwegend christelijke Byzantijnse of Oost-Romeinse anatolische rijksdelen.
#9
Cole
Die Clemens V was heel erg fout; hij heulde al voor zijn verkiezing tot Paus met de Franse koning, liet zich tot Paus kronen in Lyon en verplaatste de pauselijke residentie naar Avignon.
#10
Bismarck
@9: Je kan ook stellen dat Clemens V al lang voor zijn verkiezing in de macht was van Filips IV. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien Clemens V een Fransman was en voor zijn verkiezing een Franse bisschop. Het ligt veel meer voor de hand dat Clemens V (gezien de laatste ontwikkelingen vermoedelijk tegen zijn zin in) een marionet van Filips is geweest.
#11
HansR
@8 Whahaha
De islamitische expansie was al ruim achter de rug en Jeruzalem was al in 638 in islamitische handen gevallen. En nu ineens zeuren over imperialistische islamitische bezetting? 450 jaar te laat lijkt me.
@9
Had ik er even buiten gelaten maar is een bijzonder complicerend gebeuren in de paus-koning relatie. mag overigens dan ook nog wel vermeld worden dat in 1303 de Tempeliers en masse terugkeren naar Frankrijk (de facto het Heilig Land opgevend). Philips moet dat, gegeven het conflict met de kerk, als een expliciete bedreiging hebben ervaren.
#12
HansR
@10
Een marionet lijkt toch echt te ver gaan gegeven het proces tegen de tempeliers paus en koning staan nog een flinke tijd tegenover elkaar.
14 jaar na 1314 (dood van Philips IV en verbranding de terechtstelling van Jacques Molay) is het huis van Capet uitgestorven en komt via een achterdeurtje het zwakkere huis van Valois naar voren. De 100-jarige oorlog die dan volgt is een oorlog waar de kerk een smerige rol in speelt, denk alleen al aan Jeanne d’Arc. Pas na die oorlog stabiliseert de verhouding kerk-koning zich (kerk-Franse staat zo u wilt). En pas bij de Franse revolutie verliest de kerk echt.
Maar 200 jaar daarna vecht ze weer terug en begint alles weer van voren af aan :)
#13
Bismarck
@12: Oke, marionet is misschien een groot woord. Marionet tegen wil en dank dan, of kansloos in de macht van, weerloos tegenspartelend. Ik weet niet hoe je het noemen wilt. Punt is dat Clemens V, ondanks zijn gespartel, bij Philips IV in de pocket zat. Althans zo zie ik het.
#14
abrim aljacsi
@13
Ja Philips was toen aan de winnende hand maar de kerk sloeg goed terug na 1314.
Complex allemaal. Dat is zeker.
#15
HansR
Hahaha…
#16
Cole
@11 Redenen voor de eerste kruistocht: De volledige vernietiging van de Heilig Grafkerk in 1009 en onderdrukking en vervolging van christenen in Jeruzalem door Arabische moslims en de imperialistische verovering van Anatolië door de Sjetsjoek-Turkse moslims 1065 – 1081 die gezamenlijk de christelijke pelgrimages naar de heilige plaatsen zoals Jeruzalem verstoorden en vervolgden.
#17
Eurocraat
Overigens gaat het verhaal dat bij de executie van Louis XVI (bijna 500 jaar later) iemand in het publiek riep “Dit is uit wraak voor Jaqcues de Molay”.
#18
m44
Ha, en we snappen nu ook dat Simon Templar (1928-1970) een verre nazaat van de Tempeliers was. Beschermde o.a. de Engelse koningin in de 60s, ver weg van Frankrijk en de Paus.
#19
Bismarck
@18: Nazaat? Zijn die monniken dan toch terecht veroordeeld?
#20
m44
Komkom, kindjes maken was geen doodzonde, ketterij of landverraad.
Reacties (20)
Zonder te lezen : gelijk hebben ze. Dan ben je een verdediger van het katholieke geloof, en dan legt dat Vaticaan zo’n bedrijfsresultaten voor. Dan moet je als aandeelhouder gewoon zeggen “zulke terugvallen aan klanten, decennialang, dat pikken wij niet, ander management graag, en betaal me nu al maar uit”.
What’s next. Byzantijnen klagen Venetië aan? Rome sleept de Visigothen voor het gerecht?
Waarom noem je ze niet gewoon Tempeliers?
De nieuwe Dan Brown, binnenkort te koop in een boekhandel bij u in de buurt..
…the warrior knights, renowned for liberating the Holy Land…
1) laten we wel duidelijk zijn: de kruistochten waren gewoon bezettingsoorlogen en geen bevrijding van het gebied dat al sinds Adam en Eva wordt betwist. Godverdomme, dit soort onzinzinnen gaat even tussendoor en niemand reageert.
2) de claim op zichzelf lijkt mij trouwens onjuist. Het is niet eenduidig de kerk geweest en het zeker geen joint venture tussen kerk en de Franse koning geweest. Het conflict tussen Philips de Schone (Philips IV) en Bonifacius VIII is bijzonder complex over macht, geld, belasting en nog wat zaken.
Ik ben de beroerdste niet en citeer:
“Het is altijd een kwestie van trekken en duwen geweest. Een machtsspel tussen vorst en paus. Waar zit de ruimte die we elkaar geven? Dat is na de kruistochten voorbij. De vorsten stellen zich teweer.
De eerste die dat doet is Philips de Schone (Philips IV) van Frankrijk.
Hij doet dat, niet omdat hij de Kerk wil vernietigen of bestrijden, maar hij doet dat omdat zijn ruimte als soeverein heerser wordt bedreigd en beperkt. En omdat hij aanzienlijk minder geld heeft dan de Kerk, maar wel eindeloze verplichtingen in eindeloze oor-logen. Niet het minst de oorlogen voor de Kerk die nu net afgelopen zijn. De keizers zonder land dringen te ver op. Hij heeft de kruistochten zien mislukken en heeft de inspanning gezien. Zijn belang wordt geschaad als hij nog intiemer lieert aan de Kerk. Heilige Lodewijk (Saint-Louis) is te ver gegaan en heeft te veel gegeven. Frankrijk is Gods eigen land geworden. Frankrijk is zwak geworden. Het wordt tijd terug te claimen.
Het conflict met de paus is complex. De paus doet van alles om weer vrienden te worden met de Franse koning. Niets helpt. Philips zet zijn strijd voort. Het geeft aan, dat de werkelijke oorzaak van het conflict niet ging om waarover geargumenteerd werd. Het ging erom wie de sterkste was. En Philips won.
Het begint in 1295 met monetaire veranderingen die hij doorvoert en een belasting, la décime, die hij aan de kerkelijkheid oplegt. Een pauselijk bul verbiedt de betaling van die belasting zonder toestemming van de Heilige Stoel, maar een jaar later geeft Bonifacius VIII toch toe en staat toe dat de Kerk belast wordt ‘als het noodzakelijk is’. Om weer vriendjes te worden, wordt de grootvader van Philips heilig verklaard in 1297 en Lodewijk IX wordt Saint-Louis. Het helpt niet echt, want in 1301 verklaart de bisschop Bernard Saisset dat Philips een valsemunter is. De monetaire hervormingen werpen blijkbaar vruchten af en de Kerk voelt iets. De bisschop wordt drie maanden later gearresteerd en weer drie maanden later wordt zijn vrijheid geëist in een pauselijk bul. Tegen de achtergrond van de worsteling met de Vlaamse Leeuw, die een voetnoot in de geschiedenis is, roept Philips voor het eerst de Staten Generaal bij elkaar. De Staten Generaal bevestigt de onafhankelijkheid van de Franse koning tegenover de paus: Le roi n’a nul souverain sur terre, hors Dieu [!]. Dat was dus blijkbaar niet vanzelfsprekend. Philips wordt in 1302 geëxcommuniceerd. Dat had geen honderd jaar eerder moeten ge¬beuren. Nu trekt Philips zich er niets van aan. De strijd gaat diep. De hakken in het zand. De bul Unam Sanctam herinnert Philips aan de pauselijke superioriteit. De paus wordt beschuldigd van losbandigheid, ketterij en moord en Philips stuurt Guillaume de Nogarets om hem te arresteren in Anagni. Met hulp van de bevol¬king ontsnapt de paus, maar in oktober 1303 sterft Bonifacius VIII. De ruzie lijkt over. Dan gooit Philips op 22 juli 1306 de joden Frankrijk uit en verklaart hun goederen verbeurd. Pierre le Vénérable had iets dergelijks ook al aan Lodewijk VII verzocht. Honderdvijftig jaar eerder. Het is een truc die krap tweehonderd jaar later ook in Spanje iets subtieler door de inquisitie en de staat zal worden uitgehaald om geld te verdienen. 650 Jaar later doen de Duitsers het ook, maar dan weer anders.
Philips heeft toch meer geld nodig blijkbaar. In 1307 arresteert hij de Tempeliers in Frankrijk in een grote gecoördineerde actie. Nu is het serieus. De paus, nu Clemens V, probeert te redden wat er te redden valt en accepteert een proces tegen zijn voorganger. Het is niet genoeg en op 12 mei 1310 worden de eerste Tempeliers geëxe¬cuteerd. In 1311 is er het concilie van Wenen over de Tempeliers. Philips wil de orde veroordeeld hebben. Zover gaat de paus niet, maar in 1312 wordt de orde opgeheven. Het is niet genoeg. Op 18 maart 1314 wordt de laatste Tempelier, de grootmeester Jacques de Molay, op de brandstapel geëxecuteerd. De eigendommen van de Tempeliers vervallen aan de staat. Alles voor het geld. Philips heeft duidelijk gemaakt dat hij geen verantwoording aan de paus schuldig is. De paus heeft een forse tik gekregen. De Kerk moet op een andere manier haar invloed aanwenden. Het is de strijd om de macht en het geld.
De Franse koningen gaan vanaf nu hun eigen weg.
Het wordt nu tijd om Engeland aan te pakken.
Christelijke oorlogen mogen weer.
“
Blijkt Umberto Eco al die tijd gelijk te hebben gehad.
Deze aanklacht past trouwens wel erg goed in Herstelbetalingen: Het Spel.
@5 Kruistochten waren een christelijke reactie op de imperialistische islamitische bezetting door de Seltsjoeken van de overwegend christelijke Byzantijnse of Oost-Romeinse anatolische rijksdelen.
Die Clemens V was heel erg fout; hij heulde al voor zijn verkiezing tot Paus met de Franse koning, liet zich tot Paus kronen in Lyon en verplaatste de pauselijke residentie naar Avignon.
@9: Je kan ook stellen dat Clemens V al lang voor zijn verkiezing in de macht was van Filips IV. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien Clemens V een Fransman was en voor zijn verkiezing een Franse bisschop. Het ligt veel meer voor de hand dat Clemens V (gezien de laatste ontwikkelingen vermoedelijk tegen zijn zin in) een marionet van Filips is geweest.
@8 Whahaha
De islamitische expansie was al ruim achter de rug en Jeruzalem was al in 638 in islamitische handen gevallen. En nu ineens zeuren over imperialistische islamitische bezetting? 450 jaar te laat lijkt me.
@9
Had ik er even buiten gelaten maar is een bijzonder complicerend gebeuren in de paus-koning relatie. mag overigens dan ook nog wel vermeld worden dat in 1303 de Tempeliers en masse terugkeren naar Frankrijk (de facto het Heilig Land opgevend). Philips moet dat, gegeven het conflict met de kerk, als een expliciete bedreiging hebben ervaren.
@10
Een marionet lijkt toch echt te ver gaan gegeven het proces tegen de tempeliers paus en koning staan nog een flinke tijd tegenover elkaar.
14 jaar na 1314 (dood van Philips IV en verbranding de terechtstelling van Jacques Molay) is het huis van Capet uitgestorven en komt via een achterdeurtje het zwakkere huis van Valois naar voren. De 100-jarige oorlog die dan volgt is een oorlog waar de kerk een smerige rol in speelt, denk alleen al aan Jeanne d’Arc. Pas na die oorlog stabiliseert de verhouding kerk-koning zich (kerk-Franse staat zo u wilt). En pas bij de Franse revolutie verliest de kerk echt.
Maar 200 jaar daarna vecht ze weer terug en begint alles weer van voren af aan :)
@12: Oke, marionet is misschien een groot woord. Marionet tegen wil en dank dan, of kansloos in de macht van, weerloos tegenspartelend. Ik weet niet hoe je het noemen wilt. Punt is dat Clemens V, ondanks zijn gespartel, bij Philips IV in de pocket zat. Althans zo zie ik het.
@13
Ja Philips was toen aan de winnende hand maar de kerk sloeg goed terug na 1314.
Complex allemaal. Dat is zeker.
Hahaha…
@11 Redenen voor de eerste kruistocht: De volledige vernietiging van de Heilig Grafkerk in 1009 en onderdrukking en vervolging van christenen in Jeruzalem door Arabische moslims en de imperialistische verovering van Anatolië door de Sjetsjoek-Turkse moslims 1065 – 1081 die gezamenlijk de christelijke pelgrimages naar de heilige plaatsen zoals Jeruzalem verstoorden en vervolgden.
Overigens gaat het verhaal dat bij de executie van Louis XVI (bijna 500 jaar later) iemand in het publiek riep “Dit is uit wraak voor Jaqcues de Molay”.
Ha, en we snappen nu ook dat Simon Templar (1928-1970) een verre nazaat van de Tempeliers was. Beschermde o.a. de Engelse koningin in de 60s, ver weg van Frankrijk en de Paus.
@18: Nazaat? Zijn die monniken dan toch terecht veroordeeld?
Komkom, kindjes maken was geen doodzonde, ketterij of landverraad.