Stijging autodiefstal in langjarig perspectief

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

DATA - Het grote nieuws van vandaag: voor het eerst in tien jaar zijn er weer meer auto’s gestolen. Maar zoals altijd verdient zo’n bericht  wat nuancering. Een beetje data geeft al snel een beter beeld.

De Stichting Aanpak Autocriminaliteit (SAVC) publiceert jaarlijks de cijfers over voertuigdiefstal. Het bericht over de stijging met maar liefst 365 auto’s werd snel overgenomen door diverse landelijke media, met soms een sensationele kop.
Maar de absolute stijging van het aantal moet natuurlijk wel in perspectief gezien worden van het aantal voertuigen dat er in 2013 bijgekomen zijn. Gebruiken we die cijfers van het CBS en we zetten alles over meerdere jaren op een rijtje, dan ziet het er zo uit:
autodiefstal_1995_2013_475
Procentueel gezien is de kans op autodiefstal dus gestegen van 0,1450% naar 0,1486%. En dat is nog altijd maar net iets meer dan de helft van wat het tien jaar geleden was, 0,2767%.

Update (10:00 uur): Een oplettende lezer constateerde terecht dat er tussen 2009 en 2010 ook al sprake was van een stijging. De uitspraak “voor het eerst in tien jaar” is dus niet correct.

Reacties (4)

#1 Maggi

Dat langjarige perspectief geeft inderdaad een mooi genuanceerd beeld met zoals zo vaak de treurige conclusie dat de journalistiek zijn nuance totaal kwijt is.

Maar ik vraag me wel af of het nu echt zo relevant is hoeveel nieuwe auto’s er bij zijn gekomen in 2013. Is het echt zo dat er een correlatie is tussen de keuze om een auto te gaan stelen en het feit dat er een groter ‘aanbod’ is? Dat lijkt mij toch sterk eerlijk gezegd. Dat zou dus betekenen dat er dieven bestaan die pas besluiten een auto te gaan stelen als de keuze daarin groter wordt?!??!?

Nu doen we net of het probleem er uit bestaat dat de kans groter is geworden dat je auto wordt gejat. Het echte probleem is natuurlijk dat er mensen zijn die een auto willen gaan jatten.

Ik zou toch de voorkeur geven aan een grafiekje met absolute aantallen (en dan natuurlijk wel diezelfde langere tijdsperiode inzichtelijk maken). Waarschijnlijk kun je vervolgens dezelfde eindconclusie trekken: paniek om niets.

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

@1: “Maar ik vraag me wel af of het nu echt zo relevant is hoeveel nieuwe auto’s er bij zijn gekomen in 2013. Is het echt zo dat er een correlatie is tussen de keuze om een auto te gaan stelen en het feit dat er een groter ‘aanbod’ is?”

Ik lees in het artikel van NU dat dieven een sterke voorkeur voor nieuwe auto’s (minder dan 3 jaar oud) hebben. Wellicht zijn oudere auto’s de moeite niet waard. In ieder geval levert dat wel een indicatie voor de stelling dat autodieven in periodes waarin minder (nieuwe) auto’s verkocht worden zich ergens anders mee bezig houden. Ook lijken me anders de laagste diefstalcijfers gedurende de economisch zwaarste crisisjaren (als je zou verwachten dat meer mensen met diefstal in hun onderhoud moeten voorzien) wel erg onverklaarbaar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Steeph

@1: Uhm, de grafiek bevat de absolute aantallen hoor. Dat zijn de staven met de linker Y-as voor de cijfers.
De rode lijn is het percentage ten opzichte van het aantal auto’s.
Dat geef ik niet omdat het iets zegt over het dievengilde. Ik gebruik dat als tegenwicht voor het vaak met dit soort berichten meeliftende “het wordt steeds onveiliger” verhaal. Dat is dus kul. De kans dat jouw auto gestolen wordt, staat op een historisch laag niveau en is nauwelijks aan verandering onderhevig. Hoe hard de branche ook om aandacht schreeuwt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Derpjan

@0

Of het relevant was hoeveel auto’s in 1995 werden gestolen hangt af van de context. Als iemand begint over “vroeguh toen je nog veilig over straat kon” dan is het cijfer van 1995 belangrijk, maar stel dat er een structurele significante stijgende trend was van bv. 2005 tot nu dan is het cijfer van 1995 niet erg belangrijk. Dat laatste is nu echter niet het geval, het lijkt erop dat de schommelingen de laatste 4 jaar zo klein zijn dat ze niet significant zijn (lees: waarschijnlijk natuurlijke fluctuatie), die conclusie mis ik nog.

@1:

De hoeveelheid auto’s in omloop wil je weten want dan kun je uitrekenen hoe groot de kans is dat een auto van jou (of iemand anders) wordt gestolen. Dat lijkt me het cijfer waar je echt in bent geinteresseerd als autobezitter.

  • Vorige discussie