Slow Sex: bloot is niet lelijk: over porno en porno

Onlangs presenteerde de links-progressieve denktank Waterland haar derde manifest, getiteld: Slow sex, een erotisch beschavingsoffensief. De stijlloze lezertjes hadden weer even de tijd van hun leven. De website van het manifest trok opeens verrassend veel bezoekers – alleen kwamen ze niet om hun adhesie te betuigen.
Over GeenStijl hoef ik niets meer uit te leggen, maar over het manifest wellicht wel. Als je die titel kiest voor je boek, moet je niet gek opkijken als je vaak gevraagd wordt: wat is dat nu eigenlijk, slow sex? Moeten we het nu allemaal langzaam gaan doen? Wordt het ‘slome seks’, zoals een journalist, nota bene van de Trouw, misprijzend zei?

Maar slow staat hier niet zozeer voor ‘langzaam’, als wel voor ‘genieten’en ‘met aandacht’. We hebben die titel gekozen naar analogie met de slow food beweging. Ergens midden jaren negentig kregen gastronomen en topkoks belangstelling voor de producten uit de biologische landbouw, omdat ze zo lekker en vol van smaak waren. Daarbij kwam toen ook nog de nieuwe belangstelling voor het telen van bijna uitgestorven fruit- en groenterassen en het koken van traditionele streekrecepten. Slow food is daarmee een pleidooi geworden voor de rijkdom van verschillende smaken en met zorg geteelde producten. En drank niet te vergeten. En dat is ook wat we ons voorstellen bij slow sex: een nieuwsgierigheid naar de verschillende vormen van seks, wellust en verlangen. En tegelijkertijd ook een protest tegen de steeds eenvormiger producten die de commercie ons voorzet in de vorm van mainstream porno en andere beelden.

Maar slow sex is niet alleen maar een protest tegen commercie. Slow sex is even zeer protest tegen de nieuwe preutsheid die over ons land trekt. Voorbeelden te over: vanuit christelijke hoek wordt gepleit tegen een iets groot uitgevallen reclameposter voor een gouden bikini, wordt een voorlichtingsposter met een klein stukje overigens zeer geëmancipeerd bloot erop teruggetrokken terwijl hij al gedrukt is; en wordt gepleit voor een verbod op de uitzending van een dertig jaar oude pornofilm. Een programma ’40 dagen zonder sport’ zou het nooit halen; ’40 dagen zonder fruit’ is ondenkbaar – maar een programma 40 dagen zonder seks wordt stilzwijgend normaal gevonden. Het geeft aan hoezeer we impliciet seks nog zien als iets vies, iets slechts. Dat idee zit diep verweven in onze cultuur en maakt ons minder assertief en vooral minder gelukkig op dit gebied dan goed voor ons is.

Omdat dit gelukkig een weblog is, en geen radio-uitzending, kunnen we even kijken naar de beelden die Ab Klink zo tegenstonden, dat hij als een van zijn eerste beleidsdaden grote stapels posters liet vernietigen.

[noot van de redactie voor kantoorlezers:
doorklikken en verder scrollen levert naakte beelden op]

[Noot: plaatjes verwijderd ivm allerlei gedoe]

Wat we hier zien, is dat nu schokkend? Lelijk? Bepaald niet -het is betreft eigenlijk redelijk vernieuwende verbeeldingen van seks. Op het ene plaatsje staat een ouder stel – dat gebeurt niet vak. En op het andere plaatje trekt een meisje de jongen langzaam zijn hemd uit terwijl hij dat genietend ondergaat – heel anders dan de meeste porno waar je wel mannen bezig ziet maar zelden genot ziet uitstralen. Kortom, het betreft hier mooie en vernieuwende afbeeldingen, daar kan de overheid zich geen buil aan vallen, integendeel. het lijkt erop dat Ab Klink gewoon gedacht heeft: bloot, getver, weg ermee. En dat is nu juist waar het manifest over gaat. Bloot is mooi, en deze plaatjes -okee, de gustibus non est disputandem, maar ze kwamen ons bepaaldelijk niet lelijk voor.

Seksualisering is een probleem. We kunnen daar cynisch over doen en dat gebeurt ook veel. “Die reclamespots, die clips met die ho’s waarmee de pimps kunnen doen wat ze willen, die neem je toch niet serieus? Daar kijk je toch zo doorheen?” Maar onderschat niet wat het effect is van steeds de herhaling van het zelfde patroon – de seksscenes waarin nooit een voorbehoedsmiddel wordt gebruikt; vrouwen die steevast worden afgebeeld als lustobject. De dagelijkse, soms subtiele herhaling van die beelden, die traditionele rolpatronen, die onrealistische schoonheidsnormen, dat heeft effect. Meisjes leren zichzelf te zien als object, door de ogen van anderen, in plaats van uit te gaan van wat ze zelf willen. Jongens lijken afstand te nemen van hun intieme relaties. En media-educatie helpt. Het is belangrijk de beelden en de achterliggende ideeën in clips, reclamespotjes, films te bekritiseren. Nog beter: om alternatieve beelden te bieden. Alternatieve beelden van schoonheid, van wat we mooi vinden aan mensen. Alternatieve verbeeldingen van seksualiteit. Ook dat is slow sex.

Om uit te leggen wat we bedoelden met alternatieve verbeeldingen van seksualiteit en mooie en minder mooie porno, lieten we tijdens de boekpresentatie gister enkele voorbeelden zien.
[Noot: plaatjes verwijderd ivm allerlei gedoe]

Laten we wel wezen, plaatje 1 is een fraai voorbeeld van mainstream porno. Blinkt niet uit in fantasie, maar laat niets te wensen over. Plaatje twee wel, en dat viel bij onze bezoekers gister dan ook het meest in smaak. Bij die eerste vonden we: yek! met name vanwege de redelijk onpersoonlijke blik; maar die tweede was meer mmmmmm! Nu waren we natuurlijk allemaal linkse grachtengordeltypes. Stijlloze lezertjes zouden waarschijnlijk collectief hun stem hebben uitgebracht op het eerste plaatje. Het derde plaatje is wat ons betreft grappig, vertederend misschien – en gezien het schildpadje lijkt het misschien slow sex, maar het is in wezen geen porno.

Betekent dat nu dat we alle plaatjes 1 maar willen verbieden? Geenszins. Ook GS moet iets te consumeren hebben. Maar we pleitten in het manifest wel voor meer diversiteit, kortom, voor meer plaatjes 2. Veel vrouwen hadden daarbij nog de opmerkingen: graag mannen mét hoofd. Tsja, dat vinden vrouwen leuk.

Wellicht heeft het feminisme een strategische fout gemaakt door in de jaren zeventig zich ongedifferentieerd tegen porno te richten. Daarmee werd immers het beeld bevestigd: vrouwen vinden ‘dat’ vies, vrouwen zijn niet zo van de lust. Dat zijn vrouwen natuurlijk wel. Het is dan ook een goede ontwikkeling dat vrouwen steeds kritischer consumenten worden van porno -zie bijvoorbeeld de workshop op WomenInc.

Seksualiteit komt in allerlei smaken. Om in slow food-termen te blijven: het kan soft vanille zijn, maar evengoed Turks Fruit. Het kan een vluggertje zijn en toch slow. Slow sex heeft woorden en uitdrukkingsvormen voor seksualiteit en is daarom niet bang dat seks ‘onbeheersbaar wordt’. Slow sex kent geen angst, gêne of preutsheid, maar vooral nieuwsgierigheid en creativiteit en geniet van de verschillende smaken wellust en verlangen.

_____________________________________________________________________________________

Tenslotte. Beste Sargasten, het ging een beetje stilzwijgend, maar inderdaad heb ik zoals Carlos schrijft, afscheid genomen van Sargasso. Over een paar weken vertrek ik namelijk naar Uruzgan, om te gaan werken in Kamp Holland. Als diplomaat ga ik werken aan de wederopbouw en ontwikkeling. Geen makkelijke taak maar wel een interessante. Maar bloggen zal van daaruit zeer waarschijnlijk niet kunnen, niet alleen omdat de ambtenarenregels dat niet toestaan, maar ook omdat de faciliteiten niet altijd even goed zijn. Ik heb met plezier voor Sargasso geschreven. Het ga jullie goed. Wellicht lever ik over een tijdje nog eens een gastbijdrage.

  1. 1

    Sexualisering is niet het probleem. Het probleem is de al meer vervagende grens tussen privaat (privé?!?)en publiek domein, waar de blogcultuur overigens een groot aandeel in heeft. Maar kom op; wat zal het mij in jezusnaam bommen of Brechtje kickt op hardcore-, plas- dieren- of vanillesex, of celibatair blogt? Hou dat lekker voor jezelf. Als een “links-progressieve denktank” zich met dit soort zaken bezig gaat houden valt het met de andere maatschappelijke problemen zeker erg mee? Of stellen we de prio’s verkeerd?

  2. 2

    @1: Sex is toch wel een behoorlijk hoogprioritaire behoefte. Je moet al heel streng religieus zijn om dat (tegen beter weten in) te ontkennen.

  3. 4

    *breaking news*

    Taliban surrender on rumors of a secret dutch weapon-of-mass-seduction called ‘the Brechtje’.
    But like the weapons-of-mass-destruction it turned out to be something completely different.

  4. 6

    @ bismarck

    Ik geloof dat je toch wel begrijpt wat hij bedoelt?

    Mij interesseren de privébehoeftes van iemand die snoevend zegt dat zij afghanistan gaat opbouwen niet.

    Prioriteiten dus, de slaapkamer is mijn domein en wat ik daar doe met wie en wat voor partner is aan mij en mijn partner.

    De privé verzameling vunsplaatjes van deze oerdomme groenlinkser wil ik al helemaal niet voorgeschoteld krijgen!

    Jeroen Dijsselbloem en consorten vormen een all star team in zeehonden politiek: de aandacht afleiden van werkelijk belangrijke onderwerpen met voor het grote publiek enigszins aantrekkelijke onderwerpen.
    Gelukkig heeft Dijsselbloem de uitstraling van een natte tosti en Brechtje de geloofwaardigheid van een Tell Sell verkoopster.

    p.s. ook het woord partner doet bij mij de nekharen overeind staan, maar in deze onpersoonlijke situatie, kan ik mij geen onpersoonlijker woord voorstellen.

  5. 7

    Prima verhaal, en dito plaatjes. Je kan je afvragen of politieke denktanken zich tussen je lakens moeten bemoeien, maar dat zij zich hard maken om tegenwicht te bieden aan de kuisvaarders in onze regering, is niks mis mee.

  6. 10

    Je zegt eigenlijk verschillende dingen:

    1. slow sex – met aandacht dus – is goed
    2. de sexualisering van de maatschappij, en dan met name het zien van meisjes als objecten, is niet goed
    3. mooi bloot is niet lelijk (uit de titel)

    1. is meer mijn eigen ding (zoals hier in de commentaren al gezegd)
    2. en 3. vind ik een beetje met elkaar in tegenspraak. Bloot is goed, maar het moet niet lelijk zijn? Dat lijkt me nou weer een extra reden om mezelf als object te gaan zien (ik moet wel MOOI zijn, anders kan ik maar beter niet bloot… enz.)

    Storender vind ik dat je hele betoog erop neerkomt dat bloot danwel sex wel mag, als het maar met aandacht gebracht wordt. Da’s een samenvatting die kort door de bocht is, weet ik best, maar ik begrijp niet zo goed wat je nu wil met je betoog. Een pleidooi voor mooiere plaatjes? Daar zal iedereen voor zijn, al is mooi een subjectief begrip. Vertellen wat het vrouwelijke publiek in de zaal van platte porno vindt? Nauwelijks verrassend. Wat is het doel?

    Zelf ben ik christelijk noch preuts, maar ik vraag me weleens af waarom alles met zex aan de man gebracht moet worden. Sex sells, da’s waar, maar een donorregistratie? En ach, vul voor donorregistratie in wat je wil na het zien van een willekeurig reclameblok. Ondanks dat ik geen aanstoot neem aan bloot, bepaal ik toch liever zelf wanneer ik ermee geconfronteerd word, en of het mooi bloot is of lelijk, slow sex of quick ’n dirty, is daarbij van geen belang.

    Slow sex, slow food… Zeg nou zelf: foie gras is toch ook fout omdat die ganzen dag in dag uit spul door de strot geduwd krijgen dat ze zelf niet willen?

  7. 13

    slooseks is helemaal niet per se vrouwvriendelijk ik kon zo een grap van smack the pony herinneren van een vrouw die maar bezig blijft en blijft en blijft en blijft met haar man manueel bevredigen. tot ze dan een lamme arm krijgt en even afwisselt.

  8. 14

    Tja, de oplossing is simpel: als de Brechtjes van deze wereld zouden betalen voor porno, zouden ze geen manifesten hoeven te schrijven maar gewoon zoveel video’s met condooms, verhaallijnen en genietende mannen kunnen bestellen als ze willen. Het laatste wat je de pornoproducenten kunt verwijten is dat ze niet inspelen op bizarre nichemarkten.

    Trouwens, plaatje 2 is natuurlijk dubbel fout: een geobjectiveerde man-zonder-hoofd en een vrouw in een onderdanige positie. Schandalig!

    Verder wens ik Brechtje een mooi neokoloniaal avontuur, veel vluggertjes met stoere soldaten en dat ze shaken not stirred weer terugkomt.

  9. 17

    Wel jammer dat we er nu pas achter komen dat Brechtje ook van die leuke blootplaatjes kan potsen. Als we dat eerder hadden geweten, dan had ze niet bij Sargasso weggehoeven, togh? Maar bovenal, dan hadden we nu niet langer door te hoeven zoeken naar een sekspert-blogger die (in aanvulling op de originele wetenschappelijke invalshoek van drs. Boobelino) voor Sargasso op kwalitatieve en klimaatneutrale wijze potst over het onlosmakelijke verbond tussen seks en internot.

  10. 19

    @ crachat 9 – het is gelukkig vooral een maatschappelijk manifest – dus de hele matschappij gaat zich bemoeien met je tussen de lakens :-)

    @ lijn, # 10: Zo beter de titel? Dekt meer de lading. Tja en waarom zou je een manifest schrijven: Toch wel om aan de bel te trekken, met name tegen de nieuwe preutsheid die over Nederland trekt (zie eerste alinea’s). De kuisheidsbeweging die uit de VS wordt geimporteerd (zie organisaties als Ware Liefde wacht, het programma 40 dagen zonder seks). maar je ziet ook dat kinderen met een moslimachtergrond steeds minder seksuele voorlichting meekrijgen, en dan ook nog, dat als ze op school komen, hun ouders gaan protesteren tegen de explicietheid van vorlichting die gegeven wordt. Die kant moet je niet op.
    Anderzijds merk je dat het idee dat juist het nog licht stiekeme karakter van porno maakt dat echt kritisch consumentengedrag nog weinige voorkomt – te weinig. En dat mag best wel wat meer.

    @ Zazkia # 13 :-)
    @ Mark # 18 :-)

  11. 21

    Interessant dat ‘slow’ gebeuren. Toch denk ik dat het helemaal ligt aan de bui waarin je bent. Soms wil je toch gewoon als lustobject gezien worden. Volgens mij is de volgende leus een goede lijdraad:

    Erotiek is niet het klakkeloos wegvagen van grenzen, maar het huiverend overschrijden ervan” – Georges Bataille (volgens mij). Jezelf verliezen in iets, je sterfelijkheid vergeten, of tenminste daar samen naar toe werken. Dat samen ervaren dat is volgens mij erotiek!

  12. 22

    Ja dat vind ik ook een mooie!
    Ja net zoals machtsverhoudingen in seks op zich niet slecht zijn, als je er een beetje mee kunt spelen; maar als ze strak vast liggen en niet ter discussie gesteld kunnen worden, dan is er wel iets aan de hand.
    Nou was Bataille daar nou weer niet zo goed in geloof ik, in dat relativeren van man-vrouw verhoudingen.

  13. 23

    Nee dat weer niet, hij zocht het allemaal meer in de rituele overschreiding van grenzen, maar dat had volgens mij veel te maken met het feit dat hij zelf laat katholiek is geworden en daar vervolgens weer keihard vanaf stapte.

    Het ritueel wordt overigens nog steeds veel gebruikt (zelfs in mindere pornografie). Je ziet het ook veel bij SM waar wel duidelijk gespeeld wordt met die machtsverhoudingen (tussen man/vrouw).

    Wat die foto’s betreft vond ik de lachende foto trouwens het leukst en het meest prikkelend omdat je daar ziet dat iemand zich overgeeft aan een ander. In dit geval de fotograaf, maar dat is wel het mooie van erotiek. Dat je ziet dat iemand zich helemaal blootgeeft. Het is iets heel individueels, maar tegelijk heb je elkaar soms zo erg nodig. Een prachtige symbiose!

  14. 24

    Qua anti preutsheid ben ik het met de stellingen eens.

    Maar wat betreft twee van de andere punten slaat Edwin den Boer de spijker op z’n kop. Als vrouwen ander soort bloot willen, dan moeten ze die kopen. Kennelijk valt het tegen met die vraag vanuit de vrouwen zelf.

  15. 25

    @Karsa Orlong
    Er is best een grote stroming alt-porn beschikbaar inmiddels hoor. Het is alleen iets beter zoeken. Dat de mainstream porno boven komt drijven komt vooral doordat mannen (wij) makkelijker te pleasen zijn en al blij zijn met twee zaadvragende ogen… het is dus gewoon lastiger bereikbaar!

  16. 26

    @Benjamin dat zal wel kloppen

    Zo las ik laatst over een onderzoek waar ze het verband voor erotische prikkels en risico zoekend gedrag analyseerde. Dit deden ze echter alleen bij mannen omdat het makkelijk was om 1 plaatje te vinden dat alle mannen wel als erotisch ervaarde, terwijl dat voor de vrouwen niet lukte …

    In elk geval ageerde ik meer tegen de oproep tot verandering terwijl dit bij uitstek een prive-ding is waar de markt ook nog eens uitstekend in voorziet. Dus als je iets anders wil koop dan iets anders. Met andere woorden, wat een gezeur over een aspect wat feitelijk geen probleem is.

  17. 27

    Waar moet een mens beginnen na het lezen van zoveel onzin? Ik doe maar een paar schoten voor de boeg.

    De pornoindustrie is verre van eenzijdig en plat.

    Als de autoindustrie dezelfde creativiteit en fantasie zou hebben als de pornoindustrie dan zou de keuze uit het aantal type auto’s wellicht verduizendvoudigen. Hummers met de sympathieke uitstraling van 2CV, auto’s die bij het binnenrijden van het stadscentrum automatisch een katalysator voorbinden, oldtimers die rijden als nieuw, sportwagens die aangedreven op hemelse muziek laag over het water kunnen vliegen, bestelwagens van dons, laklederen SMARTs met de trekkracht van een vrachtwagen. Uw fantasie is de limit, geen grotere vrijheid denkbaar.

    Hoezo zouden er meer plaatjes als plaatje 2 moeten komen? Op Web 2.0 fotosites als Flickr en Pbase struikel je over de ladingen pseudo-artistieke soft-erotische foto’s van amateurfotografen uit Ohio die hun vrouw in zwart-wit met strijklicht tussen de herfstbladeren vereeuwigen? En omgekeerd staan er ladingen dito mannen op een dergelijke gevoelige wijze geportretteerd inclusief hoofd!

    Plaatje 3, seks en ontwapenende humor? vier woorden: Drs Boobelino de Soto
    Al jaren hier present, alive and kickin. Uitvinder en beschermheilige van het Seksie Lächlen.

    Boobelino schreef ooit een mooi betoog: De Vrijheid van Ballen Scheren (m/v) over waarom niemand op Hugo Borst en Vigo Waas het etiket “slachtoffers van de seksualisering/pornoindustrie” plakt terwijl ze wel hebben bekend dat ze hun ballen scheren (afzonderlijk van elkaar, niet met elkaar, voor de goede orde), terwijl vrouwen voortdurend door allerlei religieuze en goedwillende feministische stromingen in de slachtofferrol worden gedrukt als ze bekennen hun intieme delen te scheren?

    Jonge vrouwen die zichzelf zien als object dankzij de afstompende werking van videoclips en reclame? Ik zie een huidige jonge generatie vrouwen die vrij van de krampachtige houding van hun vrijgevochten grootouders en ouders die de seksuele revolutie hebben bewerkstelligd (waarvoor dank alsnog, bij deze) zeer zelfbewust in het leven staan. Niks geen afhankelijkheid van mannen. Ja ze zijn zich zeer welbewust van hun seksuele signalen maar ze houden zelf de regie. Dit is de overgrote meerderheid en projecteer de analyse van probleemgroepen aub niet op alle Nederlandse vrouwen? Dat doen we toch ook niet als het gaat om de Nederlander in het algemeen en drugsgebruik en crimineel gedrag?

    Om nog maar te zwijgen van de amorfe brei die een zichzelf links-progressief noemende denktank produceert waarbij een visie op commercie en kapitalisme wordt verward met een persoonlijk waardeoordeel over smaak, er een (zeer) onvolledige analyse wordt gemaakt van de wereld van pornografie die vervolgens wordt verward met de (persoonlijke) wereld van seksuele beleving en vrouwen per definitie in een slachtofferrol plaatst ter ondersteuning van bovengenoemde visie op economie en persoonlijke smaak.

    Een zichzelf links-progressief noemende denktank zou zich bezig moeten houden met het vormen van een visie op de economie en de rechtsstaat. De hieruit voortvloeiende ordening van de maatschappij is dan afdoende om eventuele schadelijke effecten te ondervangen. Betutteling en waardeoordelen over persoonlijke smaak zijn niet links noch progressief.

  18. 35

    Dat voorbeeld van Ab Klink is zulke onzin.

    Het is gewoon een uberslechte campagne! Wie heeft de tekst op dat stickertje nou wel eens gelezen.
    Dat het al dan niet aanstootgevend is, is bijzaak. Daar ging dat verbod ook helemaal niet om.

  19. 36

    Na vele teleurstellende ervaringen met ballonnen op het verjaarspartijtje van zijn baasje, meldde dit konijn zich ook aan bij de Slowsex-movement.

  20. 37

    @ Karsa Orlong #24: Shit, ik voel me mislukt als trol :-)

    @ Carlos #27:
    Jij hebt er duidelijk verstand van!
    Er komt nog bij dat porno, zelfs doorsnee commerciële porno, qua lichaamsgewicht een veel realistischer beeld van vrouwen geeft dan de damesbladen. Al is dat gewicht soms wat anders verdeeld dan bij de gemiddelde vrouw.

  21. 38

    @ Carlos # 27: dan heb je het dus even niet goed gelezen, of waarschijnlijk zelfs geheel niet. Als we de effecten van seksualisering aan de orde stellen, baseren we ons op niet gering onderzoek: zie bijvoorbeeld: http://www.apa.org/pi/wpo/sexualization.html. Het boek is gebaseerd op behoorlijk wat sociaalwetenschappelijk onderzoek. Vandaar dat de NVVS zich bij het manifest aansluit. Ik wilde de strekking van het onderzoek eerst ook niet geloven en vond het ook onzin. Maar je kunt er niet omheen.
    Het is heel gemakkelijk om er cynisch over te doen, en natuurlijk wil je graag iets anders geloven, maar helaas, onderzoek weerspreekt dat.

    Voor wat betreft sociaal-economische manifesten: raad eens? Daar heeft Waterland er al twee van gepubliceerd.

  22. 39

    @Brechtje #39: URL van de site van de APA werkt niet.

    De USA is een andere samenleving dan de Nederlandse. Is het onderzoek wel van toepassing op de situatie hier in Nederland? Dat zou dan wel aannemelijk moeten worden gemaakt, lijkt me.

  23. 41

    @Brechtje #41: Is de NL situatie wat betreft “seksualisering” niet gewoon minder erg dan die in de USA?

    Waar staan kwantitatieve Nederlandse gegevens?

    Je noemt uiteindelijk een scriptie van Jos Verbrugge. Die is niet gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift. Dat is wel dun hoor.

    Waar vind ik het door jou bedoelde onderzoek van Peter Nikken?

  24. 42

    Brechtje, ik heb het manifest (de samenvatting) wel degelijk gelezen en ik vrees dat we het gewoon oneens zijn. De opvattingen over pornografie in het manifest zijn een-dimensioneel en sterk bevooroordeeld. Er hangt een sfeer van paternalisme (wordt zelfs genoemd in het manifest zelf als “libertair-paternalisme”)die mij als vrijzinnig links-liberaal tegen de borst stuit. De stelling dat er een maatschappelijk probleem zou zijn valt nog maar te betwijfelen.

    Toen documentairemaakster Menna Laura Meijer voor haar VPRO documentaire Jonge Seks Prille Liefde in Nederland opzoek ging naar de slachtoffers van de zogenaamde seksualisering heeft ze die niet gevonden, terwijl ze wel meer dan honderd jongeren uit zeer uiteenlopende milieus heeft geinterviewd. Ze vond één meisje dat verkracht was, van de roemruchte breezerseks kon zelfs niemand voorbeelden noemen?!

    Volgens de documentairemaakster zijn alle wilde verhalen over liefdeloze consumptieseks van amorele jongeren te herleiden tot één klein veldonderzoek (2006) in de Amsterdamse Bijlmer, naar het gedrag van meiden die in de prostitutie verzeild dreigden te raken. Dit sluit aan bij wat ik al eerder zei dat het gedrag van specifieke probleemgroepen niet op een gehele bevolking geprojecteerd moet worden.

    Jongeren gaan juist heel omzichtig om met seks en zijn eerder behoedzaam dan losbandig. Onderzoek van de Rutgers Nisso Groep ondersteunt dit: gemiddeld hebben jongeren hun eerste seksuele ervaring als ze 17,3 jaar oud zijn. GEMIDDELD!

    Meijer: “Ouders moeten leren vertrouwen op hun eigen waarnemingsvermogen. Als je wilt weten hoe het met je zoon of dochter gaat, vaar dan niet blind op wat politici roepen, maar kijk wat meer naar jouw eigen kind. Echt, wie dat doet, kan een stuk rustiger ademhalen.”
    http://www.ad.nl/binnenland/article1824852.ece?pageNumber=2

    In het NRCnext stond deze week dit zinnetje in een artikel naar aanleiding van de lancering van het Slow Sex manifest: “Filmpjes op YouTube van tienergangbangs en breezerseks hebben de publieke opinie gechoqueerd”.
    http://www.nrcnext.nl/uitenthuis/article1040356.ece

    Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat zinnetje daar terecht is gekomen, wie heeft dit de journaliste ingefluisterd of heeft ze het zelf bedacht, maar het is mijn inziens tekenend voor de hetze rondom de vermeende seksualisering. Filmpjes van tienergangbangs op Youtube? Heb ik iets gemist? Ik check toch regelmatig GeenStijl om te kijken wat de burger bezighoudt…? Maar filmpjes van verkrachtingen op Youtube? Nooit gezien. Lopen feiten en fictie hier niet een beetje door elkaar? Net zo als dat in het manifest gebeurt? En al zou er een filmpje hebben bestaan, dit zijn toch incidenten? Kwalijke incidenten die alle aandacht van politie, justitie en hulpverlening verdienen maar die nog geen nationaal manifest tot libertair-paternalisme rechtvaardigen?

    Ik onderschrijf de goede bedoelingen in het manifest dat seks als iets normaals moet worden beschouwd. Ik sta een gelijkwaardige ontwikkeling van jongens/meisjes en mannen/vrouwen voor. En ook ik verwerp de religieuze terugslag, de kuisheidsvertrutting. Maar door in het manifest zo mee te gaan in het idee dat de maatschappij seksualiseert ga je mee met de kuisheidsvertruttingsbeweging. Net zo als het betrekken van Arie Boomsma in de campagne een cruciale fout is geweest: als links-progressief moet je je verre houden van zulke farizeërs! Het Amerikaanse APA onderzoek is per slot van rekening ook immers vooral door de kerken omarmt. Ik pleit niet voor het negeren of wegwimpelen van onderzoeksresultaten maar met het klakkeloos projecteren van (buitenlandse) onderzoeksbevindingen op een situatie in eigen land en het extrapoleren naar een maatschappelijke visie waarbij nog eens en passant allerlei andere issues als vercommercialisering worden meegenomen moet erg omzichtig worden omgegaan.

  25. 43

    Volgens dat APA rapport:
    “Consequences of the Sexualization of Girls / Impact on Others and on Society”: …More general societal effects may include an increase in sexism; fewer girls pursuing careers in science, technology, engineering, and mathematics (STEM); increased rates of sexual harassment and sexual violence; and an increased demand for child pornography.

    Ok… dat tekort van vrouwen aan de technische universiteiten komt door de toename van het sexism! En natuurlijk leidt het ook nog eens tot meer geweld en meer kinderporno! Wat een flauwe kul.
    Volkomen eens met #27

  26. 44

    @ carlos # 43: die onderzoeken, dat jongeren bepaald niet uit de band springen op gebied van seks heb ik ook geciteerd, met name om aan te geven dat je niet hysterisch moet worden over ‘de jeugd van tegenwoordig’, omdat daar helemaal niets mis mee is. De jeugd van tegenwoordig springt niet uit de band, die is heel braaf.

    Tegelijk weet ik van iemand als Peter Nikken, dat hij lang onderzoek heeft gedaan naar de invloed van clips, spotjes etc. en dat hij wél denkt dat die negatieve effecten hebben. De korte termijn effecten heeft hij wel bewezen geacht, in nederlands onderzoek; de lange termijn effecten kunnen ook hier worden vermoed.

    Betekent dat nu dat je moord en brand moet schreeuwen? Nee, dat betekent dat je aan media-educatie moet doen -er is bewezen dat dat helpt- , dat je moet leren om kritisch naar beelden te kijken, en aan alternatieve beeldvorming moet doen. Precies dat hebben we voorgesteld, en echt onderbouwd. Maar we zouden never nooit pleiten voor een verbod!

    Komt er vervolgens weer een krant met dat we zulke tamme aanbevelingen hebben….tsja.

    @ Pepijn # 44: nee dat staat er niet. Meer algemene effecten kunnen zijn…. PUNT KOMMA…., dus …. én….. Er staat niet dat sexisme leidt tot minder vrouwen in technische behoeften.

  27. 45

    allemaal theorie Brechtje, media edukatie , aleen het woord al; hoe krijg je het uit je mond.
    Ik voed mijn kind op, bemoei je met je eigen zaken.( Goh ik lijk wel een afghaan)

    Alsof ik een timmerman hoor praten over kunstzwemmen.
    Hoe zit het met je praktijk ervaringen?

  28. 46

    tsja. typisch weer de polletiek.. beleid willen maken op terreinen waar ze geen (praktijk) ervaring hebben..

    En laten we dan nog maar niet beginnen over de uitvoerbaarheid van dit “manifest”

    kortom: wat is het het resultaat? 75 kg symboolpolitiek en 3 dode bomen

  29. 47

    @ Hemaworstje, # 46: nee hoor, er wordt al veel ontwikkeld, en zoals ik schreef: het helpt.
    @ Sickbock # 47 Gelukkig is het voor het grootste gedeelte een maatschappelijk manifest, met hooguit één of twee dingen die politiek bereikt zouden moeten worden.
    @ Nirvana # 42: Ik heb een rapport van hem (jongeren, media en seksualiteit), maar hier staat het ook samengevat online: http://www.iaspm.nl/Peter%20Nikken.ppt

  30. 49

    @ Carlos: Wat inderdaad volgens mij het grootste misverstand is, is dat vrouwen niet van porno zouden houden – of dat vrouwen niet van *expliciete* porno zouden houden. Dat is absoluut niet waar: ik heb in het boek ook de vrouwenbeweging anno 1970 bekritiseerd omdat ze protest tegen porno zo hoog op de agnda hebben gezet. Daardoor kreeg je ook het misverstand dat vrouwen niet wellustig zouden zijn. Maar wat wel is, blijkens mijn vriendinnenkring en workshops als die op WomenInc, is dat vrouwen wel graag iets meer expressie en communicatie zien tussen de sekspartners. Plaatje één is eigenlijk de standaard geile porno-blik en die staat veel vrouwen tegen; plaatje 2 laat tederheid zien. het had ook een andere emotie kunnen zijn.

    Dat is denk ik het belangrijkste kritiekpunt van veel vrouwen -althans wat ik in mijn omgeving hoor en wat ik terughoor uit andere bronnen.
    Punt van plaatje 2 is dus niet zozeer dat het ‘soft-porno’ is, maar dat er meer individualiteit in zit. In die zin was het misschien slecht gekozen – maar ja, zo groot zijn de bronnen om uit te putten ook weer niet.

    Opvallend was trouwens dat het heel moeilijk was om een leuke foto van een man te vinden, mét gezicht. Mannen worden dus blijkbaar vaak gezichtsloos afgebeeld. Raar. De door Ab Klink verboden poster is juist een voorbeeld van hoe het wel kan.

  31. 50

    Brechtje, dat begrijp ik dat je in #45 erkent dat de Nederlandse jeugd braaf is. Dat eventuele schadelijke effecten van clips en spotjes op meisjes (percentages?) een manifest rechtvaardigt blijf ik betwijfelen. Eventuele negatieve effecten komen sowieso voort uit een kluwe van indrukken, zijn een resultante van peer pressure en er is lang niet altijd een 1-op-1 relatie tussen porno en reclame. De vraag blijft: waar komt dan dat algemene schoonheidsideaal vandaan? Het is enerzijds een handig communicatiemiddel als we het er allemaal over eens zijn wat mooi is, daar maakt de commercie gebruik van. Maar ze bedenkt het niet alleen, als bedrijven geld zouden kunnen verdienen met lelijke (extreem) afwijkende mensen zouden ze het ook doen. Het is de resultante van een complexe samenleving, waar de meerderheid van de mensen lang niet zo individualistisch, uniek en origineel is als jij, ik, drs Boobelino de Soto en Harry Mulisch. Door het schoonheidsideaal te verwerpen spreek je een waardeoordeel uit over andermans smaak.

    Ik heb gereageerd op de samenvatting van het manifest én bovenstaand postje. Nu komen er steeds meer kanttekeningen en voetnoten naar boven waar ik het globaal wel mee eens ben, maar die niet zozeer mijn mening doen veranderen over (het nut van) het manifest. Ik laat het hier maar even bij.

  32. 51

    @45:
    “Tegelijk weet ik van iemand als Peter Nikken, dat hij lang onderzoek heeft gedaan naar de invloed van clips”

    Die clips zijn dan waarschijnlijk voornamelijk rapclips. Die komen voort uit een specifieke Afro-Amerikaanse cultuur, waarin volgens meerdere antropologen en sociologen specifiek de seksuele gelijkwaardigheid groter is dan in Europees westerse cultuur (die weer op andere punten beter scoort in man/vrouw-verhoudingen.) Bekend en grappig is dit voorbeeld van Abraham de Swaan.

  33. 52

    Nog even over die plaatjes:
    “Bij die eerste vonden we: yek! met name vanwege de redelijk onpersoonlijke blik; maar die tweede was meer mmmmmm!”

    Dat die tweede beter is, heeft m.i. niks met ‘de onpersoonlijke blik’ te maken. Ten eerste is de vrouw in de tweede foto mooier, ten tweede is de foto op zich technisch 100x beter. Daar kan je alleen een pleidooi uit halen voor porno met een ruim budget.

  34. 53

    @ Carlos, # 51: daarom is het ook een boek van ruim honderd pagina’s. Bij samenvattingen en manifesten moet je steeds meer nuanceringen weglaten. Krijg je dat.

    @ Martijn, # 53: helemaal mee eens.

  35. 54

    Misschien ben ik afwijkend, maar ik krijg de klus niet geklaard als ik alleen maar mag kijken naar tedere blikken, zachte handen die verdwijnen in onderbroekjes met konijntjes, communicerende vaten met fronsende zwartwit mannenhoofden. Who cares hoe de man eruit ziet, als zijn wapen maar groot en gereed is en de vrouwen nat als een krant op zondag.

    ghehe.

  36. 55

    Hoera voor die praktische Kittekat.

    En over pron en stimulerende media, de een (V vaak) kijkt graag eerst naar voorspel, de ander wil meteen het hoofdgerecht zien.

    V geniet graag in termen van voorspel & hoogtepunt & naspel. M denkt echter aan hoofdgerecht & hoofdgerecht & hoogtepunt.

    En laat dat nou vaak ook in de ideale sexpraktijk van V en M zijn terug te vinden…

  37. 58

    Dag

    Ik dacht dat een gerelateerde film u zou interesseren. Ons muziek video over de liefde, “Immaculate Conception”, is zojuist ge-upload naar YouTube.

    “Een respectvolle film over de liefde, een vervolg op de boek ‘Touch Love’ wat aanbevolen word door de beroemde Amerikaanse psycholoog en Nobel prijs kandidaat, Carl Rogers.”

    Vlug! Voordat de video van YouTube is verwijderd, klik op de link:

    http://www.youtube.com/watch?v=bRh4Lw7d5rQ

    Versies van beter kwaliteit vind je op mijn eigen website. Hier is de direkt link:

    http://www.magicmirror.nl/newfiles/ImmaculateConception.html

    Groetjes

    Sigurd Olivier
    Zutphen