Nadat er eergisteren weer een stukje de mist inging (u moet vooral de eerste tien stompzinnige commentaren erbij lezen. Altijd leuk, maar niet heus. Men kent zijn literatuur eenvoudig niet, men heeft geen idee. Het is een barbarij waarin je, maar laat ons maar verdergaan) na dit zondagse festijn van humorloze opgeblazenheid en onbelezenheid (dat gaat meestal samen. Meestal valt het zeer mee in Sargasso, maar soms komen er oerkrachten los in de commentaren. ‘How dreadful they are!’ zei Stephen Fry erover) wil ik u bekend maken, als dat al nodig is, met de muziek van twee componisten wier namen ik een week geleden nog niet kende.
De eerste is Erwin Schulhoff (1894-1942), een Joods-Duitse Tsjech die niets moest hebben van de nazi’s, maar daarentegen veel voelde voor de communisten. Hij heeft een stuk voor bariton en piano geschreven dat Het communistisch manifest heet, en in 1941 keurde Moskou zijn aanvraag om naturalisatie goed, maar de nazi’s pakten hem op en stuurden hem naar het concentratiekamp Wülzburg, waar hij een jaar later stierf aan tbc.
Zo kwam ik niet aan zijn naam. Ik had ergens gelezen van zijn Sonata Erotica uit 1919 (‘waarin een sopraan enkele minuten lang een zorgvuldig genoteerd orgasme faket’) en ik moest meteen denken aan Dada, aan de tomeloze vrijheid in die kringen, en ook aan diezelfde vrijheid die er zo’n vijftig jaar later bij ons ging heersen. Schulhoff hield ook van jazz, van ragtime etc., zoals uit deze Suite dansante en jazz uit 1931 blijkt. Maar zijn mooiste werk (op piano) is, vind ik, toch wel deze Pianosonate no. 1 uit 1924, gespeeld door Kathryn Stott.
De tweede componist waarmee ik u kennis wil laten maken is de in 1938 geboren Oekraïner Miroslav Skorik, die muziek heeft gemaakt waar je recht vrolijk van wordt. Bijvoorbeeld deze Burleska uit 1964 of deze Toccata uit 1978 of deze Prelude en fuga (ik weet niet uit welk jaar), alledrie gespeeld door Roman Repka.
Het is u misschien ook opgevallen: pianisten die iets voorstellen spelen Bach, Mozart, Scarlatti, Beethoven etc. etc., maar ze hebben ook allemaal een speciale componist op hun repertoire staan. Sokolov speelt Arapov. Tutunov speelt Abeliovitsj. Kathryn Stott heeft een cd met werken van Schulhoff gemaakt. Roman Repka speelt Skorik. Dat zijn allevier componisten die een zekere briljantie vergen van de pianist. Ik vind dat een aardige gewoonte: zo houden ze de muziekgeschiedenis levend.
Reacties (10)
Ben Hoogeboom is een Rus in het lichaam van een Nederlander. Een vakkundig chirurg kan dat misschien nog corrigeren.
Die pianosonate van Schulhoff lijkt in opzichten veel op de begintune van De wereld van Boudewijn Büch (kan hem niet vinden op yt). Weet iemand wie die componist is?
Hoogeboom is eigenlijk ook een excentrieke vorser naar de laatste dead dodo. Dus laten we hem vooral zijn gang gaan…
Dank je, Yevgeny. Ik houd ook van de muziek van Cream, Dylan, Black Sabbath en ook van de jazz van bijvoorbeeld Ahmad Jamal (zijn Darn that dream is wel op YouTube te vinden, neem ik aan) – maar daar maak ik geen melding van in mijn stukjes. Ik zoek naar componisten die vergeten zijn en bijna nooit meer gespeeld worden. Componisten die ikzelf ook niet kende, en dat blijken meestal Oosteuropese of Russische componisten te zijn, die in het interbellum bekend waren, maar nu alleen nog bij enkele specialisten.
Fijn dat ik iemand tref eveneens behept met een breed scala aan muzieksmaak. Van rock (in alle vormen behalve gorgelrock), jazz, pop, ned.talig door alle tijden heen. Klassiek? Jajaja nee, niet écht. 1 uitzondering: Domenico Scarlatti. Als ik wat moeilijk de slaap kan vatten kijk ik vaak naar golf, snooker, bowls of zet radio 1 aan. Maar dan al gauw: hou nou eens een keer een half uurtje je muil ja, en dán zet ik een sonate van Scarlatti op.
http://www.youtube.com/watch?v=2eElaPyHeJQ&feature=related
Heerlijk vind ik dat. Heerlijk. Wegzweven op dat ein-de-loze gepingel. Al gauw lig ik dan in gedachten te neuken. Op Scarlatti. Zie je het voor je?
Zo zie je maar dat alle muziek je naar grotere hoogten kan brengen he..
Daarnaast ben ik verzot op iedereen die het el. (Hammond) orgel bespeelt als John Lord (Deep Purple), Steve Winwood of Barbara Dennerlein:
http://www.youtube.com/watch?v=60ut7yIuCEY
Dank je voor die laatste video, Yevgeny! Ik had nog nooit van Barbara Dennerlein gehoord en ze speelt prachtig! Prachtige muziek. Je zult Jimmy Smith dan ook wel kennen.
Wat ik vaak doe, als ik niet in slaap kan komen, is wat oude muziek opzetten: ik bedoel, William Byrd, Ockeghem, Tinctoris etc. Uitsluitend hun vocale werk. Niet dat ik dan in slaap val, uiteraard, maar dat is een ander probleem.
Openingstune Büch: Pianoconcert voor de linkerhand in D van Maurice Ravel – 2de deel (allegro)
Link?
http://youtu.be/ctc1esCl-lw (vanaf 8:10)
Tip: de cd-box Entartete Musik, uitgegeven door NRC Handelsblad (via Decca) en daar nog steeds te koop in de webwinkel. Een fraai overzicht van muziek uit de jaren dertig, verboden door de nazi’s en dat verbod nooit geheel te boven gekomen. Schulhoff was een van velen.
Dank je voor de tip, Jan! (Het is toch wel nuttig, niet, jongen, die commentaren…)