Schermschot #32

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

De woensdagse raadplaat van S’z. Het gaat allengs spannender worden nu, waarschuwt de organisatie alvast. Want na het volgende schermschot, van deze vrijdag, staat de teller op 33. En volgens het huidige, niet-transparante, maar geheel oprechte wedstrijdreglement zal na nr. 33 de eerste finalist boven komen drijven. Na de schermschoten #66 en #99 zullen nog twee finalisten bekend zijn. De rest* van de gestage edoch retespannende weg van deze climactische route hoort u als de andere helft van de organisatie van vakantie is weergekeerd.
[*inclusief meer en minder redelijke aanvullingen op en aanpassingen van het schermschotreglement.]

Voor nu, klik op het plaatje en raad uit welke film het schermschot afkomstig is:



benauwd zomerballet

******************************************************

Uitleg van DE SCHERMSCHOTQUIZ: Aan het eind van de route, rond Schermschot #100, zal een prijs aan de beste Sargassale Schermschutter worden toegekend.

Reacties (28)

#1 S’z

Hup #32 hup !

  • Volgende discussie
#2 Carlos

Spetters – Paul Verhoeven ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 S’z

Close but no cigarette ;-) ’s Echt een film voor nu, film begint pas laat …

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Yevgeny Podorkin

Keine blasse ahnung S’z. Doe eens hint met dik boter en zo…Belgische stroopwafel.
Zo niet, geen man overboord ja toch…wie roem wil zaaien zal potdomme door het stof moeten kruipen.

Heb, overigens, in Spetters mijn steentje aan de filmindustrie aardig bijgedragen @Carlos. Als o.a. opstandig motorjong, verveli bij friettent en klapvee tijdens tamboervoorstelling…
Tis daarna nooit meer geworden zoals het was…

*zei hij met gruwel voor alles wat met Ned.film van doen heeft*

Niet dat ik in die richting aspiraties had, een oud klasgenoot heeft (dardoor) overigens wel de sprong naar redelijk succesvol acteur gemaakt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 S’z

Tja, boter op het hoofd, da’s zweten. Déclic maken en er mee omgaan om de nacht door tekomen.

Maarreuh NOU ! YP opstandig on camera in 1980 ! Any pix te uploaden, motordude ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 larie

Pim de la parra “dirty picture:?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 S’z

Herken je de locomotief op de extra foto’s ? Of het station ? Je kunt het herkennen aan het hoofdje dat achter dat van de dame zweeft.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 S’z

Pff, eindelijk is het onweer daar. Allez, hier, in België.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 bzkrt

brussels by night

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 mark

Ik denk dat dit de lastigste is totnutoe. Vorige keer werd om moeilijker gevraagd. Niet dat de organisatie daar echt rekening mee houdt. S’z is in zijn immense film-o-theek gaan grasduinen naar een mooi rookshot, zo in de week van het rookverbod, waarin de burgers zonder morren zijn gebogen voor een vergaand staaltje bemoeizucht van de overheid en de horeca nooit meer hetzelfde zal zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 S’z

Smokin’! i.e. close but no cigarette, #9, zowel qua locatie als periode !

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 S’z

Spamfilterrr! @#9: close but no cigarette … zelfde tijdperk, zelfde stad, maar Brusselser …

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 S’z

i.e. réalisatrice ipv regisseur, internationaal gereputeerd nog wel, al van in de golden seventies ; check ook de extra screenshots on line

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Yevgeny Podorkin

Ja, tis Belgische film, schat eind 70 maar eerder begin 80 (typisch café interieur, beck’s bier lampje e.d.). Hier werd ik iets wijzer maar toch ook weer niets:

http://ronnydeschepper.skynetblogs.be/post/5470296/de-belgische-film

Kan schermschot en aanvullende pics dus niet linken aan gevondene maar bleef ook (want tijdens zoeken bleek ene bzkrt daar ook al te zijn opgekomen) hangen bij “Brussel by Night” met o.a. Amid Chakir. Regie Marc Didden, de eerste Vlaamse cineast die de integratieproblematiek via speelfilm aan de orde stelde:

“Brussels by Night” verraste als stadsfilm in de eerste plaats omdat hij nu eens niet in Antwerpen (terecht ons “Hollywood aan de Schelde” genoemd), maar in Brussel (*op een van de foto’s te zien toch?) gelokaliseerd was. Bovendien was de film eigentijds omdat hij de tijdsgeest van het toen al multiculturele Brussel zonder franjes en romantiek in beeld bracht. Ten derde is het een film die niet zozeer gebaseerd is op een literair project, maar toegespitst is op zijn acteurs, m.a.w. de personages creëren als het ware de story. Angry Max (een schitterende François Beukelaers) ontmoet tijdens zijn dooltocht door nachtelijk Brussel drie lotgenoten: zijn oude gepensioneerde werkmakker (Michiel Mentens), het barmeisje Alice (Ingrid Devos) en haar vriend, de Marokkaanse trambestuurder Abdel (Amid Chakir). Als allochtoon is Abdel evenwel voor Max de schietschijf voor zijn frustraties.

Kortom, Didden realiseerde een behoorlijk accuraat beeld van de Brusselse leefwereld ‘by night’, waarin de overdag verstopte gevoelens naar boven komen. Daarmee wees hij, wellicht onbewust en beslist onnadrukkelijk op de integratieproblematiek avant la lettre.”

Maar is het wel Chakir? Anders wilde gok: Brugge die stille (1981), De Vlaschaard en Zaman (1983), Istanbul (1985, ook Didden) of Crazy Love (1987) van Dominique Deruddere.

@ S’z

2 x fractie van sec. in beeld en dan nog nauwelijks herkenbaar. Aantal andere niet gebruikte takes hadden wellicht een glorieuzer “15 min of fame” opgeleverd. Ik beweer nog altijd stellig dat dat kwam omdat mijn brommertje van zichzélf te hard blauw walmde. En niet omdat ik de aanwijzing “flink gassen” wat al te letterlijk opvatte.

Wachten wachten wachten..Maarten Spanjer (oefenend?) met Surinaamse tongval, constant gepluk aan haar en hansopje Soutendijk (vermoeden van ijsklontjes) en een Verhoeven koortsig heen-en-weer lopend. Scène(s) terugkijkend, …de (erin gemonteerde) galm door de speakers van Jeroen Krabbe (“…en daar komt Hartkamp de bocht uit…en hij gaat hem voorbij..kom op jongens zet hem op, laat je niet kisten”)…vreselijk oubollig onwezenlijk onrealistisch overdreven…

Dat niemand dus hoeft te denken dat het aan mij heeft gelegen…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 bzkrt

iets van chantal akerman?

*schiet met hagel:*
News from Home (1977)
Les Rendez-vous d’Anna (1978)
Aujourd’hui, dis-moi, dis moi (1980)
Un jour Pina à demandé… (1982)
Hôtel des Acacias (1982)
Toute une nuit (1982)
Les Années 80 (1983)
L’homme à la valise (1983)
Lettre d’une cinéaste: Chantal Akerman (1984)
J’ai faim, j’ai froid (1984)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 S’z

Nou, hagelman #15, voor welke film zal ik roffelen ? Extra screenshots op klikmelink, acteur of twee herkennen, ingeven op imdb en bingo …

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 bzkrt

roffel maar voor toute une nuit
en voor de moeite

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 S’z

Nou en of ! Proficiat !

^^^^ ROFFFFFFELDETROMMELDEDRUMSOLO! ^^^^

bzkrt wint de cup, of toch finale #32 … op naar #33 !

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 bzkrt

dank, dan zal ik je niet nadragen dat je een franstalige film ‘brusselser’ vindt dan een nederlandstalige;-)

#33 graag weer doordeweeks, vrijdag zit ik in de kroeg.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 S’z

zomerballet

“Toute une nuit”

Chantal Akerman

1982

de wispelturigheden van mensen die heel choreografisch dol draaien op een laffe avond na een zomers zwoele hete dag in Brussel, van het vallen van de nacht tot de ochtendlijke terugkeer tot de realiteit, na het onweer ; zonder veel dialogen gefilmd in Brussel (en Strombeek) met een jong kruim aan acteurs ; de weinige dialogen zijn poëtische clichés, haast samples (cf. de thuiskomst van het karakter van Decleir) ; een typisch Belgische film ook, wegens de mix van Franstalige en Nederlandstalige acteurs (bij de Vlaamse o.a. Frank Aendenboom, François Beukelaers, Jan Decleir, Jan Decorte, Luk De Konink, Ingrid De Vos, Chris Lommé, Hilde Van Mieghem …) ; kwam uit voor “Brussels by night” (Marc Didden) en had ook al een gastarbeider in de film #14 ;-) ; na “Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles” la Akermans tweede uitgesproken Brusselse film

echt een unieke en fantastische film, een intuïtieve maar tegelijk ook perfect gestileerde choreografie van rusteloze mensen, helemaal of its day and age (zie ook: De Keersmaeker, Anna Teresa) maar tegelijk universeel, de zwoelheid, de passie, het onweer, de ontnuchtering … een film om uit de vergetelheid te halen en op een van de komende hete nachten te spelen als prelude voor uw nakende excursie van De Stad … kortom de euro’s en eurocenten meer dan waard …

http://www.paradisefilms.be/
http://fr.wikipedia.org/wiki/Chantal_Akerman
http://www.egs.edu/faculty/chantalakerman.html
http://www.contour2005.be/ca.htm
http://www.hoverground.com/chantal/
http://www.filmref.com/directors/dirpages/akerman.html
http://eng-wdixon.unl.edu/akerman.html
http://www.deutsches-filminstitut.de/f_films/biographien/f_akerman_bio.htm
http://www.centrepompidou.fr/Pompidou/Manifs.nsf/AllCycle/Chantal%20Akerman?OpenDocument&sessionM=&L=1
http://www.boutique-cahiersducinema.com/boutique/fiche_produit.cfm?ref=ISBN2866423852http://www.cahiersducinema.com/articlerech.php3?id_article=709
http://paradisefilms.be.asiagh.com/index.php?form=fiche_prod&id=34
http://paradisefilms.be.asiagh.com/image/document/toute.pdf

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 S’z

@#19

– Brusselser omdat het een duidelijk tweetalige film is, niet in het minst qua casting, zie ook mijn uitleg die in de spamfilter is blijven steken … (Akerman had natuurlijk ook meer acteurs nodig dan Didden)

– en dus éérder, voor het overige geen kwaad woord over Didden, die nog ’s iets moet doen in boekformaat met z’n getuigenissen over de Brusselse bioscopen van weleer, samen met een Pierre Platteau bijvoorbeeld

– qua doordeweeks : heb hetzelfde probleem, which is why we started this Wednesday branch … maar wilt u de oppergaai meepikken rond #100 dan zult u toch af en toe naar een internetcafé moeten ;-/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 S’z

20bis SPAMFILTERRRR

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Paul

gaap

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 larie

Knap zeg @bzkrt (meaning?:) Ik heb m’n best gedaan maar mis.

Zou het niet aardig zijn de “roffel” tlkens een ander visueel tintje te geven..voor de moeite zeg maar.

Zoals, tis maar een voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=wTiEJqZMW7E

Alhoewel voorbeeld, ik drumde maar de buren begonnen rood aan te lopen na een paar jaar. Ging toen maar Tappen..en dacht hey..wat Fred kan kan ik ook. Mijn Trix (naam drumstel) overleefde mijn Fred imitatie niet..ieder om me heen blij, ik wat minder.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 S’gaap

Paul #23, volgende keer géén stills uit “Driftleven der sekswerkers” van Ciska Sloterdijk, naar de ongepubliceerde roman van Peter Handke, belòòfd !

(Allez jong, ’t ging hier nochtans uitgebreid over “Spetters” !)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 S’gaap
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 S’z

Enzensberger daarentegen …

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie